YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
No kyllähän ne KUSI! normaalisti enkun kuunteluista oon vetäny paria vaille täydet, mutta
nyt tuntuu, että ei tule kuin nipin napin E.
vituttamaan pistää tämä tämmönen.
Noh veetään sitte kirjallisista täydet nii tulee se L
Kaverin kans muuten 200€ veto että vedän ällän enkusta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arsi sanoi:
Ha-haa, tiesinpäs! :D

:eek: Mites tällainen on mahdollista?

Anteeksi, luin kyllä yläasteella 2 vuotta enkkua, mutta aloitin tosiaan vasta puoli vuotta sitten lukiossa sitä lukemaan. Olen katsos iltalukiossa, joten saan itse suunnitella ja lukea, mitä haluan.

En tiedä onko joku jo vastannu tähän, mutta mun mielestä siinä enkun monivalinnassa ku kysyttiin sitä vaaran aiheuttajaa autolla ajettassa, niin kyllä se oikea taitaa olla se kännykkä..

Eikös siinä sanottu, että josasin lehdessä luki lasten olevan vaarallisimpia asioita autossa.. Sit siin sanottiin, että poliisi pitää kännykkää pahimpana, ja samaa mieltä olivat myös nauhan puhujat... Näin minä ja kaveriporukkamme ymmärrettiin...

B-ruåtsin kuuntelusta monivalinnoista jotain 6-7 väärin, avoista varmaan muutama piste lähtee.. Opettaja teki oman lappunsa, jota saatiin kattella kokeen jälkeen... Että sen perusteella hahmottelin näitä... Eipä se nyt kovin hyvin menny... :(

Omat tavoitteet:

B-ruotsi: E
A-englanti: E
Pitkä matikka: E
Reaali: E
Äidinkieli: E

Eli kovat on tavoitteet.. Saa nähdä kuin käy.. Tsemppii kaikille ABEILLE...

Mitä muuten ootte penkkareissa.. Onks teil joku teema koulun puolesta... Me ollaan jotain "supersankareita".. Meikä on hulkki.. ;)

Hämmer sanoi:
En tiedä onko joku jo vastannu tähän, mutta mun mielestä siinä enkun monivalinnassa ku kysyttiin sitä vaaran aiheuttajaa autolla ajettassa, niin kyllä se oikea taitaa olla se kännykkä..

:anssi: Siinä kysyttiin niiden kahden henkilön mielestä olevaa vaaratekijää ja se oli ne lapset oikea vastaus.

Hämmer sanoi:

Eikös siinä sanottu, että josasin lehdessä luki lasten olevan vaarallisimpia asioita autossa.. Sit siin sanottiin, että poliisi pitää kännykkää pahimpana, ja samaa mieltä olivat myös nauhan puhujat... Näin minä ja kaveriporukkamme ymmärrettiin...
Ne 2 tyyppiä oli sitä mieltä, että on vaarallista ku lapset rupee riehumaan autos. Lopuksi ne kummasteli sitä, että jonkun mielestä kännykkä on vaarallista autossa.

Käärmekohta kusi, vissiin aika moni muuki monivalinnois. Avoista vissiin 6*3 :(

Timbe sanoi:
Käärmekohta kusi, vissiin aika moni muuki monivalinnois

Mä veikkaan, että joutuvat hyväksymään molemmat kohdat tuossa käärmejutussa. Oli nimittäin niin paska ja epämääräinen kohta, että yhtä oikeaa vastausta ei mielestäni ollut.

No niin, tilannekatsaus: Ruotsi meni eilen ihan arvalla... eli lakille saa heittää hyvästit... Englanti tänään, aika hyvin, itsekin yllätyin... tosin noi enkun monivalinnathan on yleensä aika kieroja, ettei sitä viä tiedä vaikka olis kaikki väärin...

Mikä helvetti siinä englannin avokysymysten 4.kysymyksessä oli oikea vastaus... räpelsin jotain että Posh auttaa jotain vitun venäläisiä vankeja :hyper: :hyper:

et silleen :rolleyes:

Jartze sanoi:
Mikä helvetti siinä englannin avokysymysten 4.kysymyksessä oli oikea vastaus... räpelsin jotain että Posh auttaa jotain vitun venäläisiä vankeja :hyper: :hyper:
Beckhamin hiuspidennykset tulevat venäläisiltä vangeilta.

Ite laitoin, että hiustenhoitotuotteet tulee venäjältä. En ymmärtäny että se oli hiuslisäke. Ymmärsin vaan että se liitty hiuksiin niin laitoin noin :rolleyes:

Angelos sanoi:
Mä veikkaan, että joutuvat hyväksymään molemmat kohdat tuossa käärmejutussa. Oli nimittäin niin paska ja epämääräinen kohta, että yhtä oikeaa vastausta ei mielestäni ollut.

Miks ihmeessä? Siinähän sanottiin, että 'the world's first self-reproducing python', eli ei ne todellakaan tule hyväksymään molempia, vaikka uskonkin, että aika moni pisti sen toisen vaihtoehdon. Itse kun juuri tarkastelin, niin monivalinnoista olis tulossa se 30/30 ja avoimista 12-13/15.

Virtu sanoi:
Miks ihmeessä? Siinähän sanottiin, että 'the world's first self-reproducing python', eli ei ne todellakaan tule hyväksymään molempia, vaikka uskonkin, että aika moni pisti sen toisen vaihtoehdon. Itse kun juuri tarkastelin, niin monivalinnoista olis tulossa se 30/30 ja avoimista 12-13/15.
Täysin samaa mieltä. Miksi hyväksyisivät tuota? Se oli ihan "itsestäänselvä", jos sen ymmärsi. :D Se kloonijuttu oli laitettu siihen vaan kompaksi. Ei kai mikään kärmes pysty itseään kopioimaan...

No olen kyllä vieläkin eri mieltä siitä kännykkä-lapsi-jupakasta... Mutta kai mä olen väärässä kerta oon näin pahasti alakynnessä... :(

Käärme jutusta olen samaa mieltä ku Virtu ja Elcaco... Se oli oikeestaan aika selkee... Nyt lukion kolmantena vuonna, kun on noita YO-kuultuja tullu tehtyä, niin tollaset pitäs pystyy jopa arvaamaan... A-kielessä harrastetaan AINA kompia helvetisti, ainakin nykyään..

Elcaco sanoi:
Täysin samaa mieltä. Miksi hyväksyisivät tuota? Se oli ihan "itsestäänselvä", jos sen ymmärsi. :D Se kloonijuttu oli laitettu siihen vaan kompaksi. Ei kai mikään kärmes pysty itseään kopioimaan...
Itse ymmärsin tuon niin, että A -kohdassa luki muistaakseni jtn, että "ensimmäinen kloonautuva käärme" ja B:ssä "ensimmäinen "reproducing" Pyyttoni". Nauhalla kerrottiin myös, että tätä oli tavattu muilla käärmeillä ennenkin, mutta ei ikinä Pyyttoneilla.
Eli "avaimena" toimi tuo käärme <-> pyyttoni.

Voin tietysti olla väärässäkin...

Arsi sanoi:
B:ssä "ensimmäinen "reproducing" Pyyttoni
reproduce = lisääntyä; jatkaa sukua. Ei varmaankaan ollut tuo Amsterdamin Pyyttoni ensimmäinen lisääntyvä käärme. ;) "Self-reproducing python" tarkoittaa käärmettä, joka voi saada jälkeläisiä ilman toista käärmettä, siis ilman esim. siittiöitä (tai mitä lie käärmeiltä tuleekaan, mahdollista on varmaan myös, että se käärme on mies joten siinä tapauksessa puhutaan munasolujen tarpeettomuudesta. ;) ) Btw. Miten käärme voisi kloonata itsensä?

Elcaco sanoi:
reproduce = lisääntyä; jatkaa sukua. Ei varmaankaan ollut tuo Amsterdamin Pyyttoni ensimmäinen lisääntyvä käärme. ;) "Self-reproducing python" tarkoittaa käärmettä, joka voi saada jälkeläisiä ilman toista käärmettä, siis ilman esim. siittiöitä (tai mitä lie käärmeiltä tuleekaan, mahdollista on varmaan myös, että se käärme on mies joten siinä tapauksessa puhutaan munasolujen tarpeettomuudesta. ;) ) Btw. Miten käärme voisi kloonata itsensä?
TYPO prkl... Kyllä tuota Englantia nyt tuon verran osaan, että tiedän mitä "reproducing" tarkoittaa. :D Ei vain tullut sopivaa Suomennusta mieleen äsken.

Eikös "self-reproducing" ole sama asia kuin kloonaus? Tässä ei varmaankaan tarkoiteta mitään tieteisleffakloonausta, vaan kun asiaa lähtee tarkastelemaan biologian kannalta: Käärme lisääntyy ilman toista yksilöä -> molemmat sukusolut koostuvat käärmeen omista geeneistä -> jälkeläisistä tulee käärmeen klooneja. Eli käärme nimenomaan tällöin kloonaa itseään. Kun taas perinteisellä menetelmällä puolet tulevan yksilön geeneistä tulee "äidiltä" ja puolet "isältä".

Voin kyllä olla väärässäkin (geenibiologiaa luettu viime vuonna)... ;)

A-ruotsin kuuntelu tuntui ihan hyvältä, veikkaan että voi tulla jopa 75p.

Tavoitteista:
Pitkä matikka ja reaali (fy+ke) Laudatur,
Ruotsi ja äidinkieli E (on kyllä molemmat niin pirun tiukassa)
Enkusta E syksyltä.

Edit: Ruotsin prelistä 4p vajaa E, Fy+Ke prelistä 47/48 ja matikan prelistä 51p. Ihan hyvässä tahdissa siis ollaan. Harmittaa vaan matikan :david: virheet.

Nää spurgut(?) asui uusissa kerrostaloissa? Naapurit soitti kytät? Äiti kuoli?
Poliiseja ei enään tarvita? Kirjeitä luultiin roskapostiksi? Posh sai vangeilta hiusta ja osoitti näin 'herkkyytensä' whateva? Portit oli rikki, joten ilmainen pysäköinti? Sitten jos ei tarpeeks treenaa, nii hyöty lähtee pois, koska treenaamiseen kulutetaan aikaa?

Arsi sanoi:
Käärme lisääntyy ilman toista yksilöä -> molemmat sukusolut koostuvat käärmeen omista geeneistä -> jälkeläisistä tulee käärmeen klooneja. Eli käärme nimenomaan tällöin kloonaa itseään. Kun taas perinteisellä menetelmällä puolet tulevan yksilön geeneistä tulee "äidiltä" ja puolet "isältä".
En tiedä niin paljon biologiasta, että voisin sanoa tuohon järkevästi juuta eller jaata, mutta eikö b-vaihtoehto ole ihan järkeenkäypä ilman, että aletaan miettiä onko "yksistäänlisääntyvä" (en tiedä tieteellistä termiä tuolle) sama asia kuin itsensä kloonaaminen. Tottahan toki tuo kuulostaa järkevältä. Ei kai niillä vauvakäärmeillä voi olla mitään muita geenejä kuin siltä ainoalta vanhemmaltaan saatuja. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, vaan siitä onko Amsterdamin käärme: a) ensimmäinen kloonattu phyton (tai jotain, en muista tarkkaan), b) ensimmäinen itsestäänlisääntyvä käärme, vai c) ensimmäinen koira koirapuistossa...

Avot oli enkussa ja ruottissa suht helpot. Monivalinnat kusi jonki verran.

Molemmista luulen saavani jotai 70 pojoo.

Elcaco sanoi:
En tiedä niin paljon biologiasta, että voisin sanoa tuohon järkevästi juuta eller jaata, mutta eikö b-vaihtoehto ole ihan järkeenkäypä ilman, että aletaan miettiä onko "yksistäänlisääntyvä" (en tiedä tieteellistä termiä tuolle) sama asia kuin itsensä kloonaaminen. Tottahan toki tuo kuulostaa järkevältä. Ei kai niillä vauvakäärmeillä voi olla mitään muita geenejä kuin siltä ainoalta vanhemmaltaan saatuja. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, vaan siitä onko Amsterdamin käärme: a) ensimmäinen kloonattu phyton (tai jotain, en muista tarkkaan), b) ensimmäinen itsestäänlisääntyvä käärme, vai c) ensimmäinen koira koirapuistossa...
En todellakaan usko, että edes YTL vaatisi mitään geenibiologian hallitsemista Englannin monivalinnoissa, mielestäni tuohon vaihtoehtoon päädytään siitä yksinkertaisesta syystä, että A:ssa puhuttiin käärmeistä ja B:ssä pyyttoneista. Käärmeillä "itsestäänlisääntymistä" on havaittu ennenkin, Pyyttoneilla ei.

Oli miten oli, pääasia että meni oikein :D

EDIT:
"Lukion ope" @ Abitreenit:

I
1 C A young mother had died unexpectedly
2 A People living nearby had asked for them
3 B A new block of flats
4 A The woman looked at him sternly
5 B The couple disregarded him
6 C He tried to sound official
7 B He was kept outside the door
8 B He was told who he was
9 A That she was so helpful
10 B During the pregnancy
11 B Let them see the kids
12 C Things were left as they were

II
13 C Media stupidity
14 B Public safety commercials
15 A The use of language in the media
16 B A difference in safety standards
17 B The first python recognized as reproducing itself
18 A He is partially defended by the woman
19 A As a cookbook
20 A Child passengers
21 B Sally criticized Peter
22 B John had behaved childishly

III
23 B Presenting a good argument
24 C Explain any shortcomings
25 A Your recommendations and uniqueness
26 C Those who come from diverse backgrounds
27 B Avoid harassment
28 A Aids other faculties by sharing information
29 B They teach the same things
30 A They shift from one law major to another

a. Ei tarvita niin paljon liikennepoliiseja ja nopeussakkoja tulee myös
vähemmän.
b. Timantteja sisältäviä kirjeitä koska arvelivat niitä roskapostiksi ja
jättivät ne lukematta.
c. Se vie elämisesta niin paljon aikaa ettei sitä kuntoilun avulla saatava eliniän piteneminen ole kannattavaa.
d. Hänen tukkalisäkkeensä on tehty venäläisessä vankilassa, joten hänellä on päässään kokonainen venäläisen vankilan selliosasto.
e. Pyydettiin anteeksi pysäköinnin ilmaisuutta ja kerrottiin ettei
anteeksipyyntö johdu siitä että olisi tullut vihaisia ilmaisuutta
vastustavia kirjeitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom