Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Toi on tietty eri asia, että esim se kuukauden liksa on hyvä pitää esim tilillä tai missä tahansa pahan päivän varalta. Sillä ei kai ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa.
Sitten kun lähiaikoina on asuntolaina maksettu voidaan siihen menevä raha laittaa taas seuraavaan kohteeseen, jne, jne.
Kyllähän osakesijoitukset kiinnostaisivat, mutta ei huvittaisi duunilla tienattujen rahojen kanssa leikkiä. Mielummin sitten vaikka lottoaa.
Minä en ymmärrä sitä, että jotku viittivät vieläkin laittaa ropojaan (kk-säästäminen) rahastoihin, jos on iso asuntolaina maksettavana. Täytyy todella hyvää tuottoa tulla tasaisesti, jotta saa korot ja rahastojen kustannukset katettua. Varsinkin nyt alkaa näkymät pörsseissä olla sellaiset, että monta vuotta joutuu rahojaan seisottamaan, ennen kuin plussan puolelle päästään. Ennemmin laittaa senkin 50€ kuukaudessa vaikka perheen huvituksiin jos ei halua lainaansa maksaa nopeammin pois.
Entä jos niiden huvituksienkin jälkeen jää se 50 euroa mahdolliseksi sijoittaa/säästää? Tulee sitä rahalla käyttöä kuitenkin jossain vaiheessa, esim. putkiremppa kerrostalokämppään, puhumattakaan omakotitaloasujan rahareijistä. Ihan mukava jos nämä voi kuitata ilman luottokorttia tai pankissakäyntiä.
Ja jotkuv voivat jopa haluta vaurastua ihan noin muutenvaan, vaikka pikkuhiljaa tai esim. lapsilleen säästäen.
Toi on tietty eri asia, että esim se kuukauden liksa on hyvä pitää esim tilillä tai missä tahansa pahan päivän varalta. Sillä ei kai ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa.
Sitten kun lähiaikoina on asuntolaina maksettu voidaan siihen menevä raha laittaa taas seuraavaan kohteeseen, jne, jne.
Kyllähän osakesijoitukset kiinnostaisivat, mutta ei huvittaisi duunilla tienattujen rahojen kanssa leikkiä. Mielummin sitten vaikka lottoaa.
No itse yritän nimenomaan sijoittaa. Pääpaino tällä hetkellä halpakuluisissa rahastoissa ja pari suoraa osakesijoitustakin tehty. Ei tällä hommalla mitään tekemistä ole lottoamisen kanssa kuitenkaan. Aika saatanan tumpelo ja huonotuurinen saa olla että kaiken häviää, lotossa nyt käy jopa todennäköisesti noin. ;) Ja monet pistää veikkauksen peleihin monta kymppiä, jopa satasen verran kuukaudessa.
Ja asioista voi ottaa selvää, olettaen että ne kiinnostaa. Itse olen erittäin kiinnostunut ja toivon tässä vuosien varrella jotain tuottoja saavani. Jos en saa, niin eipä siinä sen enempää sitten häviä kuin ostelemalla niillä rahoilla jotain turhaa tai laittamalla vaikka siihen lottoon. On mulla pari lottoriviäkin, eli sijoitan kaikki 1,4 euroa viikossa lottoon, sillä saa sitten tulla sen 4 miljoonaa jos on tullakseen. :D
Entä jos niiden huvituksienkin jälkeen jää se 50 euroa mahdolliseksi sijoittaa/säästää?
Silloin pitää huvitella enemmän, koska nyt sillä rahalla saa paljon enemmän huvituksia, kun ne 20 vuoden päästä maksavat paljon enemmän. Tai sitten maksaa tosiaan lainan muutaman vuoden etuajassa ja huvittelee sen jälkeen kunnolla :D
Ymmärrän kyllä pointtisi säästämisestä, mutta se ei sijoutusmielessä ole vältämättä niin kannattavaa kuin lainan nopea lyhyntäminen.
Minä en ymmärrä sitä, että jotku viittivät vieläkin laittaa ropojaan (kk-säästäminen) rahastoihin, jos on iso asuntolaina maksettavana. Täytyy todella hyvää tuottoa tulla tasaisesti, jotta saa korot ja rahastojen kustannukset katettua. Varsinkin nyt alkaa näkymät pörsseissä olla sellaiset, että monta vuotta joutuu rahojaan seisottamaan, ennen kuin plussan puolelle päästään. Ennemmin laittaa senkin 50€ kuukaudessa vaikka perheen huvituksiin jos ei halua lainaansa maksaa nopeammin pois.
Noniin. Eli kyseessähän on ihan kylmä laskutoimitus. Jos saat rahastoista suurempaa (absoluuttista) tuottoa, kuin pankille maksamasi korkokulut, niin tottahan toki kannattaa sijoittaa samaan aikaan.
Ja säästäminen on juuri sitä, vaikka tylsältä kuulostaisi, että monta vuotta seisottaa rahojaan.
Pelailu ja spekulointi on sitä, että lyhyellä aikavälillä pitää saada tuottoa. Suurin osa tähän keskusteluun osallistuneista on kuitenkin näitä ensin mainittuja.
EDIT: Ja tottakai itsekin säästän/sijoitan vain niitä rahoja, jotka jäävät
yli kulutuksesta, huvittelusta yms...
Mutta kun ei ole olemassa varmaa tuottoa varsinkaan rahastoissa.
Mutta kun ei ole olemassa varmaa tuottoa varsinkaan rahastoissa.
No jos pelkästään hakee varmaan tuottoa, eikä ole ajatellut pistää rahaa jemmaan, niin totta hitossa sitä kannattaa laittaa lainanlyhennykseen.
Älyttömintä on seisottaa tonneja tilillä, ennemmin sitten hakee tarvittaessa pankista lyhennysvapaata muutaman kuukauden jos paha tilanne tulee.
Eikä se pitkässä juoksussa ole kuitenkaan edes epätodennäköistä päihittää korkomenoja sijoituksissa. Joku pankin yhdistelmärahasto nyt on lähes takuuvarma tapa ottaa takkiin verrattuna lainanlyhennykseen, mutta en mä tuollaista mitään sijoittamisena pidäkkään, vaan vähän järkevämpänä tapana säästää rahaa mitä tilillä pitäminen.
Jos laitat 50€ kuussa rahastoihin, niin jos laitat 100€ kuussa säästötilille niin kummassa on 10v päästä suurempi potti? Nämä ovat valintoja.
Jos laitat 50€ kuussa rahastoihin, niin jos laitat 100€ kuussa säästötilille niin kummassa on 10v päästä suurempi potti? Nämä ovat valintoja.
Typerä vertaus, tottakai säästötilillä on enemmän jos sinne laittaa tuplat ja jos rahasto ei tuota oikein kunnolla. Mutta jos laitat ton satkun molempiin niin aika huonosti saa käydä jos ei rahastossa ole enemmän kuin säästötilillä. Tietty pitää vähän kattoa mihin rahastoon laittaa, joku indeksirahaston on todella halpa ja kulut eivät siinä syö tuottoja. 10 vuotta on niin pitkä aika, että siihen todennäköisesti mahtuu paljon enemmän nousua mitä laskua.
Ja sen säästötilin rahan arvo käytännössä laskee kun inflaatio syö sitä koko ajan. Tuskin saat mistään 100 e kuukaudessa säästöllä mitään ihmeempää korkoa.
Esim Handelsbankenilla taitaa olla prime - 0,5.
Moniko viitsii laittaa kaikki ylimääräiset rahat rahastoihin(koska niissä on riskit), mutta moni voi laittaa kaikki ylimääräiset rahat tilille. Tätä hain. Enemmän kuin se mihin säästää merkitsee se paljonko säästää. Se saako sijoitukselleen 3 vai 5% ei merkitse hirveästi.
Esim Handelsbankenilla taitaa olla prime - 0,5.
Moniko viitsii laittaa kaikki ylimääräiset rahat rahastoihin(koska niissä on riskit), mutta moni voi laittaa kaikki ylimääräiset rahat tilille. Tätä hain. Enemmän kuin se mihin säästää merkitsee se paljonko säästää. Se saako sijoitukselleen 3 vai 5% ei merkitse hirveästi.
Tämä on kyllä totta. Eli jos sulla on selkeä kohde mihin säästät ja säästöaika tyyliin kuukausista pariin vuoteen, niin aikalailla järkevintä on laittaa ne silloin tilille.
EDIT: Näin siis olen itsekin tehnyt montakin kertaa, mutta sijoitukset mulla vielä näistä erillään.
Otappa Timba ja myy se 5 vuotta sitten hankittu osake tuplahinnalla pois, sekä muut sijoitukset. Maksat lainat pois, asut vuokralla 2-3 ja odotat kun taas lähtee indeksit nousuun. Laitat siksi aikaa realisoinnista saadut hillot korkopapereihin muutamaksi vuodeksi ja sen jälkeen ostat alennusmyynnistä kunnon asunnon. Tätä ei sitten kannata ottaa kovin vakavasti, vaikka itse kämpän jo hävitin =)
Otappa Timba ja myy se 5 vuotta sitten hankittu osake tuplahinnalla pois, sekä muut sijoitukset. Maksat lainat pois, asut vuokralla 2-3 ja odotat kun taas lähtee indeksit nousuun. Laitat siksi aikaa realisoinnista saadut hillot korkopapereihin muutamaksi vuodeksi ja sen jälkeen ostat alennusmyynnistä kunnon asunnon. Tätä ei sitten kannata ottaa kovin vakavasti, vaikka itse kämpän jo hävitin =)
Heh, on tuo kämpän myynti ihan oikeasti jo mielessä käynyt, mutta jääköön nyt kuitenkin tekemättä tällä kertaa. Jos sitä asus vielä kaksistaan ja mahtus kaksioon (nykyinen neliö) niin miksei tota voisi tosissaan harkitakkin.
Ja salkku on tällä hetkellä senverran pieni, että siinä ei paljon lihoiksi laittamista oli. Myin tossa joku aika sitten pitkäaikaisen Nordean rahastoni pois hyvällä voitolla (oli paljon tuuria kun noustiin koko ajan ja kovaa), pistin tästä puolet lyhennyksiin ja toisen puolen (joka oli aika tarkkaan se sijoitettu pääoma) uudelleen sijoituksiin. Eli vaikka menis kaikki, niin alkuperäiseen pääomaan nähden en ole hävinnyt sentin latia. Joten senpuoleen voi vaikka vähän maksaakin oppirahoja jos tässä ei mitään oikeasti osaa tehdä. ;)
Miten porukka laittaa rahaa sivuun?
Laittaako suoraan tilistä vai vasta seuraavan tilin kohdalla katsotaan, että näin paljon jäi kuussa "ylimääräistä."
Itse olen ainakin huomannut, että mitä enemmän on, sitä enemmän sitä myös menee kaikkeen turhaan. Jos taas heti tilin jälkeen vetää budjetin aika tiukalle, niin ei tule investoitua mihinkään turhaan.
Laittaako suoraan tilistä vai vasta seuraavan tilin kohdalla katsotaan, että näin paljon jäi kuussa "ylimääräistä."
Itse olen ainakin huomannut, että mitä enemmän on, sitä enemmän sitä myös menee kaikkeen turhaan. Jos taas heti tilin jälkeen vetää budjetin aika tiukalle, niin ei tule investoitua mihinkään turhaan.
Suoraveloituksena palkkapäivänä + satunnaisesti "hyvissä" paikoissa. Kun sama summa jää käteen kuukausittain, oppii elämään sillä. Itse jätän toki vielä pientä pelivaraa, eli käteistäkin säästyy hieman, yllättäviä menoja varten...
Kun sama summa jää käteen kuukausittain, oppii elämään sillä.
Toi on hyvin pitkälti totta, että se on paljolti tottumis kysymys paljonko sitä menee.
Kokeilun vuoksi aloitin rahastosäästämisen joskus pari vuotta sitten. Joka toinen kuukausi menee pieni summa Nordean
Nordic small cappiin, jonka tuottoon ei voi kovin pettynyt ollakkaan. Joka toinen kuukausi menee sitten saman puljun
Euro obligaatioon, ajattelin ettei tuo suuremmin heilahtele (kuten ei olekkaan) mutta tuotto on...heikkoa.
Nyt kun on ilmeisesti mahdollista siirtää noita sijoituksia toisiin rahastoihin ilman suurempia kustannuksia niin täytynee tarkastella minkä valitsisi. Riskiäkin siedän kun tiedän, että jos eivät rahat mene tuonne niin ne katoisivat kurkusta alas. Ja hauskintahan hommassa on jos joskus tulee muka voittoa.
Mulla on oikeastaan kaksi tapaa. Toinen on tuo ns. lainanhoitotili johon me laitetaan tietty summa joka tilistä ja siitä menee sitten lainat, vastikkeet, yhteiset vakutukset, tv-luvat ja netti sun muut. Tänne siirrettävä summa pyritään pitämään vähän isompana mitä menot on, joten rahaa aina sinne vähän kertyy ja näitä sitten käytetään joko ylimääräiseen lainanlyhennykseen, huonekalujen tai vastaavien hankintaan tai sitten sijoittamiseen.
Henkilökohtaisesti pistän aina seuraavan tilin tullessa jäljelle jääneitä rahoja jemmaan ja jos on esim. ylkkätili tai jostain muusta syystä tulee normaalia isompi tili, niin siitä aina sitten reilu sivu samantien jemmaan.
Nämä konstit toiminut mulla jo vuosia, tosin tuo eka on nyt vähän heikommalla kun vaimo äippälomalla ja paljon ylimääräistä ei sinne pysty nyt laittamaan, mutta pari kymppiä kuukaudessakin on aina eteenpäin.
Ja Laardilta hyvä pointti tossa yllä. Muutama kymppi sijoituksiin kuukaudessa on todennäköisesti pois monesta turhasta ja tällä tavalla voi jopa saada reilujakin tuottoja matkan varrella!
Haluaisin sijoittaa Keski-Aasaan öljy- ja offshore-teollisuuteen. Ainoa ongelma on, että en ole löytänyt yhdeltäkään "helpolta" sijoituslafkalta rahastoa sinne. Suurin osa sijoittaa vaan Venäjälle tai Aasiaan (Kiina yms). Lähin lafka mikä sijoittaa Keski-Aasiaan on Hanza-funds Virossa, mutta niillä on pirun kalliit palkkiot. Yritin katsella noita rahastoja läpi, mutten löytäny. Anyone?
Lähin lafka mikä sijoittaa Keski-Aasiaan on Hanza-funds Virossa, mutta niillä on pirun kalliit palkkiot.
Voisin kuvitella, että tuo alue vaatii aika paljon työtä salkunhoitajalta. Siksipä en usko, että kovin alhaisilla hallinnointikuluilla löydät sijoituskohdetta.
Bonuksena päivän sijoitusvinkki: libanonilaisilla rakennusfirmoilla menee taas lujaa seuraavan parin vuoden ajan.