Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nyt oon käytännössä katsoen sijoittanut kaikki käytössä olevat resurssit kotimaisiin osakkeisiin siinä uskossa että ne nousee tästä dipistä vuoden loppuun.Joko voitan tai kaadun saappaat jalassa tai jotain siltä väliltä,aika näyttää.

Ja jossain vaiheessa ne nousee kuitenkin. Ei tässä nyt ainakaan indeksin puolesta missään ihmeen korkeissa lukemissa olla, joten tuskin ne osakkeet huono kohde on rahojaan laittaa. Tuleepa sitten osinkoja keväällä vaikka kurssit tilapäisesti olisikin alempana.

Ja koska sitten on se "oikea aika" tehdä niitä suoria osakesijoituksia? Jos sen tietäisi, niin homma olisi todella helppoa.

Kävin juuri OP:ssa keskustelemassa sijoitusmahdollisuuksista. Siellä tarjottiin yhdeksi sijoitusvaihtoehdoksi sijoitusvakuutusta. Vaihtoehto vaikuttaa mielenkinntoiselta, sillä siinä on mielestäni monia etuja mm.:
-Sijoituskohteita (OP:n korko-,yhdistelmä-, osake- ja toimialarahastoja) saa vaihtaa kuluitta haluamsa määrän.Lisäksi vaihdosta ei veroseuraamuksia.(Mielestäni tärkein asia)
- Sijoitetun pääoman nosto verotta, vasta tuottoa nostettaessa tuotto pääomatuloverotettavaa.
-Ei merkintä tai lunastuspalkkoita???
-Vakuutuksen takaisinosto 5 v jälkeen kuluitta.
-Kuukausisijoittaminen mahdollista
- henkiturva (95% ja105%)
Haittoja:
-Olet aikalailla sidottu pankin rahastoihin
-kulut sittenkin korkeammat kuin pelkässä rahastosijoittamisessa?

Onko kokemuksia/kommentteja sijoitusvakuutuksista?

Kävin juuri OP:ssa keskustelemassa sijoitusmahdollisuuksista. Siellä tarjottiin yhdeksi sijoitusvaihtoehdoksi sijoitusvakuutusta. Vaihtoehto vaikuttaa mielenkinntoiselta, sillä siinä on mielestäni monia etuja mm.:
-Sijoituskohteita (OP:n korko-,yhdistelmä-, osake- ja toimialarahastoja) saa vaihtaa kuluitta haluamsa määrän.Lisäksi vaihdosta ei veroseuraamuksia.(Mielestäni tärkein asia)
- Sijoitetun pääoman nosto verotta, vasta tuottoa nostettaessa tuotto pääomatuloverotettavaa.
-Ei merkintä tai lunastuspalkkoita???
-Vakuutuksen takaisinosto 5 v jälkeen kuluitta.
-Kuukausisijoittaminen mahdollista
- henkiturva (95% ja105%)
Haittoja:
-Olet aikalailla sidottu pankin rahastoihin
-kulut sittenkin korkeammat kuin pelkässä rahastosijoittamisessa?

Onko kokemuksia/kommentteja sijoitusvakuutuksista?

Paljonko on vakuutuksen hallinnointpalkkio? Tästä ne ei yleensä kovaa huutele kun on suurin kuluerä, mainostavat vain sitä mikä on ilmaista. Ja mikä on sitten näiden rahastojen kulu joihin ton vakuutuksen sisällä sijoita? Eli meneekö näistä sitten merkintä ja lunastuspalkkiot, hallinnointipalkkiot menee jokatapauksessa. Ja pahimmillaan maksat hallinnointipalkkiot sitten tuplana ja ne on yleensä prosenteissa, eli kalliiksi tulee hyvin todennäköisesti.

Ainut ehkä merkittävä etu on se että saa siirtää rahastosta toiseen ilman veronmaksua myyntivoitosta, mutta jos mennään takapakkia reilusti, ei ole paljon myyntivoittoja joista veroja menisi ja kuitenkin kulut juoksee koko ajan.

Mielestäni siis paljon järkevämpää sijoittaa itse suoraan esim. niihin rahastoihin halvempien yhtiöiden kautta, kuten esim. Seligson. Sinne nyt ei voi mitään säästösopparia tehdä, mutta sama asia se on laittaa itse se raha kuukausittain, on nimittäin ihan kuten laskuja maksaisi ja saahan verkkopankin tekemään samanlaisen suorituksen kuukausittain (tai vaikka viikoittain) haluamalleen ajanjaksolle. Ja Seligsonin rahastoissa on minimimerkintä 1 euro, eli pystyy jo muutaman kympin kk panoksella hajauttamaan useampaan rahastoon.

EDIT: Ja sanotaan nyt vielä, että mulla ei ole Seligsoniin mitään muita intressejä kuin tähän asti minua tyydyttänyt asiakassuhde.

Mitä mieltä pojat ovat Rautesta? Olisiko siinä hyvä paperi teollisuuden osalta? Osaria luin ja mielestäni näytti tosi hyvältä, sekä nykyinen tilanne että tulevaisuus. Osinkoakin maksavat hyvin ja kassassa on rahaa. Itsellä tarkassa harkinnassa että täräyttäisikö tätä salkkuun jonkinlaisen erän vielä tässä loppukesän aikana...

Mielipiteitä?

Mitä mieltä pojat ovat Rautesta? Olisiko siinä hyvä paperi teollisuuden osalta? Osaria luin ja mielestäni näytti tosi hyvältä, sekä nykyinen tilanne että tulevaisuus. Osinkoakin maksavat hyvin ja kassassa on rahaa. Itsellä tarkassa harkinnassa että täräyttäisikö tätä salkkuun jonkinlaisen erän vielä tässä loppukesän aikana...

Mielipiteitä?

Jos uskot, että yrityksen tulevaisuus on parempi kuin mitä markkinat keskimäärin odottavat sen olevan, niin silloin kannattaa ostaa.

Täytyy aina muistaa se perussääntö, että "hyvä yritys= hyvä tuotto" ei yleensä pidä paikkaansa. Jos yritys on "hyvin hoidettu" sen hinta on korkea, mutta tuotto-odotus tulee yleensä yrityksen systemaattsesta riskitä.

Jos uskot, että yrityksen tulevaisuus on parempi kuin mitä markkinat keskimäärin odottavat sen olevan, niin silloin kannattaa ostaa.

Täytyy aina muistaa se perussääntö, että "hyvä yritys= hyvä tuotto" ei yleensä pidä paikkaansa. Jos yritys on "hyvin hoidettu" sen hinta on korkea, mutta tuotto-odotus tulee yleensä yrityksen systemaattsesta riskitä.

Näinhän se menee. Mutta mä en hae pelkästään mitään rakettimaista kurssinousua, tosin en tietenkään sellaista vastustakkaan, vaan tasaista kehitystä ja hyvää osinkotuottoa.

Raute nyt tähänastisten tutkimusteni perusteella vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, muitakin toki on.

Näinhän se menee. Mutta mä en hae pelkästään mitään rakettimaista kurssinousua, tosin en tietenkään sellaista vastustakkaan, vaan tasaista kehitystä ja hyvää osinkotuottoa.

Raute nyt tähänastisten tutkimusteni perusteella vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, muitakin toki on.

Kuulostaa oikein hyvältä. Vaikuttaa siltä, että olet itse opiskellut perusasiat niin että ne ovat hyvin hallussa. :thumbs:

Syy miksi otin esille tuon "hyvä, vakaa yhtiö jolla on hyvä johto = hyvä odotettu tuotto" harhaluulon on se, että se vaikuttaa olevan tavallisin harhakäsitys piensijoittajien keskuudessa. Myöskään monet rahoitusta pääaineenaan opiskelevista eivät ole sisäistäneet tätä asiaa, mutta ehkäpä vika on silloin opettajissa, jotka eivät tarpeeksi painota, että tuo ajattelutapa on väärä.

Eli..tilanne seuraava.. avopuolison kanssa säästetään asuntoa varten säästötilille ja tulevaisuutta varten Nordean rahastoihin. :)
Molemmilta menee automaattisesti 50€/kk rahastoon.. itselläni nordean osakerahastoista Biotekniikka ja Venäjä ovat rahastoja mihin molempiin menee 6kk vuodesta tuo summa.. avokilla nordean yhdistelmärahasto säästö75:een joka kuukausi.
Itse en näistä rahastoista ja sijoittamisista niin ole perillä et millaisella riskillä mä nyt rahojani tonne tungen ajatellen että säästöaika olisi väh. 10 vuotta ja summa tuo 50€/kk.. ?? Hjelpatkaas vähän.. :kippis1:

Eli..tilanne seuraava.. avopuolison kanssa säästetään asuntoa varten säästötilille ja tulevaisuutta varten Nordean rahastoihin. :)
Molemmilta menee automaattisesti 50€/kk rahastoon.. itselläni nordean osakerahastoista Biotekniikka ja Venäjä ovat rahastoja mihin molempiin menee 6kk vuodesta tuo summa.. avokilla nordean yhdistelmärahasto säästö75:een joka kuukausi.
Itse en näistä rahastoista ja sijoittamisista niin ole perillä et millaisella riskillä mä nyt rahojani tonne tungen ajatellen että säästöaika olisi väh. 10 vuotta ja summa tuo 50€/kk.. ?? Hjelpatkaas vähän.. :kippis1:

10 vuotta on niin pitkä aika, että on suuresti todennäköistä ettet ole ainakaan tappiolla silloin. Lisäksi sijoittamalla tasaisen summan kuukausittain, olet melkolailla suojattu sijoituksen ajankohtaan liittyvältä riskiltä.

Maailma on kuitenkin arvaamaton paikka, joten mistä sitä tietää, jos Venäjän valtio päättää pakkolunastaa yksityissektorin yrityksiä tms. muuta hölmöilyä, jolloin kurssit mäjähtävät alas, juuri ennen kuin rahojasi tarvitset.
Myös biotekniikka on arvaamaton ala. Avokillasi on tässä mielessä paljon turvallisempi rahasto, joka kuitenkin tuottanee vähemmän 10 vuoden aikana (lisäksi yhdistelmä rahastoissa on korkeahkot hallinnointipalkkiot).

Summa summarum:
Kuukausittainen sijoitus, pitkä säästöaika, ja tietty pelivara (1-2 vuotta) katsoa osakemarkkinoiden tilaa, kun nostoaika lähestyy, takaavat sen, että riski on hyvinkin siedettävä.

Summa summarum:
Kuukausittainen sijoitus, pitkä säästöaika, ja tietty pelivara (1-2 vuotta) katsoa osakemarkkinoiden tilaa, kun nostoaika lähestyy, takaavat sen, että riski on hyvinkin siedettävä.

juuri tuota tarkoitin.. eli siinä mielessä säästetään ettei säästöjä tarvitse "kiireellä" nostaa kun noston aika on.. eli jatkan säästämistä.. :D
kiitosta vaan! :kippis1:

Nyt on tullu semmonen tilanne, että olis ylimäärästä sukanvarressa sellaset 5 tonnia ja kun kerta amiscorolla ei kiinnosta, ni vois törkätä rahat vaikka sijoituksiin.

Osakkeita oon miettiny tossa vuoden ja seuraillu, mutta kyllä ostokset taitaa kallistua kuitenkin tuonne rahastojen puolelle tietojen puuttumisen takia. Oon miettiny sellasta, että pistäisin Odin offshoreen 3k€ ( tällöin merkintämaksu on vain 2% ). Saman lafkan Norden osakkeeseen 1k€ ja sitten vielä 2k€ hieman riskaampaan ( mutta sitäkin tuottavampaan? ) Seligsonin Russian prosperityyn.

Onkos kellään heittää sivistynyttä veikkausta kannattavuudesta? Onko ihan sama heitänkö nää rahat toivomuskaivoon?

Sellanen kysymys vielä, että miten opiskelajatukeen vaikuttaa tuotot?

Siis ei sitä nyt helpolla KOKO pottia menetä jos rahastoihin sijoittaa, että sitä ei tarvitse pelätä. Kunhan vaan seuraa uutisia ja kursseja, on hereillä ja pystyy myymään huolimatta tulleesta tappiosta ja myyntikuluista, niin ei kaikki mene.

Vaikka olenkin näin nuori, on minulla sijoitus taustaa 7 vuotta takana, joista 3 viimeistä vuotta olen päivittäin seurannut ja tutkinut kursseja. Ensimmäiset 4 vuotta iskä sijoitti:). Aluksi meni kohtuu hyvin, sitten tuli rankka lasku, mutta nyt on mennyt tosi hyvin, lukuun ottamatta tämän vuoden heilahteluja. Tällä hetkellä omaisuutta on n. 16500€.
Viime vuosina olen sijoittunut mandatumin rahastoihin ja EQ:hun. EQ:sta ei jäänyt hyvä kuva ja nyt 1 vuoden pysytellyt mandatumissa. Mandatumin rahastoista olen saanut todella hyvää tuottoa.

Itse luotan Venäjään. Tuossa pieni lainaus mandatumin sivuilta:
"Venäjän osakemarkkinat ovatkin arvostustasoltaan muuttuneet nopeasti erittäin houkutteleviksi pitkän aikavälin sijoittajalle. Odotamme Venäjän markkinoilla kesäkuun loppupuolella havaitun positiivisen vireen jatkuvan myös syksyä kohden. Merkittävin riskitekijä markkinoilla on tällä hetkellä se, heijastuuko makroepävarmuuden kasvu myös yritysten tulosjulkistusten yhteydessä kerrottaviin loppuvuoden näkymiin, ja miten kehittyvien markkinoiden sijoitusvirrat kehittyvät kasvaneen epävarmuuden ympäristössä".

Millainen Suomessa on lainsäädäntö lainanannon suhteen? Onko viranomaisille OK, jos lainaan parin tuhannen euron lainoja - korolla tietenkin. Kiinnostaako verottajaa opiskelijan muutaman sadan euron korkotulot? Ne varmaan olisi rehellisyyden nimissä ilmoitettava tuloksi, ainakin periaatteessa?

Millainen Suomessa on lainsäädäntö lainanannon suhteen? Onko viranomaisille OK, jos lainaan parin tuhannen euron lainoja - korolla tietenkin. Kiinnostaako verottajaa opiskelijan muutaman sadan euron korkotulot? Ne varmaan olisi rehellisyyden nimissä ilmoitettava tuloksi, ainakin periaatteessa?

Korkotuotosta on luonnollisesti maksettava vero (28%). Eli jos lainaat kaverillesi, vaikka tonnin vuodeksi 10% korolla, saat itsellesi nettona 72 euroa voittoa ja maksat valtiolle veroa 28 euroa.

Jos kaverisi ei maksa lainaa takaisin kuin osittain tai jättää kokonaan maksamatta, saat vähentää tappion muistaakseni kolmen seuraavan vuoden pääomatuloista. Jos käytät lainan takaisinsaamiseen perintätoimistoa, syntyy siitäkin kuluja.

Rahastot on olleet kohtuullisessa myötätuulessa. Venäjä on noussut mukavasti ainakin muutaman päivän ja raaka-aineetkin ovat näköjään vedossa.

Uskoa talouskasvuun valaa myös se, että jenkkilän asuntokupla puhkeaa todennäköisesti hallitusti, eli ilman mitään/suuria vaikutuksia maailmantalouteen. Toivotaan, että näin myös käy.

Titaani jo rikeistä varoittikin ja itse en molempia rahastojani pitäisi noin isoilla riskeillä. Jos hauat Nordean rahastot pitää, niin se Nordic Small Cap (jos muistan nimen oikein) ja ainain Fennia voisi olla ihan kelpo vaihtoehtoja myös. Eli itse pitäisin vain toisen noista riskisistä ja vaihtaisin toisen vähemmän riskiseen, mutta kuitenkin ehdottomasti osakerahastoon kun sijoitusaika on pitkä.

Ja tossa säästä75:ssä on se ongelma, että se muistaakseni on ns. rahastojen rahasto, eli sijoittaa Nordean rahastoihin. Eli maksat sitten kaikki kulut tuplana, tai ainakin hallinnointipalkkion. Eli maksat hallinnointipalkkiot itse rahastosa ja sitten välikäden kautta rahastoisti joihin tuo sijoittaa. En tiedä maksaako Nordea osto ja myyntikuluja omien rahastojensa sisällä, mutta jos maksaa niin maksat nuokin kulut tuplana. Eli taloudellisempi vaihtoehto olisi pistää itse osa korkorahastoon ja osa osakerahastoon, kuin käyttää yhdistelmärahastoa ja varsinkaan rahastoiden rahastoa.

Olen itse nuo jutut kantapäänkautta opetellut.

Ja tossa säästä75:ssä on se ongelma, että se muistaakseni on ns. rahastojen rahasto, eli sijoittaa Nordean rahastoihin. Eli maksat sitten kaikki kulut tuplana, tai ainakin hallinnointipalkkion. Eli maksat hallinnointipalkkiot itse rahastosa ja sitten välikäden kautta rahastoisti joihin tuo sijoittaa. En tiedä maksaako Nordea osto ja myyntikuluja omien rahastojensa sisällä, mutta jos maksaa niin maksat nuokin kulut tuplana. Eli taloudellisempi vaihtoehto olisi pistää itse osa korkorahastoon ja osa osakerahastoon, kuin käyttää yhdistelmärahastoa ja varsinkaan rahastoiden rahastoa.

Pientä korjausta. Ei noissa pankkien yhdistelmärahastoissa joudu maksamaan tuplana hallinnointipalkkioita.

Pankki (tässä: Nordea) ottaa sen ~2 % hallinnoinnista vain kerran. Yhdistelmärahasto sisältää vain Nordean omia rahastoja, joiden varainhoidosta (laatuun en ota kantaa:rolleyes: ) maksetaan vain tämä ~2% kaiken kaikkiaan.

Lainaus Nordean sivuilta (koskien säästö75-rahastoa):

"Rahaston hallinnointipalkkion rakenne poikkeaa merkittävästi markkinoilla vallitsevasta käytännöstä. Rahastolla on kiinteä hallinnointipalkkio, johon sijoituskohteena olevien Nordea-rahastojen hallinnointipalkkio ei vaikuta. Rahaston sijoituksista muihin Nordea-rahastoihin ei peritä hallinnointipalkkiota sijoituskohteena olevien rahastojen varoista. Rahasto itse ei maksa merkintä- tai lunastuspalkkioita sijoittaessaan rahastoihin ja myydessään sijoituskohteena olevia rahasto-osuuksia."

Sama juttu myös muiden Suomalaisten pankkien rahastoissa, kuten OP:n.

Tämä seikka parantaa hieman yhdistelmärahaston kilpailukykyä vähäriskisenä vaihtoehtona sellaiselle sijoittajalle, jolla on vain vähän rahaa sijoitettavaksi kuukausittain (kuten alkuperäinen kysyjä).

Jos on enempi laittaa, niin sitten tottakai halvemmalla selviää hajauttamalla eri rahastoihin haluamassaan osake/korkomarkkinasuhteessa. Vieläkin halvemmalla selviää tekemällä suoria osakesijoituksia ja ostamalla esim. valtion/yritysten joukkovelkakirjoja.

Kunnon hajautuksen saaminen onnistuu siis vaikka minimisummalla, kun sijoittaa yhdistelmärahastoon. Juuri tästä hajautuksesta sijoittaja siis maksaa pankille. Ja lisäksi siitä huolettomuudesta, ettei tarvitse itse hoitaa kaupankäyntiä...

Kunnon hajautuksen saaminen onnistuu siis vaikka minimisummalla, kun sijoittaa yhdistelmärahastoon. Juuri tästä hajautuksesta sijoittaja siis maksaa pankille. Ja lisäksi siitä huolettomuudesta, ettei tarvitse itse hoitaa kaupankäyntiä...

Nordean meklarit ovat kuuluisia "hyvistä" kaupoistaan. Siellä surutta tasoitellaan (kuten varmaan kaikki muutkin rahastoyhtiöt) rahstojen tuottoja keskenään tekemällä aivan järjettömiä kauppoja yli ja alihintaan. Mutta se on pelin henki.:down: Lisäksi 2% hallinointipalkkio on aika paksua pienillä tuottomarginaaleilla. Ajattele, että rahasto tuottaa absoluuttisesti 6%/vuodessa. Tällöin maksat 33% tuotosta pankille ja lisäksi verottajalle vielä jäljelle jäävästä 28% eli käteen jää se 48% tuotosta. No kaipa se inflaation juuri peittoaa, mutta eipä paljon muuta. :lol2: Lisäksi pitää muistaa, että yhtiöiden osingot menevät suoraan pankille (ainakin osaksi) kuluihin jolloin pankin ottama palkkio on vieläkin suurmpi todellisuudessa.

Nordean meklarit ovat kuuluisia "hyvistä" kaupoistaan. Siellä surutta tasoitellaan (kuten varmaan kaikki muutkin rahastoyhtiöt) rahstojen tuottoja keskenään tekemällä aivan järjettömiä kauppoja yli ja alihintaan. Mutta se on pelin henki.:down: Lisäksi 2% hallinointipalkkio on aika paksua pienillä tuottomarginaaleilla. Ajattele, että rahasto tuottaa absoluuttisesti 6%/vuodessa. Tällöin maksat 33% tuotosta pankille ja lisäksi verottajalle vielä jäljelle jäävästä 28% eli käteen jää se 48% tuotosta. No kaipa se inflaation juuri peittoaa, mutta eipä paljon muuta. :lol2: Lisäksi pitää muistaa, että yhtiöiden osingot menevät suoraan pankille (ainakin osaksi) kuluihin jolloin pankin ottama palkkio on vieläkin suurmpi todellisuudessa.

Niin. En sanonutkaan missään vaiheessa että se olisi kannattavaa toimintaa :D

Tiesitkö, että rahastojen hallinnointipalkkioista voi neuvotella pankin kanssa samaan malliin, kuin vaikkapa asuntolainan korosta?

Tiesitkö, että rahastojen hallinnointipalkkioista voi neuvotella pankin kanssa samaan malliin, kuin vaikkapa asuntolainan korosta?

Tottakai voit, mutta jos olet kuukausisäästäjä 50e panoksella niin veikkaan, että mitään alennuksia ei tule.:D Lisäksi mistään asutolainankorosta et voi oikein neuvotella vaan marginaalista. Ja säästöt siinä nimenomaan ovat marginaalisia.

Lisäkysymys: Miten Kela suhtautuu opiskelijan sijoitusasunnon tuottoon jos asunnon vuokra kattaa vain sijoituslainan yhtiövatikkeen ja korot? Lasketaanko siinäkin tyhmästi, että koko vuokrasumma on tuottoa/tuloa ilman vähennyksiä kuten osakemyynneissä?

Back
Ylös Bottom