Moottoripyörä?

Tahallisella rikkeellä voidaan tarkoittaa esimerkiksi että joku ajaa tahallaan vaikka vittumaisen naapurin talon seinään tai tuttu rekkakuski peruuttaa tahallaan baarissa sovitun jutun mukaisesti kaverinsa autonromun yli.
Vakuutusyhtiöt luonnollisesti perivät "alivakuutukset" takaisin vaikka ulosottokeinoin ja korkoineen päivineen tietysti.Samahan koskee seisontavakuutuksessa olevalla ajoneuvolla ajamiseen.Vaikka auto tai prätkä seisonnassa olisikin ja sillä silti liikenteessä ajetaan perii vakuutusyhtiö saatuaan tietää asiasta vakuutusmaksun seisonta-ajalta täyden maksun ja vieläpä moninkertaisena!Vakuutusturva on silti voimassa.
Eli maksamattomat tai liian vähän maksetut vakuutusmaksut vakuutusyhtiöt voivat periä takaisin korkojen kera,mutta vahingot jotka ajoneuvoilla on aiheutunut/aiheutettu yhtiö tietysti joutuu maksamaan.Poikkeuksena esim.rattijuopumus.Nämä kaikki on selvitettävissä vakuutuslaissa mutta luonnollisesti yhtiöt eivät niistä juuri kertoile,koska "pelko" pitää tässäkin asiassa asiakkaat tunnollisempina ja pistää maksamaan vakuutusmaksut ajallaan.

Eikös se ole Liikennevakuutuskeskus joka maksaa mahdolliselle uhrille aiheutuneet vahingot? Nämä sitten peritään syylliseltä myöhemmin (ilman vakuutusta ajanut)? Vai joutuuko syyllinen maksamaan ainoastaan nuo korotetut liikennevakuutusmaksut? Tämän päivän Hesarissa oli mielipidesivulla vastaus jonkun ylitarkastajan kirjoittamaan tekstiin koskien juuri tätä aihetta.

Eikös se ole Liikennevakuutuskeskus joka maksaa mahdolliselle uhrille aiheutuneet vahingot? Nämä sitten peritään syylliseltä myöhemmin (ilman vakuutusta ajanut)? Vai joutuuko syyllinen maksamaan ainoastaan nuo korotetut liikennevakuutusmaksut? Tämän päivän Hesarissa oli mielipidesivulla vastaus jonkun ylitarkastajan kirjoittamaan tekstiin koskien juuri tätä aihetta.

Eikö olisi jokseenkin kohtuutonta jos esimerkiksi juuri kortin saanut kaveri epähuomiossa jättäisi vakuutusmaksut maksamatta ja ajaisi suojatiellä äidin ja kolme lasta kuoliaiksi.Tästä inhimillisestä vahingosta johtuen kaveri joutuisi maksamaan koko loppuikänsä korvauksia perheensä menettäneelle isälle vain siksi ettei muistanut maksaa laskua!
Mikäli rattijuoppo kuolee kolarissa myös itse eikä näinollen pysty korvaamaan vakuutusyhtiölle aiheuttamiaan vahinkoja maksavat vakuutusyhtiöt "yhteisestä kassasta" vahingot.Toisaalta jos rattijuopolla on omaisuutta sen luonnollisesti vakuutusyhtiö lunastaa ja sitä kautta perii osan saatavistaan.
Näillä lakiasetuksilla taataan ihmisille oikeusturva tilanteissa,joissa puhdas tietämättömyys tai unohdus voisi aiheuttaa kohtuuttoman kovat korvaukset vahingon sattuessa.Ja hyvä niin.

Eikö olisi jokseenkin kohtuutonta jos esimerkiksi juuri kortin saanut kaveri epähuomiossa jättäisi vakuutusmaksut maksamatta ja ajaisi suojatiellä äidin ja kolme lasta kuoliaiksi.Tästä inhimillisestä vahingosta johtuen kaveri joutuisi maksamaan koko loppuikänsä korvauksia perheensä menettäneelle isälle vain siksi ettei muistanut maksaa laskua!

Mä en ymmärrä :nolo: , että miksi tuo olisi kohtuutonta. Teko olisi kuitenkin aika kova ja unohtaminen oma moka. Ja valmiiksi sanon jo, että ei, en ole mikään yli-ihminen, joka ei koskaan unohda mitään, mutta yleensä jos unohdan, on se oma moka ja kulut/seuraukset/yms maksan/hoidan mukisematta.

No jos sulle kävis tollanen onnettomuus, niin varmaan vetoaisit tohon oikeusturvaan jos kerta olisit unohtanut maksaa vakuutukset..?

Mä en ymmärrä :nolo: , että miksi tuo olisi kohtuutonta. Teko olisi kuitenkin aika kova ja unohtaminen oma moka. Ja valmiiksi sanon jo, että ei, en ole mikään yli-ihminen, joka ei koskaan unohda mitään, mutta yleensä jos unohdan, on se oma moka ja kulut/seuraukset/yms maksan/hoidan mukisematta.

Unohtaminen on tietty oma vika,mutta mitäs sitten,kun maksaessasi vakuutusmaksua eräpäivänä ja maksat sen toiseen pankkiryhmään kuluvan vak.yhtiön tilille,niin kuten tiedetään saattaa maksun näkyminen toisella tilillä viedä parikin päivää.Näiden päivien aikana aiheuttamasi onettomuudet voivat viedä sinut lopunikäiseen maksuvelvoitteeseen.Tai aina on mahdollista,ettei koko maksusuoritus koskaan näy vakuutusyhtiön tilillä.Tämäkin on mahdollista,joskin epätodennäköistä niin tietokoneaikakautta kuin eletäänkin.
Kyllä meidät vakuutuksenottajat on tältä osin aika mukavasti turvattu lain avulla.Näitä lainkoukeroita vaan moni käyttää härskisti hyväkseen.

Unohtaminen on tietty oma vika,mutta mitäs sitten,kun maksaessasi vakuutusmaksua eräpäivänä ja maksat sen toiseen pankkiryhmään kuluvan vak.yhtiön tilille,niin kuten tiedetään saattaa maksun näkyminen toisella tilillä viedä parikin päivää.Näiden päivien aikana aiheuttamasi onettomuudet voivat viedä sinut lopunikäiseen maksuvelvoitteeseen.Tai aina on mahdollista,ettei koko maksusuoritus koskaan näy vakuutusyhtiön tilillä.Tämäkin on mahdollista,joskin epätodennäköistä niin tietokoneaikakautta kuin eletäänkin.
Kyllä meidät vakuutuksenottajat on tältä osin aika mukavasti turvattu lain avulla.Näitä lainkoukeroita vaan moni käyttää härskisti hyväkseen.

Tuo on totta, että joillakin pankeilla siirto kestää pidempää. Onneksi noista saa aina kuitin, joten todiste ajallaan maksetusta laskusta on sentään henkilöllä silloin :) .

Ihan selkeä ajo-oikeudetta ajaminen. Eikö poliisia kiinnosta vaikka mopokortilla ajetaan kevaria tai kuorma-auto kortilla rekkaa? Eiköhän poliisin tule toimia lainpuitteissa eikä oman pään mukaan.

Siinä on niin typerä laki kuin vain voi olla. Minä saan ajaa mitä tahansa pyörää 20-vuotiaana, koska olen ajanut kortin 16-vuotiaana. Toinen ajaa kortin vaikka 19 v ja saa ajaa vain 25kW. Yksinkertaisempaa olisi yhtenäistää tuo ikäraja siihen 20 vuoteen.

En edelleenkään usko, että poliisit laskevat noita "ajokokemuksia", mitä laki sanoo on sitten toinen juttu. Ja miten se ajokokemus lasketaan? Pyörä omissa nimissä vaiko kauanko kortti ollut?

No siinä sitä avautumista. Kannattaa kuitenkin aina pelata varman päälle, jos kuitenkin sattuu jotain.

Siis pitää olla vähintään kaksi vuotta ajokokemusta 25kw pyörällä ennenkuin voi siirtyä isomman puikkoihin. Tämä toimii juuri tuossa jos on piikin ajanut 16-v ja sitten 18 vuotiaasta (25kw) kaksi vuotta niin saa ajaa täysitehoista! Mutta jos ajaa kortin vasta 20-vuotiaana, niin on odotettava edelleen kaksi vuotta, eli 22 ikävuoteen asti! Aivan hyvin voisi olla kaikilla tuo 21-vuotta ikäraja.

Itse saan ajaa isoa pyörää vasta 1.8.2008 jälkeen. Jos viime syksynä olisin lykännyt kortin hankintaa tähän kevääseen, niin heti ison puikkoihin! On tää perseestä?!

Juu, kysyin vaan, kun en tiennyt. (Et itseasiassa vastannut?) Eli jos jättää liikennevakuutusmaksut maksamatta ja joutuu onnettomuuteen, jossa itse on syypää ja muita vammautuu/kuolee, niin itse pitää maksaa korotettuja vakuutusmaksuja myöhemmin, ei muuta?

Mut mitäs jos ei enää hommaakaan autoa? Joutuuko silti maksamaan jotain? Takautuvasti maksamattomia liikennevakuutusmaksuja?

Juu, kysyin vaan, kun en tiennyt. (Et itseasiassa vastannut?) Eli jos jättää liikennevakuutusmaksut maksamatta ja joutuu onnettomuuteen, jossa itse on syypää ja muita vammautuu/kuolee, niin itse pitää maksaa korotettuja vakuutusmaksuja myöhemmin, ei muuta?

Mut mitäs jos ei enää hommaakaan autoa? Joutuuko silti maksamaan jotain? Takautuvasti maksamattomia liikennevakuutusmaksuja?

Jos vakuutusmaksu on esim.myöhässä ja sattuu kolari,niin siinä tapauksessa ei joudu maksamaan mitään korotettuja maksuja vaan se pieni viivästyskorko ja muistutusmaksu mikä seuraa aina,kun maksumuistutuksia lähetetään.Mutta mikäli ajoneuvo on ilmoitettu seisontavakuutukseen ja sillä siitä huolimatta ajetaan voi vakuutusyhtiö periä tuolta ajalta korotetun vakuutusmaksun.Ja niin myös perivätkin.

Vakuutusyhtiöillä on oikeus periä maksamattomat vakuutusmaksut vaikka ulosottokeinoin,kuten vakuutusehdoissa kerrotaan.Omisti sitten ajoneuvon tai ei.
Vakuutusyhtiöillä on sellainenkin "ikävä" velvollisuus,että ne joutuvat myöntämään PAKOLLISEN LIIKENNEVAKUUTUKSEN henkilölle,joka ei koskaan olisi maksanut Euroakaan edellisten ajoneuvojensa vakuutusmaksuja tai niitä olisi paljon ennestään perinnässä.VAPAAEHTOISTA nk.kasko-vakuutusta ei kuitenkaan ole pakko myöntää,mikäli maksamattomia laskuja on paljon tai asiakas ei muuten täytä vaadittuja ehtoja vakuutuksenottajalle.Pakollinen liikennevakuutus kun on aina tehtävä ajoneuvolle kun se on uusi,tai omistajuus vaihtuu.Se on siis pakollinen .Näin sanoo laki.Eli vaikka vakuutusyhtiö jo etukäteen tietää ettei vakuutuksenottaja tulisi koskaan maksamaan liikennevakuutusmaksuja,niin aina tämän hankkiessa/vaihtaessaan ajoneuvojaan on sille myönnettävä siihen vakuutus,uusi tai vanha.

Siis pitää olla vähintään kaksi vuotta ajokokemusta 25kw pyörällä ennenkuin voi siirtyä isomman puikkoihin. Tämä toimii juuri tuossa jos on piikin ajanut 16-v ja sitten 18 vuotiaasta (25kw) kaksi vuotta niin saa ajaa täysitehoista! Mutta jos ajaa kortin vasta 20-vuotiaana, niin on odotettava edelleen kaksi vuotta, eli 22 ikävuoteen asti! Aivan hyvin voisi olla kaikilla tuo 21-vuotta ikäraja.

Itse saan ajaa isoa pyörää vasta 1.8.2008 jälkeen. Jos viime syksynä olisin lykännyt kortin hankintaa tähän kevääseen, niin heti ison puikkoihin! On tää perseestä?!

No itsekin sitten lakia aikoinani rikkonut. Ajoin kevari kortin joskus kesäkuussa mutta 20-vuotiaana ajoin isolla pyörällä jo huhtikuun lopussa. Ja niin on varmaan moni muukin rikkonut. Selkeämpi olisi tuo kun täyttää vuosia eikä mikään kortin suorituspäivä.

Et ole rikkonut, koska ikää kuitenkin ollut 20 vuotta, siis jos täytit ennen huhtikuuta. Ja siihen isoon pyörään piikin jälkeen vaaditaan kahdenvuoden ajokokemus, mutta kun täytät 20, astuu oikeutesi voimaan heti, vaikka kahta vuotta et olisikaan ajanutkaan. Etu on tietysti alkuvuodesta syntyneillä!

Se olisi sitten uuden pyörän osto edessä. Vaihtoehdot on nyt supistettu kahteen matkaohjukseen, Hondan tupla X tai sitten jo legendaksi muodostunut Busa. Onkos tällä palstalla käyttäjien kokemuksia kyseisistä menopeleistä? Saksasta oli alunperin tarkoitus pyörä uittaa, mutta kiikarissa on sen verran tuore menopeli ettei siinä loppujen lopuksi paljon säästäkään. EE-Speed tuntuu olevan edullisin paikka ostaa (busa -07 14900e). Hirvittää vaan kun en ole kyseisellä pelillä vielä metriäkään ajanut ja koeajamaan pääsisi vasta kesällä, mutta hankinta tulisi tehdä jo hyvissä ajoin ennen kevättä, että kerkeisi tehdä siihen "pakolliset" muodonmuutokset.

Laittakaas arvon toverit kokemuksia ja mielipiteitä näistä vehkeistä.

Siinä kuva busasta jonka puolelle olen tällä hetkellä kallistumassa. (Ruma väritys kyseisessä pyörässä, mutta maalaukseenhan se menee)

edit. en löytänyt enää suurempaa kuvaa

24302_0_1_4_hayabusa%201300_Image%20credits%20-%20Suzuki.jpg

http://www.busanistit.org/

käyppäs tuolla..
Kaveri on (en tiiä onko vielä) ton VicePresident.. (Agostini nimimerkillä)
Rentoa porukkaa.. jopa väärä "uskonen" on päässy mukaan joskus ajelemaan :D
Minä vannon Yammun nimeen, nyt ja iänkaikkisesti...Aamen

P.S. Tuo Agon Busa kulkee sika hyvin.. kävin sillä ajelemassa..
tautinen vääntö ja hyvä ajaa..

Kyllä toi varmaan kulkee ja mahtava peli ajella. Jotenkin vaan ei miellytä meikäläisen silmää, ihmeellisen möhkäleen näkönen.

Itse ottaisin ehdottomasti busan, vaikka en ole KO pyörällä metriä ajanutkaan. Koneen tehojen puolesta ja näyttöjen perusteella siinä on pyörässä jotain sellaista mitä pitää olla. Muotoilu on omintakeista, mutta niinhän se oli Katanassakin. (missikisat erikseen) Tietenkin jos haluat sen tupla X:n niin cabergin avopotan voisi tilata sitten samalla käytännöllisyyteen vedoten.:D

Vakuutusyhtiöillä on oikeus periä maksamattomat vakuutusmaksut vaikka ulosottokeinoin,kuten vakuutusehdoissa kerrotaan.
Juuri näin. Unohdin itse maksaa ajallaan vakuutukset ja kävin sopimassa asian vakuutusyhtiössä. Vakuutukset on voimassa kunnes itse irtisanoo ne. Laskut tulee vaan korkoineen tai pahimmassa tapauksessa peritään ulosotolla.

Kun kävi konttorissa maksamassa tuon, niin ei mennyt edes myöhästymismaksuja ja sai päälle kylpypyyhkeet ja pullakahvit. :)

Edit. pakollisessa osassa on vielä yleensä niin, että maksu otetaan suoravelotuksella tililtä eräpäivänä, jos ei aiemmin ole maksettu.

Back
Ylös Bottom