Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Tottakai voit, mutta jos olet kuukausisäästäjä 50e panoksella niin veikkaan, että mitään alennuksia ei tule.:D Lisäksi mistään asutolainankorosta et voi oikein neuvotella vaan marginaalista. Ja säästöt siinä nimenomaan ovat marginaalisia.

Pilkunnussintaa :jahas: Marginaali, mikä sisältyy siihen korkoon, vaikuttaa siihen korkoon. En tarkoittanutkaan, että rupeaisin vänkäämään jostain EKP:n ohjauskorosta tms. Ja kyllähän vaikka 0,2 % korkosäästö esim. 250 000 €:n lainassa tuntuu jo jonkin verran, ainakin jos tiedostaa asian.

Lisäkysymys: Miten Kela suhtautuu opiskelijan sijoitusasunnon tuottoon jos asunnon vuokra kattaa vain sijoituslainan yhtiövatikkeen ja korot? Lasketaanko siinäkin tyhmästi, että koko vuokrasumma on tuottoa/tuloa ilman vähennyksiä kuten osakemyynneissä?

En tiedä. Mutta onko Kela muka niin julma, että laskee osaketuotot ilman vähennyksiä tuloksi (vrt. verottaja)?

En tiedä. Mutta onko Kela muka niin julma, että laskee osaketuotot ilman vähennyksiä tuloksi (vrt. verottaja)?

On. Eli jos vaikka teet 10000 voittoa ja saman verran tappiota niin kela katsoo, että tulosi ovat 10000 vaikka verottajan ja kaikkien muiden mielestä olet tehnyt nolla tuloksen.

Eli taloudellisempi vaihtoehto olisi pistää itse osa korkorahastoon ja osa osakerahastoon

Voisiko joku hiukka avata tätä korkorahastojen mekaniikkaa rautalankamuodossa?

Sen mitä olen joskus sijoitellut olen pistänyt suoraan osakkeisiin, mutta nyt olisi ehkä aika tutkailla rahastoja tarkemmin.

Sen verran olen korkorahastoista kärryillä että kun korot nousevat niin korkorahastojen arvot putoavat. Eli eikö nyt ole mahdollisimman huono aika sijoittaa korkorahastoihin kun korot ovat kääntyneet nousuun?

Millaisessa tilanteessa korkorahasto tuottaa miinusta?

Oli vähän epätietoisuutta mulla pelissä noista tuplapalkkioista, mutta hyvä kun oikaisitte.

Mutta miksi silti laittaa yhdistelmärahastoon kun samalla vaivalla voi laittaa suoraan korkorahastoon jossain PITÄISI olla todella pienet kulut ja jos näin ei ole, niin sitten rahastoyhtiö vaihtoon. Ja sen osakkeisiin menevä osuus esim. Euroopan alueen indeksirahastoon. Indeksirahastoa kun ei hoideta aktiivisisesti, niin siinäkin on halvat kulut!

Pankin kanssa voit saada neuvoteltua silleen että sulta ei mene merkintäpalkkiota ja ehkä lunastuspalkkiostakin voi neuvotella jos sijoituksia rahastoissa on reilummin. Mutta enpä usko että kukaan piensijoittaja saa hallinnointipalkkioista mitään alennusta ja ne nyt kuitenkin tossa on se suurin ja merkittävin kuluerä. Sillä jos pidät rahoja vaikkapa 10 vuotta rahastossa, et maksa mahdollisia merkintä ja lunastuspakkioita kuin kerran, mutta hallinnointipalkkiot juoksee tuon koko 10 vuoden ajan tuli sitten voittoa tai tappiota.

Itse olen kantapäänkautta oppinut tuon että kuluilla on merkitys! Silmät on auenneet vasta erilaisten laskuesimerkkien avulla kun vertaillaan vaikkapa 0,5 ja 2,0 % hallinnointikulujen merkitystä 10 vuoden ajalta.

Voisiko joku hiukka avata tätä korkorahastojen mekaniikkaa rautalankamuodossa?

Sen mitä olen joskus sijoitellut olen pistänyt suoraan osakkeisiin, mutta nyt olisi ehkä aika tutkailla rahastoja tarkemmin.

Sen verran olen korkorahastoista kärryillä että kun korot nousevat niin korkorahastojen arvot putoavat. Eli eikö nyt ole mahdollisimman huono aika sijoittaa korkorahastoihin kun korot ovat kääntyneet nousuun?

Millaisessa tilanteessa korkorahasto tuottaa miinusta?

Lyhyen koron rahastot tuottaa yleensä voittoa vaikka korot heiluisi mihin suuntaan, mutta se tuotto ei sitten päät huimaa, tosin on kyllä parempi kuin pankkitilillä makuuttaen ja hakkaa matalien korkojen aikana määräaikaistellatuksetkin. Ja pitkien korkojen kanssa on just noin, eli kun korot nousussa niin arvo saattaa jopa tippua ja taas päinvastoin, jos taas korot pitkään samat, niin tasaista tuottoa tulee joka on enemmän kuin lyhkästen korkojen rahastoissa. En tiedä paljonko tämä nyt auttoi, mutta paremmin en asiaa osaa selittää. Aika hyvin näistä pääsee jyvälle kun vertailee jonkun rahastoyhtiö eri korkohastoja.

Mutta aktiivisesti hoidettuihin yhdistelmärahastoihin en enää itse koske jos kulut ei ole alhaiset ja yleensä näin ei ole. Saman hyödyn saa kun itse laittaa haluamallaan prosentilla osake ja korkorahastoon. Toki pitää huomioida mahdolliset myyntivoittojen verot jos siirtää rahastosta toiseen, näitä ei tietenkään yhdistelmärahaston sisällä tule, mutta eipä niillä yleensä isoja voittoja muutenkaan tehdä. :jahas:

Eli.. postauksista sain sellasen kuvan et mun rahastot on perseestä :D
Mihis mun ja avon kannattas se yhteensä 100€/kk tunkea.. sängyn alle?
Ja huom. sen pitää olla just sellanen mitä ei tarvii ite seurailla.. ku antaa makoilla siel pankis sen 10-20vuotta ja sit nostetaan pois jos nostetaan.. :)

Eli.. postauksista sain sellasen kuvan et mun rahastot on perseestä :D
Mihis mun ja avon kannattas se yhteensä 100€/kk tunkea.. sängyn alle?
Ja huom. sen pitää olla just sellanen mitä ei tarvii ite seurailla.. ku antaa makoilla siel pankis sen 10-20vuotta ja sit nostetaan pois jos nostetaan.. :)

Kaikkihan riippuu siitä näkemyksestä mikä sinulla on. Jos uskot biotekniikan menestyvän tuolla aikavälillä, sijoitat siihen. Sama pätee kaikkeen, oli rahasto sitten venäjä, kiina, eurooppa yms. painotteinen. Se, joka tietää vastauksen, mihin kannattaa sijoittaa, on tietenkin helvetin rikas. :D

Sellainen henkilö tuskin sitä kertoo täällä kaikille :jahas:

Yhdistelmärahasto ei välttämättä kuitenkaan ole mikään tuottavin ratkaisu pitkällä aikavälillä. Ainut plussa on pieni riski, kuten sanottua.

Mitään absoluuttista totuuttahan tähän ei siis ole olemassa, mutta erilaisia riskejä toki löytyy eri rahastoista. Yleensä kuitenkin suurempi riski = suurempi voitto, joten pitkällä aikavälillä sijoittamalla ei isokaan riski yleensä haittaa.

Ei varmaankaan patjan väliin kannata alkaa rahaa tunkemaan :D
Rohkeasti vertailemaan eri rahastojen kustannuksia ja eri rahastoja. Tämän ketjun kun kahlaa läpi niin löytää asiaa aivan riittävästi. Tsemppiä sijoituksiin :thumbs:

Taitaa olla historiaa se, että rahastoihin/osakkeisiin sijoittamalla saisi jonkun omaisuuden kerättyä edes 20vuodessa ellei käy todella hyvä tuuri.

Pienellä pääomalla suuren tuoton saaminen on lottoamista. Yhtä lailla voi sen lottolapun täyttää.

Jos taas haluaa varmaa tuottoa niin sen saman rahan voi käyttää lainan lyhennyksiin tai laittaa sijoitustalletukseen.

Tulevaisuuden säästämistä varten on eläkevakuutukset. Niistä saa verovähennykset, enkä tiedä tarvitseeko edes maksaa tulevaisuudessa lunastuspalkkioita. Niistä saa lisätietoja vakuutusyhtiöistä.

En paremmin ole asiasta selvillä mut lukenu olen pelkkää negatiivista noista eläkevakuutuksista.. (enkä tarkota nyt mitään suomi24 palstaa :D )

E: ja ei olla mitään omaisuutta tekemässä noista rahastoista vaan tulevaisuutta varten pistetään säästöön..

Samoihin rahastoihin periaatteessa eläkevakuutuksessa sijoitetaan kuin suorassakin rahastosäästämisessä. Ainoa, että siinä on noi verovähennykset, yms.

Pienellä pääomalla suuren tuoton saaminen on lottoamista. Yhtä lailla voi sen lottolapun täyttää.

Jos taas haluaa varmaa tuottoa niin sen saman rahan voi käyttää lainan lyhennyksiin tai laittaa sijoitustalletukseen.

Tulevaisuuden säästämistä varten on eläkevakuutukset. Niistä saa verovähennykset, enkä tiedä tarvitseeko edes maksaa tulevaisuudessa lunastuspalkkioita. Niistä saa lisätietoja vakuutusyhtiöistä.

Joku näppärä korkolaskija voisi vaikka tsekata minkälaista tuottoa 50 euron kk säästä tuottaa 10 vuoden aikana jos tuotto on vaikkapa 8% vuodessa. Kyllä tosta aika kiva määrä rahaa tulee kun huomioi korkoa korolle efektin. Tietenkään aina ei olla plussalla, mutta joskus ollaan sitten reilusti enemmän kuin tuo.

Ja mihin perustit sen että se aika on ohi kun sijoittamalla vähän kerrallaan tekisin isommankin kasan rahaa? Eiköhän tuo talous kuitenkin ole noususuuntainen pitkällä aikavällillä.

Ja tietty on järkevää lyhentää lainaa tehokkaammin, saahan siitä koron verran "riskitöntä" tuottoa, mutta jos sitten heti täräyttää uuden lainan ja ostaa hienomman kämpän, niin eipä siitä taloudellisesti sitten mitään hyötyä olekkaan...mun mielestä siis.

Ja nuo eläkevakuutukset nyt on mitä on, kulut niissä ainakin on kohillaan...pankkien ja vakuutusyhtiöiden kannalta. :jahas: Ja miksi sitä pitää antaa lainsäätäjän päättää miten rahasi käytät ja milloin? Saman summan voi sijoittaa itse ja käyttää sitten vaikka eläkkeellä tai mihin ikinä niitä säästääkin. Meidän 20-30 vuotiaden sukupolvi nyt tulee kuitenkin kohtuu hyvin perimäänkin, joten itse en ainakaan jaksa kovin paljon eläkepäivistä stressata. Silloin on muutenkin varmaan ne kämpät maksettu ja asumiskulut aika pienet, eli pinemmälläkin luulisi tulevan toimeen. Ehkä perseestä ajatella näin, mutta tää on mun mielipide kuitenkin.

Paljon on kiinni siitä mitä tavoittelee.

Esim koska en tule kuitenkaan saamaan säästettyä mitään 1 000 000€, niin otan mielummin varman sijoituksen kuin riskin, vaikka siinä riskimmässä olisi mahdollisuus tuplatuottoon.

Kuitenkin ne säästöt suurimmalta osalta koostuu siitä mitä sinne palkasta säästää. Jos tuotto on huonompi, niin sitten täytyy vain säästää enemmän.

Paljon on kiinni siitä mitä tavoittelee.

Esim koska en tule kuitenkaan saamaan säästettyä mitään 1 000 000€, niin otan mielummin varman sijoituksen kuin riskin, vaikka siinä riskimmässä olisi mahdollisuus tuplatuottoon.

Kuitenkin ne säästöt suurimmalta osalta koostuu siitä mitä sinne palkasta säästää. Jos tuotto on huonompi, niin sitten täytyy vain säästää enemmän.

Tavoitteista tämä koko homma tottakai lähteekin. Ja onhan se nyt selvää, ettei kymppien kk-säästöillä 10-20 vuodessa mitään miljoonia tehdä, ei ole tehty ennen, eikä tulla tekemään nytkään. Mutta jos vaikka muutaman kympin saa pienillä kk sijoituksilla säästöön, niin onhan se nyt ainakin itseni mielestä hiton mukava homma kuitenkin. Ja saisi vaikka osakesalkun lihotettua 100.000 euroon, niin tuo tietäisi kuitenkin suht järkevästi sijoitettuna 5000-10000 euron osinkotuloja vuosittain, eli ei mikään ihan pikkujuttu tuokaan kuitenkaan. No varmaan 90% joku satkun salkku on utopiaa, mutta ainahan sitä voi yrittää. ;)

Itsellä on lähinnä se, että on tullut harrastettua köyhäilyä aina, että pikemminkin pitäisi opetella sijoittamaan elämiseen enemmän.

Henk. koht loppupeleissä ei ole mitään järkeä säästää säästämisen vuoksi vaan johonkin asiaan oli se sitten auto, asunto, remppa tai mitä hyvänsä. Olen tuonut tämän asian aikaisemmin esille, mutta omaan nuppiin ei mahdu se, että maksetaan asuntolainaa ja harrastetaan sijoitustoimintaa samalla.

Mitä sitten vaikka 20v päästä olisi 50 000€? Ei sillä kesämökkiä ostettaisi kuitenkaan.

Itsellä on lähinnä se, että on tullut harrastettua köyhäilyä aina, että pikemminkin pitäisi opetella sijoittamaan elämiseen enemmän.

Henk. koht loppupeleissä ei ole mitään järkeä säästää säästämisen vuoksi vaan johonkin asiaan oli se sitten auto, asunto, remppa tai mitä hyvänsä. Olen tuonut tämän asian aikaisemmin esille, mutta omaan nuppiin ei mahdu se, että maksetaan asuntolainaa ja harrastetaan sijoitustoimintaa samalla.

Mitä sitten vaikka 20v päästä olisi 50 000€? Ei sillä kesämökkiä ostettaisi kuitenkaan.

Mun mielestä säästäminen (ja yrittäen hakea tuottoa) kannattaa aina! Kohteita tulee varmasti elämän varrella vastaan ihan riittävästi, vaikka sitten se kesämökki joskus myöhemmin...

Ja on se nyt muutenkin ihan mukava että on sitä rahaa jemmassa jonkinverran koko ajan, ei tartte heti mennä lakki kädessä pankkiin pyytämään lyhennysvapaata jos joskus ei pyörikään hommat kuten pitää.

Mulla on ainakin paljon huolettomampi olo jos on joku tonni jemmassa jossakin, tarkoitus tietenkin että sijoituksiin ei vuosiin kosketa jos ei nyt joku ihan äärimmäinen hätä tule.

Minä en ymmärrä sitä, että jotku viittivät vieläkin laittaa ropojaan (kk-säästäminen) rahastoihin, jos on iso asuntolaina maksettavana. Täytyy todella hyvää tuottoa tulla tasaisesti, jotta saa korot ja rahastojen kustannukset katettua. Varsinkin nyt alkaa näkymät pörsseissä olla sellaiset, että monta vuotta joutuu rahojaan seisottamaan, ennen kuin plussan puolelle päästään. Ennemmin laittaa senkin 50€ kuukaudessa vaikka perheen huvituksiin jos ei halua lainaansa maksaa nopeammin pois.

Back
Ylös Bottom