Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Lapo sanoi:
Oletko pitäny salista ollenkaan vaikkapa viikon mittaisia totaalitaukoja vai oletko tuon 8kk puskenut aivan putkeen?

Mutta :thumbs: tuolle vaikkakin vielä keskeneräiselle tulokselle 150kg->120kg, keep goin' man!

Tuosta ohjelmasta... 4 päivänä viikossa reenit, oletko vaihdellut tuon 8kk:n aikana ohjelmaa kertaakaan? Jospa koittaisit jotain 2- tai 3-jakoista välillä? Erityisesti tuossa 2-jakoisessa tulisi helposti kaksi ja kolmekin treenitöntä välipäivää ja olisi helpompi pitää neljänkin päivän taukoja jos tuntuu että treenit tökkii pahasti...

:piis:

en ole vaihtanut kuin lihasryhmien jakoa eripäiville eli 4 jakoisella koko ajan puskenu. yritys on kova ja eiköhän tästäkin ryhävalaasta vielä miehen näköinen saada. ja voishan nuo 3- 2-jakoiset laittaa korvantaakse jos vaikka testiin ottaisi. ajattelin ainakin nyt napata viikon siivun täyslepoa kun vielä tänään kuumeen lykkäsi päälle niin suht :david: olo.

MaKnate sanoi:
alotin dietin paino oli 150kg :hyper: tällä hetkellä aamupaino huitelee 120-121kg paikkeilla ja tarkotuksena 100kg saavutta ensi kesäksi. ruokavalio treenipäivinä : aamupalavakio 250g rahkaa + kaurahiutaleet + vitamiinit & hivenaineet, lounas : koulussa/töissä lämminateria jotain perussafkaa/mitä sattuu olemaan. koulun/töiden jälkeen himassa lämminateria, reenit jonka jälkeen palkkari + kreat ja muut sörsselit, lopuks iltapala esim reajuustoo + tonnikalaa/katkarapuja + 15ml öljyä. tossa tommonen perusruokailu proteiinia per ateria sen 30g paitsi koulu ruokailu.

Reeniohjelma

ma : rinta / etu- sivuolkapäät
ti : selkä / takaolkapäät / epäkkäät + forkut
to : jalat
pe : kädet
Hyvin olet painoa tiputtanut ja tuo ruokavalio on ihan jees tosin ihan vähän enemmänkin voisit syödä varsinkin proteiinia, sillä se on tärkeätä dietillä jos haluaa säilyttää ne pienimmätkin lihat.:lol2:
Itsekkin treenailen tuolla 4-jakoisella ohjelmalla ja tulosta on tullut, mutta dude milloin treenaat hauvisksen!? Siis tuosta päätellen et treenaille olenkaan ja entäs ojentajat!?!? Ihme muuten hyvä ohjelma, mutta ojentajia eikä hauviksia ei näy tai olet unohtanut mainita ne. Jos et niin ota käyttöön vaikka tämä versio 4-jakoisesta:

Ma: Rinta+Hauvis
Ti: Jalat+poheet ym..
To: Ojentajat+Olkapäät
Pe: Selkä

Itse teen juuri samoina päivinä treeniä kuin sinä, jotain yhteistä meillä any way on.:D
Vatsat voit treenata vaikka joka kerta tai pari kertaa viikossa, itse reenailen vatsaa Ma,Ti ja Pe. Tiistaina keskityn pelkästään jalkoihin sillä treenini on suhteellisen brutaalinen.

Noh tsemppiä diettiin ja treeneihin!:thumbs:

NGV sanoi:
mutta dude milloin treenaat hauvisksen!? Siis tuosta päätellen et treenaille olenkaan ja entäs ojentajat!?!? Ihme muuten hyvä ohjelma, mutta ojentajia eikä hauviksia ei näy tai olet unohtanut mainita ne.

eikös tuolla lue että pe:kädet

hyvältä näyttää mun mielestä. kuten aiemmin mainittu niin proteiinia voisi lisätä vähän esim. kouluruoan yhteydessä proteiini drinksu tms. Jos reeni tökkii tai paikat vielä jumissa edellisestä reenistä jätäppä reeni väliin siltä päivältä ja koita seuraavana päivänä uudestaan. Ei yksi välipäivä lisää tee muuta kuin hyvää pitkällä tähtäimellä.
2-jakosesta dietillä sen verran että palautuminen voipi olla vielä vaikeampaa seuraavaan reeniin kuin 4-jakoisessa, jos meinais 2-jakosella sen 2xviikossa kropan läpi treenata.
Ja vielä semmonen ni kannattaa noin pitkän dietin aikana pitää jaksoja jolloin on ylläpito kaloreilla tai jopa vähän plussalla niin kroppa ei mene säästöliekille niin helposti ja vaihtelua tulee.
eipä muuta kuin tsemppiä reeneihi ja hyviä tuloksia tullu tähänkin mennessä jo:thumbs: :worship:

Kun itselläni tulee vastaavaa oireilua pidän heti kun mahdollista viikon taukoa salitreenistä kokonaan. Tämän lepoviikon aikana teen noin 3 kevyttä airobista treeniä sekä hiukkasen vatsoja/leukoja/punnerruksia ja huolelliset venyttelyt niiden yhteydessä.
Ja ruokapuoli -+ kaloreilla eli mulla tollaset 3000 päivässä. Ja unta 8-10 tuntia, eikä yhtään alkoholia.
Seuraavalla viikolla kyllä taas treeni kulkee kun
a) on saanut lihakset viikon lepoa
b) vituttaa niin paljon se räntäsateessa lenkkeily että alkaa oikein unelmoida siitä kun pääsisi sinne salille ottamaan ne ekat penkki sarjat :D
Elikkä motivaatio kasvaa huimasti, ja motivaatio onkin kaikki kaikessa-

MaKnate sanoi:
Tervehdys!

Eli specseinä dietti ollu päällä ~8kk ja aikalailla 1000-1500 miinuskcal:lla/pvä, reenaan 4 jakosella ohjelmalla ja normaalisti vielä viikkoon tulee 1-3 aerobista uimista tai lenkkeilyä.veriarvoista ei ole hajua kuin hemoglobiinista ~170. Tupakka palaa ja alkoholin käyttö vähäistä.

Ongelmana on yleinen "nuutuneisuus", väsymys, tulosten stoppaaminen/alastulo, pienet flunssaoireilut myös reenimotivaatio on välillä turhan hakusessa eikä reeni meinaa kulkea tuntuu että puuttuu se "puhti" salilla. :david: Myös palautuminen hidastunut ja paikat tuntuu olevan jumissa/kipeät turhan paljon/pitkään. Eli onko tämä sitä paljon puhuttua ylikuntoa mistä aina varoitetaan kuinka se salakavalasti hiipii kroppaan ja lyö homman lekkeriksi. vai onko kaikki vaan korvien välissä? Myös mielessä pyörinyt dietin vaikutus tuloksiin/voimatasoihin onko minkälaisia kokemuksia?

aika :arvi:

ja edit 1500kcal/pvä tottakai

Kyllä sulla on tuossa lueteltu ns. "taistelu hermoston" ylirasituksen oireita.
Se kun treeni ei oikein kulje viittais että voi olla että myös lepohermosto on väsähtänyt myös, mutta lepohermoston ylirasitusta on todella vaikeaa havaita, kun siinä ei oikein ole mitään oireita, vaan se on just semmosta "ei vaan tänään kulje" meininkiä. Tosin sun juna puksuttaa todella vähällä hiilellä, niin lähtisin ongelmia korjaamaan, pienellä tauolla dieettiin ja lisäämällä hetkellisesti viikko-ohjelmaan täydellisiä lepopäiviä.
Jos tietäis sun pitempi aikasta treenitaustaa, niin tätäkin olis ehkä vähän helpompi arpoa. Harjoitusmääräthän vaikuttaa kohtuullisen vähäisiltä (vrt. huippu-urheilijat) mutta asiaanhan vaikuttaa tietysti mm. ravinto, lepo jne...

pääsi ylikunto yllättämään. niin ainakin luulen. kaikki oireet viittaavat siihen. tai viittasivat. kahteen viikkoon en ole tehnyt mitään, ja oireet ovat vähentyneet. ajattelin aloittaa reenaamisen joulupyhien jälkeen jolloin tulisi siis kolme ja puoli viikkoa täyslepoa. syönyt olen hyvin, nukkunut paljon enemmän, ja olo on korjaantumaan päin. levon ja ravinnon merkityksen luulen tietäväni teoriassa tarpeeksi hyvin; käytäntö tuossa syksyllä hieman epäonnistui. - pieni epäluulo jäytää: mistä tiedän että olen palautunut varmasti? mistä tiedän että voin taas jatkaa harjoittelua? ilman pelkoa siitä että ylikunto iskisi heti, ja että joutuisi ylikuntokierteeseen?

El Burro

Ylikunto iskee kun treeni on palautumiseen nähden liian kovaa. Toisinsanoen kannattaa tutkia, että mikä treenissä on pielessä ja voisiko palautumista tehostaa.

sammoo mieltä

(kiitän). no niin pääsi käymään. reenini oli siinä suhteen pielessä että reenasin aivan liian pitkiä pätkiä ilman lepopäiviä liian kevyellä ravinnolla.
mutta kuten aiemmin kysyin, mistä lopulta tiedän että olen palautunut kunnolla jatkaakseni reenaamista (tosin viisaammalla systeemillä) kolme ja puoli viikkoisen mitään-tekemättömyyden jälkeen. vai onko tämä nyt pelkkä psykologinen juttu, eli pelkään ylikuntoa kun se on kerran iskenyt?
oloni on nyt kahden ja puolen viikon jälkeen sellainen että tekisi mieli jatkaa mutta pidän nyt vielä viikon kuitenkin huilia, varmuuden vuoksi.

Jos leposykettä olet seurannut tai tehnyt ortostaattista mittausta niin siitä saatat nähdä että kroppa on jälleen kunnossa ja toisena tekijänä fiilis. Nuista olen ainakin itse päätellyt, että ylikunto on mennyt ohi.

ortostaattinen mittaus?

joo, leposykettä olen seuraillut ja se on kyllä rauhoittunut lähes normaaliksi: toisinaan siitä aiemmasta takomisesta ei ole mitään jäljellä; alussa se oli kyllä aika v:mäinen ja luulin että nyt jotain muuta ja pahasti vialla.
kysyn nyt tässä saman tien mikä se ortostaattinen mittaus on?

Ortostaattisen sykkeestä hieman tietoa:
ortostaattinen syke
Parempi tapa mitata hermoston ylikuntoa, kun kertoo hieman enemmän niin parasympaattisen kuin sympaattisen hermoston "ylikunnosta". Kannattaa myös aloittaa riittävän kevyesti ja lisätä vaihtelua treeneihin. Kestävyysurheilijoilla tehdyissä tutkimuksissa treenien riittävä intensiteetin vaihtelu suojeli ylikunnolta. Peruskunnon kohottamista kevyellä aerobisella kannattaa miettiä. Saa myös sitä vaihtelua treenien. Siinä jotain ajatuksia.

aasi kiittää muistutuksista (neuvot olivat tuttuja, mutta koska olivat unohtuneet olivat ne siis hyödyllisiä).

sen verran on pakko itseä (ja omaa tyhmyyttä) puolustella että ylikuntoon joutumisella ei ollut tekemistä aerobisen tai vaihtelun puutteen kanssa. oli nimittäin aerobista ja vaihtelua mutta se lepo pääsi unohtumaan; pitäisi keksiä joku tapa välttää se järjetön innostuminen: kun reeni alkaa maistua, muodostuu kuntoilusta sellainen narkoosi että reeni-riippuvuus vaimentaa järjen viimeisenkin äänen. joku hälytyskello pitäisi hankkia joka muistuttaisi että nyt on aika levätä - ennen kuin on myöhästä

tuttisoturi sanoi:
mistä tiätää että on ylikuntoa, eli onko kipeä tai jotain ?

yksilöllistä, mutta yleisimpia oireita varmasti leposykkeen nousu ja unettomuus. mulla ylikunto aiheuttaa vaan unettomuutta ja salilla "innottoman" olon. ja tietty kehitys ei ole kehuttavaa ylikunnon aikana ja jos ei hoida pois niin saattaa hermostokin mennä ylikuntoon ja sen parantaminen voi kestää jopa vuosia. käytä hakua niin löydät lisää.

Orastava ylikunto on hyvä fiilis. Väsyttää mutta ei tule unta ja seuraavan päivän treenit pyörii mielessä. Kannattaa kuitenkin ehkä jättää väliin ne seuraavan päivän treenit... Tämä nyt ei taas liity mihinkään =)

Tai ehkä liittyy. Voihan olla että superkompensaatio on suorastaan hurjaa kun treenaa itsensä ylikunnon partaalle ja sitten ottaa kevyen viikon. Täytyy vaan osata kuunnella kroppaa ettei mene liian pitkälle.

Niin semmosta että liittyykö ylikuntoon aina väkisin myös se tulosten junnaaminen paikoillaan/niiden tippuminen? Oon nyt käyny 4 kk salilla treenaamassa 1-jakoisella kaksi kertaa viikossa. Salilla menee aikaa semmonen vähän yli tunti ja käyn treenissä koko kropan läpi. Sarjoja joka liikkeelle on kolme ja toistot siinä 8-12. Niin meinaan kun nuo kaikki muut ylikunnon oireet mulle sopii (ruokahaluttomuus, korkea leposyke jne.) paitsi tuo tulosten tippuminen. Tulokset on päinvastoin noussu hitaasti mutta varmasti ja omapaino siinä samalla. Aeroobista harrastan 2-3 kertaa viikossa tuon salillakäynniin lisäksi. Näitä ylikunnon muita oireita on jatkunut jo pari kuukautta. Kesällä treenasin päin helvettiä (treeni 4 kertaa viikossa, pelkästään yläkroppaa) ja silloin tuntui jo silloin tällöin ruokahaluttomutta eikä kehitystä suuremmin tullut, mutta en osannut yhdistää sitä silloin ylikuntoon. Olen aika varma, että tämä on ylikuntoa ja aion kyllä pitää nyt taukoa, mutta olisi mielenkiintoista tietää miksi olen kehittynyt silti näiden oireiden aikanakin?

jos sulla painot nousee tasaisesti niin tuskimpa ylikuntoa. ylikuntoahan on sitä että keho on ajettu niin jumiin ettei se pysty/ehdi kehittää/korjata itseään, eli tuloksia ei tule, jos tuloksia tulee niin tuskimpa se ylikuntoa on.

edit: ole varovainen kuiteskin 2x kroppa läpi viikossa + aerobiset voi olla aika rasittavaa aloittelijalle. ootko pitänyt taukoja millon?

Kaksi kertaa oon pitäny viikon tauon. Ensimmäisen puolentoista kuukauden päästä alottamisesta ja toisen pari viikkoa sitten. Mutta tosiaan tulokset on noussu, nyt vähän hidastunu tahti mutta kuitenkin nousee. Ja paino on noussu elokuun lopusta 8 kiloa.

ota 3 jakonen kerran viikossa läpi. kokeile pari kolme viikkoo tippuuko tulokset, tai häviääkö sun olos mihinkään. voi meinaan olla, että 2 kertaa viikkossa koko kroppa pienilläkin painoilla on liikaa. ainakin alottelijalle. itte vedän 1,3 kertaa kropan viikossa läpi. ja tulokset nousee :D

Back
Ylös Bottom