Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jaa, kyllä mulla istumaannousut tuntuu vatsoissa, eikä pääasiassa missään vitun lonkankoukistajissa.

Kyllä suglaaveturi on oikeassa. Vatsalihasten tehtävä on muuttaa selkärangan asentoa ja istumaannousuissa työ jää hyvin pitkälti staattiseksi. Semmonen on hyvä vatsalihasliike, että makaa selällään maassa, jalat koukussa (kantapäät kiinni perseessä), keppi niskan takana ja kädet ihan suorassa (Keppi on siis takaraivon ja käsien välissä. Siitä sitten rutistuksia ja mielellään staattisella pidolla yläasennossa. Voi olla joku 3sec tms.

Lisäpainoja voi sitten ottaa sinne kämmeniin halutessaan, mutta niitä ei oikeasti alkuun kyllä monikaan tarvitse.

Toivottavasti joku tajusi liikkeen, sillä tuo on mielestäni parhaimipia vatsalihasliikkeitä, mitä olen tehnyt. Vatsat yleensäkin on semmonen lihasryhmä, jota treenaataan ihan päin persettä. Monet tuntuu myös sanovan, että jos vatsat on heikko lenkki jossain moninivelliikkeessä, niin kyllä ne siitä ajan myötä. Ehkä tämä pätee joihinkin, mutta en itse lähtis kokemuksesta ihan niin raa'asti yleistämään.

Tuossa btw hyvä artikkeli vatsojen treenaamisesta:
Keskivartaloharjoittelu, Pekka Anttila

Tämä viesti siis yleisesti, eikä antibodarille pelkästään.

Ostin just tota leaderin kreatiinia, en pyryvaattia vaan sitä toista. Ni se ei oikeen suostu sekottumaan mihinkään kunnolla. :S Onks neuvoi ?

Terve!

Mitä mieltä olette tästä mun nykyisestä ohjelmasta?

Ma: Kädet (hauis ja ojentajat)
Ti:Rinta
Ke: Jalat
To: Selkä
Pe: Olkapäät

Teen tosi paljon liikkeitä kuolemaan asti. Treenan vatsoja joka kerralla. Mitä mieltä olette?

Monta liikettä per lihasryhmä ois hyvä? Itse oon vetänyt 5-6 liikettä.

mulla on aika saman tyylinen ohjelma ollut käytössä, johon oon ollut tyytyväinen>

1. Selkä, hauis & ojentajat
2. Rinta ja olkapäät
3. Jalat

Eli olkapäät oon siirtänyt rintatreenin yhteyteen, painotan fiiliksen mukaan enemmän rintaan tai olkapäihin, usein sit seuraavissa treeneissä taas käänteisesti.

Itse en ehdi käymään viiittä kertaa viikossa salilla, vaan 3-4 kertaa.
Vatsoille riittää 1-2 treeniä viikkoon.

EDIT: niin ja viisi päivää peräkkäin on aika raskasta, kannattaa laittaa välipäiviä että saa lepoa.

mulla on aika saman tyylinen ohjelma ollut käytössä, johon oon ollut tyytyväinen>

1. Selkä, hauis & ojentajat
2. Rinta ja olkapäät
3. Jalat

Eli olkapäät oon siirtänyt rintatreenin yhteyteen, painotan fiiliksen mukaan enemmän rintaan tai olkapäihin, usein sit seuraavissa treeneissä taas käänteisesti.

Itse en ehdi käymään viiittä kertaa viikossa salilla, vaan 3-4 kertaa.
Vatsoille riittää 1-2 treeniä viikkoon.

EDIT: niin ja viisi päivää peräkkäin on aika raskasta, kannattaa laittaa välipäiviä että saa lepoa.

Kiitos vastauksesta!

Montako liikettä sun mielestä ois hyvä mun kohdalla?

Terve!

Mitä mieltä olette tästä mun nykyisestä ohjelmasta?

Ma: Kädet (hauis ja ojentajat)
Ti:Rinta
Ke: Jalat
To: Selkä
Pe: Olkapäät

Teen tosi paljon liikkeitä kuolemaan asti. Treenan vatsoja joka kerralla. Mitä mieltä olette?

Monta liikettä per lihasryhmä ois hyvä? Itse oon vetänyt 5-6 liikettä.

Suosittelisin alottamaan jollain valmiilla ohjelmalla... 5 päivää treeniä putkeen alkaa minusta tuntua jotenkin jo kenties järjen köyhyydeltä, jollei kyseessä ole jokin erikoinen syy tehdä näin.

Jaosta voisi sen verta sanoa, että kun treenaat kädet kuolemaan saakka, saattaa rinnan treenaaminen olla suht hankalaa.
Vatsoja ei kannata tehdä joka kerta: samalla tavalla niitä treenataan kuin muutakin lihasryhmiä. Muutama sarja 2-3 kertaa viikossa riittää paremmin kuin mainiosti.

5-6 liikettä per lihasryhmä on liikaa monille lihasryhmille. Itse tekisin liikkeitä 2-5 per lihasryhmä, riippuen ohjelman jaosta toki.
Kuolemaan asti treenaaminen saattaa olla hyvä tapa hankkia kehitystä, kun jako on tuollainen mitä tuossa nyt on, mutta tulis kans muistaa pitää niitä kevyitä viikkoja ihan hermostollisen kunnon takia.

Tekstin perusteella vaikutat suht uudelta kyseisen harrastuksen parista, joten voisin lämpimästi suositella jotain 1-jakoista ohjelmaa, jolla ikään kuin aletaan totuttelemaan kroppaa. Jos siitä nyt jotain lisää pitäisi sanoa, niin sarjoja ei saa missään nimessä tehdä loppuun saakka, vaan aina tulisi jättää ainakin 1-2 toistoa varaa.

Pakkis on täynnä hyviä ohjelmia, eikä pitäisi olla kovin hankalaa tuollaista 1-jakoista bongata, rohkeasti vaan etsimään ja fiksulla treenillä eteenpäin. :thumbs:

Suosittelisin alottamaan jollain valmiilla ohjelmalla... 5 päivää treeniä putkeen alkaa minusta tuntua jotenkin jo kenties järjen köyhyydeltä, jollei kyseessä ole jokin erikoinen syy tehdä näin.

Jaosta voisi sen verta sanoa, että kun treenaat kädet kuolemaan saakka, saattaa rinnan treenaaminen olla suht hankalaa.
Vatsoja ei kannata tehdä joka kerta: samalla tavalla niitä treenataan kuin muutakin lihasryhmiä. Muutama sarja 2-3 kertaa viikossa riittää paremmin kuin mainiosti.

5-6 liikettä per lihasryhmä on liikaa monille lihasryhmille. Itse tekisin liikkeitä 2-5 per lihasryhmä, riippuen ohjelman jaosta toki.
Kuolemaan asti treenaaminen saattaa olla hyvä tapa hankkia kehitystä, kun jako on tuollainen mitä tuossa nyt on, mutta tulis kans muistaa pitää niitä kevyitä viikkoja ihan hermostollisen kunnon takia.

Tekstin perusteella vaikutat suht uudelta kyseisen harrastuksen parista, joten voisin lämpimästi suositella jotain 1-jakoista ohjelmaa, jolla ikään kuin aletaan totuttelemaan kroppaa. Jos siitä nyt jotain lisää pitäisi sanoa, niin sarjoja ei saa missään nimessä tehdä loppuun saakka, vaan aina tulisi jättää ainakin 1-2 toistoa varaa.

Pakkis on täynnä hyviä ohjelmia, eikä pitäisi olla kovin hankalaa tuollaista 1-jakoista bongata, rohkeasti vaan etsimään ja fiksulla treenillä eteenpäin. :thumbs:

Kiitos!

Olen treenannut 1-jakoisella. :) Olen jonkun aikaa treenannut tällä viisi kertaa viikossa, ja tuntuu paremmalta ja yms. :)

Ostin just tota leaderin kreatiinia, en pyryvaattia vaan sitä toista. Ni se ei oikeen suostu sekottumaan mihinkään kunnolla. :S Onks neuvoi ?

Olen huomannut sama asian, sekä vesilasissa että palkkarissa valuu pohjalle, mutta veden kanssa juon koko ajan lusikalla sekoittaen ja palkkarissa menee kun vähän väliä ravistaa shakerissa ja lopuksi veden kanssa pohjalle jääneet "kiteet".

edit. tosin mulla on nyt Fastin kreatiinia, aiemmin on sekoittunut kyllä ihan hyvin

Ajattelin kokeilla salilla jalkaprässiä jahka uskallan (se on siellä bodarialueen keskellä:D), mutta en yhtään osaa arvioida miten paljon painoa kannattaisi laittaa? Kyykkypainojakaan paha sanoa kun olen kyykkyjä tehnyt vaan bodypumpin puolella ja siellä niitä toistoja tehdään se 3-4min biisin ajan... Nainen olen ja omaa painoa löytyy sellasen 57kg jos se helpottaa arvioimista.

Toivottavasti tuli oikeaan paikkaan... Ostin tuossa InterSportista pönikän Maximin palautusjuomaa, mansikkaa. Sekoitin ohjeen mukaisesti 3 lusikallista (pönikän mukanan tulleella mitalla) jauhoa 250ml maitoon, sitten hiukan sekoitin ja ravistin, sitten sieltä nousi vaahdot ainakin 5cm vesirajasta. Voisinko laittaa esim. 6 lusikallista jauhoa ja 500ml maitoa sekaisin vai onko tuo 250ml+3 lusikallista jauhetta jokin suositeltu vakio. Kiitos vastaajille jo etukäteen.

Ajattelin kokeilla salilla jalkaprässiä jahka uskallan (se on siellä bodarialueen keskellä:D), mutta en yhtään osaa arvioida miten paljon painoa kannattaisi laittaa? Kyykkypainojakaan paha sanoa kun olen kyykkyjä tehnyt vaan bodypumpin puolella ja siellä niitä toistoja tehdään se 3-4min biisin ajan... Nainen olen ja omaa painoa löytyy sellasen 57kg jos se helpottaa arvioimista.
Etkö sä sit tee mitään lämmittelysarjoja? Kokeilemalla ne sopivan isot painot löytyy eli siis varovasti alotat ja lisäät jos on liian kevyttä.

Toivottavasti tuli oikeaan paikkaan... Ostin tuossa InterSportista pönikän Maximin palautusjuomaa, mansikkaa. Sekoitin ohjeen mukaisesti 3 lusikallista (pönikän mukanan tulleella mitalla) jauhoa 250ml maitoon, sitten hiukan sekoitin ja ravistin, sitten sieltä nousi vaahdot ainakin 5cm vesirajasta. Voisinko laittaa esim. 6 lusikallista jauhoa ja 500ml maitoa sekaisin vai onko tuo 250ml+3 lusikallista jauhetta jokin suositeltu vakio. Kiitos vastaajille jo etukäteen.

ihan oman mieltymyksen mukaan niin paljon tai vähän kuin haluat.

Etkö sä sit tee mitään lämmittelysarjoja? Kokeilemalla ne sopivan isot painot löytyy eli siis varovasti alotat ja lisäät jos on liian kevyttä.
Joo, mietin vaan että minkä suuntaisia painoja siihen laittais. Tyyliin 3kg, 5kg, 10kg, 15kg per pääty? Et mikä yleensä on aloittelijalle sopiva aloituspaino suurinpiirtein, ni ei tarttis roudata niitä levyjä niin sikana siellä edestakaisin. (Mulla ei oo ihan oikeesti mitään hajua missä lukemissa pyöritään, harvemmin oon tyttöjä nähnyt siellä puolella ja ne ukot nyt laittaa muutenki meikäläisen elopainon verran levyjä joka paikkaan...) En noilla irtopainoilla oikeastaan koskaan mitään tee, ja laitteessa on helppo kun vaan laittaa tapin viereiseen reikään jos tarttee säätää johonkin suuntaan.

Paljos se muuten painaa yleensä tyhjänä? Ei tullut tuokaan mieleen. Hmm.

Joo, mietin vaan että minkä suuntaisia painoja siihen laittais. Tyyliin 3kg, 5kg, 10kg, 15kg per pääty? Et mikä yleensä on aloittelijalle sopiva aloituspaino suurinpiirtein, ni ei tarttis roudata niitä levyjä niin sikana siellä edestakaisin. (Mulla ei oo ihan oikeesti mitään hajua missä lukemissa pyöritään, harvemmin oon tyttöjä nähnyt siellä puolella ja ne ukot nyt laittaa muutenki meikäläisen elopainon verran levyjä joka paikkaan...) En noilla irtopainoilla oikeastaan koskaan mitään tee, ja laitteessa on helppo kun vaan laittaa tapin viereiseen reikään jos tarttee säätää johonkin suuntaan.

Paljos se muuten painaa yleensä tyhjänä? Ei tullut tuokaan mieleen. Hmm.

kyllä sä aika nopeasti löydät sen painoluokan missä kannattaa pyöriä. hyppäät siihen tyhjän kelkan alle ja työnnät kerran ylös. siitä osaat jo aika hyvin arvioida kannattaako siihen lisätä 5kg vai 100kg ennenkun aletaan olemaan sopivassa painossa.

kelkan painolla ei oo mitään väliä. ei se niin paljoa paina ettet jaksaisi nostaa. sama kelkka siellä salilla on päivästä toiseen niin laske painoiksi vaan ne mitä ladot siihen kelkkaan.

avittaa vähän jos jalkaprässi on sellanen missä on enemmän niitä pidike juttuja mihi pysäyttää se kelkka.
esim mun salilla on kaks jälkaprässiä. toisessa on vaan yks varmistus ja toisessa useita eli vaikka se kelkka tulis kuinka alas nii sen saa vielä kiinni siihe. alle ei voi jäädä ellei se tuu vauhdilla :D

saiko tosta tekstistä ees selvää :rolleyes:

Kelkan painolla on sinällään väliä mikäli se pelkkä kelkka painaa niin paljon ettei jaksa nostaa. :) Kokeilemallahan sekin selviää. :D

Kelkan painolla on sinällään väliä mikäli se pelkkä kelkka painaa niin paljon ettei jaksa nostaa. :) Kokeilemallahan sekin selviää. :D
mikään kelkka ei paina niin paljoo. penkissä tangon alle voi jäädä, mut ei jalkaprässin kelkan :) ei vaikka ois paris hilton.

Back
Ylös Bottom