Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tämmöistä mietin: Olen tehnyt eräällä salilla yläselkää sellaisessa "free motion"-laitteessa tekemällä (ilmeisesti) soutua. Kaksi vaijeria siis tulee yläviistosta. Onko sama asia tehdä normaalia soutua laitteessa niin että liike tulee ihan vaakatasossa? Eli onko tuolla liikkeen kulmalla suurtakin eroa lihaksen treeniin? En halua selkään yhtään lisää leveyttä vaan ihan perusrunkoa kuntoon + hartia/lapaluujumituksen pois (teen työtä näyttöpäätteen ääressä pitkiä aikoja). Mulla on siis ollut omaohjaajan tekemä saliohjelma johon on kuulunut rintalihaksetkin tuollaisella free motionilla mutta nyt vaihdoin paikkakuntaa ja uudella salilla ei ole samanlaisia laitteita.

moi. jos tekee vinopenkkiä smith-laitteessa, niin mihin kohtaan sen tangon pitäisi laskeutua? Nyt oon tehnyt sen niin että rinnan yläpuolelle. melkein kaulan kohtaan. Ongelmana tässä on se että ei tunnu rinnoissa. mistä voisi johtua? Lavat vedän taakse ja yms.
Rintalihasten yläosaan se itsellä laskeutuu, tässä voi olla pieniä eroja riippuen ihmisestä ja penkin kulmasta. Jos se ei tunnu rinnoissa niin mistä ne voimat sitten loppuu?

Miksi niiden tarvitsisi saada niin monipuolista treeniä? Itse teen kolmea liikettä, yhtä aina kerralaan treenissä... Ja hyvin vatsa kehittynyt

Miksi niiden tarvitsisi saada niin monipuolista treeniä? Itse teen kolmea liikettä, yhtä aina kerralaan treenissä... Ja hyvin vatsa kehittynyt

Ok no ehkä oon keskittyny vähän turhan paljo noihin vatsalihaksiin.

Sanotaan että tulisi juoda vettä pari litraa ainakin päivässä.(puhdistaa, kiihdyttää aineenvaihduntaa?) Kysyisinkin että onko samantekevää juoko vettä, kaloritonta mehua, kaloritonta limua, muuta juomaa? Eli onko nesteen juomisen vaikutus sama, vai ei ja jos eroa on, niin mikä sen eron tekee? (siis lisäaineiden yms. epäterveellisyys ei siis ole kysymys, vaan nesteen juomisen vaikutukset).

Olipas epäselvästi ilmaistu, kai lyhyemmin että onko sama juoko vettä tai muuta juomaa, jos ei välitä muun nesteen lisäaineiden epäterveellisyydestä?

Kiitos

Miten kannattaa syödä hiitin jälkeen? Se pitäisi kulma tehdä tyhjään vatsaan, niin tarkoittaako aamua vai voiko tehdä päivällä 1-2h ruokailun jälkeen?

Aamulla tuo HIIT on suositeltu tehtäväksi, koska HIITin ideahan on, että lihaksen hiilarivarastot olisivat tyhjänä-> aerobinen polttaisi suoraan rasvaa. Tämä ajatus on pakkiksellakin monesti kumottu, päivän aikana kroppa tasaa tuon energian oton(eli siis kroppa käyttää illalla enemmän niitä hiilareita).

Tuo selitykseni on vähän heikohko, mutta kai siitä sen pointin tajuaa.

Intervallitreenit ovat kyllä oiva tapa suorittaa aerobinen. IMO voit tehdä sen silloin kun haluat.

kannattaako heti hiitn jälkeen syödä ja ottaa palkkari vai olla vähän aikaa syämättä että rasvat palaa, polttaakohan lihastakin?

Proteiinia heti treenin jälkeen? Vai pitääkö pitää jokin tauko ennen kuin ottaa?
Heti treenin jälkeen vaan. Mieluiten heraa eli palkkari on kova sana. Jos et palkkaria juo niin mahdollisimman nopeasti vaan kunnon safkaa naamariin. Proteiinin lisäksi hiilihydraatteja on todella tärkeä saada heti treenin jälkeen, jotta lihasten glykogeenivarastot saadaan täydennettyä.

Kannattaako lenkin jälkeen ottaa palkkaria vai päteekö vaan siihen ku on käyny salilla?

Kyllä se saman asian ajaa myös lenkin jälkeen.
Mutta jos painon pudotukseen tähtäät niin palkkarissa on aika tuhti kcal määrä.

eli estää lihasta lähtemästä mutta tuo samalla läskiä :P paradoksi

miten tekee pakkiksen diettaajat?

Miten saa parhaiten kapean penkin menee ojentajille? sotilaspenkki tyylillä vai normaalisti selkä vähän kaarella? antakaa vikkejä, kun en saa kunnolla menee perille.

Syksy07, kokonaiskalorithan sen painonpudotuksen tai massanlisäyksen määrää. Sillä ole mitään väliä vedätkö palkkarin lenkin jälkeen, jos kokonaiskalorit on miinuksilla. Kaiken mahdollisen treenin jälkeen on tärkeä saada tarvittavat ravintoaineet varsinkin dietillä, ettei kroppa rupea polttamaan lihasta, läskin ohella (koska kroppa on treenin jälkeen käyttänyt "kaikki hiilarivarastot" ja tämän jälkeen sitten rupeaa syömään läskiä/lihasta? Tai jotain vastaavaa).

Eli palkkari kunniaan.

Kannattaako selkää tehdä samana päivänä jalkojen kanssa? Onko haittaa, jos tekee esim 2-jakoisessa 1.rinta,hauis,ojentajat,vatsat 2.selkä,jalat olkapäät?

Miten saa parhaiten kapean penkin menee ojentajille? sotilaspenkki tyylillä vai normaalisti selkä vähän kaarella? antakaa vikkejä, kun en saa kunnolla menee perille.
Tuohon haluaisin itekkin vastausta. Mutta solttu tyylillä taitaa kyllä mennä enemmän rinnalle.:rolleyes:

Tuohon haluaisin itekkin vastausta. Mutta solttu tyylillä taitaa kyllä mennä enemmän rinnalle.:rolleyes:
Itse teen ainakin ihan tavallisella tyylillä kapean penkin. Kannattaa keskittyä pitämään kyynerpäät lähellä kylkiä niin kyllä se mulla ainakin kunnolla ojentajissa tuntuu. Lankulla voi myös kokeilla tota kapeeta penkkiä. Itse teen nykyään melkeenpä vain lankun kanssa kapeeta penkkiä, koska ilman lankkua käy ikävästi olkapäihin ja ranteisiin.

Back
Ylös Bottom