Moksu
VIP
Siis ei mikään perus "vedetään verenmaku suussa" meininki vaan enemmänkin semmoinen thaikku marjanpoimija ON CRACK -asenne kaikkeen harjoitteluun.
Ei helvata. Tuo on ollu kyllä yks parhaita kohteliaisuuksia mitä oon eläissäni kuullu :D
Mut ite aiheesta niin aivan totta. En suosittele kenellekään itsensä valmentamista. Onhan mullakin ollu kavereita, jotka ovat välillä päivitelleet sivusta ja jotkut sanoneet, että pitäis höllätäkin, sekä eräs ystävä, joka on menestynyt niin urheilijana kuin valmentajanakin, enkä itsepäisyyksissäni häntäkään kuunnellut.
Treeniin liittyvä väsymys vaivas mua kausittain vuosia. Ajattelin, että se kuului vaan asiaan ja varmasti kuuluikin, mutta se mitä tein asian eteen oli väärin. Jatkoin vaan treeniä samallalailla. En ns. "välittänyt" siitä ja kyllä se sitten aina jotenkin joksikin aikaa väistyi. En tiennyt ollenkaan miten toteutetaan kevyempi treeni tai miten voisi harjoittelua keventää joksikin aikaa. Sehän meinasi silloisella ajatustavalla kehityksen pysähtymistä! :wall:
Tuli yks flashbackki, joten pistetään nyt vähän tikulla silmään. Tästä on jo monta, monta vuotta aikaa, mutta olin valitellut kaverille väsymystä, että kun ei meinaa jaksaa treenata. Olin sitten päättänyt, että tommonen valittelu on heikkoutta ja se korjautuu sillä, että treenaa enemmän

Mua itseä ärsyttää paljon treenimäärän ihannointi ja kuinka paljon siihen keskitytään. Ehkäpä juuri sen takia, että oon itse syyllistynyt siihen niin paljon. Mun treenimotivaatiota kehuttiin ja itsekin tunsin ylpeyttä siitä. Se on vähän kaksiteränen miekka. Sitä alkaa haluamaan enemmän... paremmin ja nopeammin. Unohtuu se järki harjoittelusta, jolla voisi päästä parempiin tuloksiin pidemmällä tähtäimellä, kun ajattelumallina on perinteinen hetimullekaikkitännenyt ja haluaa elää "maineensa" veroisesti.
Kun vertaan kamppailulajiharjoitteluani tähän puntinpyörittelyyn, mitä nyt pääosin teen, niin kaikista mielenkiintoisinta itselle on se, että kun kamppailulajeissa lähes kaikki harjoitteluni oli aina maitohappojen kanssa tuskailua, niin nyt en juurikaan koskaan mene hapoille, toistoja jää varastoon ja mä kehityn. Eihän ne tietenkään ole suoraan verrattavissa lajeina keskenään, mutta luulen, että jos punttia treenaisin sillä thaikku marjanpoimija on crack -asenteella (lanseerasin tän heti käyttöön) niin en kehittyisi mihinkään.
Olisi pitänyt lukeakin ihmisen fysiologiasta ja liikunnasta ylipäätänsäkin enemmän, jotta olisi ymmärtänyt miten mikäkin toimii. Ehkä sitten olisi osannut tehdä asiat järkevämmin, eikä vain luulla tekevänsä oikein. Olisi pitänyt kuunnella enemmän muita ja itseään. Olisi pitänyt opetella näkemään harmaankin sävyjä musta-valkoisen sijaan. Olisi pitänyt hankkia valmennusta.
Olisi pitänyt tehdä niitä palauttavia lenkkejä.
Ja ettei ajatella, että laiskottelulla saa tuloksia niin ei, kyllä harjoittelun pitää olla kovaa, mutta oikeassa suhteessa lepoon nähden.