Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

hyvä kysymys... mitäs nyt tehdään,kun tuo vas olkapää ei sitten kaiken hovaamisen yms jälkeenkään kestä tota penkkiä,ei tankolla,ei käsipainoilla,ei suoraa,ei vinoa ,eli ei oikein mitään,mutta rintaa täytys saada reenattua ja tietty paljon ja kovaa,oisko hyviä rintareeni ehdotuksia noin 3 eri liikettä tai jotain sinne päin,siis ohjelma jossa ei ois penkkiä , mutta ois lihas kasvun kannalta yhtä tehokas,lisä huomiona kestää kyllä kapeella otteella ,mutta taitaa mennä ojentajiin?

hyvä kysymys... mitäs nyt tehdään,kun tuo vas olkapää ei sitten kaiken hovaamisen yms jälkeenkään kestä tota penkkiä,ei tankolla,ei käsipainoilla,ei suoraa,ei vinoa ,eli ei oikein mitään,mutta rintaa täytys saada reenattua ja tietty paljon ja kovaa,oisko hyviä rintareeni ehdotuksia noin 3 eri liikettä tai jotain sinne päin,siis ohjelma jossa ei ois penkkiä , mutta ois lihas kasvun kannalta yhtä tehokas,lisä huomiona kestää kyllä kapeella otteella ,mutta taitaa mennä ojentajiin?
Etukäteisväsytä eristävil liikkeil ja sitte teet kapeeta penaa niin,että kyynerpäät levii sivuille ni sillon luulis rinnalle menevän

Ajattelin alkaa käymään salilla tossa kun kesäloma alkaa ja ajattelin vain kysyä, että saako salilta jonkinlaista opastusta laitteiden ja liikkeiden oikeaoppiseen käyttöön/tekoon? Ei huvittaisi vääntää salilla kuukausia vain huomatakseen tehneensä kaiken väärin.
Kiitoksia etukäteen :)

Monilla saleilla tarjotaan jotain peruspakettia missä sulle tehään ohjelma ja opastetaan siihen kuuluvat liikkeet. Itse suosittelen houkuttelemaan jonku kokeneemman kaverin/tutun kädestä pitäen näyttämään. Ja kyllä sen pitkälti itekki huomaa meneekö liike sinne minne pitää. Esim. Jos hauiskääntö tuntuu pelkästää alaselässä niin joku on pielessä.

Riippuu kovasti salista, Exhorder. Omalla salillani opastus ja treeniohjelma kuuluu kuukausikortin hintaan, mutta jossain kaupungin saleilla lienee turha ohjausta odottaa. Sitten on välimallin saleja, joissa opastusta saa lisähintaan. Toisaalta internet on ihmeellinen paikka, josta löytyy videota ja ohjetta vaikka mihin liikkeeseen. Toki salilla voi ja kannattaa kysyä osaavammilta neuvoa jos jokin asia askarruttaa.

edit. hitaus on puoliruokaa..

Monilla saleilla tarjotaan jotain peruspakettia missä sulle tehään ohjelma ja opastetaan siihen kuuluvat liikkeet. Itse suosittelen houkuttelemaan jonku kokeneemman kaverin/tutun kädestä pitäen näyttämään. Ja kyllä sen pitkälti itekki huomaa meneekö liike sinne minne pitää. Esim. Jos hauiskääntö tuntuu pelkästää alaselässä niin joku on pielessä.

Suosittelen! Itse olin vuoden treenannut ja tehnyt nimenomaan kavereiden yms. opastuksella. Kävin Power Centeriin liityttyäni Markon opastuksella tekemässä liikkeet ja voi pojat mikä ero!

Jos et siis ole varmalta gurulta saanut oppiasi, niin mene ihmeessä sellainen ottamaan. Siis jos salilla sellainen on :)

Edit: Hidas ja quottasin vielä väärän tekstin :D

Ei se kipu ole, merkki hyvästä reenistä. Eikä siihen sellasta... (mä tähän hätään löydä oikeeta sanaa) no, ''mittaria'' ole. Venyttelystä on montaa eri mieltä, jotkut on jopa sen kannalla, että venyttelystä olis vaan haittaa, mutta kyllä sitä ite tulee tehtyä.

Eli tavallaan merkki siitä että esimerkiksi voima treeni on onnistunut, on se kun jaksaa nostaa enemmän painoa?

Nyt oon vähän korjaillut ohjelmaa...
Olen siis nyt jättäny parin viikon treeneistä suorat hauisliikkeet pois...

Nyt olisi tarkoitus aloittaa tämmönen:

Lämmittely 10-20min soutua/kuntopyörää

Hammer 1x8-10
Hauiskääntö kp 1x8-10
Hauiskääntö tangolla 1x8-10
Ranskis kp 2x8-10
Vinopenkki 2x8
Penkki kp 1x8-10
Kyykky 3x10
Ylätalja/leuat 3xmax
Istumaannousu 3x10-15

Eli 1-jakosella mennään ja kolme kertaa viikkon ti,to,la / to,la ja su aamuina aerobinen tyhjään vatsaan

Nyt oon vähän korjaillut ohjelmaa...
Olen siis nyt jättäny parin viikon treeneistä suorat hauisliikkeet pois...

Nyt olisi tarkoitus aloittaa tämmönen:

Lämmittely 10-20min soutua/kuntopyörää

Hammer 1x8-10
Hauiskääntö kp 1x8-10
Hauiskääntö tangolla 1x8-10
Ranskis kp 2x8-10
Vinopenkki 2x8
Penkki kp 1x8-10
Kyykky 3x10
Ylätalja/leuat 3xmax
Istumaannousu 3x10-15

Eli 1-jakosella mennään ja kolme kertaa viikkon ti,to,la / to,la ja su aamuina aerobinen tyhjään vatsaan

Liike järjestystä muuta näin:

Kyykky 3*10
Penkki kp/vinopenkki 3*8-10
Leuat/ylätalja
Vipunnostot sivulle/facepull 2*10
Ranskalainen punn. 3*10
Hauisliike 3*10

Vatsaa 2-3 kertaa viikossa 2-3*10-20. Sä voit vaihtaa treeneittäin hauisliikettä, mutta ei välttämättä kannata tehä kolmea eri liikettä.

Kyykky 3*10
Leuat/ylätalja
Ranskalainen punn. 3*10
Hauisliike 3*10

Vatsaa 2-3 kertaa viikossa 2-3*10-20. Sä voit vaihtaa treeneittäin hauisliikettä, mutta ei välttämättä kannata tehä kolmea eri liikettä.
Oks toi facepull vähä niinku pullover?

Kyykky 3*10
Leuat/ylätalja
Ranskalainen punn. 3*10
Hauisliike 3*10

Miks hauisliike viimesenä, jos tekisin käsiliikkeet heti alussa niin niihin keskittyisi paremmin ja tulisi parempaa tulosta.

Kuinka kauan kannattaa odottaa, ennen kuin menee mahataudin jälkeen treenaamaan?
Melko yksilöllistä. Mutta, mene vaikka sitten kun olet ensin saanut syötyä päivän/pari normaalisti ja nesteetkin ovat ehtineet palautua kroppaan.

nyt tuli ostettua ufs maltoa,wheytä ja kreatiinia.eli minkälaisella seoksella näitä pitäs nytte ottaa?ja säilyykö tavallisessa huoneen lämmössä?

Missä vaiheessa kannattaa kiristää salilla käynnin tahtia nykysestä kolmesta neljään kertaan viikossa? Mulla on nyt kuudes viikko käynnissä ja välipäivinä tuntuu et kyllähän tässä olisi energiaa.

Back
Ylös Bottom