Koipireisi sanoi:Jaså, nu ska vi knulla kommatecknet tillsammans. Vad kul! Jag skulle nämligen inte säga "varken du tycker om det eller inte" utan "vare sig du...". Men det kan ju vara fråga om en fennicism. Vill man säga "varken" där kan man väl göra det. "Blanda bort" låter också en aning osvenskt - menar du att deras språkkunskaper blir "utspädda" (med andra ord, blir "tunnare" pga felaktigt språkbruk), eller att de blir förvirrade när de ser fel konstruerade meningar?
Om det nu gäller skillnader i dialekt eller stil spelar egentligen ingen roll. Men om man jämnt använder sig av fel genus, ja då blir det bara slarvig svenska. Fy skäms!
Ö. en före detta pojkhora från Malmskillnadsgatan
"Kaikki jotka osaavat ruotsia ovat håmåja" - vanha viidakon sananpläjäys
För att fortsätta knullandet, så rättade jag endast felen... Alltså jag gjorde den minsta ändringen som krävdes för att göra meningen grammatikaliskt korrekt. Blanda bort är faktiskt en ren fennicism, men godkänns nuförtiden också i studenten, så man får väl använda det? Förvirra är faktiskt det korrekta ordet som används i Sverige.
Mielenkiintoista muuten miten ruåtti näyttää todella erikoiselta foorumissa vaikka se sattuu olemaankin toinen äidinkieli. :D