Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

En nyt tiedä mitä huuhaata tämä roskakuskien palkkaus on tai sitten on firmoissa hirveitä eroja mutta esim. L&T:llä minun tietojeni mukaan kuskit tienaa juur ja juur ruoan pöytään. Jos on ylitöitä niin vuokra/osa-aika duunarit tekee ne.

Kuljetusalan sopimus on sanonko hanurista, ylityöt eivät juokse 8h/päivä jälkeen vaan katsotaan viikkotunteja oliko se nyt kahden viikon taakse. En muista tarkkaan joku kuski korjatkoon.

Nuo isot palkat tulee varmasti pienissä firmoissa ja niissä on verottomia joukossa, laillisesti tai laittomasti. Kuunnelkaapa asfalttimiesten juttuja niin tiedätte miten tulevat suuret palkat, verottomista. Isot asfalttifirmat toki ovat tiukentaneet linjaa mutta pienissä vedetään viel päivärahat vaikka notkutaan lähinurkissa.

Kuunnelkaapa asfalttimiesten juttuja niin tiedätte miten tulevat suuret palkat, verottomista. Isot asfalttifirmat toki ovat tiukentaneet linjaa mutta pienissä vedetään viel päivärahat vaikka notkutaan lähinurkissa.

Kun itse olin töissä asfalttifirmassa, niin siellä vakitöissä kuukausiliksalla olevat saivat kaudella aina saman palkan (perusliksa + tuotantolisä). Ylitöillä sitten katettiin talven kuukaudet, jolloin ei ollut duunia. Tuntipalkkalaiset saivat isompia liksoja, mutta silloin työtunnitkin olivat epäinhimillisiä. Vai miltä kuulostaa ma-to 06:00-24:00 ja perjantaisin 06:00-12:00? Verottomina korjauksina tuli kotimaan päiväraha (32€/pv) reissuhommista ja puolikas päiväraha (14€/pv) kun pyörittiin "nurkilla".

Pari euroa yli 2000€/kk bruttona tulee loppuvuoden. Prosentti on aika matala koska olin/olen 5 ensimmäistä kuukautta opiskelija. 37,5h viikot

Kun itse olin töissä asfalttifirmassa, niin siellä vakitöissä kuukausiliksalla olevat saivat kaudella aina saman palkan (perusliksa + tuotantolisä). Ylitöillä sitten katettiin talven kuukaudet, jolloin ei ollut duunia. Tuntipalkkalaiset saivat isompia liksoja, mutta silloin työtunnitkin olivat epäinhimillisiä. Vai miltä kuulostaa ma-to 06:00-24:00 ja perjantaisin 06:00-12:00? Verottomina korjauksina tuli kotimaan päiväraha (32€/pv) reissuhommista ja puolikas päiväraha (14€/pv) kun pyörittiin "nurkilla".

Heh tarkoitat kai, että vakiduunissa olevat kattavat talven "työttömyyden" loimaanliiton korvauksilla ja ovat thaimaassa viettämässä siestaa :D.

Kaveri kehuu ainakin, että useimmilla 70 egeä tipahtaa 6 päivänä viikossa tilille työttömänä. Tietty sitten kun on kk:den thaimaassa niin pimeisiin hommiin suomeen ;). Toki kesä on piloilla, kun työpäivät venyvät.

Heh tarkoitat kai, että vakiduunissa olevat kattavat talven "työttömyyden" loimaanliiton korvauksilla ja ovat thaimaassa viettämässä siestaa :D.

Kaveri kehuu ainakin, että useimmilla 70 egeä tipahtaa 6 päivänä viikossa tilille työttömänä. Tietty sitten kun on kk:den thaimaassa niin pimeisiin hommiin suomeen ;). Toki kesä on piloilla, kun työpäivät venyvät.

Ei ku just toisin päin :D. Vakitöissä oleville juoksee talvellakin normi kuukausiliksa ja tuntipalkkalaiset nauttii ansiosidonnaista palmun alla smurffilimppa kädessä.

Fabio olitko tänä vuonna noissa asfaltti töissä?

Tietääkö kukaan, että paljonko ihan työmaalla työskentelevä rakennusmestari/insinööri suunnilleen tienaa?

Cthulhun kyssäriin vastaus. Yrityksestä tietenkin riippuen arvioisin että aloittelevan (ja valmistuneen) työnjohtajan palkka on jonkin verran alle 2500e/kk mutta kokeneellakaan kaverilla liksa ei mene paljoa yli 3ke:n.

Vastaavalla mestarilla on tietenkin mahdollisuudet saadat hyvätkin bonukset riippuen lopputuloksesta, mutta mulle on sanottu että vastaavan mestarin varsinainen korvaus eli lisä työnjohtajan liksan päälle on "naurettavan pieni".

Työmaainsinöörin liksat lienevät jotain samaa luokkaa.

Nyt on aika jättää vanha ja varma duuni jossa kuukausipalkka oli n.2300E/kk. Siirryn uuteen työpaikkaan pienomistajaksi ja työntekijäksi. Otan ulos n.2500e/kk ja tilikauden lopussa jos tulosta tullut niin sit loput osinkoina... ei vie verottoja kaikkia.
Aika oudolta tuntuu jättää tää vanha paikka , mutta kun tuli ns. once in a lifetime tilaisuus... saa nähdä.

Nyt on aika jättää vanha ja varma duuni jossa kuukausipalkka oli n.2300E/kk. Siirryn uuteen työpaikkaan pienomistajaksi ja työntekijäksi. Otan ulos n.2500e/kk ja tilikauden lopussa jos tulosta tullut niin sit loput osinkoina... ei vie verottoja kaikkia.
Näin entisenä pienyrittäjänä seuraava huomio: kannattanee tutustua tuohon osinkoverotukseen hiukan tarkemmin, josset vielä ole sitä tehnyt.

Ohje:
http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?article=4186&language=FIN

Erityisesti kohta 2.3

Eli firmalla pitää olla todella vahva tase ennenkuin huomattaviin verosäästöihin (pääomatulona verotettava osingot) pääsee. Jos firma vaikuttaa "jos tulosta tulee tyyppiseltä" niin silloin olette melko varmasti tilanteessa jossa mahdolliset osingot verotetaan ansiotuloina ja verohyödyt jäävät huomattavasti pienemmiksi osinkotulojen nostaessa samalla koko vuoden tuloveroprosenttia. Todella vahvan taseen tapauksessahan osinkoja voidaan tiettyihin rajoihin asti jakaa täysin verovapaasti.

Ei ollut tarkoitus viisastella, ainoastaan huomiona tuo ylläoleva, kun varsin usein tuntuu vallalla olevan (täysin väärä) käsitys jonka mukaan yrittäjät pääsevät automaattisesti todella huomattaviin verohyötyihin.

Cthulhun kyssäriin vastaus. Yrityksestä tietenkin riippuen arvioisin että aloittelevan (ja valmistuneen) työnjohtajan palkka on jonkin verran alle 2500e/kk mutta kokeneellakaan kaverilla liksa ei mene paljoa yli 3ke:n.

Vastaavalla mestarilla on tietenkin mahdollisuudet saadat hyvätkin bonukset riippuen lopputuloksesta, mutta mulle on sanottu että vastaavan mestarin varsinainen korvaus eli lisä työnjohtajan liksan päälle on "naurettavan pieni".

Työmaainsinöörin liksat lienevät jotain samaa luokkaa.

suunnilleen tuota luokkaa ne palkat ovat. Työehtosopimuksesta löytyy muistaakseni minimimäärät vastaavan lisästä mutta yrityksissä voidaan käyttää suurempiakin. Oisko jotain 500-700e kuussa lisää jostain yli 8Me työmaasta? Ei ne nyt mitään hirveen suuria ole vastuuseen nähden, vrt. normimestari, joka ei tee muuta kuin vähän tilailee tavaraa ja kattoo että pojilta ei lopu hommat kesken.

suuremmissa yrityksissä (tai kaikissa?) tulospalkkaus koskee muitakin kuin vastaavaa joten hilloa tulee sieltäkin jos hommat menee putkeen.

Kiitos vastauksista. Kumman vähän näyttävät tienaavan työmailla. Itsellä on alan koulutus mutta olen aina ollut tilaajan hommisssa. Näissä hommissa liksa pyörii siinä yli kolme - vähän alle neljä hujakoilla kokemuksesta ja asemasta riippuen. Jostain olin saanut päähäni, että urakoitsija tienaisi enemmän kuin tilaaja mutta onneksi olin väärässä.

Kiitos vastauksista. Kumman vähän näyttävät tienaavan työmailla. Itsellä on alan koulutus mutta olen aina ollut tilaajan hommisssa.

Vähän menee aiheen ohi, mutta olet siis rakennusinsinööri koulutukseltas? Voitko vähän kertoa mitä toi sun tilaajan työ pitää sisällään?

Minulle osoitetaan tarve rakennushankkeelle. Valitsen/kilpailutan suunnittelijan, Saan kuvat/työselityksen/yms. Kilpailutan urakoitsijan ja otan niistä jonkun (tai tilaan suoraan). Toimin rakennushankkeessa rakennuttajana/tilaajan edustajana ja valvon urakan läpi. (Suuremmissa urakoissa rakennuttaminen usein ostetaan ulkoa ja silloin menen vain nuokkumaan kokouksiin). Kuuntelen tilan käyttäjien haukut ja keksin meriselityksen.
Tämä on aika yksinkertaistettu kuvaus rakennuttajainsinöörin hommista, joita olen joskus tehnyt.
Kiinteistöpäällikön/isännöitsijän hommissa joutuu sitten punnertamaan ihan minkä kanssa tahansa, joka jotenkin liittyy rakennuksiin ja niiden kunnossapitoon ja niissä asuviin/oleviin ihmisiin. Itse asiassa silloin rakentaminen on vain yksi pieni osa-alue koko sopasta.

Minulle osoitetaan tarve rakennushankkeelle. Valitsen/kilpailutan suunnittelijan, Saan kuvat/työselityksen/yms. Kilpailutan urakoitsijan ja otan niistä jonkun (tai tilaan suoraan). Toimin rakennushankkeessa rakennuttajana/tilaajan edustajana ja valvon urakan läpi. (Suuremmissa urakoissa rakennuttaminen usein ostetaan ulkoa ja silloin menen vain nuokkumaan kokouksiin). Kuuntelen tilan käyttäjien haukut ja keksin meriselityksen.
Tämä on aika yksinkertaistettu kuvaus rakennuttajainsinöörin hommista, joita olen joskus tehnyt.
Kiinteistöpäällikön/isännöitsijän hommissa joutuu sitten punnertamaan ihan minkä kanssa tahansa, joka jotenkin liittyy rakennuksiin ja niiden kunnossapitoon ja niissä asuviin/oleviin ihmisiin. Itse asiassa silloin rakentaminen on vain yksi pieni osa-alue koko sopasta.

Kaverilla sama toimenkuva, koulutukseltaan rakennusmestari. Todella hyvä homma, kun saa itsenäisesti touhuta. Käytännössä ei tarvitse tehdä mitään muutakuin valvot, että kaikki tulee tehtyä oikein ja suunnitelmien mukaan. + muista eduista mainittakoon tietenkin rakennusalan yritysten "voitelut" on ihan omaaluokkaansa :D

Tuo valvominen on sinänsä vaikeampi asia kuin äkkiseltään uskoisi. Rillit/ryllit/ja oikeuskäytännöt.
Tietenkin, jos olet ihminen joka tilaa vuodessa miljoonilla euroilla palveluita niin juomarahat ovat ihan toista luokkaa kuin ihmisllä, jotka seisovat avaamassa ovia.

Tuo valvominen on sinänsä vaikeampi asia kuin äkkiseltään uskoisi. Rillit/ryllit/ja oikeuskäytännöt.
Tietenkin, jos olet ihminen joka tilaa vuodessa miljoonilla euroilla palveluita niin juomarahat ovat ihan toista luokkaa kuin ihmisllä, jotka seisovat avaamassa ovia.

Aivan mutta kun koulutus, kokemus ja asialleen omistautuminen ovat kohdallaan niin työhän on vain antoisaa :)

Tienasin tuossa pari päivää sitten elämäni huonoimman palkan, kun sattui vuoden huonoin päivä. Provikkapalkalla töissä ja päivästä jäi käteen 2,23 €/h. Ei tuommoista ole kyllä ollut koskaan, eikä toivottavasti tulekkaan.

Back
Ylös Bottom