Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kauas tot diettii takan ku on tulokset tippu 85-70? Se niin ja näin ei kannata, kato että saat tarpeeks prodee, hiilarii ja rasvoja.

Tiedän, että on normaalia jos tulokset tippuu dieetillä.

Oon kuitenkin itte huolestunu jotenkin kun esim. penkki vaan tippuu ja tippuu koko ajan, vaikka dieetti jota teen on aika löysä. Penkissä tein 85:llä sarjoja ennen dieettiä ja nyt n.kuukauden dieetin jälkeen 70:llä menee samat .

Mikä avuksi???

Dieetti mitä suoritan on siis vähän niin ja näin, mutta yritän kuitenkin päivittäin syödä ainakin hieman vähemmän kun kulutan.

Tarkkaileppa syömisiäsi ennen treeniä josko syy löytyisi sieltä. Onko treeniä edeltävät ruokailut olennaisesti pienempiä kuin normaalisti?

Tämä lienee paras paikka kysymykselleni, eli onko normaalia, kun polveni naksuvat lähes joka toistolla takakyykyssä (syvä)?

Varsinaista kipua tuo ei ole, mutta on se nyt silti aika mielenkiintoinen fiilis, kun polvet "paukkuu" koko ajan.. Ja ei, en todellakaan tee liian suurilla painoilla, vaan itse asiassa hyvinkin pienet raudat vielä, kun vasta olen aloittanut jonkin aikaa sitten kyykyn tekemisen.

Rutisi minullakin muuten ennen, jos meni ihan normaalisti kyykkyyn, niin hirveä krrhhhgghhgrr kuuluu. Nytten ei ole ollenkaan ja en ole koko asiaa edes miettinyt. Jotenkin se liittyy polvinivelten käyttöön tai käyttämättömyyteen varmasti. Ei ole haittaa ollut minulla.

Onko se sitten outoa, kun viimeeksi salilla kun olin kävelemässä lämmittelemään pyörälle, niin joka askeleella nilkan taitteessa kuului semmoinen naksahdus, mikä tulee sormien ja varpaiden naksuttelusta? Olin ihan, että wtf?

Niin tai no jos alkuperät ovat samaa, niin eipä siinä kai mitään.

E: en ole lääkäri.

Muistaaksenihan se on sillai, että itse ranteen paksuuten ei oikein treenillä voi vaikuttaa.... Vaan siihen forkkuun voi. Ranteet tietenkin vahvistuu, mutta "mega isoja ranteita" et millää liikkeillä voi saada. Ranteiden paksuus lienee geeneistä suht kiinni.

Forkku? Onko se, se paksuin osa ranteesta? iiks en osaa selittää :)

Jokatapauksessa, millä liikkeellä saa forkkuja isommaksi :)

Rannehan on siinä kohdin, missä itse kättä voi kiertää. Kyynärvarsi on kyynerpää-ranne.

Rannekäännöillä ja maastavedolla saa forkkuihin tavaraa. Rannekäännöissä tiedoksesi käännetään voimalla rannetta joko ylös tai alas, vaikea selittää. Sen puolen lihakset supistuvat tehdessä, joita käytetään. Oikeastaan näitä on koukistuksia ja kohautuksia. Koukistuspuoli on tiedoksesi voimakkaampi, näin olen todennut ja muistan lukeneeni.

Jos jäi epäselväksi, niin ranteen kohdalla ei ole lihaksia.

Chef, olkapäihin (?) ja epäkkäisiin, jotka ovat rinnan vastalihaksia periaatteessa :D . Ei vaan helvettiäkö minä siitä tiedän. Ei tule mitään todellisia mieleen. Kaikesta huolimatta toinen niistä on veto, joka ottaa alaruumiiseen enemmän ja toinen työntö, joka ottaa yläruumiiseen.

Kaikesta huolimatta toinen niistä on veto, joka ottaa alaruumiiseen enemmän ja toinen työntö, joka ottaa yläruumiiseen.
Se varmaan tossa Chefin kysymyksessä oli pointtina.. Hauikset ja trapsit jotka aktivoituu maastavedossa toimii tasapainottavina lihaksina penkkipunnerruksessa.

Hei!

Ravinnesoppaa vähän kehiin, sen verran aloittelijan peruskysymystä tämä on :D

Eli, palkkaria tarttisin. Olen ymmärtänyt, että hera ja malto 50:50 suhteessa on ok. Mutta kreatiini, niin otetaanko se aina treenipäivisin palautusjuomassa ja välipäivinä aamulla? Entä glutamiini, sen kanssa sama ruljanssi, aamulla välipäivänä ja treenipäivänä pistetään palkkarin sekaan?

Ja eikös kreatiini imeytynyt paremmin, jos se sekoitetaan dekstron sekaan, eli voisko sitten tuon palkkarin hiilarijaottelua jakaa niin, että pistäisin 50:50 dekstro ja malto hiilaripuolelta?

Saako selkä koukistua alataljassa? :)

Tai siis kun vetää sitä juttua itseään kohti, niin eikö samalla pidä vetää lavat yhteen? kun vedän lavat yhteen, niin mulla pakosti selkä menee kaarelle :)

Voisko joku heittää linkkiä keskusteluihin nyrkkeilystä? tekniikasta jne jne... Ite en löydä söörtsillä :(

Tää on aika tyhmä kysymys, mut kannattaako palautusjuoma laskee päivän kaloreihin ?

Miksi palkkarissa pitää olla hiilareita ? Riittääkö että siinä on proteiinia vain ? Jos on syönyt koko päivän jotain hiilihydraattipitoista ruokaa (pastaa ym.) niin onko se mikään syy jättää hiilarit pois palkkarista ?

Miksi palkkarissa pitää olla hiilareita ? Riittääkö että siinä on proteiinia vain ? Jos on syönyt koko päivän jotain hiilihydraattipitoista ruokaa (pastaa ym.) niin onko se mikään syy jättää hiilarit pois palkkarista ?

Itse asiassa melkein päinvastoin. Eli rasituksen aikana lihaksista käytetään glykogeenivarastot lähes tyhjiksi (riippuu tietty treenistä) ja muutamana tuntina rasituksen jälkeen glykogeenivarastojen täyttyminen on kaikkein tehokkainta. Kaiken kaikkiaan glykogeenivarastojen täyttyminen saattaa kestää noin vuorokauden jos mitään erityisiä supertankkauksia tehdä. Ennen seuraava treeniä glykogeenivarastot kuitenkin pitäisi saada taas täyteen, jotta treenistä saadaan mahdollisimman tehokas.

Proteiinia kannattaa käyttää palkkarissa, koska se tehostaa insuliinin eritystä ja siten tehostaa glykogeenivarastojen täyttymistä. Tästä on tosin eriäviäkin mielipiteitä ja tutkimustuloksia. Sen sijaan proteiinin saanti rasituksen jälkeen tehostaa proteiinisynteesiä eli taviskielellä ilmaistuna kasvattaa lihasta. Tämä vaikutus on ns. kertaluonteinen eli sitä ei voi korvata useita tunteja treenin jälkeen saatavalla proteiinilla. Toki proteiinisynteesi toimii koko ajan eli siksi proteiinia pitää saada tarpeeksi pitkälläkin aikavälillä.

Vaikka tämä nyt kuuluisikin ennemminkin aerobiselle puolelle niin nouseeko juoksukunto yhtään jos käyn kerran viikossa lenkillä puntin ohessa? Juoksukunto on nyt ihan perseestä, mutta haluaisin kasvattaa myös lihaksia tuolla punttitreenillä niin useampi juoksu/kävelylenkki viikossa varmaan haittaa palautumista ja myös kuluttaa eneergiaa, jota en haluaisi kun bulkkia ois tarkotus pitää.

Vaikka tämä nyt kuuluisikin ennemminkin aerobiselle puolelle niin nouseeko juoksukunto yhtään jos käyn kerran viikossa lenkillä puntin ohessa? Juoksukunto on nyt ihan perseestä, mutta haluaisin kasvattaa myös lihaksia tuolla punttitreenillä niin useampi juoksu/kävelylenkki viikossa varmaan haittaa palautumista ja myös kuluttaa eneergiaa, jota en haluaisi kun bulkkia ois tarkotus pitää.

1-2 kertaa viikossa ehkä pitää yllä kuntoa, 3-4 kasvattaa. Mutta jos lisäisit sinne sekaan pari kevyempää lenkki vaikkapa kävellen ja tekisit niiden lisäksi sen pari kevyttä juoksulenkkiä niin tuo kokonaiskulutus ei kasvaisi niin paljoa. Toimisivat myöskin aktiivisena palautteluna tuommoiset kevyet lenkit. Ja jonkun verran riippuu myös siitä mitä tarkoitat juoksukunnolla. Kestävyyttä vai nopeutta? Ja energiaahan saa kyllä lisää syömällä.

Mistä johtuu?

Huomenta.

En yleensä ole syönyt aamupalaa, koska aamuisin ei yleensä ruoka maistu, mutta nyt olen yrittänyt parantaa ruokatottumuksiani ja senpä takia söin tänäkin aamuna ihan hyvän aamupalan.

Kaksi myslileipää juustolla ja puoli purkkia rahkaa ja tämä tapahtui vähän 8 jälkeen, nyt kello on 10.46 ja minulla on jo nyt aivan hirveä nälkä, mutta sillon aikaisemmin kun en aamupalaa syönyt, niin minulla ei juurikaan ollut nälkä ennen klo 11.

Mistä tämä johtuu?

Onko kroppa jossain "nukkumistilassa" siihen asti, kunnes saa ensimmäisen ruoka-annoksensa ja tavallaan "herää" sitten normaalikulutukseen, jonka takia kroppa kuluttaa aamupalan nopeasti ja jos taas ei aamupalaa syö, niin kroppa on edelleen jossain säästötilassa?

Onko kroppa jossain "nukkumistilassa" siihen asti, kunnes saa ensimmäisen ruoka-annoksensa ja tavallaan "herää" sitten normaalikulutukseen, jonka takia kroppa kuluttaa aamupalan nopeasti ja jos taas ei aamupalaa syö, niin kroppa on edelleen jossain säästötilassa?

Itsekin olen tätä miettinyt, mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että vanha sananlasku "nälkä kasvaa syödessä" pitää paikkaansa :jahas:

Itsekin olen tätä miettinyt, mutta olen tullut siihen johtopäätökseen että vanha sananlasku "nälkä kasvaa syödessä" pitää paikkaansa :jahas:

Niin mutta voihan tuo oikeasti olla noinkin, että kun ihminen nukkuu, niin elimistökin nukkuu eikä kuluta. Elimistö herää vasta sitten kun sinne änkee ravintoa, jolloin kulutuskin alkaa ja näin saattaa jopa olla, että kroppa kuluttaa aamun aikana paljon enemmän kaloreita kuin silloin, jos jättää aamupalan syömättä. Joku PRO voisi kertoa jotain faktaa tähän.

Yllä oleva tukisi myös tätä "aamupala on päivän tärkein ateria" käsitettä.

Back
Ylös Bottom