Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Siis jos minä haluan lisää massaa lihaksiin, niin otan ilmeisesti massapainotteisen ohjelman käyttöön, ja palkkari voi olla vaikka 1:3 (proteiini 1 : hiilarit 3). Syönkö myös lisäksi yli kulutukseni?? Eli "bulkkaanko"?, vai mitä se nyt oli :).

Eipä ton palkkarin hiilareita kannata noin korkealla suhteessa proteiinin määrään nostaa. korkeintaan 2:1 suhde hiilareiden hyväksi.

Se ruokavalio kokonaisuudessaan on tärkein ja se määrittelee tuleeko sitä massaa vai ei. Ja yli kulutuksenhan sitä on syötävä jos kasvaa meinaa, mitään ns. sikabulkkia ei kannata vetää, eli ei tyyliin niin paljon kun maha vetää monta kertaa päivässä roskaruualla kyllästettynä. Vaan syöt sen n. 500 kcal plussalla hyvistä lähteistä ja reilulla proteiinimäärällä. Palstalla on paljon juttua ja esimerkkiä hyvästä ruokavaliosta.

Nyt kun päädyin tuohon Muscle+:aan pelkän kreatiinin sijasta, niin onko mitään hyötyä/järkeä ottaa tuota myös välipäivinä se 2dl satsi(treenipäivät suunnilleen ma, ke, pe)? Saisinhan sieltä ainakin tuon päivän kreatiinisatsin, mutta mutta... Miten on?

Riippuu ihan siitä kuinka paljon muuten syöt. Jos syöt helposti normiruuasta päivän kalorit niin miksi sitä sitten enää pitäisi imeä?

Jos taas et jaksa syödä niin saahan tuolla helposti pari sataa kaloria lisää.

mitä eroa on etukyykyn ja syväkyykyn tekniikassa? huomannut että syväkyykyssä liikkuu isommat raudat tuloksissa kaikille, eli oletan että etukyykky on teknisesti vaikeampi. kumpi on parempi pelkältä bodykantilta katsottuna ja kumpi voimanostaja kantilta?

Ei hiilareit ennen nukkumaanmenoa?

Miks ei saa syödä hiilareit ennen nukkumaanmenoa? Ja miks olis hyvä syödä proteiinineja iltapalaks?

Kuinka kauan ennen nukkumaanmenoa pitäis välttää hiilareit?

P.s. Mistähä löytäis alkuperäse ohjee 5x5 tekniikalle? Sopiiks 5x5 tekniikka tehtäväks kerra viikos?

Siin tuliki jo muutama mieltä askarruttanu kysymys

Kiitti paljon vastauksist jo etukätee :)

Viimeksi muokattu:
Miks ei saa syödä hiilareit ennen nukkumaanmenoa? Ja miks olis hyvä syödä proteiinineja iltapalaks?

Kuinka kauan ennen nukkumaanmenoa pitäis välttää hiilareit?

Koska hiilareilla ei yöllä tee käytännössä mitään ja ne varastoituu pääosin läskiks, eikä kukaan varmaan turhaa läskiä halua. Proteiineja illalla on hyvä syödä, koska lihas kasvaa levossa, ja sillä täytyy olla rakennusaineita, että se kasvaa. Siks kannattaa syödä vaikka maitorahka- tai raejuustopurkki ennen nukkumaanmenoa, koska niissä on kaseiinia, eli maitoproteiinia, joka imeytyy proteiineista hitaimmin.
Itse vältän hiilareita n. 2-3h ennen nukkumaanmenoa, mutta syön niitä, koska tuun lajireeneistä aika myöhään ja palautumiseen tarttee niitäkin.

Mistähän löytäis tietoo proteiinien laaduist? Eli siis mitkä on hitait ja mitkä nopeit (jos nyt on oikee ilmasu ;) ). Milloin pitäis naukkailla niit hitait ja milloin nopeit?

Tarkotan nyt siis niit "tavallisest" ruuast saatui protskui.

jos nyt tän kuukauden treenailen tässä ja sali kortti menee 3.12 vanhaks joka on sunnuntai... ni jos treenaan esim perjantaihin eli 1.12 asti normaalisti ni onko ok mennä sit sunnuntaina koittamaan vähä maximeita ja sit tehä vaik joku treeni siihe päätteeks? ja onko jotai erityist tyylii millä saa maximaalisen tuloksen siinä maximissa...?:O

voisko joku nyt selvittää mulle kun tuol on niiii monta eri juttua tästä... eli: mulla on QNT merkkistä kreatiinia ja proteiinia vissii...? purkis lukee muscular... ja kreatiinissa neuvotaan että n.3g päivässä ja protskua 30g aina treenin jälkeen, ja annosta EI saa ylittää... ja sit tuol on et porukka vetää aamupalakski vaikka protu juoman ja viel treenin jälkeenki ja 20g kreatiinia päivässä...? :S:S:O eli voisko joku kertoo luonnollisimman parhaan/parhaiten tulosta tuovan tavan nauttia tota protskua ja kreatiinia...?

eli voisko joku kertoo luonnollisimman parhaan/parhaiten tulosta tuovan tavan nauttia tota protskua ja kreatiinia...?

Luonnollisesta en tiedä, mutta parhaan tavan löytää haulla.

En oo 100% varma ku siitä on aikaa ku käytin kreaa mutta tee vaikka näin jos et jaksa hakua käyttää:

Ekat 5 päivää ~20g ja siitä eteenpäin joka päivä ~7g.

Paras tapa ottaa proteiinia on sen verran ku sitä proteiinia päivässä tarviit 2g/painokilo?

Mihin tuo 2g/rasvaton painokilo perustuu? Miksi juuri sen verran tarvitaan proteiinia (ilmeisesti vähintään?) jotta patti kasvais? Miellään kuulisin vähän tieteellisemmän perustelun, kuin "bodymunkki Pate sano et niin pittää syödä!!1".
Oon kyllä lukenu siitä aikanaan, mutta helposti unohtuu kun lukee niin paljon kaikkea täältä.

Itelle ainakin dieetillä ton 2g saaminen kasaan on aika työn ja tuskan takana, kun ei koko ajan voi syödä jotain tonnikalaa/raejuustoa/rahkaa/kanaa, varsinkaan kun kalorirajat paukkuu äkkiä vastaan, siks kiinnostaa tietää, miksi se on niin välttämätöntä saada kasaan.

PS. Tarkistin juuri, että kyllä mä saan sittenkin helposti ton 2g kasaan, jos todella se tarkoittaa RASVATONTA painokiloa eikä vain kehon elopainokiloa. Eli kun olen 182cm pitkä mies, niin mun rasvaton paino olis varmaan jossain ~70kg? Eli proteiinia tarvitsis saada vähintään se 140-150g/päivä? Menikö oikein?

kani: eli ei oo siis väliä mitä ohjeissa sanotaan?eli onko hyvä jos otan vaikka aamulla proteiini juoman sen 30g sinnne laitan n.6g kreatiinia sekaa, sit päivällä sama, ja illalla sama ni kreatiinia tulee se 18g joka on jo seki 15g enemmän mitä ennen oon ottanu ja protskua tulee se 90g ja sit kumminki syön jtn ni siitä tulee sit varmasti loput...? eli teen tollee sen 5 päivää ja sit siit eteenpäin aamulla proteiinijuoma sinne sekaa 3.5g kreatiinia ja sit päivällä proteiini ilman kreatiinia ja illalla taas kreatiinia sekaan 3,5g ni oisko toi hyvä systeemi? nii ja sit onko välii mihin sekotan ton protskun? veteen ite aattelin...

unohtu mainita että en oo niin tyhmä vaikka tos vahingossa sanoinki et tost määräst tulee sit esim. 90g proteiinia et yhessä grammassa proteiinijuomaa ois 1 gramma proteiinia....:D mut kertokaas vastaus toho äskösee ni tiiän miten alan noit vetelee ;)

kun ei aiemmin tullut noteeratuksi niin pistänpä kyssärin uudestaan:
mitä eroa on etukyykyn ja syväkyykyn tekniikassa? huomannut että syväkyykyssä liikkuu isommat raudat tuloksissa kaikille, eli oletan että etukyykky on teknisesti vaikeampi. kumpi on parempi pelkältä bodykantilta katsottuna ja kumpi voimanostaja kantilta?

Syväkyykky= syvä takakyykky, jossa tanko on selässä tai melkein niskassa.
Etukyykyssä tanko on kaulan edessä olkapäiden varassa.

ok... eli ois nyt pikkunen ongelma tässä dietin aikana eli paino on noussut yhden päivän aikana kilon mistä tämä johtuu? sitä olen miettinyt koko päivän.
eli vähän taustaa: kalorit eikä ruokavalio oo muuttunu sen kummemmin kun ennenkään ja paino tippu viimeks about 600-800g/viikko, treenikään ei oo muuttunu eli aerobista teen näin:
MA: crosstraineria koulun jälkeen täysillä 10min

TI:liikunta koulussa täysillä, crossia 10 min (ehkä)

KE: kävelylenkki

TO:koulun jälkeen crosstraineria 15-20min täysillä syke siinä 130-140

PE:liikunta plus kävelyä

LA:tyhjin vatsoin crossaria sen 10 min

SU:sama kun lauantaina

eli tuleeko tota treeniä liikaa vai mitä? vai heitteleekö nestetasapaino,
yritän juoda joka päivä sen 5 litraa vettä ettei kuihdu pystyyn

ja sitten vähän ruokailuja:

MA: aamulla pari voileipää juustolla tai jollain, lounas koulussa, päivällinen himassa kotiruokaa, illalla jotai hedelmiä tai ruisleipää, kaloreita noin 1400-1600 jotain sitä rataa.

TI:samaa

KE:samaa

TO:samaa

PE:samaa

LA:samaa

SUjoskus xiittipäiviä silloin kun tuntuu että tarvitsee)

ja sitten tähän loppuun että sunnuntaina oli isän päivä joten pidin xiit päivän söin suklaa kakkua wieneriä ja tavallista ruokaakin kaloreita tuli tohon päivään sen kolmisen tuhatta joten onko tällä vaikutusta tähän asiaan?

extreme diettaajat ja kokeneemmat vastatkaa sillä tiedän että teillä on tähän joku selitys

voisko joku kertoo nyt et onko toi mun protsku/kreatiinin käyttö ok jos alan tolla tyylilla ottamaan niit?ku ois kiva tietää ennen ku menee huomen reenaa...ja viel et onko se ok et aamulla otan sen protun ja sit joku puol tuntii-tunti ni sit salille eli yhteensä aamun protusta n.2-3tuntii ni otan seuraavan... sit vaikka illalla seuraava?

voisko joku kertoo nyt et onko toi mun protsku/kreatiinin käyttö ok jos alan tolla tyylilla ottamaan niit?ku ois kiva tietää ennen ku menee huomen reenaa...ja viel et onko se ok et aamulla otan sen protun ja sit joku puol tuntii-tunti ni sit salille eli yhteensä aamun protusta n.2-3tuntii ni otan seuraavan... sit vaikka illalla seuraava?

Miks vitussa et lue siitä sun vanhasta lukotetusta threadista? Sulle on siellä kerrottu noi samat asiat jo ainakin kertaalleen...

selasin läpi, valitettavasti en löytäny missää et joku ois kertonu et onko esim toi mil ajattelin nyt alkaa käyttää protuu ja kreaa, että onko hyvä?

Back
Ylös Bottom