Yo-kirjoitukset kevät 2006

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy-
  • Aloitettu Aloitettu
Geratherm sanoi:
Hyvä jos joku osas, oma mokahan tuo oli jos ei oo tarpeeksi valmistautunu.. Silti. Vituttaa niinku pientä oravaa.:D Mulla ei tullu ku max. 1,5 sivua per vastaus.:jahas:

mul oli lyhyin vajaa 1½sivuu ;d kyl kannatti lukee vaikka perse meinas revetä:D
edit: tosin siis ei se vastauksen pituus mitään kerro jos on pelkkää paskaa koko teksti

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Marchi- sanoi:
www.yle.fi/abitreenit

Tuolla on harjoitustehtäviä kaikkiin kirjoituksiin liittyvään, ite teen nyt ruotsin harjoituksia.

Itsekin kävin äsken tuolla muutaman tehtävän kokeilemassa, ja jos huomisessa yo:ssa on yhtä vaikeita tehtäviä, veikkaisin saavani b:n tai c:n. Ei muistu tuo ruotsi yhtään mieleen, kun en ole lukenut koko lukulomalla sitä lähes ollenkaan ja viimeksi kävin ruotsin kurssin ensimmäisessä jaksossa. Onneksi sentään kuuntelusta on alla 50 pistettä niin läpipääsy on varmaa...

Millonkas on teille opettajat lupailleet reaalin alustavia tuloksia? Itse käyn huomenna kysäisemässä ja toivottavasti kaikki meni putkeen, koe ainakin oli helppo(fysiikka siis).

Huomenna pitäs saada tietoon ainakin äidinkieli ja ajattelinpa historian opettajanki kanssa jutella, että mitä oli kokeesta tykänny.:)

Ottaa niiiiiiin päähän fysiikka. Periaatteessa ihan naurettavan helppo koe, mutta mokasin kaiken. Tehtävä kutosesta 0 pinnaa, en tajunnu mitä haettiin, suttasin yli tehtävän 9 josta olisin saanut ainakin 5 pistettä, ja lisäksi näemmä se sähkömagneettinen induktiojuttukin meni vähän niin ja näin. Hyvä jos E tulee.

:curs: :curs: :curs:

Eipä taida sittenkään L:ää tulla, mutta luulis ainakin E tulevan. Muutaman virheen oon huomannut:
-1c) "Mitä säteilyä syntyy atomiytimen viritystilan purkautuessa?"
Nyt vasta huomasin, että oli kyse atomiytimen viritystilasta eikä elektronien
viritystilasta. Vastasin, että sähkömagneettista säteilyä,väärin meni
ilmeisesti.

-1d)"Mistä auringon säteilemä energia on peräisin?"
Vastasin, että auringossa tapahtuvista ydinreaktioista ja vedyn palamisesta.
En tiedä onko oikein. Vastatkoon joku joka tietää.

-4 tehtävässä en huomioinut vedyn massaa laskiessa, että vetykaasussa on
kaksiatomisia molekyyliä. Laskin siis massan väärin. Montakohan pistettä
tuosta menee?

Muita virheitä en ole vielä keksinyt. 7-tehtävä virtapiiri-kuvaa en kyllä ymmärtänyt. Siis kun lampusta lähtevä toinen viiva on nuoli, joka menee keskelle vastusta:confused: En oo ennen tommosta piirrosta nähnyt. No,enpä kyllä siihen tehtävään sitten vastannutkaan
Myös 6-tehtävän kuva oli surkea. Minäkin luulin aluksi että se kolikko on siellä toisessa päässä, mutta ymmärsin tehtävän onneksi oikein ennen kuin aloin sitä laskemaan.

Reaalin tuloksia historian opettaja lupaili ensiviikon keskiviikoksi, hippasen muuten jäytää odotella. :)
Äidinkielessä annettiin tänään alustavat pisteet.

No niin nyt tuli alustavat tulokset mulle äidinkielestä ja fysiikasta. Äidinkieli 77-80 pistettä, vahva C ja heikko M aikalailla mun tasonen suoritus äidinkielessä. Sitte fysiikasta lähtee 40 pojolla, taitaa E tulla, vaikka L olisin tahtonu :curs: Saas nähä kuinka paljon rajat nousee, toivottavasti kaikilla muilla fysiikan kirjottajilla olis menny vähän penkin alle koe ;)

Ruotsi tuntui jotenkin helpolta, vaikka menin kylmiltään. En joutunut arpomaan kuin muutamassa kohdassa, ja muissa en sitten nähnyt varmaan virheitäni. Se lintusetti oli kyllä aika paska veto. Aineen sai ihan hyvän ja henkevän välivuodesta.

Se kirja ja autio saari- tehtävä oli kyllä aika melkoinen. Se on niiden kiitettävien hakijoille. :)

Itsellä siis 6,2 keskiarvo ruotsissa. Kuuntelusta 68p. tasoni on kyllä parantunut, sillä olen ollut kaksi viikkoa Ruotsissa kouluissa paikallisten oppilaiden kanssa ja tietty myös vapaa-ajalla. Ennen kaikkea puhe ja kuuntelutaito paranivat aivan uudelle tasolle.

Perkeleen perkele, ei äikästä välttämättä edes M:ää. Se on siinä ja siinä tippuuko sitten C:hen, kieli oli virheetöntä ja hyvin tuotu omat mielipiteet esille mutta ne perustelut... :curs:

zuhi sanoi:
Eipä taida sittenkään L:ää tulla, mutta luulis ainakin E tulevan. Muutaman virheen oon huomannut:
ilmeisesti.

Itsekin laitoin että syntyy sähkömagneettista säteilyä, ja eikös se niin ole? Vai onko ytimessäkin olemassa joku viritystila? :eek: Alfa- tai beetasäteilyä se ei ainakaan ole, koska sitä syntyy ydinten hajotessa, joten jäljelle ei paljon jää vaihtoehtoja.

Ja tohon toiseen kysymykseen sen verran että auringon energia ei synny vedyn palamisessa, vaan sen fuusioreaktiossa jossa vety muuttu heliumiksi.

Edit: Ainiinjoo, kommentoidaas vielä vähän tuota ruotsin koetta. Tavoite on C, katotaan yllänkö siihen... ainakaan en niistä teksteistä mitään ymmärtänyt, joten voi jäädä aika heikolle pohjalle toi C:n saanti :D

zuhi sanoi:
ilmeisesti.

-4 tehtävässä en huomioinut vedyn massaa laskiessa, että vetykaasussa on
kaksiatomisia molekyyliä. Laskin siis massan väärin. Montakohan pistettä
tuosta menee?

1 c vastaus on gammasäteily. Opettaja varmisti asian ja oikein meni.
1 d kyseessä on fuusioreaktio. Kaksi vety-ydintä muuttuu heliumytimeksi.
4. Mihin tarvit vedyn massaa? Massa on toisaalta vedyn tiheys kertaa kappaleen tilavuus (eli sen ilmapallon tilavuus).
Itse en ole tuloksia uskaltanut kysyä ja on muutenkin paska housussa. Vittu ei kehtaa kysyä:hyper:

Hissan kirjoitin ja laskeskelin, että sellaiset 28-30p tulisi, joten E kai olisi odotettavissa. Tosin noita Ylen abisivuja lukiessa huomasi, että aika paljon sieltä sitä asiaa unohtui, vaikka ei niin merkittäviä juttuja.

Kysymykset tuntui aika epäolennaisilta, vähän oli sellaista "tavallista" historiaa. Olisin toivonut kyllä tehtäviä 1900-luvulta: Suomen sisällissota, maailmansodat, kylmä sota, Suomen juttuja 1900-luvulta.. Ainoat mitkä noista jotain suppeasti käsitteli oli jokerit.

Doggoned sanoi:
4. Mihin tarvit vedyn massaa? Massa on toisaalta vedyn tiheys kertaa kappaleen tilavuus (eli sen ilmapallon tilavuus).
Vastaan nyt zuhin puolesta kun itsekin laskin samalla tavalla.

En tajunnut katsoa MAOL:sta vedyn tiheyttä, joten laskin ensin vedyn ainemäärän kaavalla n = V / Vm ja sitten massan kaavasta m = n * Mr. Ja tuossa piti sitten huomioida että laski Mr:n oikein, koska vety on kaasuna kaksiatomisina molekyyleinä eli Mr(H2) = 2 * 1.008g/mol = 2.016 g/mol.

Itse en vielä fysiikan tuloksia saanut, mutta ainakin laskujen pitäisi olla oikein. Jos tässä nyt jotain pitäisi veikata, niin yli 45 on tavoitteena. Tietysti jos on selitystehtävissä pahoja virheitä niin voi se L mennä sivu suun...

Doggoned sanoi:

Vedyn massaa tarvitsi siinä kiihtyvyyden laskemisessa. En sitten tajunnut laskea sitä tilavuuden ja tiheyden avulla vaan ainemäärän ja moolimassan avulla.

Andy- sanoi:
Itsekin laitoin että syntyy sähkömagneettista säteilyä, ja eikös se niin ole? Vai onko ytimessäkin olemassa joku viritystila? :eek:
"Ytimessä on energiatiloja samalla tavalla kuin elektroniverhossa."
Tuolla tavalla lukee fysiikan kirjassa. Ja se oikea vastaus olisi tosiaankin ollut gammasäteily.
No, opettaja ainakin antaisi mulle 5 pistettä ekasta tehtävästä vaikka olikin kaksi kohtaa osittain väärin. Ja sanoi, että ei tuosta vedyn massan väärin laskemisestakaan varmaan vähennetä kuin yksi piste.

zuhi sanoi:
Vedyn massaa tarvitsi siinä kiihtyvyyden laskemisessa. En sitten tajunnut laskea sitä tilavuuden ja tiheyden avulla vaan ainemäärän ja moolimassan avulla.

.

Joo ja se taisi olla se ainoa oikea tapa, ehkäpä. Taisin nimittäin saada väärän vastauksen siitä. Vittu! Alkaa tosiaan L lipsua käsistä. E:tä tavoitellaan.
EDIT: aluksi kun kokeen sain käsiini niin katsoin, että helppoa kuin mikä. Nyt kun miettii jäljestä päin ja katsoo muiden vastauksia niin huomaa, että vituksi meni. Miksi näin käy minulle aina? Edes yksi L tännekin päin.

Fysiikasta lupas 35-39 pistettä, E on mahdollinen mut taitaa ämmään jäädä. :curs:
Tänään oli pitkä ruotsi, yllättävän helpolta tuntui B-ruotsin lukeneelle... 180 sanan aine tuli dopingista väsättyä, kummasti helpotti kun aiheesta löytyi tietoa :thumbs:

Historiasta 21 pinnaa alustavasti. Saa nähä millä tulee sit takas.. Äikästä tuli C. Tais olla 73 pistettä. Mitäs muut ootte saanu hissasta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom