Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Olen nyt treenannut tuolla yksijakoisella ohjelmalla, mikä löytyy "Aloittelija, lue tämä" -ketjusta ja hyvä ohjelma on ollut, tosin joitankin liikkeitä olen muuttanut mm. etukyykky ei oikein onnistu, niin teen vaan normikyykkyä ja prässin tilalle olen myös ottanut kyykyn, kun saan sillä paremman tumtuman kuin prässillä. Tuossa vielä tuo ohjelma:

Ma:
Maastaveto 3x5
Kyykky 2-3x10-12
Reidenkoukistus 3x10
Vinopenkki smithissä 2x6
Kp. punnerrus 3x8-10
Ojentajat taljassa 3x10
Keskitetty hauiskääntö 2x10
Pohkeet 3x8

Ke:
Kulmasoutu 3x5
Kyykky 3x10
SJMV 2x10
Penkkipunnerrus 5x5
Pystypunnerrus käsipainoilla 2x6-8
Ranskalainen punnerrus 2x8-10
Scott hauiskääntö 3x10
Kohautus 3x10

Pe:
Ylätalja 1x10
Alatalja 1x10
Kyykky 3x6-8
SJMV 2x6-8
Penkki käsipainoilla 2x6-8
Arnold-punnerrus 2x10-12
Kapea penkki 3x4-6
Hauiskääntö tangolla 3x10-14
Vatsarutistus koneessa 3x10-12

Rupesin vaan miettimään, että pitäisikö ohjelma vaihtaa, kun mm. tuolla "FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" -ketjussa kehotetaan aina vaihtelemaan tuota toistomäärää, mutta eikös tuossa nykyisessä ohjelmassa kuitenkin tule vaihtelua ihan riittämiin? Kun eri päivinä noitten liikkeiden toistothan vaihtelevat. Itse ainakin olen käsittänyt, että noina päivinä jolloin on 2x6-8 toistoa tehdään tietty raskaammilla painoilla kuin silloin kun on vaikka 3x10 toistoa.

Lähinnä kysynkin tätä sen takia, kun esitin kaverilleni, joka on käynyt salilla minua enemmän tuota ohjelmaa, niin hän selitti, että: "Jos tekee samaa ohjelmaa enemmän kuin 2 kuukautta sen tehokkuus tippuu puolella. Lihakset tottuvat samaanlaiseen rasitukseen aika nopeasti, sen takia se ei rasita niitä enää yhtä paljon, mutta sitten kun vaihat ohjelmaa, niin lihakset eivät oo tottunu siihen ja ne toimii taas täydellä voimalla eli lihakset tekee sellaista mihin ne ei ole tottunut."

Eli onko järkevää nyt vaihtaa ohjelmaa, vai teenkö vaan tuolla mihin olen tähän astikkin tehnyt, kun kuitenkin tuossahan on noita vaihteluita ihan kiva määrää. Eli lihasten ei pitäisi tottua tuohon rasitukseen? :david:

siel on jossai selitettykki muistaakseni heti etusivulla toi juttu... ei sun tartte ohjelmaa vaihella koko aja vaa teen esim 1kk 10-15 1kk8-12 1kk 6-8 toistoil jne... eikä toi oo pakollinen järjestys ja voit vaihella esim 2 viikon välein...

Kysymys kehityksestä:

Eli siis esim.Prässi jos teen maximissani nyt noin 120-150kg prässistä niin onko mahdollista treenaamalla saada kesäksi siihen oisko nyt 160-200kg.Eli noin 30-40kg:ta lisää.:D

Lisäravinteita en tahdo, koska ne voivat ns"lihottaa"joka ei oo kauheen hyväks kiekkoilijalle.

Kyykkyy taas en tee sen vaarallisuuden takia, koska tekniikka ei oo siinä vielä hallussa jota kai rupeen tekeen tangolla aluksi ja pienillä painoilla.(Tekniikkaa)sitten kun tekniikka on kyykyssä sillä tasolla, että ei tule loukkaantumisia ainakaan kovinkaan paljoa niin kaipa siirryn prässistä-Kyykkyyn.

voisko joku nyt selvittää mulle kun tuol on niiii monta eri juttua tästä... eli: mulla on QNT merkkistä kreatiinia ja proteiinia vissii...? purkis lukee muscular... ja kreatiinissa neuvotaan että n.3g päivässä ja protskua 30g aina treenin jälkeen, ja annosta EI saa ylittää... ja sit tuol on et porukka vetää aamupalakski vaikka protu juoman ja viel treenin jälkeenki ja 20g kreatiinia päivässä...? :S:S:O eli voisko joku kertoo luonnollisimman parhaan/parhaiten tulosta tuovan tavan nauttia tota protskua ja kreatiinia...?

qnt muscularin selosteet on vähän :wall:
samassa purkissa sanotaan englannin kielisessä osiossa että kaksi * päivässä
suomenkielisessä osiossa tästä ei oo mitään mainintaa
siis kaksi kertaa voi ottaa päivässä huoletta, jos muuten syömisistä et saa tarpeeks protskuja.

Kysymys kehityksestä:

Eli siis esim.Prässi jos teen maximissani nyt noin 120-150kg prässistä niin onko mahdollista treenaamalla saada kesäksi siihen oisko nyt 160-200kg.Eli noin 30-40kg:ta lisää.:D

Lisäravinteita en tahdo, koska ne voivat ns"lihottaa"joka ei oo kauheen hyväks kiekkoilijalle.

Kyykkyy taas en tee sen vaarallisuuden takia, koska tekniikka ei oo siinä vielä hallussa jota kai rupeen tekeen tangolla aluksi ja pienillä painoilla.(Tekniikkaa)sitten kun tekniikka on kyykyssä sillä tasolla, että ei tule loukkaantumisia ainakaan kovinkaan paljoa niin kaipa siirryn prässistä-Kyykkyyn.

On kyllä joku ihan kummallinen tekniikka siinä prässissä tai erikoinen prässi jos tollaset maksimit.. suosittelisin ihan suoraan opettelemaan sen kyykkytekniikan kunnolla ja alottamaan kyykkäyksen, paljon tehokkaampi liike (ainakin suurimmalle osalle treenaajista!) ja ei samalla tavalla tee pahaa lantiolle.
EDIT eikä ne lisäravinteet ole mikään oikopolku tuloksiin vaan vaihtoehtoinen palautus/ravinnelisä niille joilla ei ole ruokahalua/ei pysty syömään niin paljon safkaa/ei ehdi heti salin jälkeen syömään. harva pystyy vetämään 5000kcal päivässä normaalilla(ei mäkkiä/heseä) ruoalla.

siel on jossai selitettykki muistaakseni heti etusivulla toi juttu... ei sun tartte ohjelmaa vaihella koko aja vaa teen esim 1kk 10-15 1kk8-12 1kk 6-8 toistoil jne... eikä toi oo pakollinen järjestys ja voit vaihella esim 2 viikon välein...

Tiedän ja olen lukenut tuon ketjun. Kysyinkin, että kun tuossa ohjelmassa, jota nyt olen käyttänyt kuitenkin on tuota vaihtelua mm. eriliikkeitä ja toistomääriä, niin onko tarvetta käyttää tuota eka kk 12, toinen kk 10 jne. systeemiä?

mut vaikka on noin,ni tolla ohjelmalla ku teet 1kk ni sen koko kuukauden ajanhan oot tehny esim arnold punnerrusta 2x10-12... eli siinä liikkeessä käytettävä lihas, alkaa tottumaan tiettyyn toistomäärään eli sen takia on syytä vaihtaa...

mut vaikka on noin,ni tolla ohjelmalla ku teet 1kk ni sen koko kuukauden ajanhan oot tehny esim arnold punnerrusta 2x10-12... eli siinä liikkeessä käytettävä lihas, alkaa tottumaan tiettyyn toistomäärään eli sen takia on syytä vaihtaa...

Selvä. Pitääpä ruveta sitten käyttää tuota arcin 1-jakosta ohjelmaa tästä lähtien..

Kysyisin että kannattaisko mun hommata nosto vyö mavee ja kyykyy varten, että onko siitä hyötyy alottelijalle (käynyt salil 7kk):whip:

Kertokaas mielipide tästä ja toivon et jaksatte lukea tän ja neuvoa :worship: : Oon suunnitellu jo valmiiks ohjelman ja ruokavalion eli kova treeni ja parempi ruokavalio ois tarkotus alottaa uuden vuoden jälkeen!!
Eli tämmöstä oon ajatellu: ensinnäki ostan jtn palkkaria(saa suositella/ehdottaa jtn.) Treeniohjelma on jo valmiina ja sitte tää syöminen, tällee oon itte ajatellu:
Aamulla puol purkkia lidlin rahkaa+mehukeittoa+1dl kaurahiutaleita, päivällä ruoka, välipalaksi sama kun aamulla, illalla pirtelö muuten sama kun aamulla+ maitoa ja esim.banaani tehosekoittimeen, päivän aikana purkillinen tonnaria ja raejuustoa(200g) silloin kun maistuu mutta annos tulee päivän aikana syötyä. proteiinia tulisi päivälle laskujen mukaan 186,5 + se että et tarkalleen tiedä paljo 1dl kaurahiutaleita on protuja, arvioin että n.5g ja sitte en oo laskenu maitoa mukaan enkä banaania. Ja sitte mitä kreatiiniin tulee nii alotan sillee että 5 päivän ajan 6g aamulla ja illalla ja 5 päivän jälkee 5g aamuisin. Eli onko toi ihan ok systeemi nyt tulevalle vuodelle 2007...? Onko joku ravinne mikä kannattaa lisätä tai jtn? Niin ja aamulla vitamiinitabletti. Itel on ainaki semmonen tunne et nyt on päässy jo vähä jyvälle ja alkanu hahmottaa vähä tät hommaa niinku varmaa kaikki huomaa ni kysymykset ainakin on vähentyny :D;)

Edit: löysin nyt ton mitä mulla on eli se on toi QNT muscular ja se näköjään on palkkaria...:D eli riittääkö toi palkkariks ja otanko sen 30g reenin jälkee mikä ohjeessa on neuvottu vai enemmän? http://www.naturesbest.fi/pdf/NB_qnt3.pdf tosta löytyy "QNT Muscular" on sitä tavaraa... kiitos

Parahin Wangster! Tuota sun sepustusta ei yksinkertaisesti pysty lukemaan kukaan täysjärkinen, on sitten sellaista molotusta jotta terve. Sulla menee tuolla palkkariin jo jotain tehosekoittimiakin kreatiinilla höystettynä. Koitetaan nyt kuitenkin jotain...

- Ota sitä kreatiinia niin kuin siinä purkissa neuvotaan!!
- Ota sitä palautusjuomaa kuten siinä purkissa neuvotaan!!

Äläkä jännitä mistään pikkuseikoista, vaan keskity hoitamaan kaikki edes suhteellisen hyvin niin pääset jo varmasti alkuun. Myöhemmin voit sitten hieman tarkemmin miettiä jotain pikkuseikkoja.

Enempää en oikein tosta selostuksesta saa irti.

Rupesin vaan miettimään, että pitäisikö ohjelma vaihtaa, kun mm. tuolla "FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" -ketjussa kehotetaan aina vaihtelemaan tuota toistomäärää, mutta eikös tuossa nykyisessä ohjelmassa kuitenkin tule vaihtelua ihan riittämiin? Kun eri päivinä noitten liikkeiden toistothan vaihtelevat. Itse ainakin olen käsittänyt, että noina päivinä jolloin on 2x6-8 toistoa tehdään tietty raskaammilla painoilla kuin silloin kun on vaikka 3x10 toistoa.

Lähinnä kysynkin tätä sen takia, kun esitin kaverilleni, joka on käynyt salilla minua enemmän tuota ohjelmaa, niin hän selitti, että: "Jos tekee samaa ohjelmaa enemmän kuin 2 kuukautta sen tehokkuus tippuu puolella. Lihakset tottuvat samaanlaiseen rasitukseen aika nopeasti, sen takia se ei rasita niitä enää yhtä paljon, mutta sitten kun vaihat ohjelmaa, niin lihakset eivät oo tottunu siihen ja ne toimii taas täydellä voimalla eli lihakset tekee sellaista mihin ne ei ole tottunut."

Eli onko järkevää nyt vaihtaa ohjelmaa, vai teenkö vaan tuolla mihin olen tähän astikkin tehnyt, kun kuitenkin tuossahan on noita vaihteluita ihan kiva määrää. Eli lihasten ei pitäisi tottua tuohon rasitukseen? :david:

En nyt ehtinyt sen paremmin ohjelmaasi syventyä, mutta tulee siinä ainakin erilaista toistoaluetta ja sitäkautta vaihteluakin.

Mutta paskaa kaverisi puhuu jos väittää että parin kuukauden jälkeen ohjelman teho joteinkin romahtaisi, KUKAAN ei voi sanoa mitään aikamäärettä kauanko joku ohjelma "toimii". Ja perusperiaate on, että ehjää ei kannata korjata. Toki kannattaa sitä vaihtelua jos suunnitella jottein turhaan tartte mitään jumitusvaihetta kokea, mutta sen varsinaisen ohjelmarungon ei tarvitse vaihtua käytännössä koskaan (kun löytää itselleen sen parhaan). Vaan voi vaihdella välissä liikkeitä, niiden järjestystä, toistoaluetta, palautusaikoja yms.

Ei ne lihakset totu johonkin ohjelmaan vaan samanlaiseen rasitukseen. Yksinkertaisin tapa muuttaa rasitusta on lisätä painoja koko ajan, mutta tuo ei tietenkään onnistu kovin pitkään joten noita muita edellä mainittuja sovelluksia tulee käyttää.

Miks ei? Miks tai milloin tota kannattaa ruveta käyttää?:nolo:

Jos rupeet heti käyttämään vyötä kyykyssä ja vedossa, niin vatsalihakset ei kehity, koska ne tukee nostoa sillon ku ei oo vyötä. Rupee käyttämään sitte ku tuntuu siltä, että raudat on jo niin isot, että ei oo turvallista enää nostaa vaikka olis kuinka vahvat vatsalihakset.

nigster: joo sori olin vissii vähä väsyny :D tarkotus oli kysyy ku kukaa ei tarkkaaa pystyny kertoo mitä toi QNT muscular on ni löysin netist et se on palkkarii... ja ruokapuolta tos kans kyselin et alan syömään vastaavanlaisesti:

AAMU:Puoli purkkia lidlin rahkaa+mehukeittoa+1dl kaurahiutaleita.

PÄIVÄ:Normaali kotiruoka.

VÄLIPALA:Saman kuin aamulla.

ILTA:Puoli purkkia lidlin rahkaa+maitoa+1dl kaurahiutaleita+ esim.banaani
+ purkki tonnikalaa ja raejuustoa päivän aikana.
Ja halusin tietää että paljon suunnillee on banaanissa, ja 1 dl kaurahiutaleita proteiinia? Auttoiko:D ....*reps* palkkaria tehosekoittimella ja krealla höystettynä :hyper: :D

eli pari purkkii tonnarii, 3 kiloo rahkaa, puol kiloo raejuustoo...jne? proteiinia tost mun päiväjutusta tulis jo noin 170g ja painan ite noin 63-65...

Tarkemmin "normaalin kotiruoan" koostumusta analysoimatta sanoisin, että aika tiukkaa tekee tuo mainitsemasi 170 g.

Jos haluat kasvaa, niin pelkkiä proteiinimääriä tuijottamalla et onnistu. Laske päivittäinen energiankulutuksesi ja rakentelet ruokavalion, jossa kalorit ovat noin 300-500 kcal plussan puolella, eli syöt enemmän kuin kulutat. Kannattaa syödä 5-7 kertaa päivässä, niin energiansaanti pysyy tasaisena ja muista, aamupala on päivän tärkein ateria, nimimerkillä 4 dl kaurahiutaleita, 250 g rahkaa, 1 dl mehukeittoa ja 3 dl maitoa.

On kyllä joku ihan kummallinen tekniikka siinä prässissä tai erikoinen prässi jos tollaset maksimit.. suosittelisin ihan suoraan opettelemaan sen kyykkytekniikan kunnolla ja alottamaan kyykkäyksen, paljon tehokkaampi liike (ainakin suurimmalle osalle treenaajista!) ja ei samalla tavalla tee pahaa lantiolle.
EDIT eikä ne lisäravinteet ole mikään oikopolku tuloksiin vaan vaihtoehtoinen palautus/ravinnelisä niille joilla ei ole ruokahalua/ei pysty syömään niin paljon safkaa/ei ehdi heti salin jälkeen syömään. harva pystyy vetämään 5000kcal päivässä normaalilla(ei mäkkiä/heseä) ruoalla.

Kyseinen prässi olis sellainen, että siinä oli rauta levypainoja jotka jökötti jossa oli numerot johonkin 400kg:hen asti.Ne siis ei ollut sellatteita ympyrön muotoisia painoja whatever vaikeeta selittää parempi olis jos näyttäisin sen kuvana.

Joko syy on itse prässissä tai mun tekniikassa tai painoissa.

Kaverini veti siitä noin 160kg:ta yhdellä.

Back
Ylös Bottom