Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Kävin pakkasvaraston duunihaastattelussa ennen viime kesää juurikin tuolla Tuusulassa. Palkka taisi ilman kokemusta ja keräysbonuksia pyöriä 11-12e/h pakkaslisien kanssa. Tietääkseni kys. lafkassa on työvoimapulaa ja jatkuva rekrytointi päällä, kun kovin montaa ei napostele pakkasvarastossa hommat. Että kannattaa soitella sinne ja sopima duunihaastattelua ja kysyä paljonko ne suostuisi maksamaan. Jos on kokemusta keräilyhommista niin saa vähän enempi liksaa heti alussa.

mitä pakkasvarastojen työntekijöiden juttuja olen kuunnellut niin tuo kylmyys ei ole se suurin ongelma vaan mieletön melu joka syntyy jäähdytyslaitteistosta. varastohommia kyllä riittää ja niitä voin suositella opiskelijalle, kunhan muistaa että monilla varastoilla tapahtuva työ on hyvin kausiluontoista. varsinkin jos olet jonkun välittäjäfirman kautta töissä niin en lähtisi heti sijoittamaan rahojani johonkin kivaan sillä perusteella että "enskuun palkka nollaa tilanteen".

jos olosuhteilla ei ole väliä vaan pelkästään rahalla niin pakkasvarastoon keräilemään jäätelöä kesäksi yövuoroon. kuulema saa ihan muhkeat suoritebonukset kun jäätelöä menee niin helvetin paljon.

anyway, itse oon kylmävarastolla. palkkaus on AKT:n terminaalityöntekijöiden TES, kaikkine lisineen palkka on parhaillaan yli 14e/tunti, kyllä kelpaa minun kaltaiselleni työkokemattomalle opiskelijalle. enkä tosiaan ymmärrä miksi jotkut jaksavat vääntää paskaa duunia jollakin 8e/tunti palkalla jos rahakkaampaakin on tarjolla. eri asia sitten jos pitää työstä.

No mulla taas ei pääse tylsää olemaan. Yleensä on vähän liiankin kiire, no kuluupa ainakin aika!

Ei toi "liian kiire" ole meikäläiselle vaihtoehto tylsyyteen kuolemiselle - kyllä sitä tekis töitä ihan mielellään reilumminkin, mutta sit tulee vastaan palkkakysymys...tähän rytmiin kun on tottunut (nyt 2v), niin olis aika helvetin iso kynnys lähteä tekemään enemmän duunia pienemmällä liksalla...

Tänään lähtee työhakemus maailmalle, palkkapyynti totuttuun tapaan reilu 10% nykyiseen verrattuna. Eihän se ole kuin neuvottelukysymys - jos en pääse ton takia edes haastatteluun, niin eipä mulla ole mikään kiire kuitenkaan :)

Vuositasolla nettopalkkatulot nykyisellä kuukausipalkalla ~55000e. Koulutuksena KTM ja DI työn alla. Liikkeenjohdon konsultointia olen työkseni tekevinäni.

Täälläkin tunnetaan lievää epäilyä.. Brutto olis tosiaan oltava 10000+ ja aika hyvin kun kuitenkin 25-vuotiaana oot viettäny koulun penkillä tähän astisen ikäsi melko pitkälti ja yleensä moisia laskutuksia tekevillä konsulteilla on todella pitkä kokemus liikkeenjohdosta/harjoittamisesta itsellään, mitä sulla taasen ei voi olla todennäköisesti.

Koko maassa lienee lähinnä kourallinen 10000+ / kk tienaavia 25-vuotiaita.

Se mahdollisuus tietysti on, että olet töissä omassa perheyrityksessä.

Koko maassa lienee lähinnä kourallinen 10000+ / kk tienaavia 25-vuotiaita.

Kyllä niitä aika paljon enemmän on kuin kourallinen jos otetaan pääomatulot mukaan laskuihin. Lisäksi voihan Aameli olla kova reissuratsu ja saada helvetisti kilsakorvauksia ja päivärahoja.

55ke/v tarkoittaa n. 7500e/kk bruttopalkkaa. Itse en tiedä mitä liikkeenjohdon konsultit keskimäärin tienaa, mutta tod.näk. varsin hyvin, ainakin jos on sopivassa firmassa ja hyvä työssään. Toki tuo on työntekijän palkaksi aika korkea, oli ammatti melkeinpä mikä tahansa. Toisaalta taas jos on itsenäinen konsultti, niin tuo on vain suunnilleen keskipalkka.

Pieni osa ihmisistä on niin lahjakkaita ja urakeskeisiä, että ihan hyvin voi olla tuohon ikään mennessä jo yksi hyvä tutkinto ja kohtuullisesti työkokemusta taskussa. :)

tutkinto? mitas SAP konsultti tekee suomessa nykyaan ? tahan hommaan ainakin ennen on riittanyt etta osaa hommat. palkan sai maaritella itse.
Tyo nyt yleensa naytti olevan sellasta komerossa istuskelua :)

55ke/v tarkoittaa n. 7500e/kk bruttopalkkaa. Itse en tiedä mitä liikkeenjohdon konsultit keskimäärin tienaa, mutta tod.näk. varsin hyvin, ainakin jos on sopivassa firmassa ja hyvä työssään. Toki tuo on työntekijän palkaksi aika korkea, oli ammatti melkeinpä mikä tahansa. Toisaalta taas jos on itsenäinen konsultti, niin tuo on vain suunnilleen keskipalkka.
Jep juurikin näin, mutta yhtälö 25v., ton verran liksaa ja tuollainen duuni on mielestäni aika poikkeuksellinen je kertoo melkoisesta vauhdista yo-tutkinnon jälkeen. Ihan pelkkiä kauppasurkean kurssikirjojen teorioita jonkun firman johdolle toistamalla ei tuollaiseen ansiotasoon päästä. Ainakin todella toivon niin.

Älkääs ny kaverit unhoittako sitä, että 55 ke/v oli NETTOA.. eli ei riitä 7500 e/kk brutto mihinkään siinä (sijoitus:)kerhossa.

Edit: Veroprosenttilaskurilla 7500 x 12.75 (vuosipalkka lomarahoineen) = 95625 vuositulolla veroprosentti luokassa 38. Siihen kun lisää 6% TELlejä ja muita työntekijältä vähennettäviä jää nettotuloksi 7500 x (1 - 0.44) = 4200 € /kk x 12 = 50400.. no OK, lähelle pääsee, näköjään 10 k€ / kk tuottaa vuodessa nettona jo 63600 eli sikäli tuli liioiteltua.. todellisuus siltä väliltä, eli ehkä 8500 k€ / kk on riittävän lähellä ja sekin tietysti olettaen ettei niitä kilsakorvauksia tulis..

Aameli, autas meitä ny vähän..!

tutkinto? mitas SAP konsultti tekee suomessa nykyaan ? tahan hommaan ainakin ennen on riittanyt etta osaa hommat. palkan sai maaritella itse.
Tyo nyt yleensa naytti olevan sellasta komerossa istuskelua :)

Enemmän kuin hyvin :D. Vaikka konsulttien määrän tuplaisi Suomessa, niin ei se riittäisi mihinkään....

Täytyy sanoa että pakollisen kurssin koulussa tuota käyneenä, yksi tylsimmistä hommista. Kyllä tuota rahan takia hetken tekis, mutta ei ovis vähempää kiinnostaa tehdä kymmeniä vuosia työtä, joissa huippujutut on joku varastosaldon tarkistus.

Kyllä niitä aika paljon enemmän on kuin kourallinen jos otetaan pääomatulot mukaan laskuihin. Lisäksi voihan Aameli olla kova reissuratsu ja saada helvetisti kilsakorvauksia ja päivärahoja.
Pääomatulot, kilometrikorvaukset ja päivärahat mukaan laskettuna varmaan onkin, mutta Aameli puhuikin palkasta, joihin em. asiat eivät kuulu.

Itse en muuten maksaisi jollekin 25-vuotiaalle konsulentille tuollaisia summia.

Täällähän on oltu uteliaita. Valoitan siis hieman taustoja.

Tahti on tosiaan ollut monien mielestä tappavan kovaa heti lukiosta pääsyn jälkeen. Oma henk.koht. ambitio jo teinivuosista alkaen ollut menestyä valitsemallani toimialalla (perhesyyt varmaan olleet osakseen tämän taustalla). Yläasteen puolivaiheilla alkoi mielessä siintää vakaasti ajatus KTT:ksi asti lukemisesta. Lukio meni vain ja ainoastaan tämän päämäärän saavuttamisen mahdollistamiseen ja samalla tiellä ollaan edelleen. Kauppakorkeakoulu avautui ensi yrittämällä. Olinhan kuitenkin lukenut kuin rabbi vanhaa testamenttia synagogassa. Muu elämä jäi kuin seinään ja tiedonjanoni oli loputon, ammensin kaiken mahdollisen mitä vain irti sain. Ensimmäisen opiskeluvuoden loppupuolella aloitin juniorina firmassa jossa isäni on yksi perustajaosakkaista, siltä osin täällä oli veikkailtukin oikein :)

4 tuntia yössä nukkumalla (josta aiheitui krooninen päänsärky) buranaa ja kofeiinitabletteja syöden, töiden ja opiskelun yhdistäminen sujui mielestäni mallikkaasti. Silloinhan pitää takoa kun rauta on kuumaa. Kokemusta ja tietoa karttui nopeasti lisää sekä teoria että käytäntötasolta. Suoritin tutkinnon alle tavoiteajan ja siirryin tekemään täysipäiväisesti töitä.

Oulussa, Turuus ja Tampereella tulee käytyä kuukausittain. Josta ne ah niin ihanat kilometrikorvaukset kertyvät (bingo taas).

Ja kuten voinette lukea oli kyseessä nykyisen palkkatason mukaiset vuositulot. En kiellä etteikö reilumpi ajanvietto nörttiyden pyhätössä leikkaisia siitä lovensa. Vielä toistaiseksi se (DI-tutkinto) menkööt kuitenkin omalla painollaan. Voihan sitä olla odotettavissa syksyn tullen reilu tulotason romahtaminen ja opintososiaalisten etuisuuksien varaan heittäytyminen.

KTT on edelleen haaveeni, mutta se vaatisi elämäntilanteen muutoksen. Ja mitä tulee lahjakkuuteen ja urakeskeisyyteen uskon, että olisin saavuttanut nykyisen kaltaisen tilanteen ilman suotuisia taustatekijöitä palavan intohimon ja oman tahtoni ansiosta, mutta ehkä muutamia vuosia myöhemmin.

Jos sä haluut, ni sä saat. Mutta sen eteen joutuu joskus ponnistelemaan, erittäin kovastikin. Näin minä ainakin uskon.

P.S. En ymmärrä miksi spekulointi ja laskeminen mistä ja miten nuo ansiot kertyvät. Annettujen tietojen perusteella jokainen voi omassa rauhassaan vaikka ruutupaperille piirtää laskelmia. En usko että kovinkaan monella menee kauheasti metsään ;)

Thanks, Aameli! Aika hyvin sitten veikkailtiin ja hyvin osoitit mistä oot palkkasi raapinut. Täytyy kyllä antaa tunnustusta, että älyttömästi oot tehny sit hommia sen eteen.

Ei toi "liian kiire" ole meikäläiselle vaihtoehto tylsyyteen kuolemiselle - kyllä sitä tekis töitä ihan mielellään reilumminkin, mutta sit tulee vastaan palkkakysymys...tähän rytmiin kun on tottunut (nyt 2v), niin olis aika helvetin iso kynnys lähteä tekemään enemmän duunia pienemmällä liksalla...

Tänään lähtee työhakemus maailmalle, palkkapyynti totuttuun tapaan reilu 10% nykyiseen verrattuna. Eihän se ole kuin neuvottelukysymys - jos en pääse ton takia edes haastatteluun, niin eipä mulla ole mikään kiire kuitenkaan :)

Ehkä sitä itsekin pitäs alkaa laittaa hakemuksia, ei vaan ole viittinyt, jotenkin sitä on turtunut "tuttuun ja turvalliseen".

Ja taas toisaalta, tässä on noita yrityskuvioita viritteillä, joten eipä sitä nyt mitään isompia haateita muuten enää kaipaakkaan, jos tosta lisäliksaa repii jollain aikajänteellä, niin hyvä homma.

Itse en maksaisi edes 55-vuotiaalle konsultillekaan tuollaisia summia.
Niin, onhan se aika paljon kelle tahansa konsultille, mutta 55-vuotiaalla sentään saattaisi olla jo elämänkokemuksen tuomaa näkökulmaa moneen asiaan, mikä todennäköisestä 25-vuotiaalta puuttuu.

Mutta, kävihän tuosta Aamelin viimeisimmästä viestistä jo ilmikin, että koko tuo summa ei ole palkkaa vaan mukana on kilometrikorvauksia ja varmaan päivärahojakin ja niitähän nyt voi saada kuka tahansa pienipalkkainenkin, kunhan vaan sattuu olemaan sopivassa hommassa.

Back
Ylös Bottom