1. Tuossa ohjelmassa oli ongelmana se, että taso heitteli aivan liikaa. Pienensin painoja, vähensin sarjoja/toistoja, yms. En saanut aikaan sellaista loogista kehitystä. Varmasti kehitystä on tapahtunut, mutta jatkossa tuskin tätä menoa? Esim. vatsoja ja hauiksia oon nyt tehnyt samalla painomäärällä kuin aloittaessani. Olen kysynyt neuvoa täältä monta kertaa, mutta mikään ei ole toistaiseksi auttanut. Miten tällaisen voisi estää?
Kannattais jonkinlainen suunnitelmallisuus kehittää siihen progressioon. Esimerkiksi 4-5 viikkoa painoja lisäten 2,5-5kg joka viikko ja sitten kevyt viikko ja taas alusta, mutta vähän korkeammalta lähtötasolta kuin edellinen sykli. Voisi helpottaa kun tietää etukateen mitä pitäisi tehdä, eikä tulisi vedettyä liian lujaa, mikä on varmaan aika yleistä aloitellessa ja 1-jakoisessa.
2. Olen kuullut, että massankasvatuksessa täytyisi pitää ns. kevyitä viikkoja, eli vähentää painoja. Kuinka usein tällaisia kannattaisi sitten pitää?
Ks. kohta 1. Kevyen viikon voi toteuttaa myös toistoja tai sarjoja vähentämällä, itse pienennän kaikkea.
3. Myös siitä, että esim. penkissä kannattaa jättää toistoissa sen 2-3 toistoa vajaata, pitäisikö sitten muissakin liikkeissä. Että ei koskaan vetäisi mitään sarjaa ns. piikkiin asti. Ja pitäisikö siinä viimeisessä sarjassa vetää ne ylimääräiset 2-3 toistoa ensin, ja vasta seuraavalla salikerralla lisätä painoa. Esim. kyykyssä viimeisellä sarjalla vaikka 12 toistoa, ja sitten painoa.
Ei kannata painaa loppuun asti 1-jakoisessa, mutta 1-2 toistoa varastoon riittää IMO hyvin. Painojen lisäys: ks. kohta 1.
4. Jos jokin ohjelma pitäisi tehdä esim. joka toinen päivä, niin kuinka paljon haittaa, jos jää ylimääräisiä välipäiviä? Salille pääsen joskus miten sattuu, tämä ei siis tapahdu tahallisesti.
Eipä se kauheasti haittaa, voi olla hyväksikin kunhan tauot ja kierto ei veny aivan liian pitkäksi. 2-3 välipäivää ei tunnu missään vielä, kunhan ei joka treenin välissä ole.
5. Palautusjuomaa join treenikauden alussa, mutta tällä hetkellä rahani ei yksinkertaisesti riitä siihen. Onko palkkarin puuttumisessa jotain vaikutusta kaltaiselleni aloittelijalle? Uskoisin sen olevan aika minimaalista, mutta kuitenkin.
Eipä kannata stressata palkkarista. Koeta kuitenkin saada reilu ateria mahdollisimman pian treenin jälkeen.
6. Kuinka paljon vaikuttaa kehitykseen, jos käy salilla esim. vain syötyään aamupalan. Joskus 11:sta aikaan syön aamupalan ja 12:sta salille. Tämä tapahtuu vain viikonloppuisin, kun salille ei enää pääse myöhemmin. Tuleeko esim. lihaskatoa, ym.
Ihan hyvin voi käydä pelkän aamiaisen jälkeen salilla.
7. Lopuksi vielä nukkumisen vaikutuksesta treeniin. Menen nukkumaan suht myöhään 1-2:n aikaan yöllä ja herään arkisin ennen yhdeksää. Varmasti vaikuttaa ihan yleiseen jaksamiseen, mutta onko sillä lihasmassan kasvatuksen kannalta mitään oleellista merkitystä?
Aika henkilökohtaista mikä unimäärä kenellekin riittää. Minusta säännöllisyys ja ylipäätään että saa riittävästi unta riittää. Kyllä 8 tunnin unilla pitäisi pärjätä.