Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Sepä tuntuu usealla olevankin kynnyskysymys, kun ei heti olla saamassa 3000e/kk + työsuhdeauto/asunto. Jostain ne hyvätuloisetkin on liikkeelle lähteneet. Kyllä se palkkatyö taitaa kuitenkin työmarkkinatuen voittaa?
Tarkoitin kyllä sitä, että varmasti lähes kaikissa yrityksissä on hommia, mutta ei välttämättä rahaa palkata uusia henkilöitä niitä tekemään.
Jos menee työvoimatoimiston kautta työharjoitteluun niin 8e/päivä x 21.5= 172e/kk bruttona enemmän. Tästä sitten maksaa matkat töihin ja takaisin sekä ruokailun työpaikalla.
Tuo on ihan järkevää varsinkin nuorille joilla ei ole vielä työkokemusta.

Lehtimyyntiä ainakin taitaa päästä tekemään helposti, mutta kaikista ei ole sillä työllä itseään elättämään.

Sepä tuntuu usealla olevankin kynnyskysymys, kun ei heti olla saamassa 3000e/kk + työsuhdeauto/asunto. Jostain ne hyvätuloisetkin on liikkeelle lähteneet. Kyllä se palkkatyö taitaa kuitenkin työmarkkinatuen voittaa?

Monissa matalapalkkatöissä (siivous etc.) se ei kauheasti kannata mennä töihin. Varsinkaan jos tarjolla ei ole kokoaikaista hommaa. Kyllä sossu pitää huolen ettei nyt ihan nälissään tarvitse olla vaikka kotona makaisikin.

Monissa matalapalkkatöissä (siivous etc.) se ei kauheasti kannata mennä töihin. Varsinkaan jos tarjolla ei ole kokoaikaista hommaa. Kyllä sossu pitää huolen ettei nyt ihan nälissään tarvitse olla vaikka kotona makaisikin.

On varmasti ongelmallista olla työssä jossa tunnit jäävät niin pieneksi, ettei palkkaa yksinkertaisesti voi muodostua tarpeeksi. Jos olisin työtön, tekisin silti varmaan jotain paskaduunia ihan siitä ilosta että tuntee tekevänsä jotain muuta kuin makaavan kotonaan kaikki päivät.

Matalapalkkatyötkin varmasti riittävät elannon saamiseen niin kauan, kunnes löytää jotain sopivampaa.

Nämä ovat vain minun näkemyksiäni asiasta, sillä en osaa olla tekemättä mitään/kuulumatta minnekään. Itselläni menee onneksi tällä hetkellä hyvin, mutta en karsastaisi aloittaa kaikkea alusta jos kaikki menisi ns. vituiksi.

En tiedä tilannettasi. Tuntuu vain uskomattomalta, että 20 vuotias terve nuori mies on omasta tahdosta riippumatta työtön. Eikö työnteko kiinnosta vai mistä kiikastaa? En halua aukoa päätäni, mutta tuntuu vain oudolta kun useammatkin armeijasta juuri päässeet jää aloilleen vailla töitä ja päämääriä. Oman näkemyksen mukaan töitä on nykyään tarjolla enemmän kuin on halukkaita tekijöitä.

Tämä viesti ei ollut tarkoitettu juuri sinulle, toin vain esiin tuon "ongelman" usean nuoren kohdalla.
Olen ollut intin jälkeen töissä muutaman kuukauden, mutta jäin hiljattain työttömäksi koska sopimus oli määräaikainen. Olen nyt tehnyt Varamiespalvelun tarjoamia keikkoja niin paljon kuin mahdollista. Olen kyllä laittanut hakemuksia moniin paikkoihin, mutta eipä ole vielä tärpännyt. Joku tossa mainitsikin, ettei tässä kaupungissa taida olla kovinkaan hyvät työllistymismahdollisuudet.

Laiskuudesta ei siis ole kyse. Päin vastoin, kaipaan töitä.

Olen ollut intin jälkeen töissä muutaman kuukauden, mutta jäin hiljattain työttömäksi koska sopimus oli määräaikainen. Olen nyt tehnyt Varamiespalvelun tarjoamia keikkoja niin paljon kuin mahdollista. Olen kyllä laittanut hakemuksia moniin paikkoihin, mutta eipä ole vielä tärpännyt. Joku tossa mainitsikin, ettei tässä kaupungissa taida olla kovinkaan hyvät työllistymismahdollisuudet.

Laiskuudesta ei siis ole kyse. Päin vastoin, kaipaan töitä.
Oletko harkinnut työn perässä muuttoa esim. pääkaupunkiseudulle?

Ei sitä työtä muuten pk-seudullakaan nykyään niin paljoa ole kuin annetaan ymmärtää. Jos omaat maisterin paperit, töitä löytyy. Mutta opiskelijana tai muuten vain kouluttautumattomana on hyvin vaikea löytää työtä, jolla saat maksettua yhä kallistuvat vuokrat ja elämisen. Aina pääsee kaupan kassalle töihin, eri asia onkin sitten haluaako sitä oikeasti tehdä. Esim siivoojan työ ei kannata osa-aikaisena ainakaan päivisin, sillä palkka on noin 7e/h. Tähän päälle vielä nämä henkilöstönvuokrauskusetusfirmat. Nykyään on omasta mielestäni ainakin hyvin vaikea löytää rehellistä työnantajaa.

Alle 8e/h ei mielestäni ole mitään järkeä tehdä töitä, ellei sitten ole aivan nälissään. Ei ainakaan jos työ on raskasta ja vie suurimman osan päivästäsi.

Pk-seudulla on pilvin pimein esim. myyntineuvottelijoille hommia. Papereita ei katsota vaan tyyppiä. Jos on hyvä suustaan, voi saada ihan hyvääkin liksaa.

Juu en suosittele siis mitään lehtien myyntiä. Mutta jos nyt sattuu mitään tietämään telkkareista ja muista härveleistä niin luulisin että kovasti yrittämällä voisi olla saumaa päästä johonkin giganttiin tai vastaavaan. Siis jokseenkin vähällä koulutuksella

Pk-seudulla on pilvin pimein esim. myyntineuvottelijoille hommia. Papereita ei katsota vaan tyyppiä. Jos on hyvä suustaan, voi saada ihan hyvääkin liksaa.

Niitähän löytyy juu, mutta ovat kyllä useimmiten niin kusetuspaikkoja työntekijän kannalta. Jos esim saat myytyä vain 15 lehteä päivässä, potkut voi tulla samantien etkä saa mtn rahoja. Kilpailu sillä alalla niin kovaa. Ja aika harva sitä työtä jaksaa pidemmän päälle.

Mutta kaikkihan on loppupeleissä itsestään kiinni ja siitä mitä haluaa tehdä ja onko valmis myymään itsensä halvalla.

Keskustelin tänään aluejohdon kanssa mahdollisista uusista tehtävistä ja yllätyksekseni palkkani ei nousisi laisinkaan. Vastuu kasvaisi, työmatka lisääntyisi ajallisesti 1,5h/vrk ja vapaattyöajat poistuisivat. Edellä mainituista huononnuksista pitäisi vähintään 600e saada enemmän nippua. Pitkällä aikavälillä voisi kannattaa, mutta toistaiseksi jäi väliin.

Firmaa vaihtoon :whip:

Minkäs verran pakastevarastoissa tienaa?

Tuusulassa ainakin on ilmeisesti joku isompi lafka, joka aina välillä hakee pelkkään la-vuoroon työntekijöitä. Ajattelin vain, mahtaisko olla kannattavaa ajella leppävaarasta (tietty jos lähempänä on vastaavaa, niin saa vinkata) kerran viikossa tonne ja tekasta täys työpäivä?

Olen tässä jo pidempään miettiny/katellu jotain kakkosduunia, jota jaksais tehdä vähän pidempäänkin. Eipä noilla hommilla niin väliä olisi, kun kerran viikossa pelkästään tekisi - lisäverokortilla vaan pitäis min. 10€/h saada nettona, että viitsisi uhrata vapaa-aikaa moiseen...

lisäverokortilla vaan pitäis min. 10€/h saada nettona, että viitsisi uhrata vapaa-aikaa moiseen...

Mitäs eroa sillä "lisäverokortilla" on verotuksen kannalta? Suomessa on progressiivinen verotus, joten kyllä ne ennakkopidätykset sieltä veronpalautuksina tulee.

Tuusulassa ainakin on ilmeisesti joku isompi lafka, joka aina välillä hakee pelkkään la-vuoroon työntekijöitä. Ajattelin vain, mahtaisko olla kannattavaa ajella leppävaarasta (tietty jos lähempänä on vastaavaa, niin saa vinkata) kerran viikossa tonne ja tekasta täys työpäivä?

Olen tässä jo pidempään miettiny/katellu jotain kakkosduunia, jota jaksais tehdä vähän pidempäänkin. Eipä noilla hommilla niin väliä olisi, kun kerran viikossa pelkästään tekisi - lisäverokortilla vaan pitäis min. 10€/h saada nettona, että viitsisi uhrata vapaa-aikaa moiseen...

Tämä olisi ainakin lähempänä. Mutu-tuntumalla heittäisin liksaksi joitain 12e/h.

kopsis sanoi:
Kävin pakkasvaraston duunihaastattelussa ennen viime kesää juurikin tuolla Tuusulassa. Palkka taisi ilman kokemusta ja keräysbonuksia pyöriä 11-12e/h pakkaslisien kanssa. Tietääkseni kys. lafkassa on työvoimapulaa ja jatkuva rekrytointi päällä, kun kovin montaa ei napostele pakkasvarastossa hommat. Että kannattaa soitella sinne ja sopima duunihaastattelua ja kysyä paljonko ne suostuisi maksamaan. Jos on kokemusta keräilyhommista niin saa vähän enempi liksaa heti alussa.

Vuositasolla nettopalkkatulot nykyisellä kuukausipalkalla ~55000e. Koulutuksena KTM ja DI työn alla. Liikkeenjohdon konsultointia olen työkseni tekevinäni.

Jos on kokemusta keräilyhommista niin saa vähän enempi liksaa heti alussa.

Mä olen reilut 10v ollut varastonhoitajana. Nykyinen liksa (+2500€/kk) on ihan kohtuullinen meikäläisen koulutuksella, mutta ajattelin jollain lisäduunilla tienata vähän lomarahoja... :)

Vuositasolla nettopalkkatulot nykyisellä kuukausipalkalla ~55000e. Koulutuksena KTM ja DI työn alla. Liikkeenjohdon konsultointia olen työkseni tekevinäni.
Se on sitten kuusinumeroinen summa bruttopalkkaa? Aika hyvin jos suhteuttaa ikään.

Mä olen reilut 10v ollut varastonhoitajana. Nykyinen liksa (+2500€/kk) on ihan kohtuullinen meikäläisen koulutuksella, mutta ajattelin jollain lisäduunilla tienata vähän lomarahoja... :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun suurinpiirtein samanlaisia hommia teen, että onko tuo vuosituloista laskettu kk palkka vai onko tuo sopparissasi oleva liksa? Ja jos jälkimmäinen, niin paljonko on vuositulot ja sisältääkö ne ylkkää, lisiä yms. ?

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun suurinpiirtein samanlaisia hommia teen, että onko tuo vuosituloista laskettu kk palkka vai onko tuo sopparissasi oleva liksa? Ja jos jälkimmäinen, niin paljonko on vuositulot ja sisältääkö ne ylkkää, lisiä yms. ?

Sopparissa seisoo 2530€/kk, ma-pe 8-16 duunia. Ei tartte tehdä ylitöitä, mutta eipä tartte mitään lisiäkään odotella :)

Duuni on todella lungia, välillä vähän liiankin kanssa - alkaa netti käymään pieneksi :jahas:

Niin, unohtu toi vuosiliksa: 12.6 x 2530€ = 31878. Tosin vaihdan kesälomarahoista puolet yhteen ylimääräiseen lomaviikkoon, ei sitä lomaa ole koskaan liikaa...

Viimeksi muokattu:
Sopparissa seisoo 2530€/kk, ma-pe 8-16 duunia. Ei tartte tehdä ylitöitä, mutta eipä tartte mitään lisiäkään odotella :)

Duuni on todella lungia, välillä vähän liiankin kanssa - alkaa netti käymään pieneksi :jahas:

Niin, unohtu toi vuosiliksa: 12.6 x 2530€ = 31878. Tosin vaihdan kesälomarahoista puolet yhteen ylimääräiseen lomaviikkoon, ei sitä lomaa ole koskaan liikaa...

No mulla taas ei pääse tylsää olemaan. Yleensä on vähän liiankin kiire, no kuluupa ainakin aika! Ylitöitä ei omissa hommissa tartte tehdä, ne on sitten lähettämön viikonloppuja (vanha työ) jos ylkkää on. Tosin pyrin hiljalleen siihen, ettei tuntiakaan ylkkää tulis tehtyä.

Ei sitä työtä muuten pk-seudullakaan nykyään niin paljoa ole kuin annetaan ymmärtää. Jos omaat maisterin paperit, töitä löytyy. Mutta opiskelijana tai muuten vain kouluttautumattomana on hyvin vaikea löytää työtä, jolla saat maksettua yhä kallistuvat vuokrat ja elämisen. Aina pääsee kaupan kassalle töihin, eri asia onkin sitten haluaako sitä oikeasti tehdä. Esim siivoojan työ ei kannata osa-aikaisena ainakaan päivisin, sillä palkka on noin 7e/h. Tähän päälle vielä nämä henkilöstönvuokrauskusetusfirmat. Nykyään on omasta mielestäni ainakin hyvin vaikea löytää rehellistä työnantajaa.

Alle 8e/h ei mielestäni ole mitään järkeä tehdä töitä, ellei sitten ole aivan nälissään. Ei ainakaan jos työ on raskasta ja vie suurimman osan päivästäsi.
Nimenomaan opiskelijoille on näitä töitä tuntunu löytyvän. Pääsimme kaverini kanssa alle viikossa töihin ilman mitään koulutusta. Kaverillani ei ollut edes päivääkään työkokemusta. Pieni esimerkki, mutta samanlaista kuulee muiltakin. 8.7€/h tuntuu olevan aika peruskorvaus kaikista hommista. Ainakin meille otetaan koko ajan porukkaa duuniin, tuntuu vaan ettei oo tarjolla sopivia henkilöitä. Vaatimuksena on lähinnä oikeantyyppinen luonne ja asenne.

Back
Ylös Bottom