Yliluonnolliset ilmiöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nCh
  • Aloitettu Aloitettu
Mun vaari kuoli vajaa kuukausi sitten. Pari päivää ennen kuin hän kuoli näin unen joss hän tuli sanomaan mulle: älä välitä diesel noi, kyllä me vielä nähdään. Hän tarkoitti tässä rajan tuolla puolen tapaamista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä sattui erikoinen juttu joskus about 15 vuotta sitten. Oltiin pääsiäsenä mummolassa pohjanmaalla. Huoneessa, missä me nukuttiin broidin kanssa, oli seinällä krusifiksi. Mä heräsin yöllä, ja huomasin että se krusifiksi loisti pimeässä. Unenpöpperöissäni ajattelin että siinä on fosforia tai jotain, ja että sen on tarkoituskin loistaa pimeässä. Käänsin siinä sitten vain kylkeä ja nukahdin uudelleen. Seuraavana päivänä kun tuo juttu tuli mieleen, oli pakko testata asia ja viedä se krusifiksi pimeään. Eihän se siellä sitten loistanut. Varmaan tällekin on joku luonnollinen selitys, mutta aika jännä juttu että tämä sattui juuri pääsiäisenä.

Toinen juttu tapahtui myös pohjanmaalla, tällä kertaa setäni luona. Yövyttiin taas broidin kanssa samassa huoneessa. Keskellä yötä satuin heräämään, ja näin jonkun kundin seisomassa mun sängyn vierellä. Mä ajattelin että se on mun serkku, taas vain käänsin kylkeä ja jatkoin uniani. Aamulla ihmettelin että miksi serkkupoika olisi käynyt yöllä meidän huoneessa vaanimassa, ja kysyin asiaa häneltä. Eihän hän siellä ollut käynyt. Tässä tosin mitä luultavimmin oli kysymyksessä "uniprojektio", tai mikä ko ilmiön nimi nyt onkaan. Eli se kun herää, saattaa pienen hetken ajan nähdä "rippeitä" unesta reaalimaailmasta.

Spiritismi voidaan kai luokitella yliluonnolliseksi :david:
mikäköhän siinä on että se saatanan paska ei koskaan antanu lottonumeroita :D

Hellion sanoi:
Tässä tosin mitä luultavimmin oli kysymyksessä "uniprojektio", tai mikä ko ilmiön nimi nyt onkaan. Eli se kun herää, saattaa pienen hetken ajan nähdä "rippeitä" unesta reaalimaailmasta.
Aivot keräilee informaatiota vähän sekaisesti kun ollaan siinä heräämisen ja unen välimaastossa. Joku normaali muoto voi muuttua ihmisen muotoon, esim vaatteet. Itsellä on kovin usein noita ja ne on äärimmäisen häiritseviä.

Aimo Mättö sanoi:
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/valveuni.html

Muutaman kerran on iskenyt tuo unihalvaus, on aika paskamainen fiilis möllötellä hereillä kun ei pysty liikuttamaan mitään jäsentä, ja tuntuu että tukehtuu. Onneks nuo ei ole kovin pitkäkestoisia.
Itsellä on ollut koko iän ja edelleen noita valveunia ja niiden halluja. Useimmiten ääniä ja näkyjä ja joskus hajut ja kosketus (esim hiekkaa sängyssä) ilmenee. Vittumaista noissa on se, että olet silloin täysin järjissäsi ja aivot vain rekisteröi väärin todellisuuden, siksi niihin ei voi suhtautua tyyliin "joo, taas näitä" vaan ne on ihan todellisia ja niihin reagoi kuten normaalistikin reagoisi. Liukuma unesta täysin hereille on aika lyhyt, korkeintaan 30 sec ja sinä aikana alkaa aina se ko. tapahtuma tuntumaan kokoajan vain typerämmältä kunnes lopuksi tulee reaktio "ei vittu, taas mä sekoilen".

Mike sanoi:
Itsellä on ollut koko iän ja edelleen noita valveunia ja niiden halluja. Useimmiten ääniä ja näkyjä ja joskus hajut ja kosketus (esim hiekkaa sängyssä) ilmenee. Vittumaista noissa on se, että olet silloin täysin järjissäsi ja aivot vain rekisteröi väärin todellisuuden, siksi niihin ei voi suhtautua tyyliin "joo, taas näitä" vaan ne on ihan todellisia ja niihin reagoi kuten normaalistikin reagoisi. Liukuma unesta täysin hereille on aika lyhyt, korkeintaan 30 sec ja sinä aikana alkaa aina se ko. tapahtuma tuntumaan kokoajan vain typerämmältä kunnes lopuksi tulee reaktio "ei vittu, taas mä sekoilen".

Miten on, haittaako tuo normaalia elämää mitenkään?

Mike sanoi:
Aivot keräilee informaatiota vähän sekaisesti kun ollaan siinä heräämisen ja unen välimaastossa. Joku normaali muoto voi muuttua ihmisen muotoon, esim vaatteet. Itsellä on kovin usein noita ja ne on äärimmäisen häiritseviä.

Itsellänikin on noita ollut aiemmin perkeleen usein. Nyt kun olen pari vuotta nukkunut parvisängyssä niin ei ole näkynyt, kun ei sieltä hirveästi potentiaalisia muotoja näy.

Mielenkiintoisinta mielestäni on se, että aivot kehittävät juuri näitä ihmismuotoja näistä möykyistä. Kai siihen jonkinsortin looginen psykologinen tms syy löytyy.

golgamech sanoi:
Mielenkiintoisinta mielestäni on se, että aivot kehittävät juuri näitä ihmismuotoja näistä möykyistä. Kai siihen jonkinsortin looginen psykologinen tms syy löytyy.

Syvemmittä selityksittä kyse on aivojen perustoiminnasta, ja mielikuvituksesta. Aivoilla on taipumus korjailla sensorisen informaation "puutteita" aikaisemmilla muistikuvilla. Tämän seurauksena esim. pimeässä metsässä käsivarren paksuinen oksa voidaan tulkita ihmisen kädeksi, kun aivot vertailevat juuri havaitsemaansa asiaa kerätyn tietopankin tietoihin kompensoidakseen puuttuvaa tietoa, jotta näköhavainnosta tulisi "järkevä". Sosiaalisina olioina kanssaihmisten ulkomuodoilla on meille erityisen tärkeä merkitys. Itse erehdyin joskus luulemaan erästä luupäistä strutsin serkkua kyykisteleväksi turistiksi, aivoni kun tunsivat tarvetta selittää jumalattoman höyhenpeitteen ymmärtämällään tavalla. Mielikuvitushan on, reippaasti yleistäen, kerättyjen muistijälkien (tai niiden osien) yhdistelyä uudella tavalla. Siitä voivat sitten saada alkunsa unet, joissa tyttöystävän tilalla onkin yhtäkkiä äiti. Kyse ei siis välttämättä ole mistään sairaalloisesta, vain aivojen toimminnasta.

Mike sanoi:
Itsellä on ollut koko iän ja edelleen noita valveunia ja niiden halluja. Useimmiten ääniä ja näkyjä ja joskus hajut ja kosketus (esim hiekkaa sängyssä) ilmenee.
Paskin valveuni itsellä oli sellainen että "heräsin" yöllä ahdistukseen. Tuntui että huoneessa on jokin hirvittävästi pielessä ja sydän hakkasi varmaan lähemmäs kahtasataa. Sitten tuntui siltä kuin joku nyrkin kokoinen ja muotoinen esine olisi noussut patjan läpi ja vedellyt kipeästi ylä- ja alaselän väliä tuossa pitkän selkälihaksen paikkeilla. Siinä sitten kärsittiin hiljaa, kun ei hetkeen päässyt liikkumaan sitten millään. :curs:

Toisella kerralla pelästyin aivan saatanasti kun taas "heräsin" ja sängyn vierellä seisoi joku tyyppi, joka ei hävinnyt ennen kuin vasta kolmannella silmänräpäytyksellä.

Ne on dippi ufoja. Pienenä pelkäsin niin paljon ufoja, kun katselin kaikkia ufo-ohjelmia, että aloin nähdä niitä yöllä huoneessakin, kun heräsin ja unia myös missä olin lentävän lautasen kyydissä.

Siihen unihalvaukseen vissiin liittyy jollain ainakin "näkyjen" näkeminen ja tietysti se, että ei pysty kontrolloimaan lihaksiaan.

Mike sanoi:

Mulla oli tossa yks päivä krapuloissa tuon tyylinen,makoilin sohvalla ja kattelin telkkaria. Pikkuhiljaa alkoi silmät painumaan kiinni väsymyksestä ja yhtäkkiä näin sellaisen unen ja hereilläolon välimuodon missä joku tuntematon voima tulee ovesta sisään, vaikea kuvailla millainen mutta tuli sellainen todella pelottava fiilis. Yritin aukaista silmiäni mutta ne eivät vaan auenneet, koko kroppa tärisi kun yritin niitä aukaista ja todella pelottava tunne oli koko ajan päällä.....se oli todella outoa ja pelottavaa... Tiesin että se unta mutta kun en saanut silmiäni auki pieni epäilys valtasi kuitenkin pään.... scary...qsus...
:eek:

joo täälläkin nähdään halluja unesta heräämisen jälkeen..pienempänä näin vanhempieni valkoiset hahmot liitävän sisään oven läpi huoneeseeni ja siitä huoneen poikki seinän läpi.. :hyper: ei niinkään pelottavaa, mutta kun isäni leijaili ohi niin tää hahmo kääntyi katsomaan mua ku kysyin et "isä mitä sä teet"..tää sai kylmät väreet kulkemaan kropassa.

tää toinen juttu sattui sedälleni.Oli normi pimeä talvinen yö, setä oli nuori poikamies ja asui ensimmäisessä omassa kämpässään.Hän on ammatiltaan rekkakuski ja siinä huoneessa missä nukkui oli sellanen työpöytä jossa oli jotai rahtikirjoja ja muita papereita.Setä oli sitten yllättäen herännyt outoon tunteeseen että siinä samassa huoneessa on joku.Käänsi sitten kylkeään ja näki että sitä työpöytää vasten nojaa joku siistiin harmaaseen pukuun sonnustautunut mies!Tää hahmo katseli niitä papereita jotka oli siinä pöydällä.No kovakuntoisena painijana ei setä iha pienestä hätkähtäny..pari kertaa räpäytti silmiään mut ei tää hahmo mihinkään siit pöydän äärestä hävinnyt.Sitten setä nous istumaan ja huus et mikäs mies sinä olet..Tää tyyppi käänty setää päin..kuulema oli sellaset erittäin miellyttävät kasvot tällä hahmolla..ei mitenkään pelottava vaan silleen ystävällisesti hymyili sedälle.Just ku setä oli hyppäämäs tän hahmon kimppuun ni se hävis yllättäen.Sano setä ettei koskaan oo unohtanu tän miehen kasvoja..jos vielä tänäkin päivänä jossain törmäis tähän tyyppiin niin varmasti tunnistaisi.Ei kuulema paljoa nukuttanut enää sinä yönä :lol2: tästä tapauksesta on aikaa jo parikymmentä vuotta.

lej sanoi:
Ne on dippi ufoja.
Heh. Pitäisi varmaan sitten käydä röntgenissä katsomassa onko implantteja. ;) Joskus ala-asteikäisenä oli mullakin kova ufokauhu. Sain sen muistaakseni siitä, että lueskelin kasapäin jotain "Tositarinoita UFOista"-sarjakuvia jotka lainasin kaverilta.

Salomaa sanoi:
Miten on, haittaako tuo normaalia elämää mitenkään?

Haittaa.

Itselleni noita ainakin tulee kausittain ja ne on tyyliin sotilasmuurahais-armeija vyöryy yli, niitä menee korviin, nenään ja suuhun eikä saa henkeä.
Ampiaisia huone täynnä, joku tähtää aseella suoraan päähän, katossa joku tuijottaa ja tietää että kohta lähtee henki jne. Ja näitä on useita kymmeniä erilaisia tapahtunut.

Nukahtaminen ei oikein onnistu, yöllä herää ahdistuneena, päivisin väsyttää.

Varsin vittumaista.

Tähän väliin mun unista muutama ajatus.

En tiedä onko mulla ajotain ihme kykyjä vai mitä, mutta mulle käy monesti niin että nukkuessani nään unta ja tiedän että olen unessa enkä tosi elämässä(olipas sekava lause). Sitten siinä unessa teen kaikkea semmosta mitä en tosielämässä tee, käytän tilaisuutta ikäänkuin hyväkseni. En ole perverssi mutta yleensä aina kun näin tapahtuu niin käyn panemassa vieraita naisia unessa, koska tiedän että kohta herään ja kaikki on taas hyvin eikä muija vedä herneitä nenään. Tämä voi kuulostaa naurettavalta mutta tämä on totta. Onneks nää unet ei oo pelottavia vaan tykkään näistä unista, tosin nään näitä turhan harvoin.

Välillä taas nään "pelottavia" unia jossa esim juoksen karkuun jotain tai pelaan lätkää mutta jotenkin mun voimat hiipuu kesken ja koko meno jotenkin "hidastuu", vaikea selittää. Vittumainen tunne kun ei esim pysty juosta karkuun jotain unessa.

Näitä kuvailemiani unia nään kyllä aika harvoin.

Kparta sanoi:
Tähän väliin mun unista muutama ajatus.

eikös noita kutsuttu lucid-uniksi tms. Tais täälläkin olla ketju niistä.

Kparta sanoi:
Välillä taas nään "pelottavia" unia jossa esim juoksen karkuun jotain tai pelaan lätkää mutta jotenkin mun voimat hiipuu kesken ja koko meno jotenkin "hidastuu", vaikea selittää. Vittumainen tunne kun ei esim pysty juosta karkuun jotain unessa.

Tuttu tunne, nään kans useesti unia että yritän pakoon jotakin tai tappelen jonku kanssa ja joka ikinen kerta tapahtuu tuo "hidastuminen", aivan niinku olis vedessä ja yrittäis juosta tai lyödä jotain mutta liike on hidasta ja kankeaa ku mikä. Tympeä tunne :jahas:

Sukulaku sanoi:
Tuollahan noista:
http://www.hoyhensaaret.tk/

Ketju noista tosiaankin on jo. Minun perustamani:)
Pitäis taas ruveta koittamaan noita enemmän.

Kiitti linkistä, kerrankin innoistun lukemaan oikein ajatuksella :) . Oon miettiny että oonko ihan seko vai mitä. Mutta nyt uskon näihin lucid-uniin ihan täysin, tuolla sivustolla kerrotut asiat pitävät niin paljon paikkaansa mun unien kanssa!! Oon puhunu muijakaverille näistä unista(en kuitenkaan kirjaimellisesti mitä unissa teen), mutta se ei pysty ymmärtämään kun ei oo ite nähny samanlaista, enkä usko että kukaan muukaan ymmärtää jos ei ole nähnyt.

Niin tähän loppuun vielä että, toivoisin näkeväni joka yö näitä selkounia, oikeesti oon kun extaasissa noissa unissa sen aikaa mitä ne kestää!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom