Ylipainoinen ja lisäravinne.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
58
Olen vajaat pari kuukautta käynnyt salilla 3/vko, ja nyt mietin pitäisikö hankkia lisäravinteita, tehostamaan salilla vietettyä aikaa.

Mutta kun len noin 20 kg ylipainoinen, niin en oikein tiedä sopiiko tuotteet alkuunkaan minulle...
Painoa on itse asiassa tullut lisää :curs: nyt 179cm/103kg
Salin huuhaa rasva% mittari mittasi melkein 30% rasva prosentin :(

Salilla myydään Best ja Maxim merkkisä tuotteita. Tyyriiltä vaikuttaa, esim "Best3 Protein 23e/800g." tarjouksessa...

Mutta mutta, kannattaako tollasia newbie harrastajan edes harkita, vai onko nuo tuotteet enemmän urheilioiden / bodareiden juttuja?

Itse voisin kuvitella että tässä vaiheessa kyseessä voisi olla jotain ennen treeniä (hiilari), treenin aikana (H20/creatine) ja treenin jälkeen (proteiini) tuotteita. Vai olenko ihan pihalla / markkinamiesten uhri :)

Ruokavalion muutos vähähiilihydraattisempaan ja enemmän proteiinisempaa pitäisi alkaa vaikuttaa ulkonäköön aika kohinalla.

Jos tarkoituksenani olisi vähentää rasvaa kuntosalilla käymällä niin en kyllä ainakaan erikseen söisi hiilihydraatteja turhaan. -Niitä saa muutenkin liikaa normaalista ruoasta :(

Tällaista pohdintaa..

yykaakoo sanoi:
Itse voisin kuvitella että tässä vaiheessa kyseessä voisi olla jotain ennen treeniä (hiilari), treenin aikana (H20/creatine) ja treenin jälkeen (proteiini) tuotteita. Vai olenko ihan pihalla / markkinamiesten uhri :)

Mun mielestä olet kyllä jollain tavalla jonkun markkinoinnin uhri, ensinnäkin omasta mielestäni ennen treeniä nautitut hiilarit ovat aivan turhia, etenkin kun yrität dietata.

Toiseksi, eihän se niin ihme ole jos paino hieman nousee alussa, kun saat lisää lihasmassaa, et nyt aivan selväksi tehnyt yritätkö rasvoja poltella, mutta näin käsitin...Siis ennen treeniä voisit mielestäni olla n.2-4h syömättä mitään, sitten ~30min. ennen treeniä voisit ottaa pienen proteiinipaukun.

Treenin aikana riittää pelkkä vanha kunnon H2O.

Treenin jälkeen voit tehdä palautumisjuoman aineksista Halpaa heraa (10-15e/pussi) ~1dl ja vaikka maltoa (5-7e/pussi) ~2/3dl tai miten parhaaksi näät, tai sitten heti treenin jälkeen proteiini ja siitä noin 15-30 min. malto tms. nopea hiilari.

yykaakoo sanoi:
Mutta kun len noin 20 kg ylipainoinen, niin en oikein tiedä sopiiko tuotteet alkuunkaan minulle...
Painoa on itse asiassa tullut lisää :curs: nyt 179cm/103kg
Salin huuhaa rasva% mittari mittasi melkein 30% rasva prosentin

Niin. Joo. Perinteisen painoindeksin mukaan varmasti 20 kg ylipainoinen.

Mutta mieti siltä pohjalta että minkä näköinen olisit, jos ne 20 kg olis esim. lihasta tai sinne päin. Sähän olisit aivan bodarin näköinen. Aivan kaappi. Eli älä mieti painon pudottamista ykkösasiana vaan lihaksen lisäämistä ja rautojen raskautusta.

Ota proteiinia. Valitse jauhot sen mukaan missä on mahd. paljon proteiinia eikä niin paljon hiilihydraattia. Maustetut proteiinit on niin nannan makuisia että niitä voi vetää aina kun makeanhimo yllättää.

Eli jos sä olet aloittelija, niin suurin ongelma tod.näk. on siinä ettet saa riittävästi proteiinia päivittäisessä ruokavaliossa. Vaikket ikinä uskois. Muutos hiilihydraattipainotteista proteiineihin päin on vaikea.

eiks treenin jälkee ole parempi tai pitää saada heti hiilaria ja proteiinia vaikka tunnin päästä jos nyt näi tarkkoja ollaa mut Xtreme vaa sano tos et "heti treenin jälkeen proteiini ja siitä noin 15-30 min. malto tms. nopea hiilari." eli toi on musta ainaki väärin sanottu :)

Dynamite88 sanoi:
eiks treenin jälkee ole parempi tai pitää saada heti hiilaria ja proteiinia vaikka tunnin päästä jos nyt näi tarkkoja ollaa mut Xtreme vaa sano tos et "heti treenin jälkeen proteiini ja siitä noin 15-30 min. malto tms. nopea hiilari." eli toi on musta ainaki väärin sanottu :)

juu noin oon miekii kuullu.. nimittäin pehkosen sivuilla on juttuu

ed1 siellä sanottii että heti pitäs saaha hiilaria ettei se proteiini mene enerian tarpeen tyydyttämiseen

Töpseli sanoi:
juu noin oon miekii kuullu.. nimittäin pehkosen sivuilla on juttuu

ed1 siellä sanottii että heti pitäs saaha hiilaria ettei se proteiini mene enerian tarpeen tyydyttämiseen
Tästäkin asiasta on useita kantoja, kukin uskoo ketä tahtoo. Pääasia kuitenkin on ottaa se palkkari 30min. sisällä treenin loppumisesta.

Noi hifistelyt jättäisin vielä tässä vaiheessa sikseen. Ainakin tästä threadista.

Onko järkeä jos heilauttelee niin sanotussa ketossa hiilareita esim 30g viikko ja seuraava viikko 100g? Sais toisella viikolla hieman enemmän vapauksia syödä, vai antaa rauhassa mennä keton puolelle tai no taitaa se mennä tolla 100g:lläkin keton puolelle.Mutta onko tollasessa järkeä?

Kiitos vastauksistanne :)

Kuntosalilla ohjelmaa tehdessä, sanoivat että 1-2 tuntia ennen treeniä pitäis jotain syödä (tyyliin ruisleipää) ettei heti hyydy salilla. Tämä kai sitten on ne hiilarit :)

Proteiiniko nyt olisi se tärkein lisäravinne?
Sitten mahdollisesti nopeasti imeytyvä hiilari?

Mutta entäs tämä "creatine" ? Mikäs se on. (Katselen Miken "lisäravinne settiä")

Vitamiineja ja jotain omega kalanmaksaöljykapseleita syön jo ennestään :)

Niin ja protskuako siis käytännössä 30min ennen ja 30 min jälkeen salin ?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ojuni sanoi:
Tästäkin asiasta on useita kantoja, kukin uskoo ketä tahtoo. Pääasia kuitenkin on ottaa se palkkari 30min. sisällä treenin loppumisesta.

Noi hifistelyt jättäisin vielä tässä vaiheessa sikseen. Ainakin tästä threadista.

Juu ei hifistelyä kiitos :nolo:

yykaakoo sanoi:
Kiitos vastauksistanne :)

Kuntosalilla ohjelmaa tehdessä, sanoivat että 1-2 tuntia ennen treeniä pitäis jotain syödä (tyyliin ruisleipää) ettei heti hyydy salilla. Tämä kai sitten on ne hiilarit :)

Proteiiniko nyt olisi se tärkein lisäravinne?
Sitten mahdollisesti nopeasti imeytyvä hiilari?

Mutta entäs tämä "creatine" ? Mikäs se on. (Katselen Miken "lisäravinne settiä")

Vitamiineja ja jotain omega kalanmaksaöljykapseleita syön jo ennestään :)

Niin ja protskuako siis käytännössä 30min ennen ja 30 min jälkeen salin ?
Jos syöt ruisleipää (= hitaita hiilareita) ennen treeniä, keho sulattelee ruokaa ja energia menee siihen -> et saa täyttä tehoa treenistä. Tee siis mielummin niin että syöt hitaita hiilareita (puuroa, ruisleipää yms) joku 3-4h ennen treeniä, ja sitten ½-1h ennen treeniä, kuten jo aikasemmin mainittiin, otat vaikka proteiinidrinkin. Ei tämä mitenkään pakollinen ole, mutta jos syöt jotain hiilareita lyön vaikka vetoa että treenit kusee, itsellä meinas lentää laatta :D (kokeile vaikka kerran jos et usko!) :david:

Proteiini itsessäänhän ei ole lisäravinne, vaan makroravinne jota löytyy ihan tavallisesta ruoasta (lihasta, maitotuotteista). Lihakset tarvitsevat proteiinia kasvaakseen, joten pidä huoli siitä että syöt joku 200g proteiinia päivässä.

Kreatiinin voit mielestäni jättää pois, et tarvitse sitä vielä tässä vaiheessa. Sitten myöhemmin voit alkaa hifistelemään jos siltä tuntuu ;)

Protsku siis ennen treenin ja heti treenin jälkeen nopeiden hiilareiden kanssa palautusjuomassa.

PS. Haluat varmasti saada pois tuota vararengasta? Silloin tärkein asia on varmasti kuitenkin turhien asioiden pois jättäminen, eli jätä ne karkit ja sipsit sinne kaupan hyllylle ja osta mielummin vaikka palautusjuomaa ;) Ei laihduttaminen vaadi muuta kun asiaan perehtymistä ja hyvää itsekuria :thumbs:

Tsemppiä :kippis1:

ak8400 sanoi:
hyvää itsekuria

:urjo:

Uiddu... Meikä on niin mulkku etten tarvi edes itsekuria. Juu ei asiat tossa varmaan tulikin että ei muuta ku tsemppiä vaan. Ittellä tuo 18 kg takana (josta 15 ketogeenisellä), ja vielä 20 jäljellä :) Kattoo sitte miltä se roppa näyttää.

Alotin kans saliharrastuksen tukemaan tätä hommaa, ja sen vinkin vois lisätä että rupeeppa käyttämään mittanauhaa puntarin lisäksi. Mulla kävi niin (hyvä tuuri?) että lihasta tulee tässä samalla lisää kun rasvaa lähtee pois, ja jos pelkkää vaakaa tuijottaisi niin alkais vituttaa kun kehitys näyttää niin hitaalta. Todellisuus on taruakin ihmeellisempää :thumbs:

Dynamite88 sanoi:

Perustelen tämän sillä siis mikäli ei tosiaan ole syöty ~3:n tuntiin ennen treeniä ei veressä juurikaan ole aminohappoja vapaana kiertelemässä(on mutta melko vähän), ja mikäli käytetään perusheraa(konsentraatti) sen imeytyminen kestää kutakuinkin 30 min, jonka jälkeen veressä taas on paljon aminohappoja vapaana ja voidaan käyttää esim. malton aiheuttamaa insuliinipiikkiä hyödyksi näiden aminohappojen kuljettamiseksi juuri sinne lihaksiin jonne ne halutaan!

Hifistely or not, onhan mahdollista että olen väärässäkin, mutta tämä olikin nyt vain tällainen mutu pohdinta. :)

Kiitos kaikille vastauksista.

Taidan aluksi vain kokeilla vaikka sitä salin tarjoamaa tarjousta (""Best3 Protein 23e/800g."), ja katsoa miltä tuntuu. :)

ak8400 sanoi:
Jos syöt ruisleipää (= hitaita hiilareita) ennen treeniä, keho sulattelee ruokaa ja energia menee siihen -> et saa täyttä tehoa treenistä. Tee siis mielummin niin että syöt hitaita hiilareita (puuroa, ruisleipää yms) joku 3-4h ennen treeniä, ja sitten ½-1h ennen treeniä, kuten jo aikasemmin mainittiin, otat vaikka proteiinidrinkin. Ei tämä mitenkään pakollinen ole, mutta jos syöt jotain hiilareita lyön vaikka vetoa että treenit kusee, itsellä meinas lentää laatta :D (kokeile vaikka kerran jos et usko!) :david:

Ehdottomasti näin. 3 tuntia on minulla se paras mahdollinen aina syödä hiilaripitoinen ateria ennen treeniä. Sitten 30-60 min. ennen salille menoa 30-40 g proteiinidrinkki. Huono olo tulee minullakin jos hiilareita vedän just ennen treeniä, oli ne sitten nopeita tai hitaita.

Timba79 sanoi:
Huono olo tulee minullakin jos hiilareita vedän just ennen treeniä, oli ne sitten nopeita tai hitaita.

Allekirjoitan 100%. Aiheesta lisää (katkeraa) avautumista treenipäiväkirjassani, kunhan saan sen päivitettyä :curs:

Vaan erilaisia olemme me ihmiset, avokki taas voi popsia kunnon annoksen puuroa sokeroiduilla marjoilla tunnin-pari ennen treeniä, ilman mitään ikäviä lieveilmiöitä...

Gillyanne sanoi:
Vaan erilaisia olemme me ihmiset, avokki taas voi popsia kunnon annoksen puuroa sokeroiduilla marjoilla tunnin-pari ennen treeniä, ilman mitään ikäviä lieveilmiöitä...

Minä allekirjoitan tämän myös, itse huomaan huomattavan eron treenin kulkemisessa jos olen syönyt alle 2h ennen treeniä jotain, kun taas kauniimpi puoliskoni voi vetää mahan "täyteen" ja puolen tunnin päästä vetää normaalin treenin.

Haluan toivottaa tsemppiä sulle. Itse olen käynyt salilla n 2 vuotta ja lähtöasetelma oli huonompi kun sulla. N 3v sitten lääkäri mittasi rasvaprosentin ja se oli yli 40!!! (mittasi kolme kertaa ennenkuin uskoi) Pituus oli 180 ja paino 117. Tein samana päivänä päätöksen että nyt riitti ja aloitin dieetin. Tiputin n 10kg ja aloitin salilla käynnin. Nyt paino on n 95 ja olo on parempi kuin koskaan 40 vuotisen eloni aikana. Mutta se mitä haluan sanoa on se että sulle tulee varmasti hetkiä kun tuntuu että kehitys polkee paikallaan ja sali ei maistu. Silloin muista miten paska fiilis on ollut ennen harrastuksen alkua ja kaiva sieltä se tsemppi. Mun tavoite on muutaman vuoden päässä enkä oleta että 40 vuoden aikana kerätyt ihrat häipyy vuodessa tai parissa mutta jokainen salikäynti on kohti vielä parempaa ja energisempää elämää. No olihan kummaa vuodatusta mutta se siitä ja nyt salille = )

ittelläni oli vähän sama tilanne kuin yykaakoolla pari vuotta sitten, mutta painoa oli hiukka enemmän. 181cm ja 120 kg. Ikää on 37.

Silloin ajattelin että ei stna. nyt piisaa.
Aloitin puntin lisäksi ympärivuotisen maastopyöräilyn ja pistin ruokailutottumukset täysin uusiksi.
Lihaa on varmasti lähtenyt jonkin verran, mutta painokin on nyt 82 kg luokkaa, kun viimeksi punnitsin.
Pointtina on nyt se että kyllä se vanhakin oppii uusia tapoja :rock:
Eli paljon tsemppiä täältäkin urakallesi . ei se vaadi kuin pikkasen piiskaa :whip:

Suositut

Back
Ylös Bottom