Ylisuuret odotukset?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gsus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve.

Eli tässä ketjussa keskustellaan ylisuurista odotuksista.

Olen harrastanut bodaamista nyt jo useamman vuoden ajan. Ensi alkuun itse ja lopulta jopa palkkasin itselleni valmentajan. Ikinä en ole ollut tyytyväinen tekemiseeni. Tuntuu, että kaikki muut tekevät paremmin. Kaikki muut ovat isompia ja kireämpiä kuin mitä itse on. Kaiken lisäksi tuntuu siltä, että kaikki muut pystyvät pitämään kireytensä paremmin bulkatessa ja itse vaan lihon.

Onko muilla samoja tuntemuksia?

Tuohon tilanteseen voi liittyä paljon erilaisia tekijöitä, joissa on tai ei ole taustalla odotukset ja niiden mitoitus.
- Joillain on kroonisesti näkemys, että ovat muita huonompia ja taustalla voi olla itsetunto-ongelmia, traumoja ja vaikka mitä psykologista. Tuntuuko muilla elämänaloilla samanlaiselta? Onko muita elämänaloja, jotka edes kiinnostavat?
- Vääristynyt kehonkuva antaa aina ja mistä hyvänsä tuloksesta heikon kuvan. Mittanauhaa, vaakaa, rasvaprosentin mittausta voi käyttää "rationaalisena" temppuiluna tuota vastaan. Jollain konstilla olisi kuitenkin löydettävä usko silmiin ja omaan tekemiseen.
- Oletko koskaan kilpaillut tai muuten hankkiutunut aitoon vertailutilanteeseen, jossa joku ulkopuolinen taho määrittää "hyvän" ja "huonon". Ainakin sillä tavalla voi saada realistisen palautteen.
- On tietysti mahdollista sekin, että oikeasti pärjäät vertailukohtiasi huonommin. Ovatko lähtökohdat aivan erilaiset? Treenaatko omiin kykyihisi, vahvuuksiin ja heikkouksiin sopivalla tavalla?

Kun kyseessä on mieshenkilö on vielä tietysti ihmeteltävä onko parisuhteessa vai ei? Yksinäisillä miehillä on kaikenlaisia psykologisia ongelmia enemmän kuin parisuhteessa olevilla.

Itsellä on ollut aika paljon samanlaisia fiiliksiä monen vuoden ajalta, välillä enemmän, välillä vähemmän. Suurin yksittäinen syy tähän, jonka itse tunnistan, on kehityksen hidastuminen mitä pitemmälle mennään treenivuosissa. Ja tämä oikeastaan liittyy itsetuntoon ja minäkuvaan ( psyyke ) siinä mielessä, että kun alkuvuosina Gainzzeja tulee todella nopeaa tahtia, suhteellisen vähäisellä panostuksella, niin itsetunto kasvaa nopeasti samalla. Tämä on mielestäni pelkästään positiivista, mutta jossain vaiheessa tulee eteen se realiteetti, että jos salilta haetaan ensisijaisesti vahvistusta omalle rikkinäisellä minäkuvalle ja identiteetille, niin " sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää ".

Eli sitten kun näkyvä kehitys alkaa olla todella hidasta, niin on aika vaikea enää ylläpitää treeniin liittyvää mielikuvaa jatkuvasta muutoksesta ja kehityksestä. Eli sä tavallaan tajuat, että olet loppupeleissä edelleen se sama kynis ( vertauskuvainnolisesti ), joka eksyi salille x vuotta sitten. Tämäkään ei ole huono asia, se pistää sinut kasvotusten itsesi kanssa.

Toinen syy, vaikka paljon vähäisempi, on netin suoma "mahdollisuus" päästä jatkuvasti vertaamaan itseä toisiin, ja huomata, että aina on joku parempi. Mutta tämä ilmiö vaivaa koko länsimaista kulutus/kilpailuyhteiskuntaa, ja on oikeastaan sen kantava voima, joten vaikea siltä on välttyä. Yksi vaihtoehto olisi sulkea nettiliittymä, jos siitä pystyy lupumaan, Silloinkin jää enemmän aikaa miettiä, mitä itse oikeastaan haluaa elämältä.

Todella hyvä aihe, joka koskettaa varmasti suurinta osaa salilla kävjöitä. Jos ei sitten satu kuulumaan siihen todella pieneen vähemmistöön joka netissä yms. pääsee esille sen oman geneettisesti poikkeavan lahjakkuutensa, erittäin kovan työmoraaliin ja itsekurin ansiosta. Tähän vielä kun lyödään päälle "feikki" natut, niin soppa on todella valmis ja perus nais/mies punttaajan käsitys siitä mikä on realismia suurelle osalle, on todella vääristynyt!

Kun kyseessä on mieshenkilö on vielä tietysti ihmeteltävä onko parisuhteessa vai ei? Yksinäisillä miehillä on kaikenlaisia psykologisia ongelmia enemmän kuin parisuhteessa olevilla.

Parisuhteessa olevan ei tarvitse enää välittää miltä näyttää :D

Vaginaattorin kanssa samoilla linjoilla. Myönnän itsekin, että on niitä hetkiä, kun kaikki muut tuntuvat olevan isompia ja edellä joka suhteessa. Varsinkin nykyään, jos on aktiivinen somen käyttäjä ja seurailet aktiivisesti kansainvälisiä kilpailijoita tai törmäät heidän kuviinsa välillisesti, niin helposti tulee uskon puute. Ja varsinkin kun on ollut kipeänä ja paino on saattanut laskea muutaman kilon, niin tuntuu kaikki työ menneen hukkaan, vaikka näin ei olekaan.

Itsellä ehkä suurin probleema on ollut viime aikoina, että paino ei nouse ei sitten millään ja tulee jo "terveellisyys" vastaan ruokamäärien suhteen, koska kärsin lievästä refluksista (ruoan takaisinvirtaus ruokatorveen), joka estää sikabulkkaamisen. Olen semmonen reilu 70 kg kirppu 6-7 % rasvoilla ja otin päivässä parhaimmillaan 4500 kcal puhtaalla ruoalla, mutta ei vain paino noussut, mutta olotila oli välillä tukala. Nyt jätin vaa'alla käynnin pois enkä ja keskityn omaan tekemiseeni jatkuvan vertailun sijaan, niin loppuu se painosta stressaaminen ja veikkaan, että kehitystä tulee kuitenkin. Parhaiten kehityksen huomaa kuitenkin vanhoja kuvia tsekkailemalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vaginaattorin kanssa samoilla linjoilla. Myönnän itsekin, että on niitä hetkiä, kun kaikki muut tuntuvat olevan isompia ja edellä joka suhteessa. Varsinkin nykyään, jos on aktiivinen somen käyttäjä ja seurailet aktiivisesti kansainvälisiä kilpailijoita tai törmäät heidän kuviinsa välillisesti, niin helposti tulee uskon puute. Ja varsinkin kun on ollut kipeänä ja paino on saattanut laskea muutaman kilon, niin tuntuu kaikki työ menneen hukkaan, vaikka näin ei olekaan.

Itsellä ehkä suurin probleema on ollut viime aikoina, että paino ei nouse ei sitten millään ja tulee jo "terveellisyys" vastaan ruokamäärien suhteen, koska kärsin lievästä refluksista (ruoan takaisinvirtaus ruokatorveen), joka estää sikabulkkaamisen. Olen semmonen reilu 70 kg kirppu 6-7 % rasvoilla ja otin päivässä parhaimmillaan 4500 kcal puhtaalla ruoalla, mutta ei vain paino noussut, mutta olotila oli välillä tukala. Nyt jätin vaa'alla käynnin pois enkä ja keskityn omaan tekemiseeni jatkuvan vertailun sijaan, niin loppuu se painosta stressaaminen ja veikkaan, että kehitystä tulee kuitenkin. Parhaiten kehityksen huomaa kuitenkin vanhoja kuvia tsekkailemalla.

Sinunkin kehontoiminnasta on moni kateellinen, saa syödä niin paljon kun huvittaa.
Itse lukeudeun niihin joiden kylkiin menee aivan kaikki ja nytkin kiristellessä epäilen että kuivan kesät oravatkin saa päivässä enemmän kaloreita kuin minä.
Itse salitouhusta ei edes tarvitse puhua, kaikki on tiukemmassa fitissä ja tietysti paljon vahvempia&suuremmat lihakset, lisäksi uskoa nakertaa koko touhuun peilikuvan muuttumattomuus vaikka kuinka yrittää parastaan.

Miettinyt itsekkin että onko vääristynyt ihmiskuva muodostunut ihmisistä jotka käy salilla, kadulta jos tempaisee sata ihmistiä riviin salivaatteisiin ja alkaa vertaamaan heihin niin saattaisi olla tilanne toisinpäin?

Itse varmasti aika samanlainen läpipaskoja kuin vilmo. Paino 75kg nurkilla, ja rasvat aina ollu siinä arviolta 10(+/- 2) pinnassa, söi tai oli syömättä. Huomasin itsekin, että kaikki tekeminen parani ja kaikesta alkoi nauttia enemmän ku lopetti kaikki jengin some/youtube kattomisen, koska somessa kaikki on aina täydellisiä tai lähellä (kuvat yms.) ja myös käytännössä kaikki alan youtubekanavat, paria lukuunottamatta, koska suurinosa on mainostusta ja itsensä esittelyä, ilman mitään oikeeta asiaa sekä myös edellisen vaa'an hajottua uuden ostamatta jättäminen oli parhaimpia päätöksiä ikinä. Puhumattakaan siitä, että punnitsisi kaiken syömänsä. Yksi iso syy siihen miksi keskivertokuntoilijalla, ja varsinkin nuorilla miehillä on täysin epärealistiset odotukset siitä, mitä odottaa, on netti pullollaan olevat fake nattyt. Sanomattakin selvää, että tietyissä sarjoissa homman nimi on mikä on, mutta itsestään väärän kuvan antavat em. fake nattyt on koko fitneksen syöpä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom