Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Gdane sanoi:
Rajalla on aina fiksua olla koska siellähän se paras kehitys on mutta että ylikunnossa? Voihan sitä jumiin reenata itsensä jos on aikaa sitä parannella ja taukoa tulossa mutta mitä hyötyä tuosta ylikuntoon asti puskemisesta on?

Jos selitin epäselvästi, ylikuntoa ei kannatta tavoitella.

Hetkellinen ylirasitus/rajalla harjoittelu erottaa jyvät akanoista.

Huomasin virheeni. Onneksi nyt ollaan akuutin ylikunnon puolella (kai??), tai sitten ollaan vain lievästi sairaana. nelisen vuotta on treenailtu, tuloksia tullut, eli ei ihan aloittelijoita pitäis olla. mutta tässä nyt (Tukkoinen olo koko päässä (korvat, poskiontelot), ei yskää, ei kuumetta, lievä sairauden tunne.

Mutta virheeni: Kiristystarkoituksessa vähentänyt syömistä, eli syönyt vähemmän kuin pitäisi jonkin aikaa + kovaa treeniä raskailla. viikon ottanut kevyesti toissaviikkona, ja viime viikko menikin sitten kesän"nauttimis" touhuissa. kahdesti kävin salilla (normaalisti 4-5x viikko) mutta tuli sitten juotua alkomahoolia Su ke pe la. Ja lauantaina alkoi tuntua jo tukkoiselta. nyt keskiviikko, olo hieman hutera vielä, toivossa että huomenna pääsisi aloittamaan treenisessiot kevyesti kohti uutta nousua!

Vähän ehkä outo kirjoitus koska täsä nyt tuli sitten kaikenlaista samalla kertaa. :david:

Mitä jos rankka treeni ja liika aerobinen kostautuu dietillä ylikunnon muodossa? Puhutaan lievästä lepopulssin noususta (aamulla) 5-10 ja hyvin lievistä unen saanti vaikeuksista. Tietenkin viikko kunnon lepoa tai parempi ehkä olisi palautumisharjoitteluun siirtyminen, eli pari punttitreeniä viikolla peinellä sarjamäärällä kevyesti.

Mutta mites syöminen? Onko hermoston palautumisen kannalta oleellista, mitä ja kuinka paljon syö? Eli kannattaako nostaa kalorit selvästi plussalle. Vai onko aivan sama ylikunnosta pois pääsemisen kannalta, jos sitten syö 500 kcal alle kulutuksen?

Jotenkin oon saanut sellaisen käsityksen, että ylikunnosta palautuessa täytyy syödä paljon ja hyvin, mutta mihin tämä perustuu? Miksi se hermosto tarvii niitä kaloreita? (Tämä viimeinen kyllä todellakin :david: -kysymys.)

Ps. Eilen maksoin VIP-maksun. Sitä onkin tässä yritetty maksaa jo pari vuotta. Oli se nyt sitten vaikeaa. :) :arvi:

Tosta aiheesta itekin tein threadin viime viikolla.... Vaikka teenkin aerobista vaan 5h/vk, palautuminen treeneistä on olematonta/heikkoa. Oon koittanu panostaa nukkumiseenkin mutta siinäkin on vaikeuksia kun ei saa unta ku muutaman tunnin yössä. Pidä yks-kaks totaali lepopäivää viikossa, ite oon huomannu että ne vähän jeesaa

edit. ja siistit tankkauspäivät sunnuntaisin :hyper:

Away sanoi:
Mitä jos rankka treeni ja liika aerobinen kostautuu dietillä ylikunnon muodossa? Puhutaan lievästä lepopulssin noususta (aamulla) 5-10 ja hyvin lievistä unen saanti vaikeuksista. Tietenkin viikko kunnon lepoa tai parempi ehkä olisi palautumisharjoitteluun siirtyminen, eli pari punttitreeniä viikolla peinellä sarjamäärällä kevyesti.

Mutta mites syöminen? Onko hermoston palautumisen kannalta oleellista, mitä ja kuinka paljon syö? Eli kannattaako nostaa kalorit selvästi plussalle. Vai onko aivan sama ylikunnosta pois pääsemisen kannalta, jos sitten syö 500 kcal alle kulutuksen?

Jotenkin oon saanut sellaisen käsityksen, että ylikunnosta palautuessa täytyy syödä paljon ja hyvin, mutta mihin tämä perustuu? Miksi se hermosto tarvii niitä kaloreita? (Tämä viimeinen kyllä todellakin :david: -kysymys.)

Ps. Eilen maksoin VIP-maksun. Sitä onkin tässä yritetty maksaa jo pari vuotta. Oli se nyt sitten vaikeaa. :) :arvi:
Kaloreiden määrä vaikutta ennemminkin lihaskudoksen aineenvaihdunnalliseen palautumiseen kuin hermoston palautumiseen. Selvästi kuitenkin huomaa että sarjapainot tipahtaa dieetillä, kun hiilarit on matalalla.
Itse en kyllä nostaisi kalorimääriä, se kun yhdistetään kevyeeseen palauttelutreeniin, niin läskin keräntyminen on melko selviö. Totaalilepoa en lähtis tekemään, mutta treenin muuttaisin totaalisesti. Eli sarjoja ei vedetä lähellekkään loppua, ja rautamäärät pidetään hyvin pieninä. Tolla totaalilevolla lihastonus katoaa täysin. Aktiivinen palautuminen on sitäpaitsi tehokkaampaa kuin passiivinen.

(liha)pyörykkä sanoi:
Kaloreiden määrä vaikutta ennemminkin lihaskudoksen aineenvaihdunnalliseen palautumiseen kuin hermoston palautumiseen. Selvästi kuitenkin huomaa että sarjapainot tipahtaa dieetillä, kun hiilarit on matalalla.
Itse en kyllä nostaisi kalorimääriä, se kun yhdistetään kevyeeseen palauttelutreeniin, niin läskin keräntyminen on melko selviö. Totaalilepoa en lähtis tekemään, mutta treenin muuttaisin totaalisesti. Eli sarjoja ei vedetä lähellekkään loppua, ja rautamäärät pidetään hyvin pieninä. Tolla totaalilevolla lihastonus katoaa täysin. Aktiivinen palautuminen on sitäpaitsi tehokkaampaa kuin passiivinen.
Jep, samoilla linjoilla tässä oon myös. Juuri lihasten palautumiseenhan ravinnon määrällä on selvä yhteys, mutta entä tuon hermoston? Vielä jos jollain olisi esittää faktatietoa asian suhteen?

Cold_ sanoi:
Jep, samoilla linjoilla tässä oon myös. Juuri lihasten palautumiseenhan ravinnon määrällä on selvä yhteys, mutta entä tuon hermoston? Vielä jos jollain olisi esittää faktatietoa asian suhteen?
Tuskinpa tuosta on pahemmin tutkimuksia tms. tehty. Elävinä esimerkkeinä vois pitää varmaankin voimanostajia jotka kehittyy hyvin miinuskaloreillakin, hermostoa rassaavista treeneistä. Eikä ruokavalion proteiinipitoisuuksillakaan tms. ole havaittu suurempia vaikutuksia palautumiseen. Nuo asiat rippuu tietysti monestakin tekijästä, mutta näin pääsääntöisesti. Huipulla tietysti pyritään kaikki maksimoimaan, ruokavaliota myöten.

Cold_ sanoi:

Itse olen miettinyt samaa. Tällä hetkellä tulee treeniä 6 päivänä viikossa aamuin - illoin. Aamuisin maistuu HIIT ja sitä tulee tehtyä ainakin 4:nä aamuna. Leposyke on tällä hetkellä 43(!) joten se lienee merkki siitä, että ylikuntoa ei ole - eikös ylikunto nosta lepopulssia. Unensaantivaikeuksia ja heräilyä kyllä on. Palautumisongelmia ei ole ollut, johtuneeko sittenkin HICA:sta, mene ja tiedä. Toisaalta treenipainot on pudonneet niin naurettaviksi, että ei ihme, ettei kovin lihakset kipeydy. Tällä hetkellä on 6,5 viikkoa kisoihin aikaa.

Olen miettinyt, että mikä on ensimmäinen indikaattori mahdollisesta ylikunnosta?

Heikki722 sanoi:
Itse olen miettinyt samaa. Tällä hetkellä tulee treeniä 6 päivänä viikossa aamuin - illoin. Aamuisin maistuu HIIT ja sitä tulee tehtyä ainakin 4:nä aamuna. Leposyke on tällä hetkellä 43(!) joten se lienee merkki siitä, että ylikuntoa ei ole - eikös ylikunto nosta lepopulssia. Unensaantivaikeuksia ja heräilyä kyllä on. Palautumisongelmia ei ole ollut, johtuneeko sittenkin HICA:sta, mene ja tiedä. Toisaalta treenipainot on pudonneet niin naurettaviksi, että ei ihme, ettei kovin lihakset kipeydy. Tällä hetkellä on 6,5 viikkoa kisoihin aikaa.

Olen miettinyt, että mikä on ensimmäinen indikaattori mahdollisesta ylikunnosta?
Ihmiset voi kokea ylikunnon hyvinkin erilailla, ja oireissa saattaa olla huomattavasti eroa. Yhdellä tutulla pamahtaa suoraan kova kuume, eikä juuri muuten varoittele. Toiset taas saattaa olla vuosikaupallakin pienessä ylirasitustilassa tietämättään.
Unettomuus saattaa tietysti johtua muustakin, esim. stressistä tms. Ja toisaalta taas tuo lepopulssin nousu on jo melko varma merkki ylinkunnosta. Voisin olettaa että psykologiset oireet tulee ennen fysiologisia. Eli päässä pyörii pelkästää punttitreenit jne. Tietysti jos ei ole "muuta elämää" niin asia erikseen :)

Aktiivista punttitreeniä on nyt n.2 vuotta takana, ja tarkoitus olisi ottaa rinnalle kuntonyrkkeily. Ylikunnon peikko kummittelee pahasti mielessä, toistaiseksi olen onnistunut sitä välttämään. Polkupyöräilyä kertyy about 4-5000km vuodessa, välillä kovaa ja välillä kevyesti.

Nyrkkeilytreenit olisi ti ja to, ajattelin tehdä salitreenin pari tuntia ennen nyrkkeilyä. Ohjelmakin on sopivasti 2-jakoinen 2 kertaa viikossa. Näin myös lepopäivät säilyisivät ennallaan.

Kertokaapas millä treenijaolla on onnistuttu välttämään tai hankkimaan ylikunto. Kumpi on ollut parempi, puntti- ja lajitreeni samana päivänä vai eri päivinä? Kertokaa myös onko ohessa kevyempää aerobista. Tulisi paketillinen perustietoa yhteen threadiin, söörtsillä löytyy melko hajanaista infoa.

Nyt siis kokemuksia, ei mutua eikä absoluuttisia totuuksia. :)

Tahtoo melko lujasti syödä lihasta tuo kuntonyrkkeily punttireenin jälkeen.

No ylikunnon tulemisen alkaa pikkuhiljaa aavistamaan muutaman ylikunnon kokemisen jälkeen. Eli kuuntelemalla kehoa (leposyke korkea, "kuivaa" nuhaa, lämpö nousee yms). pystyy sitä välttelemään, ja heti kun oireita alkaa tulemaan, niin sitten reenitehoja pitää puottaa tai ottaa kokonaan vapaata muutama extra päivä.
Jotain kevyttä liikuntaa jaloille tuossa voi olla lisäksi, kuten harrastamaasi pyöräilyä.

Joku viisaampi voisi pähkäillä noita treenijaotteluita..

Itse vedän punttitreeniä 2-3 krt/vko ja jujutsua 2-3krt/viikko. Samalle päivälle en oikein voisi kuvitella vetäväni noita, tai sitten pitäisi tiputtaa molempien intensiteettiä rutkasti.

Itsellä menee yleensä
ma jujutsu
ti punttia
ke jujutsu
to jujutsua/taukoa
pe punttia
la punttia/taukoa
su taukoa ja kalorimättöpäivä.

vmv sanoi:
...ei mutua eikä absoluuttisia totuuksia. :)

Sinä rukoilit, että minä en vastaisi. Ja katso, minä kuulin sinun rukouksesi ja minä vastaan silti. :D

Minkälaista punttitreeniä teet ja mikä siinä on tavoitteena (body/voima/muu)?

Puntti samana/eri päivänä voi periaatteessa molemmat olla hyviä jaksotuksia. Yksi paljon käytetty on aamutreeni/iltatreeni, eli puntti tai aerobinen aamulla ja lajiharjoitus illalla.

Suunnittelemasi "puntti pari tuntia ennen nyrkistelyä" kuulostaa vähän kummalliselta idealta. Tietysti tosimies vielä juoksisi sieltä punttisalilta mutkan kautta kympin lenkin nyrkkeilytreeneihin. ;) Siitä saa helposti sellaisen treenin, että ei tunnu missään vaikka treenaa omasta mielestään tosi kovaa koko ajan: ei mene ylikuntoon mutta ei mene mihinkään muuhunkaan kuntoon.

Mieluummin sitten vaikka puntti juuri ennen kuntonyrkkeilyä, jolloin kroppa alkaa nyrkkeilytreenin loppupuolella kyllä kertoa ajoissa, jos tulee ahkeroitua liikaa.

Kuten ace-oo- jo totesi, hirmuista lihasmassan lisäystä tuolla systeemillä ei kannata odottaa.

Vaikuttavat pyöräilykilometrimäärät sulla muuten. Onko noi pääasiassa työmatkapyöräilyä vai muuta?

Tavoitteena on saavuttaa kohtuullisesti voimaa, kestävyyttä, ja samalla vähän lihaa luun päälle. Sarja- ja toistomäärät vaihtelee 2-3 viikon välein. Ensin 5x5, sitten 3x8, sitten 3x20. Tuntuu toimivan ihan hyvin.

Kuntonyrkkeilyllä lähden hakemaan ihan sitä kuntoa. Kiinnostustakin kyllä löytyy kyseistä lajia kohtaan.

Mitään mestaruuksia en ole lähdössä hakemaan, tarkoitus olisi vain yhdistää nämä harrastukset mahdollisimman järkevästi.

Pyöräilystä n.3000km on työmatkaa, loput salireissuja ja lenkkejä. (onneksi en enää polta) :D

Ei noin vähällä kyllä oo pelkoa ylikunnosta kunhan jos vaan aerobinen kunto on kohillaan. Mulla meni joskus 6-7kk tähän tapaan :

Ma : punttis + bjj 1.5h
Ti : bjj 1.5h tai lepo jos oli liian tukossa
Ke : hapkido 1.5h + heti perään bjj 1.5h
To : punttis + bjj 1.5h
Pe : punttis + hapkido 1.5h sparria
La : lepo
Su : hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja.

Tossa alko sitte ylikunto kolkuttelee, onneks polvi hajos ni oli pakko lopettaa kaikki hetkeks. :rolleyes:

Sitten on ollu kaikennäköstä variaatioo kun on koittanu epätoivosesti kasvaa ja ninjailla mahd. paljon samanaikasesti. Sen verran voisin sanoo omien kokemusten valossa että kannattaa kattoo lepopäivien määrä tarpeeks suureks. Aluks tuntuu häijyltä treenata useempii tuntei päivässä mut kyl seki alkaa luistaa. Mielummin noin kuin että jokapäivä jotain ja liian vähän lepoa. Turha sitten kans olettaa että olis päivää jollon ei olis joku paikka tukossa. :)

Testaile mikä sulla tuntuu toimivan, niin kauan ku tulokset nousee ni turha murehtia. Syö ku pieni kylä, mulla nousi ton ruljanssin aikana jopa vielä paino parisen kiloa kun söin jotain 4500kcal/pv.

Itse olen yrittänyt yhdistää punttisalin ja muay thain. Sen olen omalta kohdaltani huomannut, että tietty lajivalinta pitää tehdä. Kamppailulajit vaativat paljon aerobista kuntoa kun taas voimapainoitteisessa salitreenissä maitohappoja tulisi välttää. Kumpi on sitten tärkeämpää?

Yritän ratkaista kahden lajin ongelman harjoituksien jaksottamisella. Kesä on peruskuntokautta eli keskittyy voimatasojen parantamiseen ja kohtuulliseen lenkkeilyyn/uintiin. Syksy/talvi/kevät olisi tarkoitus treenata muay thaita täydellä teholla ja punttihommat vedetään 0-2 krt/vko. Näin on mennyt tämä vuosi ja siinä huomasi sen että jaksoi vetää lajitreenejä hyvällä sykkeellä kun lihakset ei olleet hellänä edellisen päivän salitreenistä.

vmv sanoi:
Tavoitteena on saavuttaa kohtuullisesti voimaa, kestävyyttä, ja samalla vähän lihaa luun päälle. Sarja- ja toistomäärät vaihtelee 2-3 viikon välein. Ensin 5x5, sitten 3x8, sitten 3x20.

Jep. Eli puntti joko aamusella tai juuri ennen nyrkkeilyjä. 3x20 voi olla vähän liikaa, jos sen jälkeen menee vielä kuntonyrkkeilyyn jumppaamaan.

Toi Chd:n ohjelmisto leppoisine sunnuntai-iltapäivineen (hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja) on oikein malliesimerkki siitä, että nuorena on intoa ja jaksaa!! lol.

Juuri noiden lepopäivien takia sovittaisin treenit samoille päiville, täytynee sitten ottaa neuvosta vaarin ja polkea salilta suoraan säkkiä muksimaan. Ravintopuoli on kyllä toistaiseksi kunnossa (n.3000-4000kcal), joutunee pian lisäämään tuhannella tai kahdella silloin tällöin. Mitä kannattaa tankata treenin aikana ettei silmissä pimene. Sali pyöräilyineen 1,5h+nyrkkeily 2,5h = 4h rääkkiä :whip:

Lepopäiviä sentään tulee ruhtinaalliset 5 päivää viikkoon, mitä nyt vähän pyörällä sitkuttelee. Ja unohtui mainita, työ on välillä suorastaan v***n ruumiillista.

Back
Ylös Bottom