Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Huomenta

Olen 17-vuotias nyt vuoden salilla ja lenkillä säännöllisesti käynyt poikanen, nyt minua kiinnostaisi alkaa reenaamaan vielä kovempaa, harrastan myös fudista ja tennistä. Haluaisin tiukan ruokavalio ohjelman ja järkeä myös saliharjoitteluuni. Pitkä olen 174cm ja painoa noin 73kg. Mikä ohjelma minulle olisi kaikista paras? ja kelpaako palkkarikseni Whey 1 protsku ja malto? veteen tietenkin sekoitettuna.:worship:

Harvassa on varmaan ihmiset jotka jaksaa pyyteettömästi ruveta vääntämään jollekin ihan tuntemattomalle perinpohjaista ravinto- ja treeniohjelmaa. Otat selvää perusasioista vaikka lueskelemalla tota FAQia ja näitä threadeja läpi. 1- tai 2-jakoista ohjelmaa suosittelisin ainakin ite.

Eilen sujui taas treeni kuin unelma. Selkä, rinta ja kädet ihan pumpissa. Sitte treenin jälkeen lampsin tyytyväisenä ostamaan purkin tonnikalaa ja ehrmannin kaupasta ja painelin himaan syömään. No jommassa kummassa oli jotai vikaa(ehrmanni näytti vähän oudolta:jahas: ) Vatsa tuli aivan saatanan kipeäkisi. Eikä mikään auttanut. No sitte vaan sormet kurkkuun ja laattasin koko päivän ruokavalion ulos. Ja sitte tuskissaini menin nukkumaan. Tietysti ilman minkäänlaista ateriaa ja juotavaa. Paino oli aamulla tippunut 2-3 kiloa. Eli kysyisin että kuinka monta kiloa vaivalla hankittua lihasta tuossa meni hukkaan?. Ja tuon päiväinen treeni varmasti meni harakoille? voiko olettaa että seuraavalla treenikerralla sarjapainot tippunu joka vitun liikkeessä? joku asiasta tietävä vois vastata. Oon oikeesti huolissani et miten kroppa kesti ton et treenin jälkee kaikki prodet ja hiilarit sun muut vessanpönttöön. tyhjäl vatsal nukkuu. ja seuraavana aamuna vasta ehrmanni. Ja painoki viel tippu.:curs::( nyt oon säälittävä olo. Ei viitsi edes peliin katsoa ja tarkistaa tilannetta:rock:

Eilen sujui taas treeni kuin unelma. Selkä, rinta ja kädet ihan pumpissa. Sitte treenin jälkeen lampsin tyytyväisenä ostamaan purkin tonnikalaa ja ehrmannin kaupasta ja painelin himaan syömään. No jommassa kummassa oli jotai vikaa(ehrmanni näytti vähän oudolta:jahas: ) Vatsa tuli aivan saatanan kipeäkisi. Eikä mikään auttanut. No sitte vaan sormet kurkkuun ja laattasin koko päivän ruokavalion ulos. Ja sitte tuskissaini menin nukkumaan. Tietysti ilman minkäänlaista ateriaa ja juotavaa. Paino oli aamulla tippunut 2-3 kiloa. Eli kysyisin että kuinka monta kiloa vaivalla hankittua lihasta tuossa meni hukkaan?. Ja tuon päiväinen treeni varmasti meni harakoille? voiko olettaa että seuraavalla treenikerralla sarjapainot tippunu joka vitun liikkeessä? joku asiasta tietävä vois vastata. Oon oikeesti huolissani et miten kroppa kesti ton et treenin jälkee kaikki prodet ja hiilarit sun muut vessanpönttöön ja seuraavana. Ja tyhjäl vatsal nukkuu. aamuna vasta ehrmanni. Ja painoki viel tippu.:curs::( nyt oon säälittävä olo. Ei viitsi edes peliin katsoa ja tarkistaa tilannetta:rock:

Yhtään kiloa lihasta ei mennyt hukkaan ja sarjapainotkaan tuosta johtuen tuskin tippuivat ollenkaan ellet treenaa jo tänään ja silloinkin se johtuu ruokamyrkytyksestä.

Lihasta ei rakenneta päivässä eikä se myöskään häviä päivässä, ellet tietysti johonkin onnettomuuteen joudu. Se paino mitä sulta lähti on vatsasta ja suolista peräisin, joten mitään omaa massaas et menettäny.

Runkkupenkissä perse nousee, kaaren tekohan on aivan normaalia. Ja saa tehtyä hyvän kaaren niin varmasti helpottaa nostoa.

Jakoisuuden vaihtelu

Kuinkas usein tuota reeni ohjelmaa pitäis vaihdella?
Meinaan siis jakoisuutta eli 2-jakosesta esim.1-jakoseen/4-jakoseen...
Liikkeitä vaihtelen melko usein ..
Tarviiko vaihtaa jos ei kyllästytä ja tulosta tulee...
Entäs toistomäärien vaihtelu??Kuinka usein porukka vaihtelee toisto alueita?
Tettekö jollain alueella enemmän kuin toisilla?
Esim. 3vko 10-12toistoa
1vko 12-15toistoa
1vko 6-10toistoa
Olisiko tarpeeksi vaihtelua?

Tarviiko vaihtaa jos ei kyllästytä ja tulosta tulee...

Mitä sitä hyvää ja toimivaa muuttamaan.

Entäs toistomäärien vaihtelu??Kuinka usein porukka vaihtelee toisto alueita?
Tettekö jollain alueella enemmän kuin toisilla?
Esim. 3vko 10-12toistoa
1vko 12-15toistoa
1vko 6-10toistoa
Olisiko tarpeeksi vaihtelua?

Imo ei tarvii olla edes noin usein tota vaihtelua, joku kuukaus ois iha jeppis.
Ja tuo liikkeiden vaihtelu on ihan fiksua.

paljonko pitäs laittaa näitä aineita palkkariin, nyt olen laittanut tähän fastin shakeriin about 1,5-2dl heraa, noin 10 g creatiinia, mutta entäs dekstroo ja maltoo, ku niitäki tuli ostettua.. :D

Tuli semmonen mielee, et voisko joku katsastaa tän mun ruokailun tässä, kun lueskelin tuolta Faq:sta, et kun kertoo oman painon 40, niin saisi vähän suuntaa antavaa tietoa paljonko tarvitsee kaloreita ja itse kun painan sen 67kg ni kaloreita tarvis sen 2680kcl? Vai enemmän, jos haluan kasvaa?

Niin että haluisko joku katsoa nyt et onko tää ruokailu YHTÄÄN sinne päinkään

Aamupala klo 7.00: iso lautasellinen kaurapuuroa ja päälle marjoja, 2 ruisleipää juustolla, kinkulla ja kurkulla sekä muutama lasi maitoa

Klo 10.00 Protsku drinkki, johon sekoteltu heraa ja maltoa + kaakaojauhetta (muuten maku aika karmiva)

Klo 12.00 Ruokaa, Lasagnee, makaronilaatikkoa tai jotain kanariisiä. + maitoa pari lasia

Klo 14.00 Välipala: 2 ruisleipää ja samat lisukkeet kuin aamupalalla.

klo 17.00 Lounas Samanlaista ruokaa kuin päivälliselläkin.

klo 19.00 Salille -------> salin jälkeen palautusjuoma maltoa ja heraa + kreatiini

klo 21.30 Maitorahka 2x ruisleipää lisukkeilla ja maitoa.

klo 22.30 Nukkumaan ----->

Eli olisin todella kiitollinen, jos joku voisi tota ruokailua fiksailla, jos on tarvista, ja uskon että tarvista on. Kannattaisiko tuota maitorahkaa laittaa johonkin väleihin vai kuinka?

Siitä vaan kaikki viisaammat ja kokeneemmat treenaajat katsomaan tuleeko tuosta lähellekkään tuota 2680 kaloria. Ja olisi kiva, jos kertoisitte missä kohdassa olisi syötävä enemmän :) Ja noilla ruokailuilla syön sitten kunnon annoksia, kun en grammoja siihen laittanut.

Kiitos kaikille jotka jaksaa neuvoo =) Ja hyvää Jussia!

kuinka monta kuvaa haluat...

dips.jpg

dips.jpg

dips_579.jpg

WtTriDip.html

Tuosta dipistä vaan, että onko mitään "oikeaa" tyyliä, että meneekö kyynerpäät taakse vai ei? Itse vähän aikaa sitten taas vetelin eräässä vaiheessa dippiä ja tein sillain, että kyynärvarret paikoillaan sinne eteenpäin (kuva 1). Sitten neuvoissa kerrotaan sillain, että kyynärpäät taakse (kuva 2), mutta minusta tuo kuva 1 tuntuu ottavan enemmän rintaan, jos pystyy menemään syvälle.

Onko whey1 ja malto6 hyvä palkkari sali reenaajalle? onko palkkarista hyötyä aerobisen jälkeen, kannattaako ottaa? millaisella suhteella tota palkkaria kannattaa vetää? esim 0.5l vettä.

Yksi kysymys vielä lisää tosta dipistä.. Onko muuta tsäänssiä laittaa lisää painoa siihen mukaan, kun semmonen rauta kettinki :D Kun ei meidän salilla semmosta ole!

Tuosta dipistä vaan, että onko mitään "oikeaa" tyyliä, että meneekö kyynerpäät taakse vai ei? Itse vähän aikaa sitten taas vetelin eräässä vaiheessa dippiä ja tein sillain, että kyynärvarret paikoillaan sinne eteenpäin (kuva 1). Sitten neuvoissa kerrotaan sillain, että kyynärpäät taakse (kuva 2), mutta minusta tuo kuva 1 tuntuu ottavan enemmän rintaan, jos pystyy menemään syvälle.

Eihän siinä mitään oikeaa tyyliä ole, toinen tyyli ottaa enemmän ojentajiin ja toinen rintaan. Riippuu kummalle lihasryhmälle haluat painottaa.

Yksi kysymys vielä lisää tosta dipistä.. Onko muuta tsäänssiä laittaa lisää painoa siihen mukaan, kun semmonen rauta kettinki :D Kun ei meidän salilla semmosta ole!

Reppu selkään ja sopiva limppu sinne jemmaan...

Eli nyt olis aika vaihtaa treeniohjelmaa
oon tehnyt 2 jakoisella.
Voinko siis taas tehdä 2 jakoisella vai täytyiskö esim. 3 - 4 jakoisella

Back
Ylös Bottom