Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Replay sanoi:
Tienasin tuossa pari päivää sitten elämäni huonoimman palkan, kun sattui vuoden huonoin päivä. Provikkapalkalla töissä ja päivästä jäi käteen 2,23 €/h. Ei tuommoista ole kyllä ollut koskaan, eikä toivottavasti tulekkaan.

Melko jäätävä tuntipalkka ollut tosiaan :)

No onko sitten mitään itua provikkapalkalla laskea päiväkohtaisia palkkoja. Vaikka automyyjänä varmasti nollapäiviä tulee ja paljon.

Edit. Tietysti jos myyt jotain missä myyntimäärät on normaalisti aika korkeita niin eri juttu.

Tietääkö kukaan, että paljonko ihan työmaalla työskentelevä rakennusmestari/insinööri suunnilleen tienaa?

Niinkuin aikaisemmin tuossa mainittiinkin niin riippuu firmasta ja työkokemuksesta aika paljon. Jos nyt sanois, että yhdessä suomen suurimmista rakennusliikkeistä vastavalmistunut insinööri tienaa sen 1600€/kk. Kokemuksen mukaan sitten nousee, mutta paljoa yli 3k€ palkkoja ei ainakaan alle 40 milj€ urakoista taida irrota ainakaan Pohjois-Suomessa kokeneilla vastaavilla mestareillakaan.

1600 € inssille(vaikka onkin vastavalmistunut) on sellasta riistoa että huhuh.

Niinkuin aikaisemmin tuossa mainittiinkin niin riippuu firmasta ja työkokemuksesta aika paljon. Jos nyt sanois, että yhdessä suomen suurimmista rakennusliikkeistä vastavalmistunut insinööri tienaa sen 1600€/kk. Kokemuksen mukaan sitten nousee, mutta paljoa yli 3k€ palkkoja ei ainakaan alle 40 milj€ urakoista taida irrota ainakaan Pohjois-Suomessa kokeneilla vastaavilla mestareillakaan.
Silloin kyllä pitää sen 1600€ palkkaansa tyytyneen katsoa vain itseään peilistä ja miettiä mikä meni pieleen.
Ei kaikkeen tarvitse suostua, varsinkaan aloilla joissa on työpula.

Silloin kyllä pitää sen 1600€ palkkaansa tyytyneen katsoa vain itseään peilistä ja miettiä mikä meni pieleen.
joo yksi hyvä syy kuulua liittoon (uil) on se palkkanosturi. tietää sen tutkimisen jälkeen että mikä on ehdoton minimipalkka joka on varmasti paljon enemmän kuin tuo 1600e. taitaa moinen olla 3. vuoden opiskeluajan kesätöiden suositus tai jotain sinnepäin?

ja varsinkin jos on pulaa työntekijöistä niin voi pyytää helposti saman palkan mikä pari vuotta töissä olleilla on.

1600 € inssille(vaikka onkin vastavalmistunut) on sellasta riistoa että huhuh.
Omasta mielestä se on ihan ok aloituspalkka. Ei vastavalmistuneet useimmiten kuitenkaan kovin osaavia vielä voi olla.

Paha siinä työhaastattelussa on mitään sanoa, kun sielä sanotaan että käytäntönä on, että tuo 1600-1700€ on alottelevan palkka ja suurempaa ei makseta, ja siihen hintaan löytyy kyllä muita lähtijöitä.

Työpulasta nyt sen verran, että rakennusalalla sitä nyt ei ainakaan pohjois-suomen osalta ei juurikaan ole. Kovan luokan ammattilaisille on aina töitä, mutta muutaman vuoden kokemusta omaavilla nyt ei niin paljoa kysyntää ole. Rakennusan palkat ei mitään ihmeellisiä ole, ja isot firmat noudattaa Tes- palkkausperusteita ja sille nyt ei vaan mahda mitään.

joo yksi hyvä syy kuulua liittoon (uil) on se palkkanosturi. tietää sen tutkimisen jälkeen että mikä on ehdoton minimipalkka joka on varmasti paljon enemmän kuin tuo 1600e. taitaa moinen olla 3. vuoden opiskeluajan kesätöiden suositus tai jotain sinnepäin?

Ei varmasti ole paljoa enempää kuin tuo 1600€ valmistuneen insinöörin palkka ainakaan isoissa rakennusliikkeissä (Esimerkiksi Skanskan esitteestäkin tuon summan pystyy bongaamaan). 3 vuoden opiskelijoille maksetaan yleensä työkokemuksesta riippuen 1300-1700€/kk ja sen yli on jo todella hankala päästä.

Kyllä se nyt vaan on niin, että 1600€ on riistoa vastavalmistuneelle insinöörille. hafanafa onko itselläsi paperit taskussa vai käytkö jotain korkeakoulua?

Meinaan en ainakaan itse sinne kouluun mennyt lähes viideksi vuodeksi kökkimään siksi, että saisin huonomman palkan kuin olisin saanut lukion jälkeen raksamiehenä tai hitsarina.

Tulikin pari kertaa työhaastatteluissa nauraskeltua ääneen, kun tarjosivat alkupalkaksi 1700€ tms. Ja ihan rehdisti sanoin ettei kiinnosta tuolla palkalla, jos se nyt viimeinen tarjouksenne on.

2300€ oli oma lähtö ja 4 kk koe-ajan jälkeen kipusi reiluun 2800€, mikä on jo hyvä... vähäksi aikaa. Eli pitäkää kiinni niistä minimipalkoista ainakin. Isot firmat pystyvät polkemaan palkkoja, kun halukkaita on tulossa. Menkää vaikka jonnekin pienempään keräämään kokemusta ensiksi.

Turun alueella olen kuullut muutamilta kavereilta myös reilusti alle 2000€:n aloituspalkkoja ja nämä siis valmistuneita raksa-inssejä. Hymyilytti hiukan kun juttelin kavereiden kanssa aiheeseen liittyen (aikaa tosin jo reilu vuosi) ja toinen sanoi hymy messingillä että hänellä on palkka jo aivan eri tuhatluvulla kuin muilla sälleillä... Ja ei ihan vielä oltu 3000€:n rajapyykkiä ylitetty.

Tietty raksapuolella pystyy hyödyntämään sitten paljon muita etuja palkan lisäksi joten noilla mun kavereilla on selkeästi enemmän paalua kuin mulla. :D

Kyllä se nyt vaan on niin, että 1600€ on riistoa vastavalmistuneelle insinöörille. hafanafa onko itselläsi paperit taskussa vai käytkö jotain korkeakoulua?

Kyllä minulta paperit löytyy taskusta. Tienaan kyllä enemmän kuin tuon 1600€, mutta se on hyvin yleinen palkkaluokka valmistuneilla ja vähemmän kokemusta omaavilla.

Meinaan en ainakaan itse sinne kouluun mennyt lähes viideksi vuodeksi kökkimään siksi, että saisin huonomman palkan kuin olisin saanut lukion jälkeen raksamiehenä tai hitsarina.

Kyllähän osaavat työmiehet tienaavat tietyissä tapauksissa enemmän kuin työnjohto, ja näin se minunkin mielestäni kuuluu ehdottomasti olla. Se on sitten eriasia monestako rakennusmiehestä tulee osaava ammattimies, sillä aika pienestä osasta tulee sellainen.

Tietty raksapuolella pystyy hyödyntämään sitten paljon muita etuja palkan lisäksi joten noilla mun kavereilla on selkeästi enemmän paalua kuin mulla. :D
Näistä voiteluista on lukenut pariinotteeseen tälläkin foorumilla ja kuullut hinnoista myöskin tutuntutuilta. Ihmettelenkin suuresti, että miksi niihin ei puututa? Vai onko niin, että touhussa on mukana tarpeeksi isoja päättäjiä ja asiaa katsotaan sormienläpi?

Vaikka tienaan koulutukseen nähden(AMK) kohtuullisesti, ei mulle kauheesti käyttörahaa jää. Opintolaina ja asuntolaina haukkaavat yli puolet nettotuloista ja loput menee vaatteisiin sekä autokassaan (turhamainen kun olen niiin Audi TT on haaveissa:D).

Ei 1600e/kk ainakaan omaan korvaan kuulosta mitenkään läpipaskalta palkalta vastavalmistuneelle insinöörille, ainakaan jos ei olla pk-seudulla. Insinööriä ja tradenomia pukkaa niin monesta koulusta että varmasti aika moni on valmis tulemaan ko. palkalla. Ja suositukset on suosituksia.

Etelä-suomessa vastavalmistuneelle raksa inssille joku 2300e on aika yleinen aloituspalkka olettaen että opiskeluaikana on jonkun verran kokemusta tullut. Ei sitä näin aluks pitäis paljoa enempää maksaakaan kun eihän sitä oikeasti koulusta tullessaan osaa juuri mitään mitä käytännössä täytyy tehdä, mutta töissähän sitä oppii ja palkka nousee siinä ohessa. Ja kuten todettua niin ei vähän kokemusta omaavia varmaan väkisin töihin revitä ainakaan muualla kuin etelässä, tosin ehkä ne lihavimmat vuodetkin alkaa jo häämöttää loppuaan.

Tunnen pari jotka saavat lähemmäs kolme tonnia vaikka vielä koulua käyvätkin, yritykset on tosin pienempiä ja jos/kun firma vetää huonosti yhden 25 Me:n työmaan niin siinä saa jo pelätä duuninsa puolesta. Tutut valmistuneet jotka vaihtaneet työpaikkaa hiljattain ovat saaneet yli 500e korotuksia palkkaansa mutta en edes välttämättä ymmärrä vaihdontarvetta jos nykyinen työpaikka on 'varma', työkaverit mukavia jne. Ei se 500e lisää bruttona kauheesti lämmitä jos muutoin hatuttaa uus duuni.

Duunaritason palkat on jo jotain ihan kummallista. 15-20e tunnilta vaikka ois minkälainen vässykkä jos kirvesmiehen nimellä kulkee. Tosin hiljattain ovat muutamat saaneet kenkää kun alkaa motivaatio oleen hukassa jo näillä palkoilla. Urakalla kun tekee niin 30e tunnille on aika yleistä mikä alkaa oleen jo mun mielestä pikkusen liikaa mutta enpä sano sitä usein ääneen.

suuremmissa firmoissa noita 'voiteluita' katsotaan aika pahalla. Itse en ottais riskiä menettää työtäni ja siinä samalla mainettaankin, piirit kun on melko pienet kuitenkin. Kyllähän siinä tosin moraalikin jo ottaa vastaan eikä pelkkä rangaistuksen pelko.

Kyllä minulta paperit löytyy taskusta. Tienaan kyllä enemmän kuin tuon 1600€, mutta se on hyvin yleinen palkkaluokka valmistuneilla ja vähemmän kokemusta omaavilla.

Kyllähän osaavat työmiehet tienaavat tietyissä tapauksissa enemmän kuin työnjohto, ja näin se minunkin mielestäni kuuluu ehdottomasti olla. Se on sitten eriasia monestako rakennusmiehestä tulee osaava ammattimies, sillä aika pienestä osasta tulee sellainen.

Olen samaa mieltä tuosta, että osaavan ammattimiehen kuuluisi tienata enemmän mutta harvemmin se kuitenkaan on niin, ainakaan omien kokemusten perusteella ja mitä katsotaan meillä miesten palkkoja.

Mutta tuo alkaa olemaan hiukan ylihintaista, kun tosiaan sähkömiehetkin ottavat tuntipalkkaa "urakka"hommissa 25-30€ tunti + tietty pvärahat ja kilsat. Ja ei siis yksityisyrittäjät vaan ihan palkolliset.

Minusta palkka pitää olla suhteessa vastuuseen. Mikäli olet jostakin rakennusprojektin osa-alueesta vastuussa, pitää se palkassakin näkyä. Luulisi yritystenkin ymmärtävän asian, ettei 2000€:n palkalla saada miehiä tarpeeksi motivoitua hommaan, kun esim. maksetaan se 500€ enempi, niin työmiehellä on mukavampi tehdä töitä ja on tunne että työtäkin arvostetaan.

Ei 1600e/kk ainakaan omaan korvaan kuulosta mitenkään läpipaskalta palkalta vastavalmistuneelle insinöörille, ainakaan jos ei olla pk-seudulla. Insinööriä ja tradenomia pukkaa niin monesta koulusta että varmasti aika moni on valmis tulemaan ko. palkalla. Ja suositukset on suosituksia.
Minun korvaan taas tuo summa kuulostaa melkoiselta kusetukselta. Itse valmistuin viimevuonna amiksesta ja tieneen 2700 €/kk. Ammatti on mittamies.
Kyllä insinöörin joka toimii vastaavana pitää tienata vähintään 3000 €. Mutta jos joku tyytyy 1600 € niin mikäs siinä omapahan on lompakko.

Minun korvaan taas tuo summa kuulostaa melkoiselta kusetukselta. Itse valmistuin viimevuonna amiksesta ja tieneen 2700 €/kk. Ammatti on mittamies.
Kyllä insinöörin joka toimii vastaavana pitää tienata vähintään 3000 €. Mutta jos joku tyytyy 1600 € niin mikäs siinä omapahan on lompakko.
Olen joskus aikaemminkin kysynyt tätä, mutta kysyn uudestaan. Onko työssäsi vuorotyötä yms? Maanmittauslaitoksella, normiyksityisellä mittafirmalla tai kunnalla ei ole noin hyvää palkkaa.

Olen joskus aikaemminkin kysynyt tätä, mutta kysyn uudestaan. Onko työssäsi vuorotyötä yms? Maanmittauslaitoksella, normiyksityisellä mittafirmalla tai kunnalla ei ole noin hyvää palkkaa.

Työ on 7.00-16.00 välisellä ajalla. yksityinen maanrakennus firma. Kunnalla perus palkka pyörii 1700 € paikkeilla ja maanmittauslaitoksella noin 2000-2300 € riippuen kokemukssta.

Pääkaupunkiseudulla uimaopettajana tienasin 1700e ja työ oli 8-16, tai itseasiassa 9-14. Ei iltaa tai viikonloppuja. Insinöörinä olettaisin tienaavani vähän enemmän, tosin tuskinpa tulee insinööriksi luettua vaikka opiskelupaikka onkin. :D

Back
Ylös Bottom