CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Ajattelin itse ottaa kanssa mukaan treeneihi, kun Hulkkimaisesti ei selän leveys kehity (vaikka oon kohtalainen leuanvetäjä). Joskus olen kokeillut, ja kiinnitin sen isoon palohakaan. Joutui aika paljon keskittymään siihen, ettei lähtenyt kroppa pyörimään:D. Vaihtelua kuminkin, kun oon tehny leukoja myötä/vastaotteella (ja välillä v-kahvalla) niinmaanperkeleesti!

Ylätalja ei oo jeesannu paskaakaan mulla selän leveyteen...

Vaikea sanoa, että onko leuanveto tai ylätalja parempi, ihmiset on latsien kannalta melko samanlaisia mutta eri asia on hermotustekniset asiat, miten niitä osaa jännittää ja käyttää eri liikkeissä.

Melkein varmasti voi sanoa, että yhden käden käsipaino soutu menee paremmin perille kuin leuanveto vasta otteella vaikka.

Liikerata on helpompi oppia ja olkapäiden korviin karkaaminen ei tapahdu niin helposti.

vaikka et multa kysynytkään niin latsien kannalta se suoraksi laskeminen on välttämätöntä. sillain ne saa paremmin työtä. sama homma taljoissa. suorilta kun lähdetään liikkeelle latsit työskentelee siinä vaiheessa voimakkaasti. sillä tyylillä ne myös saa hyvin kipeiksi verrattuna siihen että käsien suoraksi päästämistä ei tee. ainakin itsellä on sellaisia kokemuksia.

Totta ja taljassa olen näin tehnytkin. Tosin en päästä käsiä suoraksi, mutta olkapäät päästän nousemaan reilusti ylös ja liike lähtee vetämällä ensin ne olat alas. Leuanvedossa en jostain syystä ole tätä samaa hommaa saanut toimimaan kunnolla.

Suoraksi kädet vaan. Tulee myös venytys-efektiä. Toki, kun/jos voimaa haetaan pääasiassa, niin jossain sikakovassa sarjassa voidaan jättää pikkasen vajaaksi, mutta ei näillä kannata tietoisesti stressata.

Suoraksi kädet vaan. Tulee myös venytys-efektiä. Toki, kun/jos voimaa haetaan pääasiassa, niin jossain sikakovassa sarjassa voidaan jättää pikkasen vajaaksi, mutta ei näillä kannata tietoisesti stressata.

Niin tulee olkapää venyy, latsi ei veny tuohon suuntaan.
Pahinta settiä onkin tehdä nopea rytkäytys toistoa ja tiputtaa itsensä suorille käsille, kiertäjäkalvosimet itkevät verta tuossa vaiheessa.

Ei mitään käytännön hyötyä laskea käsiä suoraksi, kun rasitus katoaa latseilta.

Oletkö Hulkki käynyt olkapään tiimoilta lääkärissä?
En ole, kun mistään kauhean pahasta tai demobilisoivasta kivusta ei kuitenkaan ole kyse.
Miten pitkällä liikeradalla olette (lähinnä Hulkki, IsoDino) olette leukoja vetäneet? Ei varmaankaan kovin järkevää laskea alhaalla käsiä suoraksi asti?
Leuka reippaasti tangon yli, mutta alhaalla ei käsiä aivan suoraksi.

Kysymys onkin, että ei stressata sillä liikaa. Luonnollinen suoristus handeille. Kun mä lasken "suoraksi", on siinä aina kulmaa.
Jossain ennätystehdas -ohjelmassa se naikkonen laski "suorille" käsille leuanveto-ennätys-kokeessa, mut kulmaahan siinä oli.
En tiedä, johtuuko isosta habasta ;)

Myös tuolla "leuka tangon yli" ei stressata liikaa. Itse en "rytkäytä", aina hallittu alaslasku, vaikkei aina liikoja hidastelisi. Olen rikkonut olkapään muuten, joten kyllä jotain tietoa on.

Kysymys onkin, että ei stressata sillä liikaa. Luonnollinen suoristus handeille. Kun mä lasken "suoraksi", on siinä aina kulmaa.
Jossain ennätystehdas -ohjelmassa se naikkonen laski "suorille" käsille leuanveto-ennätys-kokeessa, mut kulmaahan siinä oli.
En tiedä, johtuuko isosta habasta ;)

Myös tuolla "leuka tangon yli" ei stressata liikaa. Itse en "rytkäytä", aina hallittu alaslasku, vaikkei aina liikoja hidastelisi. Olen rikkonut olkapään muuten, joten kyllä jotain tietoa on.

Ilmeisesti on mutta harvoin luonnollisissa olosuhteissa kukaan esim. järkevä ihminen kiipeää puuhunkaan olkapäät korvissa ja kädet suoriksi ojennettuina?

Tehdäänkö tässä liikesuoritusta vai treenataanko lihasta?

Melkoisen sama missä naikkonen on ollut, vaikka olisi ollut napakympissä ja pannut Salmelaista ohjelman jälkeen.

En ole, kun mistään kauhean pahasta tai demobilisoivasta kivusta ei kuitenkaan ole kyse.Leuka reippaasti tangon yli, mutta alhaalla ei käsiä aivan suoraksi.

Mitäs Hulkki tähän sanot... luin joskus jostain jenkkikeholehdestä, jossa siis oli juttua juuri leuanvedoista. Siinä neuvottiin nimenomaan jättää se liike "kesken" eli nostettiin vaan itsensä niin ylös, että kädet oli noin 90 asteen kulmassa. Ja alhaalta asti, mutta ei muistaakseni käsiä siin suoraan "lukkoon". Perusteluja en tälle muista ja lontookin menee osittain meikäläiseltä siansaksaksi.

Itse siis tehnyt tuohon n. 90 asteen kulmaan, jolloin leuka tulee aikalailla tangon kohdalle. Ja teen alhaalta asti, mutta vältän käsien "lukkiutumista" ala-asennossa.

No mihinkään puihin kiipeilyihin en ota kantaa, mutta leukoja vedän ;)

Liikesuoritustus vs. lihaksen treenaus =sehän on kuin voimanosto ;) Vitsi.

Ko. naisen olemisista en tiedä. Esitin vain esimerkin "suorille käsille laskemisesta leuanvedossa".
Chillaa & vedä henkeä. :)

Mitäs Hulkki tähän sanot... luin joskus jostain jenkkikeholehdestä, jossa siis oli juttua juuri leuanvedoista. Siinä neuvottiin nimenomaan jättää se liike "kesken" eli nostettiin vaan itsensä niin ylös, että kädet oli noin 90 asteen kulmassa. Ja alhaalta asti, mutta ei muistaakseni käsiä siin suoraan "lukkoon". Perusteluja en tälle muista ja lontookin menee osittain meikäläiseltä siansaksaksi.
Käytännössä tuossa minimoidaan hauisten tekemää työtä liikkeen loppuasennossa. Kun liike tehdään ylemmäksi kuin siihen 90 asteen käsikulmaan, hauis rasittuu huomattavasti enemmän kuin vain 90 asteen kulmaan tehtäessä.

Sanoisin kyllä et leuat on enemmän HC (c) NGV ku mitkään taljat.
Mitä kekkosta, olenko jotain muuta väittänyt. Itse olen todella surkea leauvedossa, mutta pitäisi panostaa, sillä kun muutaman kerran selkätreeneissä vedin leukoja niin selän lihat kyllä kärsitäv kunnolla, tosin en jaksanut kun jonkun kutosen vetää omalla painolla.:jahas:

Itelläni on menossa kausi, jossa oon rääkänny selkää vipuvarsisoutulaitteella yks käsi kerrallaan. Saan aivan sairaan pumpin latseihin.
Itse olen kokeillut juuri tuota masiinaa ja kyllä siinä ainenkin pumpin ja tuntuman sai sekä rautaa pysty latomaan ihan kivasti, tosin en tiiä sitten onko sitten hyvä vai ei.

Käytännössä tuossa minimoidaan hauisten tekemää työtä liikkeen loppuasennossa. Kun liike tehdään ylemmäksi kuin siihen 90 asteen käsikulmaan, hauis rasittuu huomattavasti enemmän kuin vain 90 asteen kulmaan tehtäessä.

Ainakin yrtitetään hakea. Monesti näkee isojen jenkkipotareiden tekevän videoissa (jos nyt harvoin tekevät yleensä leukoja) aikamoisella hapotuksella juuri hivenen 90 asteen yli. Usein myös heiluvat leuoissa, mutta missä liikkessä eivät heiluisi? Pro-jampoilla on noi selkälihojenkin hermotukset vähän erilaisia. Aivan sama juttu kun yrittäisi heilua kulmasoutua "Cutlertyylillä", meikäläisellä ei tunnu kun alaselässä kipua:curs:

Ainakin yrtitetään hakea. Monesti näkee isojen jenkkipotareiden tekevän videoissa (jos nyt harvoin tekevät yleensä leukoja) aikamoisella hapotuksella juuri hivenen 90 asteen yli. Usein myös heiluvat leuoissa, mutta missä liikkessä eivät heiluisi? Pro-jampoilla on noi selkälihojenkin hermotukset vähän erilaisia. Aivan sama juttu kun yrittäisi heilua kulmasoutua "Cutlertyylillä", meikäläisellä ei tunnu kun alaselässä kipua:curs:

tässäpä se pointti onkin mistä oon jo aiemminkin puhunut. se että vierestä katsojasta jonkun reeni liike saattaa näyttää aika kammottavalta jopa hirveältä ei kerro mitään juuri siitä meneekö se liike oikeaan osoitteeseen. joku toinen taas saattaa tehdä jonkun liikkeen sivusta katsojan mielestä siististi, mutta silti tämä liikettä tekevä henkilö ei saa millään meneen reeniä oikeaan ositteeseen, ainakaan niin hyvin kuin sen pitäisi saada. jenkki bodarit ovat tuosta todella hyvä esimerkki eli heiluvat liikkeessä kuin liikkeessä aika paljonkin, mutta silti reeni menee hyvin perille, näkeehän sen jo lihasten koostakin että jotain on tehty oikein.

ironteme, ihan mielenkiinnosta kysyn että ketkä pro:t ylipäätänsä vetävät leukoja? varmasti tympeä liike jollekin 130-160kilosille. ei he sitä varmasti tarkoituksella jätä tekemättä, kyllä siihen joku syy täytyy olla. muu syy kuin laiskuus joka on kyllä mun mielestä melko kaukaa haettua ainakin silloin kun huipuista puhutaan.

Mites on hulkki,Kolottaako shöy lihoja:D .Tais olla aika kova reeni eilen yli 100 sarjaa vai mitä:thumbs:

Victor Martinez kehui leuanvetoa eräässä MD:n haastattelussa taannoin kovasti ja oli sitä mieltä, että tehokkaassa selkäreenissä se on välttämätön liike.

Liikeradasta sen verran, että olkapäät saa rikottua tehokkaasti siten, että ne rentouttaa leuanvedon alaosassa. Eli kädet suoriksi juu, mutta olkapäät kannattaa pitää jännityksessä. Sama hommahan tuossa on kuin penkkipunnerruksessa, että kädet kyllä kannattaa suoristaa, muttei pusertaa sitä viimeistä muutamaa senttiä olkapäillä, koska siinä vaan kiertäjäkalvosimet ottavat pirusti iskua = kipua & vaivoja.

DOMSeista näissä vertikaalisissa selkäliikkeissä pitää kommentoida sen verran, että mulla selkälihat ovat aina lisäpainoilla vedetyn ankaran leuanvetosession jälkeen selkeesti kipeämmät, kuin omalla painolla isommalla volyymilla vedeltynä tai ylätaljan kiskomisen jäljiltä. Mutta jälleen kerran, eiväthän DOMSit oikein mistään mikään tae ole.

Mites on hulkki,Kolottaako shöy lihoja:D .Tais olla aika kova reeni eilen yli 100 sarjaa vai mitä:thumbs:
jumalauta hulkki tuota viimeisintä treeniäs!!! ootko varma että viikko riittää tuosta palautumiseen?:D Hullu mies...
Heh, ei ole vielä DOMSit iskeneet, tosin eipä meikäläisellä yleensä edes kauhean kipeäksi lihakset tule koska olen treenannut kropan keskimäärin 2 kertaa viikossa läpi jo ties kuinka kauan. Lihaskudoshan kykenee sopeutumaan melkein mihin tahansa, hermosto vain yleensä pettää ensin.

tässäpä se pointti onkin mistä oon jo aiemminkin puhunut. se että vierestä katsojasta jonkun reeni liike saattaa näyttää aika kammottavalta jopa hirveältä ei kerro mitään juuri siitä meneekö se liike oikeaan osoitteeseen. joku toinen taas saattaa tehdä jonkun liikkeen sivusta katsojan mielestä siististi, mutta silti tämä liikettä tekevä henkilö ei saa millään meneen reeniä oikeaan ositteeseen, ainakaan niin hyvin kuin sen pitäisi saada.
Tunnistan tuon itsessäni, kun puhutaan juuri esim. leveän selän treenistä. Tosin tuntuman saa latseihin hyvin, ja pumpinkin, mutta tulosta tulee heikonlaisesti.

ironteme, ihan mielenkiinnosta kysyn että ketkä pro:t ylipäätänsä vetävät leukoja? varmasti tympeä liike jollekin 130-160kilosille. ei he sitä varmasti tarkoituksella jätä tekemättä, kyllä siihen joku syy täytyy olla. muu syy kuin laiskuus joka on kyllä mun mielestä melko kaukaa haettua ainakin silloin kun huipuista puhutaan.
Onhan se vaikea liike, jos ei ole selkää voimatreenimielessä koskaan tehnyt, ja painaa 150-kiloa. Tietysti osan ainakin pitäisi leukoihin pystyä, sillä itsekin saan muutaman leuan lisäpainoineni 140-145-kioisena. Jos sinäkin olet veänyt 120kiloisena +50kg lisärillä, niin 200 penkkiä tekevän 140-kiloisen projampan pitäisi jaksaa omalla painoilla leukoja.

Kyllä ainakin Chris Cormier tekee leukoja, jopa kunnon lisäpainoilla. Tietysti em. Victor Martinez. Osan (ehkei painavimpien) mielestä jopa selän ykkösselkäliikkeitä. Tietysti jos tekee selkää volyymimätöllä, ja pienillä palautuksilla, alkaa leuanveto olla aika vaikea liike jollekin 145-kiloiselle möntille. Ylätaljalla saa helpommin riittävää volyymihapotusta. Mulle tuo ylätalja ei oo tuonu sitä vähää tulosta mitä leuanveto.

ironteme en tarkoittanut että he eivät jaksaisi vetää leukoja vaan että luulisi siihen olevan jonkin oikean syyn miksi he eivät lekoja tee, toki tuo oma korkea masssakin siihen vaikuttaa jonkin verran, luultavasti. olisi oikeasti mielenkiintoista tietää mikä se syy on ettei tehdä. onko se kenties loukkaantumis alttius vai se ettei leuoilla saa lihoja hyvin kipeäksi vai mikä? jos jossain joku pro olisi syyn maininut niin olisi mukava lukea sellainen artikkeli. ja tuosta että jotkin vipuvarsi laitteet olisi parempia kuin talja en kyllä ihan samaa mieltä ole. pirun hyviä ne varmasti on, mutta niissä tehdään laitteiden pakottamaa liikerataa. taljassa ei kuitenkaan liikerataa ole samanlain pakotettu. paras varmasti olisi kun noita kaikkia tekisi vaihtelevasti, ylätaljaa,leukoja ja ylhäältä tulevia vipuvarsi laitteita. olisi ainakin monipuolista settiä. en usko että mikään yksittäinen liike on korvaamaton niin kuin täällä annetaan ymmärtää. nyyssiksellä ainakin on toiminut nuo vipuvarsi koneet paremmin kuin hyvin kun ukon selkää katsoo:rock:

Back
Ylös Bottom