Ylioppilaskirjotusten hyöty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samout
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Gallup ku kiristää:wall:

Onko kellekkään ollu kirjotuksista mitään hyötyä? Jatko-opiskelupaikkoihin saa pisteitä ku hakee, mutta ei nekään mitään varsinaisesti ratkase ymmärtämäni mukaan.

samout sanoi:
Gallup ku kiristää:wall:

Onko kellekkään ollu kirjotuksista mitään hyötyä? Jatko-opiskelupaikkoihin saa pisteitä ku hakee, mutta ei nekään mitään varsinaisesti ratkase ymmärtämäni mukaan.

Kymmenen vuotta sitten kirjoitin enkä ainakaan tähän päivään mennessä ole mitään hyötyä huomannut. Kuten en muutenkaan lukiosta. En tosin lähtenyt enää lukion jälkeen opiskelemaan, joten en ole välttämättä ihan oikea mies vastaamaan...

-edit- Tosin arvosanatkin on niin perseestä, että ei niillä kuitenkaan olisi ollut mitään väliä.
nimim. ABCCC

Saihan noista kirjotuksista lukion päästötodistuksen ohella sen verran lähtöpisteitä yliopiston hakuun ettei tarvinnut pääsykokeissa käydä.

nii tota just et tällänen tavallinen C-M jaakko ei suoraa mihkää pahveilla pääse, ja ei niist paljo pisteitäkää jatko-opiskelupaikkoi varte ropise:jahas:

badhair mitä muute sitte teit jos lukionjälkee töihi, joku perheyritys? jos saa tiedustella :rolleyes:

samout sanoi:
badhair mitä muute sitte teit jos lukionjälkee töihi, joku perheyritys? jos saa tiedustella :rolleyes:

Saa tiedustella. Haahuilin ensin puoli vuotta ja sit vuodeksi inttiin. Armeijan jälkeen puoliksi tuurilla ja puoliksi suhteilla pääsin toiselle puolelle Suomea (kotipaikasta katsoen) töihin (ihan varastohommiin). Otin "riskin" ja muutin 500km:n päähän paikkaan jossa ei juuri tuttuja ollut. Olin siellä varastolla vuoden verran, otin loparit ja muutaman mutkan kautta pääsin kaupan alalle töihin. Sillä tiellä olen edelleen. Tehtävät muuttuneet ja vastuu kasvanut matkan varrella, mutta mitään varsinaista koulutusta en ole hommiini saanut.

-edit-
AM sanoi:
Parturi-kampaajaksi, kenties ?

:D Joo, ei...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
SniffDaddy sanoi:
Onhan siitä paljonkin hyötyä. Vois se yliopiston kairaaminen vaikka amispohjalta olla astetta tukkosempaa.

Samaa mieltä. Ainakin jos mielii teknilliselle alalle niin lukion pitkät fysiikat ja matematiikat on kova juttu.

Minulle ei ole ollut muuta hyötyä lakista kuin se, että saavutin tavoitteen, jonka olin asettanut itselleni jo kauan ennen peruskoulun alkua. Enkä ole toistaiseksi kokenut tarpeelliseksi hyödyntää mahdollisuutta jatkaa akateemisen uran luomista. Toistaiseksi.

Brynjard sanoi:
Saihan noista kirjotuksista lukion päästötodistuksen ohella sen verran lähtöpisteitä yliopiston hakuun ettei tarvinnut pääsykokeissa käydä.

Mihin tiedekuntaan noin pääsee? Kunpa olisin ollut paremmin mukana opon tunneilla.

kpsk sanoi:
Mihin tiedekuntaan noin pääsee? Kunpa olisin ollut paremmin mukana opon tunneilla.

Vaikka mihin. Jossakin abi- tai valintaoppaissa nämä on täydellisesti selvitetty. Oppaita saa yliopistojen nettisivuilta pdf-tiedostona tai tilattua ihan postitse. Teknillisiin tiedekuntiin lasketaan yleensä neljästä parhaasta aineesta pisteet (L=4, E=3 jne, paitsi pitkän matikan L mahtaa olla 6p) ja sitten lisäksi esim. päättötodistuksen fysiikan/kemian arvosanasta voi saada pisteitä. Luonnontieteelliseen tiedekuntaan pääsee monesti sisään (matikalle, fysiikalle ja kemialle ainakin) pelkällä pitkän matikan tai reaalin E:llä tai L:llä. Näin ainakin Oulun Yliopistossa. Viime keväänä itse hain niin ei ihan tuoreessa muistissa oo nuo, voi olla virheitäkin mukana. Niin ja uusi reaali on saattanut noita pisteytyksiä muuttaa...

Jaksoin lukea melko hyvin ja kirjotin 4 Laudaturia. Oon todellakin hyötynyt siitä. Ensin kun hain ammattikorkeaan (BBA) 2003 ja sitten viime keväänä yliopistoon (KTM) hakiessa. Molemmilla kerroilla sisäänpääsy oli _todella_ helppoa. Ja muutenkin on joskus ollut hyötyä random-tilanteissa (työhaastattelut sun muut) jos asia on tullut esille. Vaikkei tuo nyt välttämättä ihmisen fiksuudesta mitään kerrokaan niin kyllä sillä lisäpisteitä silti saattaa ansaita.
Täytyy sanoa että oon todella tyytyväinen että oon jaksanu nähdä vähän vaivaa kirjoitusten eteen.

Cassyput sanoi:
Jaksoin lukea melko hyvin ja kirjotin 4 Laudaturia. Oon todellakin hyötynyt siitä. Ensin kun hain ammattikorkeaan (BBA) 2003 ja sitten viime keväänä yliopistoon (KTM) hakiessa. Molemmilla kerroilla sisäänpääsy oli _todella_ helppoa. Ja muutenkin on joskus ollut hyötyä random-tilanteissa (työhaastattelut sun muut) jos asia on tullut esille. Vaikkei tuo nyt välttämättä ihmisen fiksuudesta mitään kerrokaan niin kyllä sillä lisäpisteitä silti saattaa ansaita.
Täytyy sanoa että oon todella tyytyväinen että oon jaksanu nähdä vähän vaivaa kirjoitusten eteen.

juu mäki näin kyl vaivaa iha helvetisti mutta silti paras arvosana tällähetkellä M, E maantiedon reaalista ehkä tulos. Aikaa meni lukemisiin ja muihi kuukausii ja paskaa paketissa oli tulos:(

TRENT sanoi:
Samaa mieltä. Ainakin jos mielii teknilliselle alalle niin lukion pitkät fysiikat ja matematiikat on kova juttu.

mutta tämähän ei tarkoita sitä että tarvitsee kirjoittaa. pääsee lukiosta päättötodistuksellakin. itse en kirjoittanut, ainakin yksi hyvä puoli oli etten kirjoittanut , säästyi rahat, missään ei ole ollut tarvetta tähän mennessä mulle sille yo pahville.
mutta onhan siinä se "perinteitä" kunnioittava olemus kun sen on läpäissyt ja hatun saanut, itse asiassa lukio on perseestä, sinne pitäisi olla paljon vaativammat sisään pääsyt, mitä vittua mäkin sen kävin, raksan olis sillo päässy 2 vuodessa ja rahaa tulis, nytten täällä kynsiä syön.

lukion hyöty ihmiselle joka vielä miettii yläasteella, katotaan sitten, mennään ny eka lukioo ja sit inttiin = 0

Pääsin paperivalinnassa opiskelemaan, ei kai niistä muuta hyötyä ole ollut. En usko, että kukaan työnantajakaan koskaan kyselee, että mitenkäs kirjoitukset meni. Ainakaan tähän asti ei oo kyselty.

SniffDaddy sanoi:
Onhan siitä paljonkin hyötyä. Vois se yliopiston kairaaminen vaikka amispohjalta olla astetta tukkosempaa.

Juurikin näin. Monet valittavat, että ikinä ei oo papereillaan mitään tehnyt vaikka yliopistossa opiskelevat. Vähän sama kuin sanoisi, että lukutaidosta ei ole mitään hyötyä. Eihän sillä mitään saa, mutta avaimena se toimii moneen paikkaan.

Kirjoituksien hyödystä en tiedä mutta pahvia näyttämällä saattaa saada mummolta vaikka vähän rahaa. "Kato mummo, mul on täs pari Improbaturia ja pari Approbaturia." Mummo tihrustaa paperia ja kuullostaa korvaan niin hyvältä että rahaa tulee ;)
Uskon että kirjotuksista on hyötyä ainakin osalle porukasta, mutta mulla ylioppilaskirjoitukset oli lähinnä sellainen ylimääräinen haaste toisen tutkinnon ohella.

Back
Ylös Bottom