Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Yritän opetella tätä kalorien laskentaa. Osaisiko kukaan neuvoa paljonko tässä on kaloreita?:
150 g raejuustoa (0,3%)
Pullollinen kivennäisvettä
Litra jugurttia (260 kcal/100 g, 0,05% rasvaa)
Kaksi kokolihapihviä (vähärasvaista ja pirun kuivaa)
1 litra laihaa mehua

Itse laskin että kokolihapihvit olisivat 800 kcal
Kivennäisvesi parikymmentä kaloria
Jugurtti 800 kcal
Mehu 200 kcal
Raejuusto 120 kcal
YHTEENSÄ: 1940 kcal

Yritän opetella tätä kalorien laskentaa. Osaisiko kukaan neuvoa paljonko tässä on kaloreita?:
150 g raejuustoa (0,3%)
Pullollinen kivennäisvettä
Litra jugurttia (260 kcal/100 g, 0,05% rasvaa)
Kaksi kokolihapihviä (vähärasvaista ja pirun kuivaa)
1 litra laihaa mehua

Itse laskin että kokolihapihvit olisivat 800 kcal
Kivennäisvesi parikymmentä kaloria
Jugurtti 800 kcal
Mehu 200 kcal
Raejuusto 120 kcal
YHTEENSÄ: 1940 kcal

Mitä helevataa?!? Mistä lähtien vedessä on ollut kaloreita? Missä jogurtissa on 260 kcal/100g? Eikös niissä perusmaustetuissa ole jotain 80 - 90/100g? Litra jogurttia painaa ehkä n. kilon, eli litrassa vois olla se 800-900, tai vähemmän. Ellei ole jotain kreikkalaista tai "partaäijää", jossa on 10% rasvaa, ja siinäkin on vain 140kcal. Aika paljon lihaa saa kans vetää tohon 800 kilokaloriin. Esim. 400g paketissa naudan paistijauhelihaa lienee n. 600 kcal?

Vinkki: www.fineli.fi ja peruskoulun matematiikan kirja uudestaan kouraan.:thumbs:

Ajattelin lyödä tähän omanki dieettirungon, kun kerta ensimmäinen on.

----------------------------------------------------------------------
Aamupala: ruisleipä lisukkeineen, tuoremehu ja ehrmann+ananas

Salilla: malto6 40g ja hera80 40g

Kahden maissa: Neljä palaa ruisleipää, joiden päällä tonnikalaa ja raejuustoa, juoma maito

Töissä: Pari kanafilettä ja riisiä, juoma vesi

Illalla: Ehrmann+ananas, pari tomaattia ja rkl oliiviöljyä

-----------------------------------------------------------------------

Pieniä muutoksia päivittäin tulee, mutta keskiarvo on tuo.

Tarkat määrät:
- ruisleipä 165g
- juusto 8g
- becel 30g
- kurkku 18g
- saunapalvikinkku 10g
- vital-mehu 150g
- rasvaton maito 400g
- tonnikala 100g
- raejuusto 160g
- malto6 40g
- hera80 40g
- riisi 100g
- kanafileet 180g
- ananas 160g
- ehrmann 500g
- oliiviöljy 10g
- tomaatti 140g

Yhteensä: ~2200 kcal
Suhteet about: 37-41-22
Proteiinia per painokilo: 2,6g

Ja kulutuksen pitäisi olla noin 2700kcal. Jos ei ole salipäivä, niin käyn lenkillä, joten tuo on aika vakio.
Vitamiineja otan myös purkista.

-----------------------------------------------------------------------

Mitä mieltä ollaan ja missä on parannettavaa? Kiitos. :worship:

Moi!

Olen 15-vuotias salillakäyntiä aloitteleva poju. Mitä lisäravinteita suosittelette heti alkuun? Käytän 3- jakoista ohjelmaa. Itse olen katsellut soija- ja heraproteiineja, mutta en osaa päättää. (mielellään jotain halpaa) Kiitos!

Moi!

Olen 15-vuotias salillakäyntiä aloitteleva poju. Mitä lisäravinteita suosittelette heti alkuun? Käytän 3- jakoista ohjelmaa. Itse olen katsellut soija- ja heraproteiineja, mutta en osaa päättää. (mielellään jotain halpaa) Kiitos!

Palautusjuoman treenin jälkeen. Kaupoissa o iha hyviä ja halpoja valmiita, mutta jos tosi halvalla halaut päästä niin selaat verkkokaupat läpi ja katot mistä saa halvimmalla heraproteiinia ja maltoa. Tilaat kerralla kunnon satsin ja siitä riittääkin sitten pitkäksi aikaa (+saat postikulut ilmaseks samalla).

Palautusjuoman treenin jälkeen. Kaupoissa o iha hyviä ja halpoja valmiita, mutta jos tosi halvalla halaut päästä niin selaat verkkokaupat läpi ja katot mistä saa halvimmalla heraproteiinia ja maltoa. Tilaat kerralla kunnon satsin ja siitä riittääkin sitten pitkäksi aikaa (+saat postikulut ilmaseks samalla).

Onko niissä valmiissa palkkareissa proteiinit mukana jo valmiiks? Ettei tartte ku sen yhen juoman vaa...

^^Protskut saat ihan nomriruoastakin. En ymmärrä tätä ilmiötä, että kun aloitetaan salitreeni, niin heti pitäisi ostaa isot läjät proteiinilisää sen toivossa että lihas yhtäkkiä kasvaisi tajuttoman isoksi.

Ensin ruokapuoli kuntoon ja jos yhä tuntuu siltä, että esim. vatsa ei vedä tarpeeksi energiaa normisafkasta, niin sitten niitä LISÄravinteita. Piis änd laav.

^^Protskut saat ihan nomriruoastakin. En ymmärrä tätä ilmiötä, että kun aloitetaan salitreeni, niin heti pitäisi ostaa isot läjät proteiinilisää sen toivossa että lihas yhtäkkiä kasvaisi tajuttoman isoksi.

Ensin ruokapuoli kuntoon ja jos yhä tuntuu siltä, että esim. vatsa ei vedä tarpeeksi energiaa normisafkasta, niin sitten niitä LISÄravinteita. Piis änd laav.

No kun tota mulla ei oo mahollisuutta syödä nii paljo proteiinipitoista normiruokaa...

No kun tota mulla ei oo mahollisuutta syödä nii paljo proteiinipitoista normiruokaa...

Kaikenlaisissa ravintolisissä ynnä muissa multivitamiineissa sanotaan tuoteselosteessa jotenkin näin "tuotetta ei tule käyttää monipuolisen ruokavalion korvikkeena"

Joten yritäs laittaa ruokailut kuntoon, ei ole kallista ostaa kaupasta esim . rahkaa maksaa 250g jtn 60snt, tonnikala purkki yhtä paljon eikä raejuustokaan hirvittävän hintaista ole.

Suht halpaa on myös vaikka soijarouhe.

Niinku edellä jo joku mainitsi lisäravinteet tukevat vain monipuolista ruokavaliota.

Joten ruoka puoli kondikseen :whip:

Saisko tämmöisellä ruokavaliolla painoa lisää?

Aamupalaksi: kaurapuuroa tai 2 ruisleipää + maitoa

Välipalaksi: banaani

Lounas: kanaa ja riisiä tai makaroonilaatikkoa (kunnon lautasellinen) + maitoa

Välipala: jogurttia

Päivällinen: kanaa ja riisiä tai makaroonilaatikkoa (kunnon lautasellinen) +maitoa

Iltapala riippuu: joskus lämmintäruokaa tai ruisleipää.

Kaloreita en osaa vielä laskea.

Pitäisi saada kuukauden aikana 5 kiloa lisää painoa. 60-65 kiloon.

Harrastuksista.

Ma: salille ja illemmalla futista (kavereitten kaa)
Ti: brazilian ju-jutsu harkat
Ke: salille ja illemalla futista (kavereitten kaa)
To: nyrkkeilytreenit
Pe: brazilian ju-jutsu harkat
La: lenkkeilyä tai jotain muuta liikuntaa ( esim futista)
Su: lepopäivä tai futista.

Oon varmaa joskus kysyny samaa, mutta haluisin hyvän ruokavalion, jotta tuloksetki näkyisivät.

Saisko tämmöisellä ruokavaliolla painoa lisää?

Aamupalaksi: kaurapuuroa tai 2 ruisleipää + maitoa

Välipalaksi: banaani

Lounas: kanaa ja riisiä tai makaroonilaatikkoa (kunnon lautasellinen) + maitoa

Välipala: jogurttia

Päivällinen: kanaa ja riisiä tai makaroonilaatikkoa (kunnon lautasellinen) +maitoa

Iltapala riippuu: joskus lämmintäruokaa tai ruisleipää.

Kaloreita en osaa vielä laskea.

Pitäisi saada kuukauden aikana 5 kiloa lisää painoa. 60-65 kiloon.

Harrastuksista.

Ma: salille ja illemmalla futista (kavereitten kaa)
Ti: brazilian ju-jutsu harkat
Ke: salille ja illemalla futista (kavereitten kaa)
To: nyrkkeilytreenit
Pe: brazilian ju-jutsu harkat
La: lenkkeilyä tai jotain muuta liikuntaa ( esim futista)
Su: lepopäivä tai futista.

Oon varmaa joskus kysyny samaa, mutta haluisin hyvän ruokavalion, jotta tuloksetki näkyisivät.

Ei! Noilla ruuilla luulis painon ennemminki tippuvan kuin nousevan. Välipalojen tilalle kunnon ruokaa tai ainaki enemmän. Pähkinöistä saa helposti kaloreita lisää, ja vaikkapas rahkaa ja rypsiöljyä (jos maistuu) toiseen välipalaan lisäksi.

Näin aluksi.Viikottain seurailet onko paino lähteny nousuun. Jos ei niin lisää ruokaa vaan.

5 kiloa kuukaudessa ei ole mielestäni hyvä tahti lisätä painoa. Mieluummin vaikkapas 2 kiloa/kk niin ei kaikki vyötärön kohdalle mene.

Ei lisäravinteita mikään pakko ole ostaa. Laitat vain tuohon edellä postaamaasi ruokavalioon vähän lisää tavaraa. Esim. aamupalalle rahka+mehukeitto, välipalalla banaanin kanssa sama setti ja iltapäivän välipalalle vaihtelun vuoksi vaikka purkki raejuustoa. Iltapalalle purkki raejuustoa, pari rkl oliivi-/rypsiöljyä ja kourallinen pähkinöitä.

Jon_dahl, olet varmaan katsonut ravintoarvot kilojouleina (kj) etkä kilokaloreina (kcal).

Vetelen tässä 2-jakoista ohjelmaa.Kerrotteko, että minkälainen syönti pitäisi olla aina mihinkin aikaan päivästä? täysin säännöllisesti en syö, mutta esim mitä aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla.Minkälaisia ruokia?

Tavoite on kiinteytyä ja saada lihasta näkymään.Olen normaali vartaloltaan tällä hetkellä.Lihakset eivät kovin hyvin vaan näy.

Riittääkö aloittelijalle pelkkä palautusjuoma ennen/jälkeen treenin? Siis jos syö paljo proteiinipitosta normiruokaa? Saako Fastin Muscle+ palkkaria vastaavaa tuotetta jostain halvalla?

Prööt senku kävelet kauppaan esim prismaan otat sieltä american whey pussukan maksaa noin 12e yleensä, sitten FASTin dextro pussukan joka maksaa noin 5 e ja sekottelet vaan keskenään ja veteen.
Jos haluut niin viel vaik kreatiini sekään ei ole kallista

Vetelen tässä 2-jakoista ohjelmaa.Kerrotteko, että minkälainen syönti pitäisi olla aina mihinkin aikaan päivästä? täysin säännöllisesti en syö, mutta esim mitä aamulla, päivällä, iltapäivällä ja illalla.Minkälaisia ruokia?

Tavoite on kiinteytyä ja saada lihasta näkymään.Olen normaali vartaloltaan tällä hetkellä.Lihakset eivät kovin hyvin vaan näy.

Tarviaisin tähän vastauksia.
Tilasin myös nytten tuo fast hera 80 jauhoa.Käytetäänkö sitä vain treenipäivinä, vai joka päivä? ennen treeniä/jälkeen vai miten?

Illalla ainaskin vältät hiilareita, koska hiilarit=energiaa ja kun et oikeen energiaa nukkuessa tarvitse niin se muuttuu läskiksi.

Hera proteiinii otetaan palkkarissa reenin jälkeen.

Aamulla olis hyvä syödä kunnolla , vaikka kaurapuuroa,rahkaa,appelsiini mehua jne päivän tärkein ateria .

Illalla taas rahkaa,tonnikalaa (runsas proteiinisia) ruokia.

Näistä elimmistö saa valkuais-aineita(=proteiini) jota sitten käyttää lihaksen rakentamiseen(=kasvamiseen) kun nukut.

Ja nuku myös kunnolla jos reeni ja ruoka puoli hanskassa ;D

Back
Ylös Bottom