Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

jotain vinkkiä vois laittaa miten ootte saanut tingattua marginaalia alas. Ja kuinka alas. Kun ite menin neuvotteluihin niin tarjottiin marginaaleja väliltä 0.6-0.4. Sain lopulta marginaalikseni 0.38 op:sta. Ajattelin että jossain vaiheessa jos sitä saisi jonkun verran säästöön massia ni voisi mennä kunhan saa kaikki huonekalut ostettua niin vois kysästä josko tota sais vähän alemmaks vielä. Onko kellään ei-upporikkaalla alle 0.3 marginaalia?

Saat varmasti vielä tuonkin alle, kun otat itselle ja emännälle eläkevakuutuksen, lainalle parhaimmat lainaturvavakuutukset ja otat vähintään 30 vuoden lainan ja pistät ison osan kk tuloistasi pankin turvalliseen yhdistelmärahastoon lainanlyhennyksen sijaan. ;)

Ajatelkaa kokonaisuutta sen pelkän marginaaliin tuijottamisen sijasta.

heh en. Vai tuliskohan se...
Tarkoitin siis että koska olen juuri muuttanut minulla on pitkä lista huonekaluja mitä pitää ostaa ja siksi en nyt pysty säästämään kuin ihan vähän. Sitten kun asuntoon on huonekalut hankittu jää enemmän ylimääräistä.
Olipa muuten tosiaan epäselvästi sanottu :)

Marginaali on kuitenki osa kokonaisuutta, saahan siitäkin spekuloida.

Toki saa marginaalista spekuloida. Mutta mielestäni joku 0,4 marginaali on jo sitäluokaa, että jos ton kanssa saa muuten hyvän paketin, on aikalailla turhaa lähteä enää marginaalia huudattamaan. Jossain kohtaa se pankki kuitenkin katteensa nappaa. Se joka väittää, että saa 0,3 marginaalin ja kaikki turhat kulut lainastaan pois, on joko erittäin hyvä asiakas, sillä on suhteita pankkiin tai se yksinkertaisesti pistää vähän nettilisää puheeseensa. Ei ne pankit mitää hyväntekeväisyyslaitoksia ole.

Marginaalihan on ymmärtääkseni jonkinlainen pankin vakuus siitä, että asiakas maksaa lainansa. Mitä paremmat vakuudet siis, sitä alempi marginaali. Mun alkuperäinen tarjous Nordeasta oli 0,4% kun pieni vakuusvaje olisi jäänyt (jonka olisin vakuuttanut lainaturvalla). Lopulta vakuusvajetta ei jäänytkään vaan asunto kattaa oman lainani määrän (en tarvinnut siis muita vakuuksia) ja marginaaliksi tuli 0,32%. Sampo tarjosi suoraan 0,3%. Lainaa 60000e ja laina-aika 8,5v. Asunto siis ostettu kahdestaan ja molemmilla omat lainat.

Marginaalihan on ymmärtääkseni jonkinlainen pankin vakuus siitä, että asiakas maksaa lainansa. Mitä paremmat vakuudet siis, sitä alempi marginaali. Mun alkuperäinen tarjous Nordeasta oli 0,4% kun pieni vakuusvaje olisi jäänyt (jonka olisin vakuuttanut lainaturvalla). Lopulta vakuusvajetta ei jäänyt vaan asunnolla pystyn kattamaan reilusti yli oman lainani määrän (en tarvinnut siis muita vakuuksia) ja marginaaliksi tuli 0,32%. Sampo tarjosi suoraan 0,3%. Lainaa 60000e ja laina-aika 8,5v. Asunto siis ostettu kahdestaan ja molemmilla omat lainat.

ei ole vaan riskipreemio.

jos pankki lainaa toiselle pankille rahaa korolla euribor 12kk ja pankki lainaa henkilölle rahaa korolla euribor 12kk, niin toisessa tapauksessa takaisinmaksu on epätodennäköisempi. mitä järkeä on siis lainata henkilölle rahaa samalla korolla kun pankille, jos henkilön takaisinmaksukyky arveluttaa hetkeäkään? tämän takia henkilölle tarjottavaan lainaan laitetaan riskipreemio eli marginaali päälle jotta saadaan molemmista vaihtoehdoista yhtä kannattavia suhteessa riskiin.

korko = riskitön peruskorko + riskipreemio

e: mutta siinä oot oikeessa että suuremmat vakuudet = pienempi riski

Marginaalihan on ymmärtääkseni jonkinlainen pankin vakuus siitä, että asiakas maksaa lainansa. Mitä paremmat vakuudet siis, sitä alempi marginaali. Mun alkuperäinen tarjous Nordeasta oli 0,4% kun pieni vakuusvaje olisi jäänyt (jonka olisin vakuuttanut lainaturvalla). Lopulta vakuusvajetta ei jäänytkään vaan asunto kattaa oman lainani määrän (en tarvinnut siis muita vakuuksia) ja marginaaliksi tuli 0,32%. Sampo tarjosi suoraan 0,3%. Lainaa 60000e ja laina-aika 8,5v. Asunto siis ostettu kahdestaan ja molemmilla omat lainat.
Aika jännää, että asunto kelpaa koko lainan vakuudeksi. Onko asunnon arvo siis enemmän kuin mitä siitä maksoitte?

Aika jännää, että asunto kelpaa koko lainan vakuudeksi. Onko asunnon arvo siis enemmän kuin mitä siitä maksoitte?

Asunto kelpaa 75-prosenttisesti vakuudeksi eikä me tarvittu yhteensä niin paljon lainaa, joten kyllä, asunnolla on katettu molempien koko lainat.

Itse sain marginalin 0,3. Pankki OP. Palvelumaksuihin menee 2,50 euroa/kk (30 euroa vuodessa). Bonuksia tulee vuodessa noin 160 euroa. Bonuksilla maksan palvelumaksut ja lopulla maksan osan autovakuudesta (Pohjola).

Eli ei sillä marginaalilla ole hirveän suuri merkitys jos muita kuluja (esim palvelumaksuja) saa puhuttua pois. Kaikki omalla tyylillä.

Sammosta oli meille tarjous 0,3. Eikä mitään maksuja. Ja maksutahtia saisi muuttaa ilman kustannuksia tarvittaessa. Miten tuolla OP:ssa ne bonukset määräytyy? Onhan se 100 euroakin aina rahaa, ei vain saanut alustavasti sellaista vastaanottoa puhelimessa OP:sta, että se pankki niin paljon kiinnostaisi, kun muualta on jo hyviä tarjouksia.

Minun tuttu käsittääskeni sai koko lainasumman=asunnon arvon verran pankista asuntolainaa ilman mitään takauksia,vakuuksia tai käsirahaa. Muistaakseni se vain maksoi jonkun verra per vuosi.

Minun tuttu käsittääskeni sai koko lainasumman=asunnon arvon verran pankista asuntolainaa ilman mitään takauksia,vakuuksia tai käsirahaa. Muistaakseni se vain maksoi jonkun verra per vuosi.

kannattanee vilkaista ainakin hypoteekkiyhdistyksen suuntaan jos tuollakset kiinnostaa.. (toikin tod näk sen kautta järkätty)

Jos se jotain maksaa, niin se on käytännössä joku takausvakuutus, yms. Onhan noita nykyään jokaisella pankilla.

Eli sun tuttu osti vakuudeksi omatakauksen/lainatakauksen/tms, millä nimellä mikäkin pankki ko. tuotetta myy. Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta ei kyse ei ole siitä että asunnon vakuusarvo olisi riittänyt koko kauppasumman suuruiseen lainaan.

Edit. Todella hidas.

Sammosta oli meille tarjous 0,3. Eikä mitään maksuja. Ja maksutahtia saisi muuttaa ilman kustannuksia tarvittaessa. Miten tuolla OP:ssa ne bonukset määräytyy? Onhan se 100 euroakin aina rahaa, ei vain saanut alustavasti sellaista vastaanottoa puhelimessa OP:sta, että se pankki niin paljon kiinnostaisi, kun muualta on jo hyviä tarjouksia.

Bonuslaskuri

Käytinköhän oikein, sen mukaan tulisi käyttöarvo per vuosi n 700 euroa.

Ei ole mahdollista!?

Esim.
Talletukset tilillä: 10.000e
Luottoa: 85.000e
Rahastoissa: 10.000e

Vuodessa saat 262,56 euroa.

Tietenkin jos sulla on miljoonia, niin tilanne ehkä muuttuu.

Edit:
Talletus: 100.000e
Luottoa: 85.000e
Rahasto ym: 100.000e
Tekee yhtensä noin 700e/ vuosi

Back
Ylös Bottom