YO-kirjoitukset Kevät/05

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Arsi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä tein sen vuokrahinta laskun näin:
Olkoon alkuperäinen vuokrista saatu rahasumma x
jos kerran ylläpitokustannukset ovat 12% suuremmat kuin saadut vuokrarahat niin ylläpitokustannukset ovat 1,12x. Jos ylläpitokustannukset lopuksi vielä nousevat 4% niin lopulliset ylläpitokustannukset ovat 1,12x * 1,04 = 1,1648x

Merkitään uutta vuokra rahasummaa y:llä
Jos kerran vuokria täytyy nostaa niin että ylläpitokustannukset ovat 10% vähemmän kuin saadut vuokrarahat niin:
0,9y=1,1648x
y=1,294222x

eli vuokria tulisi nostaa 29,4%....tarkistin tuon ja se meni ainakin paperilla oikein, mutta ei sitte kuitenkaan menny oikein :wall:

34pts matikasta, kun odotin jotain reipasta 20pts. 7.5 tehtävää vastasin, joista yhteen piirsin siis vain kuvion. :|

Tyytyväinen voin olla, vaikka äidinkielestä ei tullutkaan kuin C (77pts lähtee YTL:ään).

Porkkanaraastin sanoi:
Mä tein sen vuokrahinta laskun näin:
Olkoon alkuperäinen vuokrista saatu rahasumma x
jos kerran ylläpitokustannukset ovat 12% suuremmat kuin saadut vuokrarahat niin ylläpitokustannukset ovat 1,12x. Jos ylläpitokustannukset lopuksi vielä nousevat 4% niin lopulliset ylläpitokustannukset ovat 1,12x * 1,04 = 1,1648x

Merkitään uutta vuokra rahasummaa y:llä
Jos kerran vuokria täytyy nostaa niin että ylläpitokustannukset ovat 10% vähemmän kuin saadut vuokrarahat niin:
0,9y=1,1648x
y=1,294222x

eli vuokria tulisi nostaa 29,4%....tarkistin tuon ja se meni ainakin paperilla oikein, mutta ei sitte kuitenkaan menny oikein :wall:
Sä luit vissiin kysymyksen väärin. Sanottiin, että vuokrat on 12% pienemmät kuin ylläpitokustannukset.

Sä oot laskenu tossa, että ylläpitokustannukset olisi 12% suuremmat kuin vuokrat.

Eri asia :)

Yay! Vanhempain kanssa oli veto, että jos bodarimatematiikasta tulee E, niin ovat pystyssä huntin ja jos menee C:n puolelle, niin minä maksan ton saturaisen. Olin aika varma, että korkeintaan M tupsahtaa, mutta tänään tuloksia katellessa oli 38 pojoa kokeesta tullut.

Moon pirun tyytyväinen! :D

Jep jep. Pakollinen pitkämatsku lähti 3 pisteellä.. Hei hei ylioppilaslakki, katellaan sit ens syksynä uudestaan :itku:

-edit terveisin jo nyt neljännen vuoden opiskelija

Hoku sanoi:
Olin aika varma, että korkeintaan M tupsahtaa, mutta tänään tuloksia katellessa oli 38 pojoa kokeesta tullut.

Moon pirun tyytyväinen! :D
Meinaatko että E:n raja laskee noin alas?

Timbe sanoi:
Meinaatko että E:n raja laskee noin alas?

tuolta kun katselee niin lyhyessä matikassa on nähtävästi E:n raja ollut viime vuosina 36-37 pistettä, että kyllä 38 pisteellä pitäisi irrota. Itsekin kirjotin lyhyen matikan ja vasta jälkeenpäin kattelin noita viime vuosien pistemääriä enkä oikein pysty käsittämään miten ne voivat olla noin matalia.

Jaa se oli lyhyt matikka. :jahas: Lyhyessä oli tänä vuonna kuulemma niin helppo koe, että esim viime kevääseen verrattuna keskiarvo on noin 10 pistettä korkeempi! Tässä siis otoksena meidän koulun lyhyen matikan kirjoittajat.

Onko opettajat sanonu mihin pitkän matikan rajat vois asettua? E:n raja yli vai alle 40?

Arsi sanoi:
Arvioin tuossa aikaisemmin, että matikasta tulisi 45-50p ja tänään kävin kysymässä niin 48pojolla lähtee. :D En olisi kyllä uskonut pitkästä matikasta E:tä saavani, mutta ei se vähennä sitä vitutuksen määrää, jos L jää pisteen päähän. Vielä kun se olisi ollut mahdollista saada tekemättä todella tyhmää 4 pisteen huolimattomuusvirhettä tikkataulutehtävässä. :wall:

Olisi nyt reilusti vaikka 52p L:n raja, eikä 49... Keväällä 03 L:n sai 47pisteellä, mutta ei koe mielestäni niin vaikea nyt ollut.
4p lähti siitä tikkataulutehtävästä? Multa oli opettaja ottanut siitä vain kolme pistettä, oliko sulla tehtävä a ja b-kohtineen muuten täysin oikein? Mietin vaan, että onko siitäkin nyt sit yks piste lähdössä pois :D Lähtee 56 pisteenä, 8 tehtävää oikein, tikkataulu huolimattomuus -3p ja esimerkkifunktion tehtävään huono/olematon vastaus -1p. Melkein olisi vielä mahdollisuudet TKK:lle Tuotantotaloutta lukee papereilla, toivotaan että meiän ikäluokka on spedejä :)

Kiipijä sanoi:
4p lähti siitä tikkataulutehtävästä? Multa oli opettaja ottanut siitä vain kolme pistettä, oliko sulla tehtävä a ja b-kohtineen muuten täysin oikein? Mietin vaan, että onko siitäkin nyt sit yks piste lähdössä pois :D Lähtee 56 pisteenä, 8 tehtävää oikein, tikkataulu huolimattomuus -3p ja esimerkkifunktion tehtävään huono/olematon vastaus -1p. Melkein olisi vielä mahdollisuudet TKK:lle Tuotantotaloutta lukee papereilla, toivotaan että meiän ikäluokka on spedejä :)

Mulla 57 pistettä :kippis1: Tän matikan ja reaalin avulla melko varmasti pääsen itse suoraan kouluun. Ajattelin hakea Oulun yliopistoon teknilliseen tiedekuntaan tietotekniikkaa. Tuntuu olevan tuo tuotantotalous aika suosittu näiden yo-kokeissa hyvin menestyvien keskuudessa. Itseä se ei kiinnosta ollenkaan niin ajattelin tonne tietotekniikkaan hakea. Ja pääseepähän varmasti ainakin sisälle kouluun :)

Pitkästä matikasta 50p... Nyt täytyy vaan toivoa että ällän raja olis just toi 50p! Eli sama ku syksyllä 2003. Keväällä 2003 oli jopa 47p.
Harmi ku menee L näin tiukoille, menin kämmimään sen tehtävän 10 kokonaan. Jos olisin vain sen 6-tehtävän osannut, en jotenkin hahmottanut että ne kummatkin kolmiot oli sen ison kolmion kanssa yhdenmuotoisia. Hahmotin vain että se vasemmanpuoleinen niistä... huoh. Ja lisäks tikkataulutehtävän b-kohta meni aivan metsään.

Eli:
Pitkä matikka 50p
Reaali 46p
Enkku 275p
Äikkä 87p ja 87p

Näillä on ihan hyvä lähteä hakemaan kohta :rolleyes:

bodiotso sanoi:
Joopajoo, matikka 59p alustavasti. Vektorit meni väärin koska olin laskenut 7² + 9² väärin. :wall:

No, L:ää hain ja se tuli :rock:
Haha, tuli kalliiksi toi laskuvirhe. Eikös jokainen 60p kirjottaja saa 1000e :D

Ittellä matikka 38p. Mokasin pari vitun helppoa tehtävää ja nyt se jää sitten sen 1-2 pistettä eximiasta. Kyllä vituttaa.

Timbe sanoi:

Ittellä matikka 38p. Mokasin pari vitun helppoa tehtävää ja nyt se jää sitten sen 1-2 pistettä eximiasta. Kyllä vituttaa.
Keväällä 03 eximia oli vissiin 31 vai peräti 30 pistettä... Eli toivoa vielä on.
Tuo 59p on kyllä aika paha :D Tyhmyydestä sakotetaan, tällä kertaa 1000 euroa (melko kallista). ;)

Edit: Tikkataulutehtävästä unohdin sittenkin b -kohdassa ottaa sen tikkojen järjestyksen huomioon (ts. "5 yli 3" puuttui). Siihen taisi sitten mennä se kolmas piste...

Timbe sanoi:

Nojoo, mutta kun niitä 1000e ei odottanut niin eihän se haittaa vaikka niitä ei saa. En olisi millään uskonut että saan näin hyvät pisteet, joten olen kyllä vain iloinen sen takia.

22 pistettä matikasta. Taitaa tehdä aika tiukkaa C:n kanssa. :itku: Oli kyllä mennyt koko luokalta aika perseelleen. Yks kaveri repäs 57 pistettä, mutta kaikki muut jäi alle 25 pisteen. Syytän opettajaa. ;)

- Reaalista 35p (meni yllättävän hyvin)
- Aineistoaineesta 80p ja otsikkoaineesta 85p (meni aika surkeasti, ku oon saanut lähes kaikista äikän aineista E:n)
- Englannista 257p (juuri E:n ja M:n rajalla, tulee varmaan M)
Ruotsin ja pitkän matikan tuloksia en ole vielä saanut, mutta ne molemmat meni aika huonosti..

Kohtalaisen tyytyväinen olen kirjoituksiin.
-Reaali 32p
-Ruotsi 234p
-Enkku 244p
-Äikkä 70 ja 73p(Vähän jäi kaivertamaan, kun tuli tollaset peruspaskat.)
-Matikka 22p( C:hen olisin tyytyväinen, B:hen en.)
-Saksasta tais tulla 212p eli C:n ja M:n rajoilla.

No mäkin teen viimoisen yhteenvedon vielä, että saadaan muutakin kuin näitä älliä ja eximioita. :whip:

Reaali M(28p)
Ruotsi C(187p)
Enkku M(248p)
Äikkä E(87p)
Mattelyhyt M-E(38p, tossa 36-37 on ne rajat olleet jo vuosia, mutta tosiaan aika helppo koe vissiin joten...)
Ranska A :lol2:

Ihan jees kirjoitukset, mutta melkein kaikki aineet on niin rajoilla että en tiedä olenko tyytyväinen vai ihan kiva-fiiliksillä.

E: vitut siitä enkusta mitään E:tä tule...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom