SUPERCARB 1kg -40%

Yllättävä turvotus/lihominen

Moi!

Ongelmanani on siis tämän vuoden puolella tullut turvotus sekä "pömppövatsa". Vielä viime kesänä kroppani oli ns. timmi, eikä ylimääräisiä jenkkoja/vatsaa ollut.
Ruokailutottumuksia en ole muuttanut. Liikun päivittäin 3-4 tuntia, olen low carbilla ja saan hyvin vähän tyydyttyneitä rasvoja... Missä siis vika?
Ensimmäisenä tuli mieleen lääkitys. Lopetinkin e-pillereitten syömisen, mutta vielä ei ole tuloksia nähtävissä. Reenaan 3-4 kertaa viikossa sekä ulkoilen ja venyttelen päivittäin.
Syön pieniä annoksia 5-6 kertaa päivässä. Rasvoja tulee n. 40g ja proteiinia n. 110g. Mittani ovat 161cm/56kg. Kalorit hujakoivat tällä hetkellä 1000-1200 kohdalla, kerran viikkoon pidän "herkuttelupäivän", mutta silloinkin kalorit ovat alle 2000.
Onko teillä vinkkejä/tietoa mistä tämä yhtäkkinen kropan muutos johtuisi.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Onko elämässä tapahtunut muutoksia? Työ-/opiskelu-/ henk. koht.elämässä? Vaikka kirjoititkin ettei ruokailutottumuksiin ole tullut muutoksia, kysyn silti: Syötkö enemmän maitotuotteita kuin aiemmin, oletko muuttanut hiilarien koostumusta (enemmän vihanneksia kuin aiemmin esim.)? Oletko stressaantunut? Oletko liian ankara itsellesi? Oletko muuttanut säännöllisesti saliohjelmaasi?

Sun kroppa on hälyytystilassa

Kehitysmaiden lasten mahat turpoaa puutosten,sekä niukan ravinnonsaannin takia.
Onko sinulla syömishäiriö? Se voi selittää myös tuon turvottelun.

Elät kitukaloreilla, itse liikun samanverran ja syön vähintään 2500 kilokaloria,joskus 3000.
Nosta nyt hyvä ihminen energiamäärää :)
Hormonaaliset muutokset kyllä sitoo nesteitä kehoon.

Kehitysmaiden lasten mahat turpoaa puutosten,sekä niukan ravinnonsaannin takia.
Onko sinulla syömishäiriö? Se voi selittää myös tuon turvottelun.

Elät kitukaloreilla, itse liikun samanverran ja syön vähintään 2500 kilokaloria,joskus 3000.
Nosta nyt hyvä ihminen energiamäärää :)
Hormonaaliset muutokset kyllä sitoo nesteitä kehoon.

Turvotusta ei aikaisemmin, vaikka kitukuurilla ollutkin. Parantunut anoreksiasta, mutta vatsa tuntuu "hylkivän" hiilihydraattteja. Stressiä on työn suhteen, ensimmistä kertaa jouduin saliohjelmankin muuttamaan tän "taudin" vuoksi.
Syömistä rajoittaa entinen taustani, mutta nykyään paljon vapaampi ulkopuoliselle syömiselle ja kiinnostunut uusista ruoka-aineista.

Yritän syödä, mutta tuntuu, että sitten mahassa "velloo" epämääräisesti. Kuituja tulee n. 30-40g päivästä riippuen.

Mitä siis teen? Menen lekuriin?

Kuulostaa että syömishäiriö on takaisin jos liikkuu tuon verran noilla kaloreilla niin kyllähän se kroppa ilmoittelee itsestään

Näköjään... Minkähän takia salitulokseni ovat koko ajan nousseet ja liikkuminen on helppoa... Päivän aikana ei väsytä ja olo hyvä. Tämä minua mietityttääkin...

Tässä viettelen nyt tankkauspäivää ja olo ei hyvä, vaikka ns. normaaleja hiilaripitoisia safkoja vedettykin. Onko vika siis vain päässä?

Koita lisätä rasvaa ruokavalioos, jos oot low carbilla..Ootko miettiny allergioita? Voisitko olla allerginen esim. jollekkin vihannekselle? Se voi pistää mahan turpoamaan. Melkoset määrät liikut päivässä ja noin vähillä kaloreilla. Itse liikun 1.5h-3h päivässä, ketogeenisellä dieetillä noin -500kcal ja syön silti lähemmäs 2000kcal päivässä. Painan 59kg. Turvotus lähteny kokonaan, kun lisäsin reippaasti rasvaa ruokavalioon. Hiilarit n.20g/vrk.

Koita lisätä rasvaa ruokavalioos, jos oot low carbilla..Ootko miettiny allergioita? Voisitko olla allerginen esim. jollekkin vihannekselle? Se voi pistää mahan turpoamaan. Melkoset määrät liikut päivässä ja noin vähillä kaloreilla. Itse liikun 1.5h-3h päivässä, ketogeenisellä dieetillä noin -500kcal ja syön silti lähemmäs 2000kcal päivässä. Painan 59kg. Turvotus lähteny kokonaan, kun lisäsin reippaasti rasvaa ruokavalioon. Hiilarit n.20g/vrk.

Voisiko juusto olla syypäänä? Olen yrittänyt "opetella" juuston syöntiä tekemällä ns. juustosämpylöitä. Mites kaali? Sitä syön aika paljon. En ole syönyt tavallisesta poikkeavia vihanneksia.

Ethän sä syö edes peruskulutuksesi verran ja silti liikut.Syö enemmän, tuo ei ole perustelu eikä mikään että "elimistöni hylkii hiilihydraatteja" . Syö enemmän niitä ruokia mitä nyt syöt.

Ei elimistö ole mikään kone. Ei jatkuvalla miinuksella olo ole sille hyväksi, vaan se tarvitsee niitä kaloreita ihan normaalien elintoimintojen ylläpitoon.

Komppaisin Hazeliä noiden rasvojen osalta -Tarkoittaen hyvien rasvojen lisäämistä (omegat, rypsäri).
Tulee kaloreitakin lisää. Varsinkin jos sitä ruokaa ei määrällisesti uppoa niin paljoa niin rypsiöljyä vaan sekaan :)

Liikut 3-4 tuntia päivässä? Joko olet ammattiurheilija tai sitten liikumiseksi lasket kotityöt yms. mutta et sinä varsinaista treeniä 3-4h/päivä tee... ... ethän?

niinkuin sanoin jo aikaisemmin, viikkoon kuuluu 3-4 salikertaa, 1-2h kävelyä päivittäin, venyttely 30min. salireenit kestää aina 2h + venyttely. Et kyl noita liikuntoja vaan tulee. Kaiken päälle kotityöt + työ. Ja aina vaan jaksaa. Pelko on siinä, et kun pysähtyy, mitä tapahtuu?

Voisiko juusto olla syypäänä? Olen yrittänyt "opetella" juuston syöntiä tekemällä ns. juustosämpylöitä. Mites kaali? Sitä syön aika paljon. En ole syönyt tavallisesta poikkeavia vihanneksia.

Kaali pistää monilla vatsan turpoomaan ja aiheuttaa ilmavaivoja. Juusto, tuskin ellei sulla oo allergiaa. Voit koittaa yksinkertasesti niin, että jätät tiettyjä ruokia pois viikon ajaksi. Lisäät yhden kerrallaan mukaan ja katsot viikon verran aiheuttaako kyseinen tuote mitään ongelmia. Mut siis uskon, et se on toi kaali. Ja se, että syöt liian vähän ja liian vähän rasvoja. Pähkinöitä ja lohta ääntä kohti! :)

niinkuin sanoin jo aikaisemmin, viikkoon kuuluu 3-4 salikertaa, 1-2h kävelyä päivittäin, venyttely 30min. salireenit kestää aina 2h + venyttely. Et kyl noita liikuntoja vaan tulee. Kaiken päälle kotityöt + työ. Ja aina vaan jaksaa. Pelko on siinä, et kun pysähtyy, mitä tapahtuu?
No, omasta kokemuksesta voin kertoa että kun pysähdyt, niin kaikki se väsymys mitä olet pantannut saattaa kaatua niskaan. Ja sitten vasta huomaatkin kuinka pahassa kunnossa olet.

Se miksi vaan jaksat ja jaksat, vaikkakin noin vähillä syömisillä, johtuu siitä että riittävä stimulaatio (esim. treenin yhteydessä rankka ponnistelu) laukaisee stressihormonien tuotannon. Näiden stressihormonien avulla ihminen voikin sitten puskea hyvin pitkälle eteenpäin, ilman että tunnistaa sitä todellista väsymystään. Valitettavasti, stressihormonijärjestelmäkään ei kestä liian rajua käyttöä, joten kun se menee rikki, seuraukset ovat pahoja. Tämän seurauksena mm. rasvavarastojen purkaminen vähentyy, ja yleinen jaksaminen heikkenee. Paino siis nousee vaikka et söisi enempää kuin ennen, tai vähintään pysyy samoissa lukemissa söit sitten kuinka vähän tahansa.

Ihan hyvällä siis tarkoitan, mutta yritä, yritä kovasti nyt alkaa syödä kunnolla ja pitää huolta itsestäsi. Vielä ei ole ehkä liian myöhäistä. Syömishäiriötausta vain lisää riskiä sairastua erilaisiin hormonaalisiin epätasapainotiloihin (koska keholla on stressihistoriaa jo ennen nykyistä, kuluttavaa elämäntyyliäsi). Jätä suosiolla low-carb-ruokavalio ellet pysty syömään tarpeeksi rasvaa. Matalahiilihydraattiset ruokavaliot yhdistettynä rankkaan liikuntaan ja vielä mataliin kaloreihin lisäävät elimistösi stressiä.

Tässä tilanteessa ei ehkä kaalien ja juustojen analysoiminen riitä, vaan on ryhdyttävä pitämään oikeasti huolta itsestäsi. Liikkuvan naisen kalorit lähtevät siitä paristatuhannesta kalorista. Ja kyllä, ihan oikeasti voit syödä tällaisia määriä ja pysyä silti urheilullisena ja hoikkana. Matalat kalorit -> siitä huolimatta painon nousu = aineenvaihdunnan epätasapaino. Kannatan myös sitä, että nostaisit päiväkalorit ylemmäs, niin ei tarvitsisi silmät kiiluen odottaa sitä viikon ainoaa herkkupäivää. Kokeile vaikka ottaa rennommin tuon liikunnan suhteen, jonkin aikaa, että näet kuinka väsynyt todella olet. Mitä nopeammin tartut toimeen, sitä nopeammin myös palaudut.

Ainiin ja offtopic: Voisin kirota maan rakoon kaikki &%% naistenlehdet sun muut jossa tämä low-carb-ilmiö nyt leviää kulovalkean lailla... Okei, kiva, että joku sohvaperuna ymmärtää ettei tarvitsekaan kahviviineriään ja 10 leipäpalaa päivässä, mutta liikkuvat (nais)ihmiset: vähähiilhydraattinen ruokavalio tulee koostaa oikein. VHH ei ole proteiiniruokavalio. Se on matalahiilihydraattinen ruokavalio jossa suuri osa energiasta tulee rasvasta. Proteiini on edelleen ensisijaisesti suojaravintoaine, ei polttoaine, vaikka siitä energiaa tuleekin. Keho (ainakin sen aktiivisen ihmisen) tarvitsee jostain myös helppokäyttöisen energianlähteen palautumiseen, ja jos se ei ole hiilihydraattia niin se on sitten rasvaa. Jep, mutta rasva onkin pelottavaa. Ja jos se pelottaa liikaa niin sitten pitää vaan unohtaa VHH-sähläilyt ja tarttua hiilariin.

Voisivat siis kertoa myös tämän ihmisille samalla kun kiroavat ne pastat ja leivät maan rakoon. Kyllä sitä jotakin pitää syödä, ellei halua tuhota aineenvaihduntaansa.

Täällä kans yks vhh-ihminen ilmottautuu.

Olisin kans ite kiinnostunut että (ite juoksen n. 35km/vko KUN pystyn) kuinka paljon tarttis sitten hiilaria vähintään päivittäin ja missä muodossa?
Ettei tulis tollaista ihmeellistä turvotusta vaikka olis vähillä kaloreilla.

Juu, 40g rasvoilla ja noilla kitukalorimäärillä tuskin voidaan puhua vhh:sta. Tää on taas jonkun rasvakammoisen naisen muunnelma hyvästä ja terveellisestä ruokavaliosta.

VHH: vähähiilihydraattinen ruokavalio, jossa hiilihydraattien määrää rajoitetaan, niin että ne ovat alle 100g/vrk. Puuttuva hh korvataan RASVALLA! Pääsääntöisesti vhh:ssa rasvaa olisi suotavaa tulla päivässä yli 100g.

VHH ei tunne ns. Perinteisen ajattelumallin mukaan hyviä ja pahoja rasvoja eli voita ja kermaa kehiin rohkeasti. Rypsiöljyä ja muita runsaasti omega-6 sisältäviä tulee välttää. Ruokavalion tulisi sisältää runsaasti rasvaista lihaa, kalaa, rasvaisia kasviksia (mm. avokado) ja pähkinöitä, sekä oliiviölyä, kookosöljyä, voita, kermaa ja muita maitorasvoja (turkkilainen jugurtti). Pois kaikki kevyttuotteet ja teollisesti valmistetut kerman ja voin korvikkeet.

Omat makrot ja eritoten rasvamäärä kannattaa lähteä laskemaan seuraavasti:
- paljonko haluan hiilareita/vrk? Mulla esimerkiksi noin 40g/vrk = 160 kcal
- paljonko haluan proteiinia? No mielellään 100g/vrk = 400 kcal
- mikä on päivittäinen karorintarve? Mulla noin 2000 kcal päivässä. Hiilareista ja protskusta tulee vajaa 600 kcal eli 1400 kaloria on otettava rasvasta = noin 155g rasvaa päivässä!!! Näin mä itse syön. Olen 168 cm nainen ja painan 62 kg.

Niin ja herkkupäivät eivät myöskään kuuluu vhh ajattelumalliin. Jos koostat ateriat monipuolisesti oikeasta ruuasta niin, että ne sisältävät riittävästi rasvaa, ei ees tee mieli herkkuja! Mättöpäivä vetää elimistön sekaisen ja siitä turvottelusta kestää toipua useampi päivä.

Aloittajan kysymykseen vastaus: syöt liian vähän! Tuplaa nyt ainakin rasvan määrä ja syö joka aterialla riittävästi rasvaa niin loppuu se pipertäminen 5-6 krt päivässä, et tarvii välipaloja jos syöt kunnon ateriat. Itse liikun runsaasti ja 2-3 kunnon ateriaa riittää päivässä.

Naiset pelkää rasvaa liikaa, ite oon aina ollu normaalipainoinen, mutta saanu sulateltua em. ateriatyylillä ylimääräisen rasvan ja mua entuudestaan tuntemattomat kauhistelee rasvan määrää, jota syön ja sanoo että tuolla menolla lihon....tietäisipä vaan... :).

Selvittäkää oikeasti mitä vhh tarkoittaa ennenkuin rupeatte sitä toteuttamaan, niin vältytte aloittajan kaltaisilta väärinkäsityksiltä. Hyvä tietopaketti löytyy karppaus.info sivuilta, myös Varpu Tavin ja Annika Dahlqvistin kirjat on hyviä ja helppolukuisia tietopaketteja.

Mulla olisi vielä yksi ehdotus, mitä ei mielestäni ole mainittu. Luultavasti ketjun aloittaja ei edes muista, milloin on viimeksi pitänyt totaalilepopäivän. Puhun myös omasta kokemuksesta. Treeni pitäisi koostaa kevyemmistä ja raskaammista viikoista, ja välillä sellaisia aikoja (päiviä/viikkoja) ettei liiku OLLENKAAN. Vaikka kuulostaakin tosi vaikealta. Eikä näiden lepojaksojen aikanakaan saa tinkiä syömisestä :) syödessä ja levätessä sitä kehittyy, ja ne taidot taitaa kumpikin olla nyt vähän hukassa...

Mulla olisi vielä yksi ehdotus, mitä ei mielestäni ole mainittu. Luultavasti ketjun aloittaja ei edes muista, milloin on viimeksi pitänyt totaalilepopäivän. Puhun myös omasta kokemuksesta. Treeni pitäisi koostaa kevyemmistä ja raskaammista viikoista, ja välillä sellaisia aikoja (päiviä/viikkoja) ettei liiku OLLENKAAN. Vaikka kuulostaakin tosi vaikealta. Eikä näiden lepojaksojen aikanakaan saa tinkiä syömisestä :) syödessä ja levätessä sitä kehittyy, ja ne taidot taitaa kumpikin olla nyt vähän hukassa...
opiskelua
No lepopäivä merkitsee omalla kohdallani opiskelua, mutta kotityöt on aina tehtävä. ei niistä voi luistaa. Viimeksi tosin "täysi" lepopäivä taisi olla joulun tienoilla, mutta en ajattele päiviä erikseen lepo/reenipäivä kodin askareitten puolesta. Kuka ne sitten hoitaa?

^^ eihän tässä kukaan ole tiskaamista ja siivoamista kieltänyt :D mutta jos viimeksi lepoa liikunnasta on tosiaan ollut joulun tienoilla, niin...

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Siinähän se vastaus löytyi :) En lähtis sen kummemmin monimutkaistaan asiaa. hillitte niitä juustoleipiä ja kaalta, kattele mitä tapahtuu.

p.s. kaali ja juustosleivät :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom