Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarkemmin "normaalin kotiruoan" koostumusta analysoimatta sanoisin, että aika tiukkaa tekee tuo mainitsemasi 170 g.

Jos haluat kasvaa, niin pelkkiä proteiinimääriä tuijottamalla et onnistu. Laske päivittäinen energiankulutuksesi ja rakentelet ruokavalion, jossa kalorit ovat noin 300-500 kcal plussan puolella, eli syöt enemmän kuin kulutat. Kannattaa syödä 5-7 kertaa päivässä, niin energiansaanti pysyy tasaisena ja muista, aamupala on päivän tärkein ateria, nimimerkillä 4 dl kaurahiutaleita, 250 g rahkaa, 1 dl mehukeittoa ja 3 dl maitoa.

Pisti silmää tuo sana, kaurahiutaleita. Siis syöt(te) niitä hiutaleita, eli ette tee siitä mitään puuroa? ..oli pakko kysyä.. :lol2:

no onko neuvoja miten sit saisin sen 300-500 kalorit plussalle...? jos oikein laitoin siihe laskuri juttuu ni oli vissii n.2400 päivän kulutus vissii.... ja toi safka juttu ottaen huomioon että oon alottelija käyn 3x viikossa salilla ja painan n.63-65

Jome, hehehe.... Älä vain sano, että rekisteröidyit ihmetelläksesi kyseistä asiaa:jahas: . Tottakai teen niistä puuroa, en vain viitsinyt kirjoittaa "puuroa neljästä desistä kaurahiutaleita".

wangster, tutkit ruokien ravintosisältöjä ja lasket paljonko mistäkin ruoasta tulee energiaa. Teet sitten sen mukaan suunnitelman, siitä miltä päivän ruokavalio näyttää. Jos kulutat salipäivänä sen 2400kcal, niin syöt tuollaiset 2700-2900 kcal ja välipäivänä sitten vähän vähemmän.

Jome, hehehe.... Älä vain sano, että rekisteröidyit ihmetelläksesi kyseistä asiaa:jahas: . Tottakai teen niistä puuroa, en vain viitsinyt kirjoittaa "puuroa neljästä desistä kaurahiutaleita".

wangster, tutkit ruokien ravintosisältöjä ja lasket paljonko mistäkin ruoasta tulee energiaa. Teet sitten sen mukaan suunnitelman, siitä miltä päivän ruokavalio näyttää. Jos kulutat salipäivänä sen 2400kcal, niin syöt tuollaiset 2700-2900 kcal ja välipäivänä sitten vähän vähemmän.

No en tietenkään sen takia rekisteröityny :jahas: Ja oon nähny vähä joka puolella tuolla nimityksellä sanottavan, anteeksi jos vaivasin :( , mut asiaan oli saatava jotai selkoa. :D

Jos rupeet heti käyttämään vyötä kyykyssä ja vedossa, niin vatsalihakset ei kehity, koska ne tukee nostoa sillon ku ei oo vyötä. Rupee käyttämään sitte ku tuntuu siltä, että raudat on jo niin isot, että ei oo turvallista enää nostaa vaikka olis kuinka vahvat vatsalihakset.

Viel yks tyhmä kysymys asiaa liittyen: huomaako sitä jostain et koska sitä vyötä rupee sit tarvii maves tai kyykys?

onko esim. lidlin siinä maitorahkassa olevat proteiinit hitaita vai nopeita? aattelin että onko hyvä illalla ottaa vai kannattaako ottaa illalla jtn muuta missä on hitaita proteineja ja jos näin ni mikä ois hyvä?

Failureen asti?

Treenaan voimaa 2x6 tekniikal penkis kaks kertaa viikos. Välil käy niin, et oon edellisel kerral saanu 2x6, ja oon sit seuraaval kerral laitan 2,5kg lisää rautaa tankoon, enkä saa toista sarjaa nousee kuutoseen asti, mut väännän minkä pystyn. Kannattaaks kuintenki vääntää niin pitkään, et spotterin täytyy auttaa tanko ylös? Vai kannattaaks vetää vaa siihen asti, et ite saa ylös? Kummal taval, failureen asti vai omin voimin, saa enemmän tulost aikaseks?

Rupesin pohtimaa tätä asiaa, ku moni treenaa voimaa välil nii, et ne saa ite viel aika köykäsestiki sarjat loppuu. Ne siis tekee sellasii nopeit sarjoja.

Kiitti vastauksist

Treenaan voimaa 2x6 tekniikal penkis kaks kertaa viikos. Välil käy niin, et oon edellisel kerral saanu 2x6, ja oon sit seuraaval kerral laitan 2,5kg lisää rautaa tankoon, enkä saa toista sarjaa nousee kuutoseen asti, mut väännän minkä pystyn. Kannattaaks kuintenki vääntää niin pitkään, et spotterin täytyy auttaa tanko ylös? Vai kannattaaks vetää vaa siihen asti, et ite saa ylös? Kummal taval, failureen asti vai omin voimin, saa enemmän tulost aikaseks?

Yksiselitteistä vastausta tuohon ei voi antaa mutta fakta on se että hitaat nostot ja myöskin failuret (etenkiin hitaasti autetut) rasittavat hermostoa aika lailla. Tämä yhdistetty kahdesti viikossa penkkaamiseen saattaapi ajaa hermoston kevyeen ylirasitustilaan. Itse ottaisin ko. systeemillä vain toistot jotka tulevat vielä suht näppärästi ylös.
Toisinsanoen, siinä vaiheessa kun tuntuu että pitää vetää pari kertaa happea ennen viimeistä toistoa, sitä ei kannata enää ottaa.

En tuosta 2x6:sta tiedä, mutta teen penkkiä kolme kertaa viikossa joka kerta kolme sarjaa. Viimeinen on aina raskas, ja vedän pari kertaa henkeä ennen viimeisiä toistoja, siis positiiviseen failureen(??) asti. Toistaiseksi on pysynyt hyvin nousujohteisena kehitys, riippuu varmaan millaiset raudat siinä penkissä liikkuu.

onko esim. lidlin siinä maitorahkassa olevat proteiinit hitaita vai nopeita? aattelin että onko hyvä illalla ottaa vai kannattaako ottaa illalla jtn muuta missä on hitaita proteineja ja jos näin ni mikä ois hyvä?

Ihan hyvä se on iltapalaksi, ääntä kohti vaan.

Moi, mulla ois tallanen kysymys etta, kun tota puntilla kaymista aloittelee, niin minkalaiset ohjelmat ois sopivat nain aluksi, lahinna kysymys ois siita montako kertaa viikossa ois riittava maara, voiko kahtena perakkaisena paivana treenata, kun mun kasityksen mukaan se lihas kasvaa levossa ollessaan, joten lepoakin pitais siis saada se yks paiva valiin.(?)
Tavoitteena mulla ois vaan saada tota ylakroppaa vahan miehekkaamman nakoseks:david: . Peruskunto on jalkapallon seurauksena hyva, mut ku ois se kiva ku olis vahan sita lihasmassaa muuallaki ku jalois:nolo: .
Kiitos jo etukateen neuvoista!

Nii ja viel se jäi kysymättä et mikä on toi "5x5" tossa penkissä, ku oon kuullu et se toimis hyvin. Siis mitä se tarkottaa, toistot, sarjat, viikot?
Ja viel et mihin se kreatiini vaikuttaa, ku oon kuullu et on positiivisia vaikutuksia. Kiva ois tietaa etta mistä sitä saa niinku noin luonnollisesti. (mistä ruoista?)

Moi, mulla ois tallanen kysymys etta, kun tota puntilla kaymista aloittelee, niin minkalaiset ohjelmat ois sopivat nain aluksi, lahinna kysymys ois siita montako kertaa viikossa ois riittava maara, voiko kahtena perakkaisena paivana treenata, kun mun kasityksen mukaan se lihas kasvaa levossa ollessaan, joten lepoakin pitais siis saada se yks paiva valiin.(?)
Tavoitteena mulla ois vaan saada tota ylakroppaa vahan miehekkaamman nakoseks:david: . Peruskunto on jalkapallon seurauksena hyva, mut ku ois se kiva ku olis vahan sita lihasmassaa muuallaki ku jalois:nolo: .
Kiitos jo etukateen neuvoista!
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=4734
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394&highlight=treeniohjelma
Tuolta löytyy monia ja aika hyviä treeniohjelmia. Ite treenaan alemman linkin ekalla sivulla olevalla 2-jakoisella.

Nii ja viel se jäi kysymättä et mikä on toi "5x5" tossa penkissä, ku oon kuullu et se toimis hyvin. Siis mitä se tarkottaa, toistot, sarjat, viikot?
Ja viel et mihin se kreatiini vaikuttaa, ku oon kuullu et on positiivisia vaikutuksia. Kiva ois tietaa etta mistä sitä saa niinku noin luonnollisesti. (mistä ruoista?)
X:n edessä oleva numero meinaa että kuinka monta sarjaa. X:n takana montako toistoa tehdään per yks sarja. Eli 5 sarjaa ja 5 toistoa per sarja.

Kreatiinista löytyy mm. tuolta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kreatiini

Ja sit googlettamallahan löytyy aina.

Sitä saa yleensä sieltä mistä protskut, palarit ja hiilarit löytyy, mm. luontaistuotekaupat ja netistä mm.
http://www.pakkotoisto.com/kauppa/index.php
http://www.aminoporssi.fi/
http://www.ufs.fi/

Tervs! :)

On nyt tullu seurattua tätä foorumia muutamisen viikon ja tälläisen ohjelman muokkasin itselleni. (Tullut käytyä salilla epämääräisesti sillon tällöin)

Tarkoitus kasvattaa lihasta ja saada varsinkin tuo pötsi mahan kohdalta pois. ,)

MAANANTAI
[ Selkä, hauis ]
Ylätalja 3x10,
kulmasoutu tangolla 3x15
maastaveto 3x12
keskitetty hauiskääntö 3x12
hauiskääntö tangolla 3x12

KESKIVIIKKO
[ Rinta, olkapäät, ojentajat]
Penkki 3x10, 3x15
vinopenkki kp 3x12
viparit sivuille 3x12
viparit taakse 3x12
viparit eteen 3x12
ojentajat ylätaljassa 3x15

PERJANTAI
[ Reidet, pohkeet ]
Kyykky 3x15
reisikoukistus 3x15
reisiojennus 3x15
pohjenousu 3x15
SJMV 3x12

Kuseeko pahastikin? :eek:

Vatsoja joka kerta tai joka toinen.

Mitä erityisen hyviä vatsaliikkeitä suosittelisitte (voiko vatsoja treenata hyvin ilman koneita esim. kotona?)

1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja [ JA UUDESTAAN ALUSTA ]

Huomisesta lähtien pitää alkaa katseleen jo tuota syömistä ja oisko sopiva määrä alkuun ~2500kcal/päivä? (Ja miten wiikonloppuisin jos ei käy salilla?)

EDIT: kannattaako wlopulle ottaa vielä jotain juoksua/luistelua rasvanpolttoa ajatellen?

Jos jollain jotain mainittavaa niin vinkit otetaan kiitoksella vastaan.

- salinyypä funeralz.

Back
Ylös Bottom