YTV uhkaa lakkauttaa opiskelija-alennukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eemeli
  • Aloitettu Aloitettu
Uuden tutkimuksen mukaan opiskelijoista 98% ei dokaa koko opiskeluaikanaan. Ja kyllä, tämä väite on ihan riittävän vakuuttava ilman minkäänlaista perustelua tai tarkennnusta.

Miks toi dokaus-argumentti tuntuu olevan joillekin niin tärkeä? Tuntevatko nämä ihmiset edes yhtään opiskelijaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No tuo ei ole kyllä mikään kallis, mutta toki tuo ei oikein sovi köyhälle opiskelijalle, koska pari kolme kertaa viikossa pitää tulla yöllä himaan baarista.

Vittu äijä provoilee, bannia kehiin.

Kaikki yrittäjät on rikkaita riistäjiä. :dance:
 
Tää on suoraan sanottuna järjetön ehdotus, etenkin kun lukee niitä perusteluja YTV:n osalta: "Kyllä opiskelijoiden tuen on tultava muuta kautta" tms...Niin, juurihan saatiin hirveällä valituksella 20e tai vastaava naurettava summa lisää opintorahaan niin johan eräät näkevät 20e ylimääräisen kuukausirahan opiskelijoilla. Mikäs sen parempi kohde tälle kuin kohonneet matkustuskulut? Kaikki ei oikeasti pysty hyvin tekemään töitä opiskelujen ohessa...
 
Hämmennetäänpä soppaa vielä vähän lisää. Tällä hetkellä opiskeluun kuluu joka tapauksessa aivan liikaa aikaa ja ns. ikiopiskelijoita tuntuu roikkuvan joka luukulla jos jonkinmoisia opiskelija-alennuksia pummaamassa. Mielestäni yksi törkeimmistä oli HY:n kirjoilla ollut (nyt jo valmistunut) 300 000 vuodessa tienaava henkilö. Kun oli opiskelijakortissa leima niin otettiinpa käyttöön vielä opiskelijatuetut ruokailutkin...
 
Sanopa muuta, taitaa olla asennevammaisia jokainen jolla ei työtä tässä maassa ole :jahas:

Havaitsenko pientä sarkasmia tossa vastauksessa? ;) No eipä se kaikilla ole siitä asennevammasta kiinni, mut valitettavan monella kuitenkin...
 
Noh, jokaisella on oltava mahdollisuus keskittyä täysin vain opiskeluun. Ei työssäkäynnin opiskelun ohella tule olla mikään välttämättömyys. Eikä se opiskelijan sosiaalinen asema ole mikään kadehdittava. Enemmän sitä tienaisi olemalla vain himassa ja vetämällä sossusta massia. Kesälläkään opiskelijat eivät edes kuulu yleisen toimeentulotuen piiriin. Jos ei oo töitä ja massia, niin ei muuta kuin lainaa pitää ottaa.

Täähän nyt ei oikeastaan liittynyt aiheeseen mitenkään. :D

Ja aiheeseen, ehdottomasti opiskelija-alennukset joukkoliikenteessä tulee säilyttää. Ja jos otetaan pois, niin vedetään samalla sitten alennukset pois lapsilta, varusmiehiltä ja vieläpä eläkeläisiltä. :)

Vähän oli provosoiva kommentti multa toi edellinen :) Ihan totta on, että ei tule töissä käynti olla välttämättömyys. Onneksi tähän on tulossa helpotusta ensi vuoden alusta :rock:

Ja ihan aiheeseen liittyen, ihmettelen kyllä suuresti tuota YTV:n ideaa. On ihan totta, et suurin osa opiskelijoista (ja eläkeläiset ym.) elää pienellä budjetilla ja olisi mukavaa, että sillä vähällä rahalla vois ostaa esim. ruokaa eikä kaikkea haaskata liikkumiseen.
 
Mutta onko se YTV:n velvollisuus tukea köyhää opiskelijaa? Ihan samalla perusteella voisi vaatia opiskelijoille alennusta ruokakaupassa tai vaikkapa baarissa. Lapsen halvemman lipun kyllä ymmärrän, sillä lapsi vie vähemmän tilaa kuin aikuinen.
 
Olen kyllä samoilla linjoilla Miken kanssa. Miksi ei käydä töissä, jos rahat ei meinaa riittää?

Otan esimerkiksi itseni. Valmistun noin 6 kk päästä ammattikorkeakoulusta, puoli vuotta aikaisemmin kuin opintosuunnitelma suosittelee. Olen käynyt koko opiskeluajan omalla autolla koulussa, sillä julkiset yhteydet ovat huonot enkä ole halunnut niitä odotella. Olen myös asunut vuokralla käytännössä koko opiskeluajan. Tämä tietenkin tarkoittaa, että olen joutunut käymään töissä jatkuvasti. Työpäiviä on keskimäärin 3-4/viikko ja välillä hieman enemmänkin.

Tässä kohtaa tulee se ihmetys. En koe, että sosiaalinen elämäni olisi mitenkään merkittävästi kärsinyt tästä työn ja opiskelun yhdistämisestä. :wtf: Eli olen ehtinyt treenaamaan, seurustelemaan, nähdä kavereita ja jopa juhlimaan välillä.

Väitän, että tämäkin asia on kiinni asennoitumisesta ja valittaminen ei ainakaan ole sitä oikeaa asennetta. Kuitenkin opiskelu korkeakoulumaailmassa on täysin oma valinta ja silloin tietää mihin leikkii ryhtyy. :)

Jotkut ehtivät, jotkut eivät. Turha kaikkia on tunkea samaan muottiin. "Kun mäkin pystyn/ehdin niin muutkin pystyvät...".

Älä ota henkilökohtaisesti :piis:.

EDIT: Ja olisi itseni ehkä kannattanut lukea loppuun thread ennen vastaamista.
 
Miks toi dokaus-argumentti tuntuu olevan joillekin niin tärkeä? Tuntevatko nämä ihmiset edes yhtään opiskelijaa?

Samaa ihmettelen itsekin. Joku pistää ne rahansa hyvään safkaan tai vaikkapa lisäravinteisiin, joku toinen dokaa. Vapaa-aikaan kuitenkin pitää mielestäni opiskelijallakin olla rahaa, oma asia sitten miten jokainen ne käyttää.
 
Samaa ihmettelen itsekin. Joku pistää ne rahansa hyvään safkaan tai vaikkapa lisäravinteisiin, joku toinen dokaa. Vapaa-aikaan kuitenkin pitää mielestäni opiskelijallakin olla rahaa, oma asia sitten miten jokainen ne käyttää.
Ei se leijonapullo/viikonloppu hirveän kalliiksi tulisi.

Ehkä eniten se kummastuttaa jos opiskelijalla on mukamas varaa sellaiseen mihin edes työssäkäyvä ei viitsisi rahojaan laittaa.
 
Vapaa-aikaan kuitenkin pitää mielestäni opiskelijallakin olla rahaa, oma asia sitten miten jokainen ne käyttää.
Tätä mä olen itsekin useassa välissä yrittänyt ilmaista, mutten ole osannut pukea tuota ajatusta yhteen lauseeseen. Itse olen kaukana vähävaraisesta opiskelijasta, mutta silti arvostan sitä että yhteiskunta tukee mua perustavanlaatuisissa asioissa. Näiksi luen esimerkiksi edullisemman puoleisen asunnon ja huokean matkustamisen. Ja joo, voisin varmaankin asua koulun vieressä, mutta työpaikalle on 17 kilometriä koululta ja keikkahommat ovat hajallaan siellä täällä.

Pitäisikö minulla opiskelijana (lue: tuettuna loiseläjänä) olla varaa vain hädin tuskin itseni elättämiseen? Tuskinpa tuo matkojen hinnan nousu 20e kuussa vaikuttaisi omaan talouteeni mainittavasti. Jos kuitenkin jätettäisiin pois kaikki muutkin vastaavat etuudet kuluisi minulla rahaa kuussa jotakuinkin 400e enemmän. Kas vain, menisi talous miinukselle jos pyrkisin pitämään nykyistä tahtiani opinnoissa yllä.

Käytän kaiketi aika paljon alkoholia. Tuskin kuitenkaan siinä määrin kuin samantyyliset työssäkäyvät ihmiset, ainakaan jos omaa tuttavapiiriäni katson. Eri asia sitten onkin kuinka paljon tähänkin tohellukseen kuluu rahaa. Jos mä hassin vaikkapa nyt mutulla 40e alkoholiin, saisin senkin rahan kulumaan johonkin muuhun. Esimerkiksi treenaamiseen tuo uppoaisi helposti jos siihen haluaisin nykyisellään sijoittaa.
 
Havaitsenko pientä sarkasmia tossa vastauksessa? ;) No eipä se kaikilla ole siitä asennevammasta kiinni, mut valitettavan monella kuitenkin...

Jeps, kunhan halusin muistuttaa että a) jotkut opiskelupaikat edellyttävät pitkiä päiviä ja mahdollinen iltatyö venyttäisi viikkotunnit kohtuuttomiksi sekä b) sopivaa työtä ei todellakaan ole tarjolla kaikille halukkaille.
 
Eli jos tutkimusten mukaan korkeakouluopiskelijat valmistuvat keskimäärin 26-27 -vuotiaina niin YTV nyhtää opiskelijan kukkarolta tietoisesti kalliimpia maksuja kahden viimeisen opintovuoden ajalta. Sitten voidaan ottaa ne, jotka eivät tähän keskimääräiseen valmistumisaikaan yllä vaan valmistuvat vasta 28-29 -vuotiaina, ei näitäkään tapauksia ihan vähää ole.

En ymmärrä miksei järjestelmää voida tehdä sellaiseksi että jos halutaan tukea nuorien joukkoliikennettä niin halvennetaan maksuja vaikka 22-vuotiaiksi asti ja samalla säilytetään opiskelijoiden tuki. Typerää lähteä keräämään rahaa heikoimman maksukyvyn omaavalta kansanryhmältä, varsinkin kun tämä kansanryhmä on samalla se joka edullista joukkoliikennettä eniten tarvii.

En tiedä mitä YTV tällä hinkuu, koettanevatko pummata lisärahaa valtiolta?
 
Heh, Mike se jaksaa provota tuosta samasta asiasta kerta toisensa jälkeen. Olisiko jotain henkilökohtaista kaunaa opiskelijoita kohtaan :wtf:

Suuri osa opiskelijoista kuitenkin opiskelee tavoitteenaan hankkia kunnollinen ammatti ja maksaa työstä saaduilla tuloilla veroja, jotka nopeasti kattavat opiskelun yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset. Voi tietysti valita toisenkin tien ja alkaa esim. ovimieheksi joka ei maksa veroja. Kumpi on parempi tie?
 
Joo siis hei, eihän yhteiskunnan kannata missään nimessä tukea ainakaan seuraavia asioita millään tapaa:
- julkinen liikenne
- opiskelu
- nopea valmistuminen
- mahdollisuus lasten hankkimiseen

Kyllä sen pitää mennä niin, että jokainen maksaa itse:
- sairauskulunsa (ei edes palkkaa saikkupäiviltä)
- lääkekulunsa
- liikkumisen
- opiskelun
- lasten hoitamisen

Kyllä tulee hieno yhteiskunta ja homma pelaa, kun 30v päästä täällä on 2 miljoonaa joista puolet elävät omissa yhteisöissään ja toinen puolisko koittaa pysyä hengissä. Kenenkään ei tarvitse pelätä tai olla kateellinen kenellekään, kun kukaan ei voi syyttää mistään ketään muuta kuin itseään. Ihanneyhteiskunta siis, kaikilla on juuri niin hyvä olla kuin ovat ansainneet!

Joo, opiskelu on ihan turhaa ja siitä ei koidu ikinä koskaan mitään yhteiskunnallista hyötyä. Kaikki opiskelijat ovat itkeviä alkoholistihippejä.

Yirtystoiminta pitää aloittaa viimeistään 16v ja jos ajautuu konkurssiin, eikä voi vastata aiheuttamistaan haitoista/kustannuksista niin teloitetaan torilla. Epäonnistunut yksilö.

Suomessa on oikeasti putkinäköisiä, kateellisia omaneduntavoittelijoita tai sitten Internet vain korostaa näiden ihmisten määrän todellisuutta (äänekkäimmät kirjoittavat eniten?).

Kyseisestä casesta:
- haluaako noi ihan oikeasti: tukea opiskelijaa? Tehdä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa ja lisätä sen suosiota?

Nuoko nyt sitten olivat niitä hyviä ratkaisuja tähän?
 
En osaa kommentoida opiskelija-alennuksista mitään, mulle ei mitään opiskelija-alennuksia olla suotu (opiskellut ulkomailla, ja Suomen jatko-opiskelustatuksella et YTV:n mielestä ansaitse alennuksia vaikka opiskelu onkin täyspäiväistä).

Kuukauden seutulippu maksaa 80 euroa, vai oliko enemmänkin. Väitän, että on halvempaa ajella arkipäivät Hki keskustaan ja esim Espooseen takaisin, kuin ostaa seutulippu. Näin korkeilla hinnoilla YTV suorastaan kannustaa vähätuloisempia käyttämään jotain ikivanhaa, saastuttavaa ja epäturvallista autonrötisköä ajaakseen paikasta toiseen, sillähän säästää verrattuna julkisten käyttöön.

Nyt asun Helsingin keskustassa. Menen töihin yleensä sporalla, ellei koko ajatus inhota niin paljon, jolloin mielelummin kävelen. Joka aamu töihin mentäessä, ja joka ilta töistä lähtiessä, spora on niin tupaten täynnä että tulee mieleen joku Japani. Ymmärrän toki, että sporien liikkeiden yhteensovittaminen Helsingin mittakaavassa on varmasti haasteellista, mutta eikö nyt voisi harkita sporien saapumisvälien tihentämistä, jotta kaikki mahtuisivat ratikkaan sisälle? Ihan järjetöntä, että ruuhka-aikaan esim 4-ratikka lähtee 20 minuutin välein. Ei järjen häivääkään! Lisäksi 4-ratikalta jää usein vuoroja ajamatta.

Korotetaan hintoja, poistetaan alennuksia, ja palvelu on paskaa. Näillä hinnoilla ja näillä palveluilla mielestäni ei ainakaan kannusteta ihmisiä käyttämään julkisia.

Vähän meni aiheen vierestä, mutta teki mieli valittaa.
 
Välillä häiritsee opiskelijoiden ainainen valitus siitä miten köyhiä nyt ollaan. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että köyhällä opiskelijalla riittää jostain kumman syystä rahat viinaan ja bilettämiseen, mutta junalippu voi olla liian iso pala.
Juu ja kaikki poket on mulkkuja ja se on ylipäänsä naurettava "ammatti" johon isot köntit hakeutuu päästäkseen kurmoottamaan kyniksiä hyvällä tekosyyllä ilman seuraamuksia. Samoin kaikki bodarit hassaavat rahansa hormooneihin ja huumeisiin ja tappavat enemmän ihmisiä vuodessa kuin vanhuus.
 
En osaa kommentoida opiskelija-alennuksista mitään, mulle ei mitään opiskelija-alennuksia olla suotu (opiskellut ulkomailla, ja Suomen jatko-opiskelustatuksella et YTV:n mielestä ansaitse alennuksia vaikka opiskelu onkin täyspäiväistä).

Kuukauden seutulippu maksaa 80 euroa, vai oliko enemmänkin. Väitän, että on halvempaa ajella arkipäivät Hki keskustaan ja esim Espooseen takaisin, kuin ostaa seutulippu. Näin korkeilla hinnoilla YTV suorastaan kannustaa vähätuloisempia käyttämään jotain ikivanhaa, saastuttavaa ja epäturvallista autonrötisköä ajaakseen paikasta toiseen, sillähän säästää verrattuna julkisten käyttöön.

Nyt asun Helsingin keskustassa. Menen töihin yleensä sporalla, ellei koko ajatus inhota niin paljon, jolloin mielelummin kävelen. Joka aamu töihin mentäessä, ja joka ilta töistä lähtiessä, spora on niin tupaten täynnä että tulee mieleen joku Japani. Ymmärrän toki, että sporien liikkeiden yhteensovittaminen Helsingin mittakaavassa on varmasti haasteellista, mutta eikö nyt voisi harkita sporien saapumisvälien tihentämistä, jotta kaikki mahtuisivat ratikkaan sisälle? Ihan järjetöntä, että ruuhka-aikaan esim 4-ratikka lähtee 20 minuutin välein. Ei järjen häivääkään! Lisäksi 4-ratikalta jää usein vuoroja ajamatta.

Korotetaan hintoja, poistetaan alennuksia, ja palvelu on paskaa. Näillä hinnoilla ja näillä palveluilla mielestäni ei ainakaan kannusteta ihmisiä käyttämään julkisia.

Vähän meni aiheen vierestä, mutta teki mieli valittaa.


Muuten hyviä pointteja, mutta mikä on sinun ruuhka-aika?

Nimittäin kyllä nelonen yhtenä käytetyimpänä ratikkana kulkee 5-10 minuutin välein.

http://aikataulut.ytv.fi/linjat/fi/h4_4t.html
 
Back
Ylös Bottom