Ja tossa säästä75:ssä on se ongelma, että se muistaakseni on ns. rahastojen rahasto, eli sijoittaa Nordean rahastoihin. Eli maksat sitten kaikki kulut tuplana, tai ainakin hallinnointipalkkion. Eli maksat hallinnointipalkkiot itse rahastosa ja sitten välikäden kautta rahastoisti joihin tuo sijoittaa. En tiedä maksaako Nordea osto ja myyntikuluja omien rahastojensa sisällä, mutta jos maksaa niin maksat nuokin kulut tuplana. Eli taloudellisempi vaihtoehto olisi pistää itse osa korkorahastoon ja osa osakerahastoon, kuin käyttää yhdistelmärahastoa ja varsinkaan rahastoiden rahastoa.
Pientä korjausta. Ei noissa pankkien yhdistelmärahastoissa joudu maksamaan tuplana hallinnointipalkkioita.
Pankki (tässä: Nordea) ottaa sen ~2 % hallinnoinnista vain kerran. Yhdistelmärahasto sisältää vain Nordean omia rahastoja, joiden varainhoidosta (laatuun en ota kantaa

) maksetaan vain tämä ~2% kaiken kaikkiaan.
Lainaus Nordean sivuilta (koskien säästö75-rahastoa):
"Rahaston hallinnointipalkkion rakenne poikkeaa merkittävästi markkinoilla vallitsevasta käytännöstä. Rahastolla on kiinteä hallinnointipalkkio, johon sijoituskohteena olevien Nordea-rahastojen hallinnointipalkkio ei vaikuta. Rahaston sijoituksista muihin Nordea-rahastoihin ei peritä hallinnointipalkkiota sijoituskohteena olevien rahastojen varoista. Rahasto itse ei maksa merkintä- tai lunastuspalkkioita sijoittaessaan rahastoihin ja myydessään sijoituskohteena olevia rahasto-osuuksia."
Sama juttu myös muiden Suomalaisten pankkien rahastoissa, kuten OP:n.
Tämä seikka parantaa hieman yhdistelmärahaston kilpailukykyä vähäriskisenä vaihtoehtona sellaiselle sijoittajalle, jolla on vain vähän rahaa sijoitettavaksi kuukausittain (kuten alkuperäinen kysyjä).
Jos on enempi laittaa, niin sitten tottakai halvemmalla selviää hajauttamalla eri rahastoihin haluamassaan osake/korkomarkkinasuhteessa. Vieläkin halvemmalla selviää tekemällä suoria osakesijoituksia ja ostamalla esim. valtion/yritysten joukkovelkakirjoja.
Kunnon hajautuksen saaminen onnistuu siis vaikka minimisummalla, kun sijoittaa yhdistelmärahastoon. Juuri tästä hajautuksesta sijoittaja siis maksaa pankille. Ja lisäksi siitä huolettomuudesta, ettei tarvitse itse hoitaa kaupankäyntiä...