Ylin vaihde

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
29.8.2003
Viestejä
705
Kukapa meistä ei haluaisi olla autotoimittaja? Ne saa aina ajaa upeilla autoilla Valencian mutkaisia vuoritoteitä kovempaa ja kivempaa kuin suomessa. Paikalliset sensuellit pirkot vilkuttavat tien laidassa, ilta-aurinko laskee välimeren usvaan. Auto parkkiin ja tapakselle. En ainakaan löytänyt thread-haulla niin nyt olisi tarkoitus pyytää kaikkia jotka ovat ottaneet tyypit uudella autolla lähettämään koe-ajo-raportin hyväksi ja havaitussa top gear- hengessä. Siispä aloittakaamme:

Nissan Qashqai 2.0 - Katu-uskottava (tai sitten ei)

Otin tyypit Nissan Qashqain 2.0 litraisella bensamallilla eilen. Nissanin brandilupaus tälle uudelle ns. crossover- mallille on "urban proof", joka vapaasti suomennettuna kääntyy katu-uskottavaksi. Lähdin siis avoimin silmin ja iloisin mielin tarkastamaan pystyykö bilikka vastaamaan tähän suht kovaan brandilupaukseen. Toki jos aivan totta puhutaan osa pontta oli että Nissan lupasi tarjota syötävää koeajon yhteydessä...

Kun astelin Suomen Helsingissä harmaassa räntäsateessa rantaravintola Carousellin parkkipaikalle ensimmäisenä ajatuksena mieleen nousi että "eihän toi oo yhtään niin erikoisen näköinen kuin kuvissa". Olihan se kieltämättä hauskan ja hieman erikoisen näköinen, mutta sponssikuvat on näköjään otettu (eikös ne toisaalta aina) autolle sangen edullisista kuvakulmista. Kiesi on myös luonnossa paljon pienempi kuin luulin. Ei se kymmenen senttiä lisää Corolaan hirveästi ole, mutta ei tätä toisaalta voi miksikään pikkuautoksikaan luonnehtia.

Ravintola ovista sisään ja sapuskalle. Nissan on ymmärtänyt että tie autonostajan sydämeen käy vatsan kautta. Luulin saavani nakkisämpylää mutta runsas buffee erikoisherkkuineen (mm. varraskanaa satay-kastikkeella, parmesan leipiä, quesadilloja, savulohta yms.) vei kielen mennessään! Imo jopa suorastaan "härski" kikka saada katsastaja rennolle ja hyvälle mielelle ennen tyyppejä.

Ja sitten autoon: Auto on noin 10 senttiä normicorolaa korkeampi mutta sisäännousu sujuu luonnekkaasti. Oikea ajoasento löytyi helposti. Allekirjoittaneelle oli todella iso yllätys millainen fiilis em. Nissanissa oli sisällä. Auto tuntuu ainakin kuljettajan paikalla huomattavasti kokoistaan isommalta, sisustaratkaisuissa oli selkeästi kalliimman auton fiilistä. Erilaisia nippuloita ja nappuloita oli tosin määrä joka heikompaa hirvittää, mutta niiden muotoiluun on panostettu paljon.

Ensin kierros Nissanin parkkikselle tekemällä "ralliradalla" jossa opeteltiin auton kääntösäde, hahmotettiin koko, ylitettiin semmonen ehkä 20-30 senttii korkee este. Esteen yli Qashqai meni mallikkaasti vaikka henkilöautoon tottuneena hirvitti. Eli kyllä tässä ainakin nimeksi on "maasturia". Ei kun tienpäälle. Nissan oli hyvänä ideana laittanut autoon suositellun koeajolenkin kartan, ettei homma menisi arpomiseksi ruuhkaisessa pääkaupungissa. Ohjaus on hiljaisilla nopeuksilla allekirjoittaneen makuun hieman turhan löysä, toisaalta positiivista tässä on että rattia kääntää vaikka yhdellä sormella. Vaihteisto on kuusilovinen. En kaupunkityyppien perusteella pysty sanomaan onko tästä oikeasti mitään hyötyä - tärkeintä kuitenkin että vaihdekepin nuppi on hienoa karkaistua terästä :)

Auto ei ajossa tunnu mitenkään erikoiselta. Fiiliksiä ei herää oikeastaan suuntaan jos toiseenkaan. Toisaalta se että huomio ei kiinnity oikeastaan mihinkään kertoo onnistuneesta suunnittelusta. Ainoa mikä arveluttaa on että jopa suht. alhaisilla kaupunkinopeuksilla moottoriäänet kuuluvat sisään sangen selvästi. Mukulakivellä suu kääntyy virneeseen - kärry nielee epätasaisuudet todella hienosti eikä röykytä yhtään. Toisaalta kuinka monta prosenttia normiajoa normiajajalla on mukulakiveä..Korkea maavara tuottaa pakettiautomaisen fiiliksen hahmottamiseen - kaikkialle näkee huomattavasti paremmin kun alusta on korkeammalla, mikä seikka normicorolassa helposti unohtuu.

Jätän auton parkkiin ja poistun räntäsateeseen. Yleisfiilis on että kaiken hypen jälkeen auto oli jotenkin kamalan tavallisen oloinen. Voisi sanoa että se on oikein mainio käyttöauto ihmisille jotka ovat valmiita maksamaan pikkuisen enemmän siitä, että muut luulevat heidän ajavan jollain erikoisella. Auton crossover muotoilu on siinä mielessä konventionaalista että muotoilusta ei oikeastaan ajattele mitään sen jälkeen kun autoa on muutaman minuutin tiiraillut. Vastaako Qashqai lupaukseen katu-uskottavuudesta. Mielestäni ei. Parempi termi olisi ehkä "katu-kiva". Toisaalta ei sekään ole huono asia, kyllä uusi Nissani massasta erottuu ainakin näin alkuvaiheessa.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Auto ei ajossa tunnu mitenkään erikoiselta. Fiiliksiä ei herää oikeastaan suuntaan jos toiseenkaan.
Jätän auton parkkiin ja poistun räntäsateeseen. Yleisfiilis on että kaiken hypen jälkeen auto oli jotenkin kamalan tavallisen oloinen. Voisi sanoa että se on oikein mainio käyttöauto ihmisille jotka ovat valmiita maksamaan pikkuisen enemmän siitä, että muut luulevat heidän ajavan jollain erikoisella.

Hyvää analyysiä. Yllä lainattu teksti kiteyttääkin Nissanin olemuksen aika hyvin, viimeisen virkkeen sisältö on taas uutta linjaa Nissanilta.
 
Et sattumoisin pyöritelly sitä Qashqaita eilen siinä Copterlinen edessä olevalla tyhjällä tontilla? Kävelin siellä autolle päin treenin jälkeen ja naureskelin kun joku polki ko. kulkinetta kuin vierasta sikaa...
 
Et sattumoisin pyöritelly sitä Qashqaita eilen siinä Copterlinen edessä olevalla tyhjällä tontilla? Kävelin siellä autolle päin treenin jälkeen ja naureskelin kun joku polki ko. kulkinetta kuin vierasta sikaa...

Minä ja noin 70 muuta koeajajaa. Copterlinen edessä oli suositellut reitin kääntöpiste. Itse kyllä kohtelin kyseistä kulkuvälinettä erittäin hellävaroen :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom