Volvo V50, haukkukaa tai kehukaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

IsoDino

VIP
Olen hankkimassa Volvo V50 autoa ja haluaisin saada teidän kokemuksia kyseisestä autosta. Tiedän, että joku haukkuu sitä pieneksi mm. tavaratilaltaan, mutta kun en kuljeta sillä hevosia, niin siihen ei tarvitse puuttua tai ainakaan verrata V70 malliin.
Siis kokemuksia, onko ollut vikoja, millaisia? Huonot ja parhaat puolet siis kiinnostaa. Koneeksi on tulossa mielellään 2,4l, 170hv (vaihtoehtona 140hv?). Kävin koeajamassa kyseisen pelin ja itse auton tuntumassa ei ollut valittamista. Äkkiseltään en löytänyt mitään huonoa.

itsellä ollut pari S80 ja nyt V70. Olin yllättynyt kun tuo oli hyvä ajaa. Tilat pienet tuntuu että kyynärpäät kolisee kokoajan. Ja tietenkin mieluummin V50 kuin S40. Koneen voit hyvin ottaa 140 heppasena. Ja jos tarvii niin lastun saa helposti ja on helppo asentaa.

Hyvä auto mutta huollot tulee monelle yllätyksenä. 300€ huolto kuin huolto.

Autovuokraamossa meillä oli/on noita useampia, ja ongelmiakin on ollut jonkin verran, tosin viat olleet kohtalaisen pieniä. Suurimmat ongelmat on ollut keskuslukituksen ja sähköikkunoiden kanssa, toisinaan toimivat ja sitten taas eivät ja tunnin päästä saattaa taas toimia. Pitkälti samoja ongelmia kuin Fordin Focuksen kanssa, tosin autotkin taitavat olla osiltaan yli 80 prosenttisesti identtiset.

Ajettavuudeltaan auto on mielestäni yksi parhaita ajamiani, ja ulkonäkö IMO todella hieno ja sporttisen näköinen, paljon onnistuneempi kuin S40.

Koneesta en osaa oikein sanoa, mielestäni kuitenkin liikkuu ihan tarpeeksi 1.8:lla, tosin jos olet tottunut isompaan ja rahaa on, niin miksei sitten isompi. Itse en tosin suurta eroa huomannut 2.4:n ja 2.4i:n välillä, erityisesti automaattina en pystynyt perstuntumalta sanomaan kumpi oli alla.

Isketään nyt omakin lusikka soppaan n.1000km ajokokemuksella. Suosittelen harkitsemaan diesel malleja myöskin. Liikkuivat pirun hyvin, eikä kulutus päätä huimannut.

Ensimmäisen kerran kun kys. autoon menin sisään niin ihmetys oli suuri, kun tilaa ei mihinkään suuntaan tuntunut olevan tarpeeksi, verrattuna ulkomitoiltaan samankokoiseen Octaviaan tuntui että se olisi jollekkin kääpiölle suunniteltu: polkimet liian lähellä toisiaan, vaihdekeppi liian lähellä keskikonsolia, penkki liian lähellä ovea, pääntilaa aikas vähän yms. pientä. Mutta jos tämän kestät niin ei autossa hirveästi valittamista ole.

Muuten autohan on aivan mahtava ajaa ja varusteita Summun varustetasoisesta löytyi ihan tarpeeksi ja jopa 2.0D kone tuntui liikuttavan autoa erittäin hyvin. Kannattaa kuitenkin koeajaa muitakin merkkejä, sillä omasta mielestäni Volvo V50 oli hieman poikkeuksellinen ajettava: urheilullisen tuntuinen ja suht nopealla ohjauksella. Voipi olla että pidemmällä matkalla jokin esim. VAG-konsernin vehje olisi mukavampi ja leppoisampi ajella.

Isällä on tuollainen 1,8 moottorilla oleva. Omasta mielestä yksi parhaimmista autoista ajaa mitä olen päässyt koeajamaan, ohjaustuntuma parempi kuin esim. S80 ja V70. Tuo 1,8 kone hyvin perus, mutta riittää toki normaaliajossa. Kuulemma paljon lastentauteja ollut ja auto ollut ensimmäisenä vuonna takuuhuollossa muutamaan otteeseen (jotain sähkövikoja tietääkseni), mutta toisaalta ihan perusjutuja kun suhteellisen uusi malli kyseessä. Kompakti autohan tuo on ja esim. takaluukku suhteellisen pieni, mutta tottakai perussedania tilavampi/paremman muotoinen. Kaikenkaikkiaan vähäisellä kokemuksella tykkäsin autosta todella paljon.

Aika positiivia kokemuksia näköjään, ainakin ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön osalta. Ja noista sähkövioista tosiaan olen kuullut huhuja ennenkin. Tiedä sitten. Löytyykö muita haukkuja kuin pikku sähköviat ja toisten mielestä tilanpuute (omasta mielestä vain takaloosterista, mutta "pikku"farkkuhan on kyseessäkin).

itsellä ollut pari S80 ja nyt V70. Olin yllättynyt kun tuo oli hyvä ajaa. Tilat pienet tuntuu että kyynärpäät kolisee kokoajan. Ja tietenkin mieluummin V50 kuin S40. Koneen voit hyvin ottaa 140 heppasena. Ja jos tarvii niin lastun saa helposti ja on helppo asentaa.

Hyvä auto mutta huollot tulee monelle yllätyksenä. 300€ huolto kuin huolto.

Hyvä oli tosiaan ajaa. Ainakaan siitä puolesta en itsekkään löytänyt mitään vikaa. Itse olen normaalia isompi mies ja ainakin itse mahduin hyvin. En löytänyt passatiin verrattuna paljoakaan tilaeroa, mutta johtuu kyllä paljon penkin säädöistäkin, millaisen asennon saa.
Onko huoltoväleistä mitään hajua? 20 vai 30 tonnin välein?

Autovuokraamossa meillä oli/on noita useampia, ja ongelmiakin on ollut jonkin verran, tosin viat olleet kohtalaisen pieniä. Suurimmat ongelmat on ollut keskuslukituksen ja sähköikkunoiden kanssa, toisinaan toimivat ja sitten taas eivät ja tunnin päästä saattaa taas toimia. Pitkälti samoja ongelmia kuin Fordin Focuksen kanssa, tosin autotkin taitavat olla osiltaan yli 80 prosenttisesti identtiset.

Ajettavuudeltaan auto on mielestäni yksi parhaita ajamiani, ja ulkonäkö IMO todella hieno ja sporttisen näköinen, paljon onnistuneempi kuin S40.

Koneesta en osaa oikein sanoa, mielestäni kuitenkin liikkuu ihan tarpeeksi 1.8:lla, tosin jos olet tottunut isompaan ja rahaa on, niin miksei sitten isompi. Itse en tosin suurta eroa huomannut 2.4:n ja 2.4i:n välillä, erityisesti automaattina en pystynyt perstuntumalta sanomaan kumpi oli alla.

Itsekkin kuullut huhuja, että jonkinlaisia sähkövikoja on ollut. Tosin varmaan kaikissa autoissa on jossain vaiheessa jotain ruuvaamista.
Fordin kanssa on tietääkseni samaa lähinnä vain alustan kanssa, jossa käytetään alustana volvon P1-alustaa.
2,4 koneella meni mukavasti (140hv) ja pienempää en edes harkitse. Ja kun i-mallissa on 30hv enemmän, niin aika erikoiselta kuulostaa, että ei teho eroja huomaisi. No, itse en voi väitellä asiasta, kun en ole i-mallia kokeillut. Voi ollakin, että ero ei ole järin suuri. Täytyisi varmaan kokeilla itse.

Muuten autohan on aivan mahtava ajaa ja varusteita Summun varustetasoisesta löytyi ihan tarpeeksi ja jopa 2.0D kone tuntui liikuttavan autoa erittäin hyvin. Kannattaa kuitenkin koeajaa muitakin merkkejä, sillä omasta mielestäni Volvo V50 oli hieman poikkeuksellinen ajettava: urheilullisen tuntuinen ja suht nopealla ohjauksella. Voipi olla että pidemmällä matkalla jokin esim. VAG-konsernin vehje olisi mukavampi ja leppoisampi ajella.

Dieselit ei kiinnosta. Onhan tässä VAG-konsernin tuotekin ollut mielessä, sellaisella kuin nytkin ajelen. Jotenkin vaan tuntuu, että välillä voisi koittaa muutakin ja tuo volvo vaan tuntui niin hyvältä.

Ihan kuriositeettina kysyisin, mitä muita autoja testasit/mietit V50:n kanssa? 1-sarjan bemaria, A3 sportsbackia, golffia vai jotain ihan muuta?

Off-topic: käsittääkseni tuo "yhteinen alusta" ei tarkoita sitä, että Volvo ja Fordi (tai mikä tahansa muu merkki sitten onkaan) olisi kasattu samalle pellinkappaleelle. Alkuperäinen termi on platform. Ja tämä tarkoittaa lähinnä vain ideologiaa ja tiettyjä standardeja millä osia liitetään yhteen. Esim. puhelimissa puhutaan myös platformeista. Piirilevy ei tässäkään ole sama, vaan lähinnä tarkoitetaan sitä että saman "platformin" tai "alustan" osat sopivat enemmän tai vähemmän yhteen.

Nyt on vain ns. ammattilehtiinkin tullut sellainen ilmiö, että kuvitellaan autojen olevan samanlaisia, vain muutama peltipokkaus olisi erilainen. Eli kun peltikori nostetaan pois, alla ei ole sama näky :D

Itse en ole omistanut vaan vuokrannut, mutta muutama tuhat kilometriä on tullut sahattua, lähinnä Tre-Hki motaria ja kaupunkiajoa. Ajo-ominaisuudethan on makuasia, mutta kehoittaisin testilenkkiä heittään ja katsomaan mitä itse pitää tuon auton sivutuuli- ja uraherkkyydestä. Mun tapauksessa saattoi olla paska rengasvalinta, tms. joka aiheutti huonoja kokemuksia ko. auton käyttäytymisestä.

20tkm huoltoväli ainaski noissa isommissa. V50 T5 silloin suunnittelin mutta oli S80 jälkeen kuitenkin liian pieni.

Volvon penkit on omaa luokkaa muihin verrattuna.

parituhatta kilometriä oon tollasella 2.4 (bensa) automaatilla ajellu ja ajettavuus on kyllä huippuluokkaa. Urheilullinen, hyvä ajettava, tyylikäs...

Farkuksihan tuo ei ole mikään erityisen tilava, monelta lapselliselta olen kuullut että ei tohon mielellään kahta turvaistuinta viritä.

Jos nyt taas pitää vertailla toisiin autoihin, niin mahtaisiko toi V50 olla samassa kokoluokassa mitä A4 ja 3-sarjalaiset? Kummastaak ei ole omakohtaisia kokemuksia, mitä nyt pari kertaa olen koevääntäytynyt autoliikkesiiä. V50 tuli koeajettua sen ollessa uusi. Lapsellinen ei kyllä tosiaan sillä paljon mitään tee. Itse valkkasin V70:n, eikä sekään mikään älytön tilaihme ole.

Miksi lapsi ei mahtuisi V50 takapenkille, jos sinne mahtuu aikuinenkin? Ja taitaa audin a4 avant ja volvon v50 olla aika lähellä kokonsa puolesta toisiaan.
Välillä ihmettelen, mihinkä porukka tarvitsee kuorma-auton kokoisia autoja, itse en ihan pikkupoika ole ja esim. tuohon v50 mahtuu hyvin. Sitä penkkiä kun voi säätää.
Onhan esim. v70 isompi kuin v50, mutta itse en tarvitse sellaista isoa takaloosteria, vaan v50 loosterikin riittää. Tilan puolesta riittää, että saa hyvän ajoasennon.

Miksi lapsi ei mahtuisi V50 takapenkille, jos sinne mahtuu aikuinenkin?

Kyllähän lapsi mahtuu, mutta turvaistuin voi tehdä tiukkaa jos selkä menosuuntaan yrittää mahduttaa kyytiin. Turvaistuimet on järkyttäviä tilasyöppöjä.

kodari76 Off-topic: käsittääkseni tuo "yhteinen alusta" ei tarkoita sitä, että Volvo ja Fordi (tai mikä tahansa muu merkki sitten onkaan) olisi kasattu samalle pellinkappaleelle. Alkuperäinen termi on platform. Ja tämä tarkoittaa lähinnä vain ideologiaa ja tiettyjä standardeja millä osia liitetään yhteen. Esim. puhelimissa puhutaan myös platformeista. Piirilevy ei tässäkään ole sama, vaan lähinnä tarkoitetaan sitä että saman "platformin" tai "alustan" osat sopivat enemmän tai vähemmän yhteen.

Nyt on vain ns. ammattilehtiinkin tullut sellainen ilmiö, että kuvitellaan autojen olevan samanlaisia, vain muutama peltipokkaus olisi erilainen. Eli kun peltikori nostetaan pois, alla ei ole sama näky

Autoista puhuttaessa ja autoalalla alusta tarkoittaa kyllä eriasiaa kun jossain tietoliikennealalla. Alusta (englanniksi chassis) on nimenomaan se peltipala joka päälle ne autot rakennetaan ja se oikeasti on joissain fordi ja volvo malleissa aivan sama alusta :)

Meillä on perheessä toisena autona -04 V50 2.4 BSR:n lastulla. Uutena tuo hankittiin ja nyt on mittarissa 59800km. Ainut vika mikä tuossa on ilmennyt on lämpötilamittari, joka välillä on näyttänyt omiaan mutta sitten palannut oikeaan lämpötilaan. Ensiasennusrenkaina oli Pirellin P7:t koossa 205/55/R16, ja ne olivat suht uraherkät ja meluisat. Nyt keväällä alle pyöräytettiin Nokian Hakat ja meno on paljon vakaampaa. Itse oon tykännyt tolla ajaa, eikä oikein valittamista löydy jos tuon kokoista autoa etsii.

Välillä ihmettelen, mihinkä porukka tarvitsee kuorma-auton kokoisia autoja, itse en ihan pikkupoika ole ja esim. tuohon v50 mahtuu hyvin. Sitä penkkiä kun voi säätää.

Samaa ihmettelen, kyllä sinne 50:n ohjaamaan mahtuu ihan hyvin vaikka rotevampikin mies.

Fordin kanssa on tietääkseni samaa lähinnä vain alustan kanssa, jossa käytetään alustana volvon P1-alustaa.

QUOTE]

Kyllä sieltä ovipahvien alta alkaa samaa osaa paljastumaan, käsittääkseni juuri noi sähköikkunoiden moottorit ja keskuslukitus ainakin tulevat samalta alihankkijalta. Kuvittelisin muutenkin, että suurin osa konsernin tuotteista kasataan niin pitkälle kuin mahdollista samoista osista. Kustannusmielessä mikään muu ei ainakaan omasta mielestäni ole järkevää.

Back
Ylös Bottom