CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Yhdyn kyllä Hulkin mielipiteeseen leuanvedoista. Väittäisin (en ala perustelemaan), että leuanveto on tehokkain liike kasvattamaan selän lihaksia. Sen verran kuitenkin erimieltä, että alataljan laittaisin jopa 2. tärkeimmäksi. Ylätaljat kaikenmaailman lapio ja vänkyrävinkura tangoilla voi ihan hyvin unohtaa. Tai voihan niillä pumppailla vaikka pumppailemisen iloksi, mutta en pidä niitä suuressa arvossa. Kulmasoudut käsipainoilla ja tangolla nostan myös kolmen joukkoon parhaissa liikkeissä.
Välillä lukenut näitä hulkinkin juttuja ja siellä on paljon järkeviä asioita. Hulkki on aika hyvin sisäistänyt lajin touhut, lähes kaikessa. Olen myös saanut vihiä, että yksi suomen kärki kehoilijoista aikoo ottaa käyttöön erään hulkin tavan treenata erästä lihasryhmää. Mutta ei siitä sen enempää... katsotaan tehoaako.

ite en tajua kyllä ollenkaan miten ylätalja on yhtään sen huonompi kuin leuatkaan. aika kummallisia yleistyksiä.

Sä et vaan voi neutraali ymmärtää ku et varmaan ite pysty vetää yhtään leukaa? :D

Sanoisin kyllä et leuat on enemmän HC (c) NGV ku mitkään taljat.

Mitäs mieltä Hulkki on kevennetystä leuanvedosta?
Yritän sitä nyt kehittää kun olen niin painava (heikko) että en saa koko massaani ylös!
Tuntuu vain että tuo selkä ei oikein leviä.

Mitäs mieltä Hulkki on kevennetystä leuanvedosta?
Kevennetty leuanveto on ylätaljaa parempi vaihtoehto, jos halutaan pystyä tekemään leukoja mutta voimat eivät vielä riitä. Pikkuhiljaa vastapainoja pois, ja jossain vaiheessa pitäisi tällä tavalla mennä jo oikeita leukoja.

Sä et vaan voi neutraali ymmärtää ku et varmaan ite pysty vetää yhtään leukaa?

.

:offtopic: suhteellisen vaatimattomalla reenillä(siis vaatimattomalla leuka reenillä, taljoja oon vedelly paljon joka tietysti auttaa myös leuka tulokseen jos se selällä tehdään) 50kg:n lisäpainolla 4kertaa eli yhteis painoa n,170kiloa. siihen se sitten loppuikin kun olkapää meni sököks.

myötäotteella omalla painolla(n,120kilosena) 21kertaa on paras lisäpainoleukojen päälle vedettynä. tuo 21kertaaa on vedetty todella nopealla temmolla, koska ei tämmönen tantta voi hitaasti vetää:). ei nuo lp leuatkaan jalat tikkusuorassa ole vedetty vaan ihan reippaalla perus tyylillä suorilta käsiltä.

Yhdyn kyllä Hulkin mielipiteeseen leuanvedoista. Väittäisin (en ala perustelemaan), että leuanveto on tehokkain liike kasvattamaan selän lihaksia. Sen verran kuitenkin erimieltä, että alataljan laittaisin jopa 2. tärkeimmäksi. Ylätaljat kaikenmaailman lapio ja vänkyrävinkura tangoilla voi ihan hyvin unohtaa. Tai voihan niillä pumppailla vaikka pumppailemisen iloksi, mutta en pidä niitä suuressa arvossa. Kulmasoudut käsipainoilla ja tangolla nostan myös kolmen joukkoon parhaissa liikkeissä.
Välillä lukenut näitä hulkinkin juttuja ja siellä on paljon järkeviä asioita. Hulkki on aika hyvin sisäistänyt lajin touhut, lähes kaikessa. Olen myös saanut vihiä, että yksi suomen kärki kehoilijoista aikoo ottaa käyttöön erään hulkin tavan treenata erästä lihasryhmää. Mutta ei siitä sen enempää... katsotaan tehoaako.

Se on toki yksilöllistä mikä liike kenenkin selässä tuntuu ja kasvattaa selkää. Itelläni on menossa kausi, jossa oon rääkänny selkää vipuvarsisoutulaitteella yks käsi kerrallaan. Saan aivan sairaan pumpin latseihin. Ylätaljat on jäänyt ihan marginaaliseksi muun selkätreenauksen ohessa. Leukoja oon tehnyt joskus satunnaisesti. Pitäis kokeilla pitkästä aikaa miten ne tehoaa.:rolleyes:

Ootko Hulkki vetänyt leukoja joskus useammankin kerran viikossa siten, ettei ikinä kiskota sarjoja loppuun asti? Niillä jto:n leuanveto-ohjeilla, jotka ovat tossa eka virkkeessä mainitun suuntaisia, on moni kohentanut leuanvetotuloksiaan aika kovasti. ;)

Ite vedän leukoja lähes joka reenissä, mutta useimmiten vain op (oma paino) ja kevyesti, vain kerran kierrossa ankarasti ja lisäpainoilla. Vuoden verran on tullut ainakin lisäpainotuloksiin koko ajan hieman lisäystä. Toistomaksimista en tiedä, kun ei se kiinnosta niin paljoa. Kai sitäkin voisi jossain välissä kokeilla, vaikka surkea se on kumminkin. :nolo:

Tosin jos olet +100kg painoisena kiskonut 35kg lisäpainoilla leukoja, niin ei se nyt enää ihan umpisurkea tulos ole.

Mitä tulee olkapäiden kipuiluun/rikkoutumiseen leuanvedossa, niin ei kannata leventää minkäänlaista otetta (varsinkaan sitä, missä rystyset ovat naamaa kohti liikkeen yläasennossa, erityisen riskaabelia olkapäille) ko liikkeessä hartioita leveämmäksi, eikä välttämättä edes hartioiden levyiseksi. Mitä leveämpi leuanveto-ote, sitä leveämpi selkä = :anssi: ja fitnessmyytti.

Muuten olen leuanvedosta täysin samaa mieltä Hulkin kanssa. Kyseessä on ehdottomasti selkäreenin kulmakivi ja yläkropan reeniliikkeiden parhaimmistoa muutenkin. Lähinnä laiskuutta tuntuisi olevan esim. se, kuinka harva voimanostaja vetää leukoja.

Mitä leveämpi leuanveto-ote, sitä leveämpi selkä = :anssi: ja fitnessmyytti.
Samaa mieltä. Ite ainakin saan parhaan tuntuman selkään kapealla otteella, leveämmällä otteella hauiksista loppuu puhti ennen kuin selässä tuntuu mitään. IMO paras ote on kämmenet vastakkain (sama ote kuin ylätalja v-kahvalla), aivan järkyttävä kipu seuraavana päivänä latseissa.

Itelläni on menossa kausi, jossa oon rääkänny selkää vipuvarsisoutulaitteella yks käsi kerrallaan. Saan aivan sairaan pumpin latseihin.
Vipuvarsilaitteet ovat mielestäni tavallisia pakkakoneita ja monessa tapauksessa taljoja parempi vaihtoehto, jossain siinä vapaiden painojen ja koneiden välimaastossa IMO.

PS. Pelkkä pumppi ei itsessään merkitse paljoakaan lihasmassan kasvatuksessa. Esimerkiksi maratonin juoksemalla saa varmasti aika killeripolton ja pumpin jalkoihin, mutta kovaa lihaskasvua moisesta on turha odottaa. ;)
Ootko Hulkki vetänyt leukoja joskus useammankin kerran viikossa siten, ettei ikinä kiskota sarjoja loppuun asti? Niillä jto:n leuanveto-ohjeilla, jotka ovat tossa eka virkkeessä mainitun suuntaisia, on moni kohentanut leuanvetotuloksiaan aika kovasti.
En tee sarjoja melkein koskaan loppuun asti muutenkaan, mutta leuanvetotulosta en ole sen kummemmin yrittänyt kehittää yhtä viikoittaista selkätreeniä lukuunottamatta. Selkä kun ei kuitenkaan meikäläisellä ole se lihasryhmä, jota pitäisi eniten kehittää.

Itse olen näiden kahden välillä päätynyt ylätaljaan. Leuanveto lisäpainoilla on omalla kohdallani todella raskas liike joka imee koko äijästä mehut ja laatta lentää jos on erehtynyt syömään lähiaikoina, mutta lihakset eivät siltikään kipeydy kunnolla. Ylätalja sen sijaan ei ole yhtä rasittava koko ruumiille eikä laattaamista tarvitse yhtä paljon pelätä, mutta yläselän saan sillä perin kipeäksi. On se kumma jos sillä kipeydellä ei ole mitään tekemistä tulosten kanssa. Olen kehopiireissä täysi rääpäle, mutta yläselkä on kuitenkin niitä eniten kehittyneitä lihasryhmiäni.

Oletkö Hulkki käynyt olkapään tiimoilta lääkärissä? Mikä oli diagnoosi? Itselläkin tuo olkapää/solisluu vaivaa niin kiinnostaisi tietää..

Itse olen näiden kahden välillä päätynyt ylätaljaan. Leuanveto lisäpainoilla on omalla kohdallani todella raskas liike joka imee koko äijästä mehut ja laatta lentää jos on erehtynyt syömään lähiaikoina, mutta lihakset eivät siltikään kipeydy kunnolla. Ylätalja sen sijaan ei ole yhtä rasittava koko ruumiille eikä laattaamista tarvitse yhtä paljon pelätä, mutta yläselän saan sillä perin kipeäksi. On se kumma jos sillä kipeydellä ei ole mitään tekemistä tulosten kanssa. Olen kehopiireissä täysi rääpäle, mutta yläselkä on kuitenkin niitä eniten kehittyneitä lihasryhmiäni.

Usea ei tajua tuota seikkaa, että harjoittelun suunnittelu vaatii tietoa siitä, että miten liike rasittaa kroppaa kokonaisuudessaan. Etenkin keskivartalon ja vatsalihasten isometrinen jännitys siten, että painoa liikkuu enemmän on keskushermostolle raskasta.

Hauiskääntö seisten suoralla tangolla on paljon raskaampi suorituskokonaisuudessaan kropalle kuin istuen tehtävä hauiskone.
Sama ero on tankopunnerruksen seisten kanssa ja istuen tehtävän smith etupunnerruksen kanssa.
Ei ole sama asia tehdä 3 kertaa viikossa ylätaljaa ja rintapunnerruskonetta kuin leuanvetoja ja dippejä.
Jälkimmäinen liikepari on tehokkaampi ja vie palautumisaikaa esim. jänteiltä enemmän. Lihas sinäänsä palautuu aikaisemmin mutta nivelet ja jänteet eivät välttämättä.

Eli isoilla painoilla tehtävät leuat ja dipit voi painojen lisääntyessä vaatia palautumisaikaa(jänteet, nivelet) siten, että niitä kannattaa tehdä kerran viikossa tai 2 kertaa 8 päivän sisällä. Todella isoissa raudoissa vielä enemmänkin ehkä.

Edit: Proteiinisynteesi tutkimukset ontuvat tässä eniten, että niissä raudat on kevyitä suhteessa tai eristäviä liikkeitä on dominoivasti, eikä koko kroppaa treenata.
Kokeneet treenaajat tietävät, että palautusaika lisääntyy, kun raudat kasvaa.
Ammattilaisvoimanostajat tekevät kaiken melo optimaalisesti ja esim. ryssien ohjelmat ovat kovia sen takia, että palautuminen/hieronta/lihashuolto on ammattilaisella tasolla veli venäläisellä.
Proteiinisynteesi tutkimukset treeniohjelman ylivertaisuuden todistajana on vähintääkin ontuvia, kun ihminen on muuttuva kokonaisuus(toivon mukaan).

Olen itsekin miettinyt, että jos taas ottas leuanvedot mukaan selkätreeniin. Miten pitkällä liikeradalla olette (lähinnä Hulkki, IsoDino) olette leukoja vetäneet? Ei varmaankaan kovin järkevää laskea alhaalla käsiä suoraksi asti?

Oletkö Hulkki käynyt olkapään tiimoilta lääkärissä? Mikä oli diagnoosi? Itselläkin tuo olkapää/solisluu vaivaa niin kiinnostaisi tietää..

Mun mielestä kannattaa unohtaa noi peruslekurit, koska ne ei oikeesti tiedä mitään. Joku OMT-fysioterautti vois olla jo parempi. Ite oon juossu joka vitun paikassa ja aina lekurit sano selästä "joo..lihasrevähdys". Kunnes sitten keravalla Risto Kosonen tuntu tietävän asiasta ja anto hyviä kuntoutusohjeita ja ties melkein heti, et siellä on hermovaurio...hermoratatutkimusta tässä odottaessa.

Mutta eiköhän ne lääkärit anna lähetteen jollekki fysiatrille tai muulle, et kannatta varmaan sitä kautta käydä

ps. pyydä jotain nukahtamislääkkeitä, et saat nukuttuakki välillä ;-)

Mitä mieltä ootte leuanvedosta lapiokahvassa? itellä tunttuu tuo hyvin.

Ajattelin itse ottaa kanssa mukaan treeneihi, kun Hulkkimaisesti ei selän leveys kehity (vaikka oon kohtalainen leuanvetäjä). Joskus olen kokeillut, ja kiinnitin sen isoon palohakaan. Joutui aika paljon keskittymään siihen, ettei lähtenyt kroppa pyörimään:D. Vaihtelua kuminkin, kun oon tehny leukoja myötä/vastaotteella (ja välillä v-kahvalla) niinmaanperkeleesti!

Ylätalja ei oo jeesannu paskaakaan mulla selän leveyteen...

Leuanveto on miesten puuhaa!
Se on rasittavaa, mutta niin ihanaa. Jos vetää useasti viikossa (kuten mä, eri otteilla jne.), kantsii pudottaa voluumi suht matalaksi ja muutenki tehdä vain pari liikettä selälle.
V-kahvasta. Joillain saleilla leuanveto teline on sen mallinen, että v-kahvan saa kiinnitettyä ihan siihen reunaan (siis tankoon, vähän kuten v-kahvalla tehdyssä t-kulmasoudussa, muuta toistepäin) -ei lähde kroppa pyörimään.

Itse treenaan omalla salilla, pelkkiä vapaita painoja, joten laitan kyykkytelineen korkealle ja tangon siihen: leuanvetoteline!

Olen itsekin miettinyt, että jos taas ottas leuanvedot mukaan selkätreeniin. Miten pitkällä liikeradalla olette (lähinnä Hulkki, IsoDino) olette leukoja vetäneet? Ei varmaankaan kovin järkevää laskea alhaalla käsiä suoraksi asti?

vaikka et multa kysynytkään niin latsien kannalta se suoraksi laskeminen on välttämätöntä. sillain ne saa paremmin työtä. sama homma taljoissa. suorilta kun lähdetään liikkeelle latsit työskentelee siinä vaiheessa voimakkaasti. sillä tyylillä ne myös saa hyvin kipeiksi verrattuna siihen että käsien suoraksi päästämistä ei tee. ainakin itsellä on sellaisia kokemuksia.

Back
Ylös Bottom