Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kroppaa lämpimäksi ja veret kiertämään jollain matalatehoisella tavalla (kävely, kuntopyörä, kevyt varjonyrkkeily...). Kun kroppa on lämminnyt, niin dynaamisia venytyksiä ja nivelien pyörittelyä lantiosta nilkkaan. Sitten kun lihakset ja nivelet on auki, voikin aloittaa varsinaisen kyykkäämisen. Yleensä ensiksi omalla painolla ja sitten sopivasti tankoon painoa lisäillen. Ei mitään tiukkoja sarjoja lämmittelyssä. Uskon vahvasti siihen, että kunnon lämmittelyt auttavat kroppaa kestämään paremmin kyykkäämisen kovaa rasitusta.

Eka vaikka pyörällä salillae tai sitten paikan päällä kuntopyörää. Sitten jalkojen venyttelyä ja eka sarja tangolla. Sen jälkeen pikkuhiljaa lisää kiekkoja kehiin. Kylmiltään kyykkääminen on sellasta mitä en ikinä uskaltaisi tehdä.

Zykällä salille(paitsi jos on yli -10 jolloin meen dösällä) sen jälkeen
20x20kg
8x60kg
4x90kg
2x110kg
2x130kg
1x140kg

jonka jälkeen sarjat 150:llä

Kerran yritin säästää aikaa ja lyhensin lämmittelyä jolloin revähti perse.

Mulla sattuu ranteisiin jonkun aikaa kyykkyjen jälkeen ja kai niitä tehdessä.
Kannattaisko mun käyttää rannetukia, vai onko niistä jotain tasapaino tai vastaavaa haittaa?

Puhun siis normaali vapaasta kyykystä.

Vai onko minulla huono ote tai huonossa kohtaa se tanko? Olen kokeillut penkki otteella ja sitä huomattavasti leveämmällä. Tangon paikka mulla vaihtelee jonkun verran ja en osaa sanoa missä se oli.

Kokeilin eilen mielestäni kevyesti ja lähdin tangosta liikkeelle ja päätin lopettaa 60:een. Sillä menikin vielä nelonen ihan ok, mutta kun seuraavaan pudotin 55:een, niin lähtikin tokassa jo eteenpäin ja kolmannessa pahasti taaksepäin. Taitaa olla aihetta harjoitella vieläkin kevyemmillä, kun tuntui inhottavalta horjunta. Vaikka etukyykyn alkulämmittelyyn vetäis kevyillä 20-40 kiloisilla.

Itsellänikin pitää olla vielä aika leveä seisoma-asento sekä ote merkkien ulkopuolelta että pysyy yhtään kasassa. Pikkuhiljaa alkaa sisäistää liikettä jotenkin, ja venyttelyt/harjoittelu auttaa siihen liikkuvuuteenkin selkeästi ja aikeissa kaventaa välillä noita molempia edellisiä. Mulla on se viikon ensimmäisen raskaan kyykkypäivän jälkeisenä päivänä jolloin menee mukavana liikkuvuus/keskikroppaharjoitteena sekä sopivana verryttelynä edellispäivästä ehkä lievästi jumeileville reisille, jotka tuon jälkeen saakin odottaa tiistaista sitten perjantaihin asti ilman kovin kovaa suoraa rasitusta (high pullia tulee tosin torstaina). Teen tuota tällä hetkellä ihan "viralliset" 5x5, mutta painopiste ei toki ole jyrkässä progressiossa.

Tämän rundin viimeiselle viikolle taitaa olla suunniteltu 3x3x50kg, joten mistään suurista raudoista ei tosiaan puhuta.

Mulla ainakin välillä kääntyy ranteet aika epäluonnolliseen asentoon takakyykyssä jos saan tarpeeks pitkälle selkään asetettua sen tangon. Sen takia tulee usein varsinkin raskaammissa sarjoissa käytettyä rannetukia. Kannattaa myös kokeilla vaihdella oteleveyttä siitä tangosta ja löytää se paras kohta itelle. Sekään ei kuitenkaan välttämättä auta joten sitten vaan rannesiteitä peliin.

Itselläkin kyykky sattuu ranteisiin, kädet ei vaan taivu hyvään asentoon :D

Itsellä aina välil tuntuu etuolkapäässä omituista vihlontaa, etenkin kun kyykkää isoimmilla painoilla, ja joskus myös omituista kyllä ranteissa.

Vuosi kaksi taaksepäin oli kyykätessä polvet arat, mutta ostamalla kunnon kengät nämä kivut lähtivät, onneksi

Viime aikoina on lonkan koukistasiin sattunut kyykkyyn mennessä. Varsinaisessa kyykkäyksessä ongelmaa esiintyy lähinnä pikkupainoilla, ja etukyykyssä ei ollenkaan.

Vaikuttaa vatsin oudolta että täysin liikettä vastaan toimivaan lihakseen sattuu. Kipua ei tunnu kuitenkaan jalkoja nostaessa tai istumaannousussa.

Eli, onko kyse tekniikkavirheestä vai heikoista tai vammautuneista lonkan koukistajista?

Varoituksen sana tosta otsikon liikkeestä. Triidistä aikoinaan innoittautuneena koitin kyykkyjen jälkeen noita. Lisäsin painoja sarja sarjalta vaan kunnes alkoi olla vaikeeta. 50kilollakos se viimeinen sarja tuli tehtyä, ei juurikaan ihan maksimi vielä. Menin pohjaan asti, normikyykkyä en tee niin.

Koskaan ennen ei polviongelmia ole ollut ja ton jälkeen kuukauden polvi kipeä. Tiedä sitten.

Pari kertaa tehnyt tota sen jälkeen ja viimeksi tein sarjaa 60kilolla joku aika sit. Sittemmin en ole tehnytkään. Voipi olla mun anatomialle helpohko liike. Tosin en mä käytä edes 170kg kyykyissä (mun maksimi, selvästi vajaa) vyötä.

Viime aikoina on lonkan koukistasiin sattunut kyykkyyn mennessä. Varsinaisessa kyykkäyksessä ongelmaa esiintyy lähinnä pikkupainoilla, ja etukyykyssä ei ollenkaan.

Vaikuttaa vatsin oudolta että täysin liikettä vastaan toimivaan lihakseen sattuu. Kipua ei tunnu kuitenkaan jalkoja nostaessa tai istumaannousussa.

Eli, onko kyse tekniikkavirheestä vai heikoista tai vammautuneista lonkan koukistajista?

Vaikuttaa minun korviini jumilta, miten paljon venyttelet?tai hierotat jalkoja?
Puhut myös "istumaannoususta" tarkoitako sitä vatsaliikettä (sit ups?).
Mikäli tarkoitat, ja teet liikkeen jalat kiinni jossain, niin tuo jumi voisi olla oikea vaihtoehto.

Tuokin "pienillä painoilla sattuu" viitta käsittääkseni lämmittelyssä tuntuvaan kipuun? juminen lihas yleensä lämmettyään lakkaa oireilemasta.

Toivottavasti oli apua, mutta voin olla väärässäkin...:thumbs:

Saattaa olla myös rectus femoris (keskimmäinen etureiden neljästä lihaksesta). Mennessä syvälle kyykkyyn erityisesti jos jalat on melko leveällä niin ala-asennossa osuu lonkan pää siihen. Kokeile: ole normi kyykkyasennossasi ja laita sormi tuohon lonkkaluun etupuolelle ja laskeudu alas. Sormi joutuu puristuksiin tai työntyy pois, ala-asennossa luun pää nirhaisee rectus femorista. Onko kipupiste juuri siinä kohdalla?

Kun lonkankoukistajat on kireällä, lonkka on etukenossa asennossa jolloin luu törröttää ja nirhaa.

Meikäläisellä kyseinen asentovirhe/lonkankoukistajien jäykkyys lopulta napsautti etureiden em. lihaksen poikki. Nykyään oon kattellu asennon kaikessa rauhassa hiluilla, venytelly koukistajaa ja yrittäny välttää ongelmaa, ja ei oo oireillu sen jälkeen kun lihas hoidettiin kuntoon.

Mulla kans tuon huomas erityisesti pikkupainoilla, silloin asento on vähän etupainoisempi jolloin luu nirhaa vielä herkemmin. Isommilla painoilla kyykkyasento muuttuu takapainoisemmaksi jolloin lonkka ei oo yhtä pahasti kenossa. Etukyykyssä ei oo samaa vaivaa koska asento on kapeampi ja pystympi.

Jäitä ja venyttelyä niille lonkankoukistajille. Kyllähän ne melkosesti rasittuu kun kyykkäilee paljon ja usein. Samoin vatsareeni rasittaa niitä paljon.

Kavensin otetta hieman kapeampaan, kuin penkkiote ja sain rannekivut pois! Tosin vielä tuntuu vähän olkapäissä (minkä unohdin mainita), mutta ei niin paljon niissäkään.

Kokeilkaa pitää ranteita suorina. Kyynärpäitä vaan taakse ja ylös ja kämmenillä painetaan tankoa selkää vasten, eikä kannatella käsillä tankoa. Pitäis kipujen loppua.

Saattaa olla myös rectus femoris ... ei oo samaa vaivaa koska asento on kapeampi ja pystympi.

Vaikuttaisi samalta vaivalta. Eli, venyttelykö siinä sitten olisi apuna? Hieman tuo on helpottanut takakyykyssäkin, mutta tuntuu hiukan kuitenkin. Mielenkintoista onkin, ettei kipua tule esimerkiksi rinnallevetoa, tai vatsalihasliikkeitä tehdessä, joissa lihas on jopa käytössä.

Back
Ylös Bottom