YTV uhkaa lakkauttaa opiskelija-alennukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eemeli
  • Aloitettu Aloitettu
Muuten hyviä pointteja, mutta mikä on sinun ruuhka-aika?

Nimittäin kyllä nelonen yhtenä käytetyimpänä ratikkana kulkee 5-10 minuutin välein.

http://aikataulut.ytv.fi/linjat/fi/h4_4t.html


Jestas, katsos vaan. Työhuoneen seinällä on ratikan lähtölista Katajanokan päättäriltä, klo 17 eteenpäin sen mukaan lähtee 20 minuutin välein ratikka (nuo T-ratikat eivät mene sinne, mistä nousemme kyytiin). Sama aikataulu lukee luonnollisesti ratikan pysäkillä, jossa on saanut viettää ihan kivasti aikaa odotellessa ja tutkaillessa. On siellä tullut odoteltua toisinaan ihmeen kauan, kun niitä vuoroja jää ajamatta, tai sitten ollaan vaan ruhtinaallisesti myöhässä.
Pitääkin huomenna tutkia sitä aikataulua oikein antaumuksella ja vertailla tohon netistä löydettävään.

Jälleen täysin aiheen ulkopuolelta :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuukauden seutulippu maksaa 80 euroa, vai oliko enemmänkin. Väitän, että on halvempaa ajella arkipäivät Hki keskustaan ja esim Espooseen takaisin, kuin ostaa seutulippu. Näin korkeilla hinnoilla YTV suorastaan kannustaa vähätuloisempia käyttämään jotain ikivanhaa, saastuttavaa ja epäturvallista autonrötisköä ajaakseen paikasta toiseen, sillähän säästää verrattuna julkisten käyttöön.

Onko sulla ollut koskaan autoa? Nimittäin bensat tolla voi jo kuukauden työmatkoihin just ja just saada, jos ei pitkä matka ole, tai joudu tuntia seisoon ruuhkajonossa. Mutta siitä autosta tulee ihan pikkusen muitakin kuluja kuin ne bensat. Ja niistä "vanhoista romuista" niitä vasta tuleekin jos ei lenkkiavain pysy itsellä kädessä.

Sinällään olen kanssasi täysin samaa mieltä, että ei se julkinen yleensäkään kannusta pätkääkään käyttämään itseään. Mulla on auto, eipä tulis mieleenkään lähteä esim. Poriin junalla, kun menopaluu maksaa 70-80 euroa ja bensat saan ko. reissuun n. 50 eurolla. Ja mä en aja tota matkaa käytännössä koskaan yksin, joten ero vaan kasvaa.
 
Silloin kun itse pk-seudulla asuin, niin lippu oli sitä halvempi mitä pidemmäksi aikaa sen osti. Ei siis kannata ostaa vain kuukautta.

Nojoo, taitaa olla halvempi. Säästöä jokunen hassu euro, eikä jokaisella ole irroittaa koko vuoden lippurahoja kertalaakista vaikka kuinka paljon tulisi halvemmaksi.

84€ on jo suhteellisen paljon, mutta mun mielestä 42€ on taas niin vähän, että sen sopii maksaa kaikki. Siis mitenkä halpaa sen liikkumisen sitten tulisi olla? Helsingin sisäistä liikennettä katsottaessa niin todellakin saa käyttää mielikuvitusta, jos halvemmalla pystyy kuukauden liikkumiset suorittamaan. Olettaen, että joka päivä kuintekin pitää matkustaa.

Useammassa kaupungissa asuneena voin todeta, että harvat helsinkiläiset ymmärtää miten etuoikeutettuja he ovat puoli-ilmaiseen ja toimivaan joukkoliikenteeseen.

Syksyllä olin frendiä tapaamassa Turussa. Päätin sitten lähteä kaupunkiin bussilla. Kävelin tapani mukaan suoraan bussipysäkille. Perjantai-iltana ~22.00 20min odotettuani aloin tarkastelemaan aikatauluja ja huomasin, että seuraava bussi tulee puolen tunnin päästä :jahas:. Eipä siinä auttanut muu kuin tilata taksi. Eikä ole ensimmäinen kerta.
 
Ehkä jos kulkisi pelkkää työmatkaa, niin kuukausikortti ja bensat saattaisivat olla suht tasan. Aika monet kulkevat niiden kanssa myös vapaalla ja sehän on tuon päälle sitten täysin ilmaista.
 
Ehkä jos kulkisi pelkkää työmatkaa, niin kuukausikortti ja bensat saattaisivat olla suht tasan. Aika monet kulkevat niiden kanssa myös vapaalla ja sehän on tuon päälle sitten täysin ilmaista.

20 työpäivällä kuukausikortti tekee reipas 1€/suunta. Kovin kauas ei kannata ajella.
 
20 työpäivällä kuukausikortti tekee reipas 1€/suunta. Kovin kauas ei kannata ajella.
:D

Niin se on ettei mikään riitä. pk-seudulla pääsee julkisilla melkein kilsan päähän mistä tahansa ja hyvin moneen paikkaan melkein ovelle asti. Vielä jos osaa soveltaa reittiänsä sen mukaan mihin kulkuvälineeseen kerkeää, niin ei tarvitse ruuhka-aikoina montaa minuuttia odotella.

Se on ihan totta, että suurimmassa osassa muuta Suomea kannattaa tarkistaa aikataulusta jos on jonnekin bussilla menossa. Esimerkiksi täällä ei seutulinjat aja sunnuntaisin.
 
Ei koko PK-seutukaan ole tasa-arvoinen tuon matkustamisen helppouden kanssa. Vantaallakin on pari sellaista kolkkaa, jotka kartalla näyttäisivät olevan oikein hyvällä paikalla mutta joista liikkuminen ei sitten olekaan aivan helppoa; bussi maakuntamalliin kerran tunnissa, puolen minuutin vaihtoajat seuraavaan välineeseen ja niin edelleen. Aina ei auta suunnittelukaan. En tiedä kuinka joustavaksi lasketaan, että junalta kotiin on 30 min kävelymatka ja jalkaisin olet kotona ennen bussia, joka siitä asemalta jossain vaiheessa ehkä joskus menee. Kesällä ja terveenä ok, mutta aina ei ole.

Enkä nyt yritä väittää, etteikö muualla aika varmasti olisi huonommin, mutta turhan ruusuinen kuva toisinaan välittyy näistä liikennejärjestelyistä.
 
Ei koko PK-seutukaan ole tasa-arvoinen tuon matkustamisen helppouden kanssa. Vantaallakin on pari sellaista kolkkaa, jotka kartalla näyttäisivät olevan oikein hyvällä paikalla mutta joista liikkuminen ei sitten olekaan aivan helppoa; bussi maakuntamalliin kerran tunnissa, puolen minuutin vaihtoajat seuraavaan välineeseen ja niin edelleen. Aina ei auta suunnittelukaan. En tiedä kuinka joustavaksi lasketaan, että junalta kotiin on 30 min kävelymatka ja jalkaisin olet kotona ennen bussia, joka siitä asemalta jossain vaiheessa ehkä joskus menee. Kesällä ja terveenä ok, mutta aina ei ole.

Enkä nyt yritä väittää, etteikö muualla aika varmasti olisi huonommin, mutta turhan ruusuinen kuva toisinaan välittyy näistä liikennejärjestelyistä.
Suorin ei ole välttämättä aina nopein/helpoin ja fillari auttaa monessakin tilanteessa jos pysäkki ei ole kotiovella.
 
Eikös julkisia vempeleitä kuitenkin verorahoilla kustanneta? Mistäs helvetistä te luulitte että nuo opintotuen korotukset revitään jos ei toista narua lyhentämällä?
Voi hyvänen aika sentään, näin se yhteiskunta vaan toimii, toisella kädellä annetaan ja toisella otetaan. Mitäs ihmettelemistä tuossa nyt on. PK-seudulle tuo vaan nyt sattui TAAS kerran osumaan kovimmilla otteilla. Mutta mitäs sitten, siellähän on niin edullista asuakin :jahas:
 
Suorin ei ole välttämättä aina nopein/helpoin ja fillari auttaa monessakin tilanteessa jos pysäkki ei ole kotiovella.

En kyllä ihan tajua mikä tässä on pointti. Tuossa em. asuinpaikassa oli kyllä jokainen reitti ja systeemi kartoitettuna ja fillarikin löytyy. Ei muutu yhtään helpommaksi.

Hupelta hyvä postaus.
 
En kyllä ihan tajua mikä tässä on pointti. Tuossa em. asuinpaikassa oli kyllä jokainen reitti ja systeemi kartoitettuna ja fillarikin löytyy. Ei muutu yhtään helpommaksi.
Pointti oli, että jos on 30min kävelymatka pysäkille, niin ei se fillarilla ole mikään mahdoton matka.

Espoon suunnasta kehä3:lle julkisilla kulkeminen on kyllä todella hankalaa. Marjarata pitäisi vetää rantaradalle asti eikä vaan Vantaankoskelle.
 
Asuntoa etsiessä tuleekin kummasti katsottua ensin liikenneyhteydet töihin/kouluun. Jotkut paikat vain sattuvat niin epäonnisesti juuri sinne, minne liikenneyhteydet voivat olla todella hankalat. Helsingin sisäinenhän on tällä hetkellä todella halpa. Voisin siitä vaikka enemmänkin maksaa, jos siihen sisältyisi myös yömatkat. Tuohon yöliikenteeseen kun kuitenkin kuluu 30-40€/kk töiden takia.

Toivotaan, ettei tuo suunnitelma toteudu. 82€ on jo ihan älytön hinta (yli 25 v. ja Vantaa/Espoo).
 
Onko sulla ollut koskaan autoa? Nimittäin bensat tolla voi jo kuukauden työmatkoihin just ja just saada, jos ei pitkä matka ole, tai joudu tuntia seisoon ruuhkajonossa. Mutta siitä autosta tulee ihan pikkusen muitakin kuluja kuin ne bensat. Ja niistä "vanhoista romuista" niitä vasta tuleekin jos ei lenkkiavain pysy itsellä kädessä.

Sinällään olen kanssasi täysin samaa mieltä, että ei se julkinen yleensäkään kannusta pätkääkään käyttämään itseään. Mulla on auto, eipä tulis mieleenkään lähteä esim. Poriin junalla, kun menopaluu maksaa 70-80 euroa ja bensat saan ko. reissuun n. 50 eurolla. Ja mä en aja tota matkaa käytännössä koskaan yksin, joten ero vaan kasvaa.

Nimenomaan vanhalla romulla ajellessa ne kulut ovat pienempiä kuin hankkimalla kuukausikortin seutulippua varten (kyllä tiedän, että pidemmän ajan ostaessa lippu halpenee, mutten nyt muista oliko tuo mahdollisuus kun itse vielä asuin Espoon puolella). Ei oteta huomioon ostoskuluja (vanhan romun nyt saa vaikka ilmaiseksi), korjauskuluja (joku korjaa ilmaiseksi kotipihalla). Muut kulut voi maksaa ja silti jäädä säästön puolelle. Laskeskelin tarkkaan kun näin tein. Olettaen kuitenkin myös, että työpaikka maksaa parkkihallin/-paikan.

Ei se julkinen liikenne ole kannattavaa seutuihmisellä. Nyt Hkissä asuessa en meinannut ostaa lippua syystä että ratikat ovat niin maan täynnä niinä aikoina kun itse kyydissä olen, että on 100% mahdottomuus että yksikään smurffi tulisi sinne yrittämään. Ei siellä mahdu liikkumaan, saati sitten kaivamaan jostain laukusta lippua. Ostin nyt kuitenkin, kun en itse joutunut maksamaan. Muuten olisi ehkä jäänyt ostamatta, kuin myös käyttämättä julkisia.

Joskus luin, että Helsingissä/pääkaupunkiseudulla lipunmyynnillä katetaan n.43% (muistaakseni) julkisen liikenteen kuluista. Tätä prosenttilukua sitten verrattiin muiden maiden vastaaviin, ja lopputulos oli, että muissa Euroopan maissa kaupungit maksavat n.80% kuluista, ja loput katetaan lipputuloilla. En nyt ole ihan varma miten se juttu meni, oli Hesarissa joskus yli vuosi sitten. Pointti oli että meilläpäin katetaan kuluja lipputuloista enemmän kuin muualla pääkaupungeissa Euroopassa.
En nyt osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono asia.
 
Nimenomaan vanhalla romulla ajellessa ne kulut ovat pienempiä kuin hankkimalla kuukausikortin seutulippua varten (kyllä tiedän, että pidemmän ajan ostaessa lippu halpenee, mutten nyt muista oliko tuo mahdollisuus kun itse vielä asuin Espoon puolella). Ei oteta huomioon ostoskuluja (vanhan romun nyt saa vaikka ilmaiseksi), korjauskuluja (joku korjaa ilmaiseksi kotipihalla). Muut kulut voi maksaa ja silti jäädä säästön puolelle. Laskeskelin tarkkaan kun näin tein. Olettaen kuitenkin myös, että työpaikka maksaa parkkihallin/-paikan.

Ei se julkinen liikenne ole kannattavaa seutuihmisellä. Nyt Hkissä asuessa en meinannut ostaa lippua syystä että ratikat ovat niin maan täynnä niinä aikoina kun itse kyydissä olen, että on 100% mahdottomuus että yksikään smurffi tulisi sinne yrittämään. Ei siellä mahdu liikkumaan, saati sitten kaivamaan jostain laukusta lippua. Ostin nyt kuitenkin, kun en itse joutunut maksamaan. Muuten olisi ehkä jäänyt ostamatta, kuin myös käyttämättä julkisia.

Joskus luin, että Helsingissä/pääkaupunkiseudulla lipunmyynnillä katetaan n.43% (muistaakseni) julkisen liikenteen kuluista. Tätä prosenttilukua sitten verrattiin muiden maiden vastaaviin, ja lopputulos oli, että muissa Euroopan maissa kaupungit maksavat n.80% kuluista, ja loput katetaan lipputuloilla. En nyt ole ihan varma miten se juttu meni, oli Hesarissa joskus yli vuosi sitten. Pointti oli että meilläpäin katetaan kuluja lipputuloista enemmän kuin muualla pääkaupungeissa Euroopassa.
En nyt osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono asia.

Erittäin mielenkiintoista tosiaan, jos autoilu tulee seutulippua halvemmaksi. Joku tässä nyt mättää ja pahasti ja se ei todellakaan ole yksityisautoilun "edullisuus"...
 
Erittäin mielenkiintoista tosiaan, jos autoilu tulee seutulippua halvemmaksi. Joku tässä nyt mättää ja pahasti ja se ei todellakaan ole yksityisautoilun "edullisuus"...

Tietysti tietyillä järjestelyillä, niinkun sanoin huollot ja korjaukset tehdään itse (mun tapauksessa kyllä joku muu tekee...) ilmaiseksi. Kyllä tohon piti itse kustantaa tuulilasinpyyhkimet, ei ollut iso tikki. Renkaat kun löytyy, niitä tartte koko aika vaihdella jos työmatkat on 10 min suuntaansa länsiväylällä. Jonka mukaan voikin päätellä, ettei siihen polttoaineeseen mene läheskään yhtä paljon kuin kuukausilippuun, ei edes puolta. Ja viikonloputkin tosta bensakulujen kartuttamisesta voi samantien poistaa (muuten kuljetaan pyörällä). Siihen lätkäistään päälle autoverot ja vakuutukset, pysytään samoissa hinnoissa kuin seutulippu ellei vähän alempana. Voi olla etten nyt muista jotain, kun ei tuota autoa enää ole mihinkään tarvinnut aikoihin.
Samalla kun voi mahdollisesti säästää rahaa, säästää saletisti aikaa, jos on aamuvirkku ja menee ennen ruuhkia, vaihtoehtoisesti menee jälkeen. Ei tartte haistella kenenkään aamupieruja julkisissa, saati mummojen kusenhajuista hajuvettä. Välttää sporassatönijät ja kaikkea mukavaa, kylmässä merituulessa seisominen ja tulemattomien vuorojen odottelu loppuu sekin.
Piti tänään katsoa sitä sporan lähtöjen tiheyttä, mutta kun siinä kerrankin oli se spora, juoksin suoraan sisään ettei se vaan kerkeä lähteä. Ehkä huomenna.
Oon pitkään ollut käärmeissäni julkisten hinnoituspolitiikasta ja suunnittelijoiden huonoista ratkaisuista, nähtävästi jauhettavaa riittää
 
Back
Ylös Bottom