Yt neuvotellaanko nyt jo jopa "varmuuden vuoksi"

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Jotenkin vain tuntuu omituiselta, että nämä yt neuvottelut tulee ikäänkuin ryppäänä. Toki siihen taloustilanne vaikuttaa, mikäs muukaan, mutta välillä tuntuu että ne on helppo aloittaa kun muutkin neuvottelee. Se oman firman tilanne ei silloin erotu massasta ja saa rauhassa myllätä työvoiman uusiksi.

Ei välttämättä aina huonokaan juttu. Mahtuuhan sinne työyhteisöön sitä "paskasakkiakin" josta ei muutenkaan eroon pääse.

Mutta noin muuten kyllä tuntuu omituiselta että se työvoima täytyy heti pistää pihalle ja aina taantumassa nähdään tilanne sellaisena ettei siitä ikinä enää nousta, eli työvoiman tarve on pysyvästi alentunut. Todellisuudessa usein pärjättäisiin lomautuksilla, lomarahojan maksamisen tilalle tarjotaan pitää pidemmän loma, lyhennettyjä työviikkoja jne. Miksi näitä ei käytetä enemmän?

Samantyyppistä meno oli 2008-2009, joka pienessäkin putkassa piti yt neuvotella ja nyt on vähän sama fiilis. En usko että siihen kaikilla ihan täysi tarvekaan olisi.

Tämä on siis mutua ja oma mielipide. Ei ole tarkoituskaan olla mitään faktoja, kunhan avaan keskustelua yt neuvotteluista tällä hetkellä.

Ja omalla työpaikalla niitä ei ainakaan tähän tietoo ole, eli ei ole oma lehmä ojassa tällä(kään) kertaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se on päivänselvää että erittäin moni yritys käyttää tilannetta hyväkseen. Mitään pakkoa sopeuttamistoimille ei monesti olisi, mutta nähdään että tuossa ja tuossa olisi ison säästön mahdollisuus = "lama" tarjoaa oivan mahdollisuuden panna työntekijöitä pihalle menettämättä kasvojaan. YT-uutisia kun tulee joka tuutista niin yksittäinen firma menee siinä joukossa aika huomaamattomasti. Yleensä kyseessä on vielä vakavarainen ja kovaa voittoa takova firma, joka ilmoittaa YT-neuvotteluiden syyksi jotain tyyliin "heikkenevä tulevaisuuden tilanne" tms. ympäripyöreää.
 
Samaa mieltä ja itse asiassa aika selkeästi on ollut tietyissä paikoissa näkyvissä. Jopa niin, että lain henkeä voisi päästä tulkitsemaan, mikäli potkittu haluaisi. Mädät omenat pitää saada pois ja onhan se (IMHO) mielestä hyvä, että ne jotka oikeasti haluaa hommia tehdä, voi niitä tehdä, eikä jotkut vaan mätäne vuodesta toiseen tekemättä mitään ja vieden toisilta mahdollisuudet.
 
Väkeä pihalle vaan, kyllä taloon jääneet hoitaa potkittujenkin hommat. Näin se tuntuu monesti menevän. Toki ihan perusteltua jos homma toimii vähemmälläkin väellä. Tekniikka kehittyy myös kovaa vauhtia ja vanhempien työntekijöiden tehokkuus tippuu mitä enemmän tietotekniikkaa tulee mukaan. Osa on täysin pihalla mistään järjestelmiin liittyvästä, ainakin jos niitä uudistetaan useammin kuin kerran vuosikymmenessä. Näistä tulee vähän sellainen riippakivi firmalle.

Tää nyt oli aika alakohtaista.
 
Mulla ei ole suurta näkemystä liiketoimintaan, mutta olen törmännyt jonkin verran siihen, että firma/konserni tekee kyllä positiivista tulosta, mutta koska isojen kihojen mielestä pitäisi tehdä isompaa, niin lähdetään yt-neuvottelulinjalle. Ja nimenomaan niin, että nihistetään siitä alimman portaan väestä, jäljellejääville kasataan suuria paineita niiden ulospotkittujenkin töistä. Eli enemmän pitäisi saada aikaiseksi, samaan aikaan kuitenkin tunteja täytyy kiristää ja homman rullata paremmin kuin koskaan aiemmin. Joskus sitä vaan miettii, että mitä helvettiä.
 
Yyteet on ihan asiaa siinä vaiheessa kun esim tehtaalla ei yksinkertaisesti ole tilauksia eikä siten kaikille tekemistä. Näin nähtävästi esim Metsolla.
Tai kun toimintaa pyöritetään tappiolla, jollain kurssi pitää saada muuttumaan ja usein tarvittavat organisaatio ym muutokset vaativat yyteitä. Näin Finnairilla.

Aika kyyninen on näkemys että ihan vain muodin vuoksi pyöräytetään, mutta voihan sekin olla mahdollista. Vähän kyllä epäilen miten vahvalla pohjalla sellaisen puljun toiminta voi ylipäätään olla. Tietysti epäonnistuneita rekrytointeja voidaan korjailla.
 
Tuohan tuntuu olevan "siisti" tapa vähän siivoilla, kun kerran on niin yleistä just nyt. Itelläkin oli ex-duunissa yt:t, joka oli silkka siivous. Samaan aikaan jotkut muut sai bonareita. Ite en lähtöpasseja saanut, vaan tuon jälkeen kyllä aloin melko monen muun tavoin katella muuta, ja melko monen muun tavoin sain muita töitä. :)
 
Mitä nyt on tullut näin kesätöidenkin myötä seurattua parin pörssiyhtiön touhua henkilöstöjohtamisessa, niin kyllä näistä yt-neuvotteluista ja henkilöstömäärästä pitäisi johdolla olla selkärankaa kantaa vastuuta pidemmällä aikavälillä, ja pyrkiä hoitamaan henkilöstömäärän hallinta luonnollisen poistuman kautta mahdollisimman hyvin. Parissa firmassa on nimittäin nyt syksylläkin vielä rekrytoitu uusia työntekijöitä töihin ihan työntekijätehtäviin ja muutaman määräaikaisen työntekijän työsopimus on vakinaistettu, mutta sitten parin kuukauden päästä firmoissa tuli yt-neuvottelut näiden työntekijöiden irtisanomisista. Kyllä voisi ihan hivenen katsoa johtoporraskin, että annetaanko nyt oikeasti rekrytointilupaa, kun tilauskanta on mitä on. Ei siellä norsunluutornissa voi iso johtajakaan kääntää takkiaan ihan kuukauden välein sen suhteen, että onko nyt liian paljon vai liian vähän työntekijöitä. Ainakin mun mielestä se on merkki huonosta johtamisesta, jos firmaan ylipäätään päästetään kertymään vaikka 200 henkilön ylimäärä työntekijöitä. Eivät nämä asiat ole niin mustavalkoisia, että yhtäkkiä 200 henkilöä muuttuu tarpeettomaksi, vaan kyllä se asia pitäisi pystyä näkemään jo useamman vuoden ajalta, että väkeä alkaa kertyä liikaa tiettyihin tehtäviin.
 
Eihän täällä suomessa ole saatana 30 vuoden päästä ketään muuta ihmistä töissä ku pari kiinalaista siivoamassa. Muut on työttömänä.

Vituiks menee siinä et sillon ku menee hyvin, ni investoidaan ja tehdään uutta liian lyhyellä tähtäimellä. Ei mietitä mahdollista romahduksen riskiä vaan otetaan vaikka taskunpohjat jo tuntuu. Sit ku menee huonommin ni helvetin isosta organisaatiosta pystytään varmuuden vuoksi sahaamaan alaoksat pois, ei johtokunnan latvaa tietenkään. Mulla on ainakin sellanen näkemys, et monen ison firman johtoporras pitäs pistää vastuuseen useemmin. Tavallinen duunari saa kenkää ku menee huonosti, mut sen takia ku ylempänä on mokattu, strategiat tai markkinointi. YT neuvotteiluissa on aina ne uhreina, jotka ei ole edes koko tilannetta kehittäneet!
 
Saisivat lopettaa koko YT-sirkuksen tästä maasta. Potkut vaan kalossiin kelle tahansa, jos pomosta siltä tuntuu. Vastamyönnytykseksi kaksi viikkoa pidempi irtisamisajan palkka kautta linjan, ilman työvelvoitetta.

Juu, ja en ole mikään oikeistohirmu. Tollaset sirkukset vaan on ihan turhia....

- - - Updated - - -

Niin siis sillätavalla että muuten laki ja yhdenmukainen kohtelu täyttyy. Mitään mielivaltaista esim, pärstäkertoimiin pohjautuvaa toimintaa en kannata.
 
Mitä nyt on tullut näin kesätöidenkin myötä seurattua parin pörssiyhtiön touhua henkilöstöjohtamisessa, niin kyllä näistä yt-neuvotteluista ja henkilöstömäärästä pitäisi johdolla olla selkärankaa kantaa vastuuta pidemmällä aikavälillä, ja pyrkiä hoitamaan henkilöstömäärän hallinta luonnollisen poistuman kautta mahdollisimman hyvin. Parissa firmassa on nimittäin nyt syksylläkin vielä rekrytoitu uusia työntekijöitä töihin ihan työntekijätehtäviin ja muutaman määräaikaisen työntekijän työsopimus on vakinaistettu, mutta sitten parin kuukauden päästä firmoissa tuli yt-neuvottelut näiden työntekijöiden irtisanomisista. Kyllä voisi ihan hivenen katsoa johtoporraskin, että annetaanko nyt oikeasti rekrytointilupaa, kun tilauskanta on mitä on. Ei siellä norsunluutornissa voi iso johtajakaan kääntää takkiaan ihan kuukauden välein sen suhteen, että onko nyt liian paljon vai liian vähän työntekijöitä. Ainakin mun mielestä se on merkki huonosta johtamisesta, jos firmaan ylipäätään päästetään kertymään vaikka 200 henkilön ylimäärä työntekijöitä. Eivät nämä asiat ole niin mustavalkoisia, että yhtäkkiä 200 henkilöä muuttuu tarpeettomaksi, vaan kyllä se asia pitäisi pystyä näkemään jo useamman vuoden ajalta, että väkeä alkaa kertyä liikaa tiettyihin tehtäviin.

Tästä olen samaa mieltä. Pitäisi pystyä edes myöntämään, että nyt tuli tehtyä johdossa moka ja sitä nyt paikataan potkimalla väkeä pihalle. Vaan kun ei sitä selkärankaa löydy, niin sitten selitellään niistä suhdanteista. Jos itse omistaisi tuollaisen pörssifirman osakkeita, niin miettisin kyllä vahvasti että myyn lappuni muille. Ei todellakaan osoita kovin vahvaa johtamista ja johdon ajan tasalla olemista moinen.

Tietty pitää huomioida sekin, että jos yhtiö toimii molella toimialalla, niin jossakin saatetaan saada kovaakin kasvua kun toinen taantuu. Näin kai vissiin juuri Metsollakin on. Kaivostoiminta kaiketi vetää mutta paperipuolen tilanteen pystyy jokainen päättelemään. Tosin Metsonkin kohdalla oltiin vähän liikaa siellä norsunluutornissa. Niin vain ei saa tapahtua, että samalla viikolla julkaistaan ylimääräinen osinko ja isot yt:t. Se on todella iso moka, vaikka siinä ei muuten mitään väärää olisikaan. Ei se firman raha kuitenkaa kuulu työntekijöille vaan firman omistajille. Tämä pitäisi ihan jokaisen sisäistää. Mutta silti sieltä yrityksestä pitää löytyä sitä vastuutakin ja jos vakavarainen hyvää tulosta tekevä firma joutuu vähentämään väkeään kun sen yksi merkittävä toiminto taantuu, niin voisi varmasti homman hoitaa niin ettei se tee tarpeettoman kipeää työntekijöille. Ihan eri juttu jos firma on kassakriisissä. Silloin väkeä pistetään pihalle nyt eikä mitään ylimääräistä pysty antamaan. Ei se ole firman asia lain puitteissa miettiä mitä poispotkitulle käy, mutta siinä tilanteessa kun on varaa miettiä, sitä olisi syytä enempi tehdä.

Kyllä minä itse tiedän edellisessä isossa yt härdellissä 2008 ja 2009 näitä siivoustapauksia. Toisaalta hyvä, toisaalta huono. Nämä kun sopivasti könttäytyy yhteen, niin se oikeasti ja todella ruokkii sitä laskukierrettä. Ihmiset ei tee isoja hankintoja (eikä aina pieniäkään) jos on pelko perseessä että milloin ne yt:t mun työpaikalla alkaa vaikka tähän tietoon meneekin hyvin.

- - - Updated - - -

Saisivat lopettaa koko YT-sirkuksen tästä maasta. Potkut vaan kalossiin kelle tahansa, jos pomosta siltä tuntuu. Vastamyönnytykseksi kaksi viikkoa pidempi irtisamisajan palkka kautta linjan, ilman työvelvoitetta.

Juu, ja en ole mikään oikeistohirmu. Tollaset sirkukset vaan on ihan turhia....

- - - Updated - - -

Niin siis sillätavalla että muuten laki ja yhdenmukainen kohtelu täyttyy. Mitään mielivaltaista esim, pärstäkertoimiin pohjautuvaa toimintaa en kannata.

Vähän samalla linjalla tässäkin. Tämä nykysysteemikin on todella kankea. Ihan ok kyllä kaikista suuremmilta monikansallisilta tapauksilta, toisaalta. Eli ne potkii väkeä pihalle aina sieltä missä se on helpointa, mutta taas ne myös palkkaa sinne missä se on järkevää ja helppoa. Täällä ei ole kumpikaan ja kun kynnyt poispotkimiseen ylittyy niin se on yleensä aika lopullist.a Ei niitä takasin palkata jos työt voidaan tehdä muualla.

Mutta pienissä yrityksissä pitäisi tuon poispotkimisen olla paljon helpompaa ja halvempaa. Pienen firma ensirekry kun osoittautuu huonoksi, niin se on pahimmassa tapauksessa firma nurin kun paskasta et pääse kuin rahalla eroon jos silläkään.
 
Monesti unohtuu että se firman johto vastaa tekemisistään hallitukselle, joka taas vastaa osakkeen omistajille. Niin kauan kuin hallitus on sitä mieltä, että johto toimii oikein ja hyvin, on firman johto myös täyttänyt tehtävänsä.


Mun mielestä on ihan naurettavaa puhua yksityisten yritysten kohdalla mistään yhteiskuntavastuusta. Poislukien valtionyhtiöt. Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, ja jos työntekijällä ei ole enää syystä tai toisesta annettavaa firmalle, se laitetaan pihalle. Ei yritystoiminta ole mitään hyväntekeväisyyttä. Jokainen meistä on täysin vapaa ryhtymään yrittäjäksi ja siirtymään toiselle puolelle pöytää, jos rengin homma vituttaa. Suosittelen järjestelemään oman taloutensa niin, että paskan osuessa tuulettimeen ei tuu hätä käteen. Koska se, osuuko se sinne tuulettimeen, ei ole omissa käsissä.

Jos haluaa suojatyöpaikan, kannattaa katsoa töitä kuntasektorilta tai valtiota.
 
Kyllähän tämä nykymeininki on aivan hanurista. Työntekijöistä on tullut kasvottomia resursseja joita siirrellään, poistetaan ja korvataan samalla tavalla kuin jotain teknistä kalustoa. Viivan alle jäävää tulosta katsotaan hyvinkin lyhytjänteisesti, esimerkkinä juuri jatkuva YT rumba ja töiden siirtäminen halpatyövoiman maihin.

Vaihtoehtona tälle on tietenkin toiminnan kehittäminen pidemmällä aikajänteellä. Siihen kuuluu osana sen ymmärtäminen että osaava, sitoutunut ja motivoitunut työvoima on aivan oleellinen menestystekijä. Richard Branson mm. jutteli juuri tästä hiljattain Suomessa vierailessaan. Johdon toimenkuvaan kuuluu liiketoiminnan kehittäminen mutta taitaa valitettavasti olla niin, että pörssivetoisissa kvartaalipuljuissa palkatun johdon päätöksiä ohjaa mm. omat bonukset joka näkynee sitten tällaisina lyhyen aikavälin "optimointeina". Johdon pitäisi olla myös kykenevä visioimaan tulevaisuutta ja ennakoimaan muutostarpeita hyvissä ajoin eikä toimia sitten vasta pakon edessä kun lasti on jo housuissa.

Joskus vähennykset on tietenkin perusteltuja mutta kun tätä nykytouhua katsoo niin olisi syytä ainakin aloittaa siivous yläkerrasta jos kerran siivotaan.
 
Monesti unohtuu että se firman johto vastaa tekemisistään hallitukselle, joka taas vastaa osakkeen omistajille. Niin kauan kuin hallitus on sitä mieltä, että johto toimii oikein ja hyvin, on firman johto myös täyttänyt tehtävänsä.


Mun mielestä on ihan naurettavaa puhua yksityisten yritysten kohdalla mistään yhteiskuntavastuusta. Poislukien valtionyhtiöt. Yritysten tehtävä on tehdä voittoa, ja jos työntekijällä ei ole enää syystä tai toisesta annettavaa firmalle, se laitetaan pihalle. Ei yritystoiminta ole mitään hyväntekeväisyyttä. Jokainen meistä on täysin vapaa ryhtymään yrittäjäksi ja siirtymään toiselle puolelle pöytää, jos rengin homma vituttaa. Suosittelen järjestelemään oman taloutensa niin, että paskan osuessa tuulettimeen ei tuu hätä käteen. Koska se, osuuko se sinne tuulettimeen, ei ole omissa käsissä.

Jos haluaa suojatyöpaikan, kannattaa katsoa töitä kuntasektorilta tai valtiota.

Kyllä, puhut totta. Mutta muistaa pitää myös se, että yksikään firma ei toimi ilman henkilöstöään, ei vaikka sillä olisi miten hienot koneet ja laitteet. Ihmiset niitä koneita on tähän asti ajanut, eikä lähitulevaisuus sitä muuksi muuta.

Jos se henkilöstö on sillä fiiliksellä, että siitä ei välitetä ja se on pelkkä kuluerä ja pelinappula niin se luo ilmapiiriä, että klo 14.00 kun vuoro päättyy niin hanskat putoaa lattialle oli sitten tilanne mikä tahansa.

Tuo yhteiskutavastuu on väärä sana, sen lienee populistipoliitikot kehittäneet.

Mutta jos yhtiö pitää poispotkimastaankin henkilöstöstä huolen ja hommia kehitetään pitkäjänteisesti, eikä yt neuvotella joka taantumassa ikäänkuin varmuuden vuoksi ja ulospäin näyttäen, että vain tuloksella on merkitys, niin uskoisin että se panostus henkiköstöön tuo rahat takaisin korkojen kera paremmalla työilmapiirillä ja motivaatiolla. Työt kun voi tehdä niin monella tavalla kuitenkin täytten lain kirjain.

Ei se työntekijäkään ole velvollinen kuin myymään sen aikansa mistä sille maksetaan. Ei sen tehtävä ole kehittää ja miettiä mitään ylimääräistä. Kunhan hoitaa oman sorvinsa ja lähtee kotiin päivän päätteeksi ja kuittaa palkan palkkapäivänä. Jokainen kun tätä miettii, niin huomaa että vähän kaikkien on ajateltava kokonaisuutta jotta homma toimii.

Työntekijät ei pärjää ilman työllistävää yritystä eikä yritykse ilman hyviä työntekijöitä.

Kultainen keskitie siis tässäkin asiassa. Kriisiyhtiöt erikseen.
 
Itse mietin tätä juurikin, kun kuulin että Kesko järjestää YT:t ja se koskee myös tietojärjestelmä puolta. Jo nyt siis on ongelmia sillä puolella niin paljon, että en näe kovin kauaskatseiseksi sitä puolta pienentää. Tai alkaa säästelemään. Ymmärrän sen, että osakkeenomistajaa vituttaa kun tulos tullee olemaan viimevuotta huonompi. Mutta silti se on tällä hetkellä voittoa mitä on tuloillaan. Ja voittoa tulisi kasvattamaan aukottomasti toimivat järjestelmät.
Nykyään kun ei ilman tietoteknistä osaamista juuri kaupanalallakaan pärjää - tai pärjää mutta suuri hyöty siitä on osata exelit ja wintoosan perushommat. Ja mitä paremmin järjestelmä toimii ja järjestelmää käytetään (tämä vaatii koulutuksia - jatkuvia semmoisia) sitä paremmin hommat luistaa ja tuottavuus nousee.

Ymmärrän myös sen, että turhia ihmisiä on töissä tuolla aivan varmasti. Pankkimaailmasta olen kuullut samaa. Jos työntekijöillä on työpäivän aikana aikaa selata iltalehden sivuja niin silloin ei kyllä olla tuottavimmillaan (POTKUT :D). Tai sitten en vain ymmärrä toimistotyöläisten työkuvaa. Itsellä ei nimittäin jää aikaa mihinkään muuhun kuin töihin töissä.

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2012/09/24/kesko-aloittaa-ytt-vahentaa-enintaan-370/201238435/170

Itse kommentoin luonnollisesti "vain" tätä keskon yt:tä koska se itseä nyt välikäsien kautta tullee koskettamaan.
 
Keskollahan on SAP että en mä ihmettele että on vaikeuksia.

Joillain Citymarketeilla niitä on toden teolla. Itsekin työskentelen yrityksessä, johon lähtee niihin päivittäin tavaraa. Kaikkiin lähetyksiin tarvitaan tilausnumero Cittareiden päästä. Se pyynti numerolla saadaan lähetettyä kun tuotteet on kerätty ja saatu aikaan lähetyslista. Jotkut Cittarit antaa numero jopa samana päivänä, toisilla kestää neljäkin viikkoa vaikka välissä lukuisia uudelleenpyyntejä.

Joku tökkii itse järjestelmässä tai sen käytössä tai molemmissa. Mutta jotenkin jäänyt kuva ettei se ketjunohjaus kovin napakasti tässä toimi. Jos tämä sama toistuu muissakin tuoteryhmissä, niin se on pakko vaikuttaa myyntiin ja tuloksiin.
 
Keskollahan on SAP että en mä ihmettele että on vaikeuksia.

Joillain Citymarketeilla niitä on toden teolla. Itsekin työskentelen yrityksessä, johon lähtee niihin päivittäin tavaraa. Kaikkiin lähetyksiin tarvitaan tilausnumero Cittareiden päästä. Se pyynti numerolla saadaan lähetettyä kun tuotteet on kerätty ja saatu aikaan lähetyslista. Jotkut Cittarit antaa numero jopa samana päivänä, toisilla kestää neljäkin viikkoa vaikka välissä lukuisia uudelleenpyyntejä.

Joku tökkii itse järjestelmässä tai sen käytössä tai molemmissa. Mutta jotenkin jäänyt kuva ettei se ketjunohjaus kovin napakasti tässä toimi. Jos tämä sama toistuu muissakin tuoteryhmissä, niin se on pakko vaikuttaa myyntiin ja tuloksiin.

Itse olen samaa mieltä. Se huono järjestelmän käyttöopetus yhdistettynä toistuviin samoihin ongelmiin joista lähettää viestiä eikä mitään tapahdu niin johtaa huononevaan tulokseen.

Neuvojat ovat "neuvojia", että joutaahan niitä potkiakin pellolle. Osaajia uupuu sieltäkin päästä, toisaalta en tiedä mikä olisi se halvin ratkaisu tulevaisuuden kannalta? Ei tukea, iltalehden otsikot tunteva tuki vai kunnon it-tuki joka on käynyt myös siellä ruohonjuuritasolla ihmettelemässä miten homma siellä toimii...
 
Itse olen samaa mieltä. Se huono järjestelmän käyttöopetus yhdistettynä toistuviin samoihin ongelmiin joista lähettää viestiä eikä mitään tapahdu niin johtaa huononevaan tulokseen.

Neuvojat ovat "neuvojia", että joutaahan niitä potkiakin pellolle. Osaajia uupuu sieltäkin päästä, toisaalta en tiedä mikä olisi se halvin ratkaisu tulevaisuuden kannalta? Ei tukea, iltalehden otsikot tunteva tuki vai kunnon it-tuki joka on käynyt myös siellä ruohonjuuritasolla ihmettelemässä miten homma siellä toimii...

Tietysti tuo jälkimmäinen. Mutta kokemus on opettanut, että sitä ei miltään alan jätiltä saa, vaan siihen olisi ehkä viisainta ottaa joku pk sektorin yritys, joka perehtyisi ihan oikeasti sen asikaan tarpeeseen ja tutustuisin prosesseihin ja sitäkautta osaisi ihan oikeasti ratkaista käytännön tason onglemia.

Käytännön tason ongelmia nämä yleensä on. Harvoin on siitä kiinni ettei hallinto saa hienoja käppyröitä ja raportteja ulos. Tuntuu että nämä ohjelma on ylipäätään laadittu siltä kantilta, että niitä hienoja käppyröitä ja laskelmia saa ulos, niillä voidaan myydä järkkä johdolle. Käytännön ongelmat on sivuseikka ne johtuu vain siitä ettei tyhmät duunari osaa käyttää ohjelmia tai sitten vedetään muutosvastarintakortti hiasta.

Voi elämä että menee offiksi. ;)
 
Tietysti tuo jälkimmäinen. Mutta kokemus on opettanut, että sitä ei miltään alan jätiltä saa, vaan siihen olisi ehkä viisainta ottaa joku pk sektorin yritys, joka perehtyisi ihan oikeasti sen asikaan tarpeeseen ja tutustuisin prosesseihin ja sitäkautta osaisi ihan oikeasti ratkaista käytännön tason onglemia.

Käytännön tason ongelmia nämä yleensä on. Harvoin on siitä kiinni ettei hallinto saa hienoja käppyröitä ja raportteja ulos. Tuntuu että nämä ohjelma on ylipäätään laadittu siltä kantilta, että niitä hienoja käppyröitä ja laskelmia saa ulos, niillä voidaan myydä järkkä johdolle. Käytännön ongelmat on sivuseikka ne johtuu vain siitä ettei tyhmät duunari osaa käyttää ohjelmia tai sitten vedetään muutosvastarintakortti hiasta.

Voi elämä että menee offiksi. ;)

No ehkä lipsahti hiukan offille. Mutta taitaa päteä moneen muuhunkin firmaan, että ukkoja potkitaan pois käppyröiden ja exel-taulukoiden perusteella ja unohdetaan käydä katsomassa josko vika olisi korjattavissa jotenkin muuten kuin miehistöä vähentämällä. YT:t päälle, ku muillakin on.

Pomo piilossa ohjelmahan vähän tätä tämmöistä irtisanomisbuumia jenkeissä mielestäni sivusi hiukan. Kun se pääjehu meni isonkin yrityksen ruohonjuuritason hommiin, niin näki asiat eri kantilta ja keksittiin jopa ratkaisuja jotka saivat yrityksen kannattavammaksi ilman irtisanomisia.
 
No ehkä lipsahti hiukan offille. Mutta taitaa päteä moneen muuhunkin firmaan, että ukkoja potkitaan pois käppyröiden ja exel-taulukoiden perusteella ja unohdetaan käydä katsomassa josko vika olisi korjattavissa jotenkin muuten kuin miehistöä vähentämällä. YT:t päälle, ku muillakin on.

Pomo piilossa ohjelmahan vähän tätä tämmöistä irtisanomisbuumia jenkeissä mielestäni sivusi hiukan. Kun se pääjehu meni isonkin yrityksen ruohonjuuritason hommiin, niin näki asiat eri kantilta ja keksittiin jopa ratkaisuja jotka saivat yrityksen kannattavammaksi ilman irtisanomisia.

Joo, ei tämä kaikki offia ole. Lähinnä meinasin tällä offilla Keskon SAP järjestelmän ongelmia.

Eli totta puhut. Ja moneasti ne isoimmat säästöt löytyy ihan muualta kuin henkilöstöstä, etenkin aloilla jossa se henkilöstä ei ole edes lähellekään suurin kuluerä. Mun työpaikalla henkilöstö on merkittävä kuluerä. Mutta jos väkeä potkitaan pihalle, työt jää tekemättä. No ei meillä nyt olekkaan tilannetta ettei olisi töitä. Mutta silti löytyy kohtuu helppoja säästökohteita, joista saa äkkiä 2-3 työntekijän vuosipalkan verran säästöä. Tuo on merkittävää jos työntekijöitä on tyyliin 100 tai alle ja liikevaihto on miljoonissa eikä sadoissa miljoonissa.

Niitä löytyy kun lähdetään katsomaan toimintoja avarakatseisemmin. Monesti tehdään jotain vain siksi että niin on aina tehty ja se oikea muutosvastarinta löytyy johdosta. Joku pitää jääräpäisesti kiinni jostain tarpeesta, joka osoittautuukin sitten vain kuluautomaatiksi. Näitä kohteita löytyy meiltäkin ja yritämmekin niihin parhaillaan löytää ratkaisua. Sellaista ettei tartte kenenkään kanssa siltoja poltella, eikä kenenkään varpaille astua liikaa.

Näitä jos lähdettäisin perkaamaan eritoten pk sektorilla, niin varmasti aikasta monta irtisanomista voitaisiin jättää tekemättä. Väkeä kuitenkin poistuu eläköitymällä. Pitkäjänteisempi ratkaisu on että ei palkata lisää jos tuntuu että vähemmälläkin voisi pärjätä. Käytetään sitte paikkomiseen vaikka vuokrafirmoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom