No pakolaisiako tänne sitten pitäisi mielestäsi houkutella? Miksi ihmeessä? Miksi Suomen pitäisi pyrkiä olemaan pakolaisten mielestä vetovoimainen maa? Varsinkin kun yhdessäkään Suomen lähivaltiossa ei ole tällä hetkellä sellaista konfliktia tai katastrofia, joka aiheuttaisi pakolaisuutta.Lainaus ulkomaalaisviranomaisten sivulta: "Vuoden 2007 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana maahan saapuneiden turvapaikanhakijoiden määrä on laskenut kolmasosaan verrattuna vuoteen 2005."
Kielii mielestäni aika selkeästi siitä, että pääsyä tänne on kiristetty. Tästä oli juuri uutisissakin, että suomi ei ole enää niin "vetovoimainen" maa pakolaisten mielessä.
Vetovoimaan saattaa vaikuttaa myös muiden valtioiden toiminta. Jos Ruotsi ilmoittaa, että jokainen Irakista tulija saa automaattisesti oleskeluluvan, niin ne kymmenet tuhannet irakilaiset menevät tietenkin Ruotsiin, eivät Suomeen.
Olisko mitään lähdettä tälle? Kiinnostaa erittäin paljon. Luku tuntuu uskomattoman suurelta.Rikoksiin syyllistyneitä maahanmuuttajia on karkotettu hanakasti aina. Parikolmetuhatta vuosittain.
Onko? Entä kiinnostaisiko sinua kysyä siltä ihmiseltä itseltään, että tunteeko hän itsensä suomalaiseksi Suomen kansalaisuudestaan huolimatta? Vai onko sillä sinulle mitään merkitystä, miksi tämä ihminen itsensä tuntee?Minua ei itseäni kiinnosta vähääkään joku etnisen heimoryhmän määrittely vaan se millainen henkilö täällä suomen valtiossa lasketaan suomalaiseksi. Jos naisella on suomen kansalaisuus hän on silloin suomalainen.
Itse olen toki sitä mieltä, että kaikkia Suomen kansalaisia tulee kohdella lain edessä ja muutenkin tasa-arvoisesti. Minua vituttavat ne, jotka vaativat itselleen erikoisoikeuksia syntyperänsä vuoksi. Tai sitkeästi julistautuvat Suomen-kurdilaisiksi tms. vaikka ovat olleet kansalaisia jo 20 vuotta.
Somalien (kuten muidenkin) työttömyysprossat lasketaan tietenkin työikäisistä työttömiksi ilmoittautuneista (eli työvoimaan kuuluvista).Pitäis varmaan työttömyysprossat laskea noista työikäisistä...
Tilastoitu työttömyysaste on laskussa:
Ulkomaalaisten työttömyysaste vuosina 2001-30.4.2007 (MOL)
Kansalaisuus: Somalia
Työvoima: 1345
Työttömyys (2007): 53% (jaksolla 2001-2007: 53-62%, eli nyt alhaisimmillaan)
Siis 632 somalia käy työssä.
Kuviota hämmentää kuitenkin se, että vain noin puolet työikäisistä somaleista on ilmoittautunut työnhakijoiksi (eli työvoimaan).
Suomessa vakinaisesti asuvat ulkomaalaiset 31.12.2006 (Väestörekisterikeskus): 4621 Somalian kansalaista, joista 2410 työikäisiä.
Siis 26% työikäisistä somaleista käy työssä.
Tilastoharha johtuu siitä, että mustia säkkejä ei missään vaiheessa edes ilmoiteta työttömiksi työnhakijoiksi, vaan mustien säkkien ainoa tehtävä on toimia synnytyskoneina. Tämän on myöntänyt jo sosialistinenkin tiedemies (so. työministeriön virkamies jossakin tutkimuksessa).
Muistaakseni kun viimeksi laskeskelin tuota, niin vain about 20% työikäisistä somaleista kävi töissä. Tuossa luvussa on siis nähtävissä parannusta.