Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Itellä oli kans aikas tahti tuos treenamisessa ennenkun polvi hajos...
Kutakuinkin tälleen

Ma. aamulla lenkki/säkkiä, illalla punttis
Ti. aamulla lenkki/säkkiä, illalla lajitreenit
Ke. päivällä lajitreenit
To. aamulla punttis
Pe. aamulla punttis, illalla lajitreenit
La. päivällä lajitreenit
Su. pelkkää lepoa

Ei mitään ongelmia ollu kunhan vaan venytteli tarpeeks ja söi riittävästi.

Chd sanoi:
Mulla meni joskus 6-7kk tähän tapaan :

Ma : punttis + bjj 1.5h
Ti : bjj 1.5h tai lepo jos oli liian tukossa
Ke : hapkido 1.5h + heti perään bjj 1.5h
To : punttis + bjj 1.5h
Pe : punttis + hapkido 1.5h sparria
La : lepo
Su : hapkido 3h + bjj 1.5h jos jäi mehuja.

Aika kovassa kunnossa taisit olla tuohon aikaan? Viitsisitkö kertoilla esim. cooper tai vastaavan tuloksia?

Mikähän mahtaisi olla tuollainen sopiva suhde voimaharjoittelun ja kamppailulajien välille?

Itse olen muiden lajien parissa häröilemisen jälkeen palaamassa judon kanssa nujuamiseen parin vuoden tauon jälkeen, ja ajattelin ottaa seuraavanlaisen

Judo 2x/viikko
Puntti 3x/viikko
uinti tai juoksu 1x/viikko

Kyllähän sitä voi treenata ajallisesti vaikka kuinka paljon, jos vaan on kevyitä(kin) treenejä ja palauttavia jaksoja. Lajitreeni voi olla rauhallista tekniikadrillaamista tai pari tuntia testovääntöä, lenkkeillä voi palauttavasti tai peräsuoli ulkona, ja punttiakin voi varmasti tehdä monella eri tavalla. Opiskelu ja työt tietysti vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon voi treenata.

Itse olen kesällä treenannut näin:
- neljä puntti treeniä (1h)
- kaksi kevyttä lenkkiä (1h)
-3-5 lajitreeniä (2h)
+yritän aina venytellä harjoituksen lopputtua

Onneksi ei tarvitse itse miettiä treeniohjelmia kun on valmentajana herra Murdoch!

Jasse Junkkari sanoi:
Kyllähän sitä voi treenata ajallisesti vaikka kuinka paljon, jos vaan on kevyitä(kin) treenejä ja palauttavia jaksoja. Lajitreeni voi olla rauhallista tekniikadrillaamista tai pari tuntia testovääntöä, lenkkeillä voi palauttavasti tai peräsuoli ulkona, ja punttiakin voi varmasti tehdä monella eri tavalla. Opiskelu ja työt tietysti vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon voi treenata.

Itse olen kesällä treenannut näin:
- neljä puntti treeniä (1h)
- kaksi kevyttä lenkkiä (1h)
-3-5 lajitreeniä (2h)
+yritän aina venytellä harjoituksen lopputtua

Onneksi ei tarvitse itse miettiä treeniohjelmia kun on valmentajana herra Murdoch!

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miten toteutit voimaharjoittelun. Eli miten jaksotit eri voimaharjoitukset teitkö tyylin esim. ensin kestovoimaa ja siitä sitten perusvoima ja maksimivoima, ja viimesenä nopeusvoima.
Teitkö kestovoimaliikkeet jatkuvana kiertona, vai liike kerrallaan? Mitä liikkeitä olette käyttäneet, vai samat liikkeet kuin perusvoimassa, mutta kuormitus vain alhaisemmalla tasolla.
Siinä mielessä myös jaksotus kiinnostaa, että meneekö ne tyyliin 3-4 viikkoa kestovoimaa, 3-4 viikkoa perusvoimaa ja vaikkapa 3-4 viikkoa nopeusvoimaa.

Mun käsityksen mukaan Murdoch on aika haka noissa vapaaottelu-kuvioissa. Aika nihkeesti vaan löytyy tietoa suomalaisten vapaaottelijoiden voimaharjoittelusta. Pystylajien voimaharjoitteluun on tullut itse jonkun verran perehdyttyä, mutta vapaaottelu on kuitenkin ihan oma lajinsa.

Mä vaan teen niikun käsketään... Mul on noi termit vähän hukassa ,mutta nyt kesällä ollaan yritetty näihin mun naruihin saada vähän voimaa. Alussa tehtiin pitempiä sarjoja n. 12 toistoo, nyt sellasii 5-3toistoi. Liikkeinä kyykky, maastaveto, leuat(lisäpainoilla), penkki ,ja jotain extraa. Kilpakaudella sitten haetaan räjähtävyyttä esim. rinnallevedoilla. En nyt viitti tänne koko ohjelmaa näpytellä...

Tuomas Murdoch ja Marek Koskensko (Tuomaksen valmentaja) ovat tosissaan uhranneet paljon aikaa näihin vapaaotteluvalmennus kuvioihin, aina psyykkisestä valmistautumisesta korrektiin otteluasentoon. Lisäksi kummatkin jaksavat työskennällä aktiivisesti lajiliitoissa, Marek potkunyrkkeilyn ja Tuomas vapaaottelun parissa. Kiitos tästä heille!

Lähdenkin tästä nyt juoksemaan Tuomaksen erikois lenkkiä... Kiitti vaan siitäkin.

Jasse Junkkari sanoi:
En nyt viitti tänne koko ohjelmaa näpytellä...
Lähdenkin tästä nyt juoksemaan Tuomaksen erikois lenkkiä... Kiitti vaan siitäkin.

Näpyttele vaan! Monia varmasti kiinnostaa. Ja se on mukavampi ottaa syksyllä skaboissa kun tietää, että vastustajallakin on ollut yhtä hyvä treeniohjelma, lähtee niinku samalta viivalta. ;)

Tosissaankin, pistä toki ohjelma jakoon, paitsi tietysti jos Tuomas pistää pahakseen.

Mutta kerro ny uteliaalle ainakin että minkälainen on Tuomaksen spesiaalilenkki? :D

Tuomas saa itse laittaa ohjelman jakoon jos haluaa.
No se spesiaalilenkki nyt vaan oli sellanen tunnin rykäsy että näin kesän jälkeen taas muistaa miltä tuntuu hengästyä. Eli: 30min hölköttelyä+ kolme 5min juoksua (sitä vauhtia että paskattaa mutta ei vielä oksetuta, tiedättehän...) ja lopusi 15 min hölkkä ja himassa venyttelyt.
GBn MMA kisaryhmä on tulessa! Kiitos Tuomaksen! BJJ/SW kisarymän rääkkäysestä taas vastaa Sammy "Orjapiiskuri" Hämäläinen, ja kyllä sielläkin pojat hikoilee.

En tiedä onko kyseessä kumminkaan ylikunto, mutta onkohan kenellekään tuttu olotila. Tänään lähin tekemään jalkatreeniä, ja jo alussa kyykyllä aloittaessani huomasin että ei helevetti taho jaksaa, jotenki oli väsyny olo. No tein kolme sarjaa kyykkyä ja sen jälkeen pari sarjaa prässiä mutta sen jälkeen oli pakko melkein jättää raskas jalkatreeni, jonka jälkeen tein vaan kyynärvarsille muutaman sarjan. Rupes tuntumaan tosi uupuneelta olo ja jotenki rupes yököttämään, muutenki oli paska fiilis. Toisinaan on tuo samainen olo tullu, väsyny ja ruennu yököttämään. Tänään tuli ensimmäistä kertaa mieleen että olisko sitteki ylikunto, josta en ole päässy yli kunnolla pitkään aikaan. Aamulla söin ihan hyvin joten ravinnosta tuskin johtuu, toissa yö oli hiukan katkonainen. Uni kumminki maistunu ihan hyvin ja leposyke päivällä siinä 65-80, verenpaine normaali. Treenaan viikossa kaikki lihakset läpi ja lihakselle n. 6-10 sarjaa aika kovaa, treeniä 5,5 vuotta takana ja kehitystä tullu, mutta aika hitaasti. Aerobista en paljoa tee, ehkä yksi juoksulenkki viikossa. Eli olisko ylikuntoa vai kenties psyykkeessä jotain? En kyl ymmärrä.. :wall:

edellisen päivän ruokailut vaikuttaa enempi seuraavan päivän treeniin kuin saman päivän

Niin yks juttu vois olla että seuraavista reeneistä jätät joka lihakselta muutaman sarjan pois ja näin kevennät työmäärää tai teet NS: PALAUTTAVAT treenit 50-70 % kovien treenien raudoista

onko teidän mielestänne liian paljon treeniä, jos on
4x punttis/ viikko
2x wing tsun/ viikko
2x uinti/ viikko
1x koululiikunta/ viikko?
ja jos on noin monta treeniä, niin kannattaako jokaisen jälkeen ottaa palkkari, kun tuntuu aika oudolta litkiskellä maltoo joka treenin jälkee.

3x45min punttitreeniä/vko
2-3x1.5h lajitreeniä/vko
6 h fillarointia viikossa (työmatkat, suht kovalla sykkeellä 120-140)
1-2x30-45 min hölkkälenkki/vko

Hyvin on jaksanut, paino tosin tippuu koko ajan...10 kg vajaassa vuodessa ilman dieettejä.

Viime keväänä hankin ylikunnon näin:

Ma:
Aamulla lenkki, 10km.
Iltapäivällä lajitreeni 1h + sparria muutama erä.
Illalla puntti, rinta.
Ti:
Päivällä lajitreeni, huolellinen venyttely ja säkkiä.
Illalla lenkki, 6km (300m vetoja).
Ke:
Lepo
To:
Aamulla lenkki, 10km.
Iltapäivällä sparri
Illalla lajitreeni 2h
Pe:
Aamulla huolellinen venyttely
Iltapäivällä puntti (selkä, kädet)
La:
Pitkä lenkki, 15-25km kelistä riippuen.
Su:
Lajitreeniä 4h, (2x2h, välissä tunnin tauko).

Jalkoja en treenannut salilla lainkaan, vaan kuvittelin lenkkeilyn ajavan saman asian. Muutenkin treenaaminen oli tyylillä "aina 110 lasissa", palauttavista harjoituksista ei ollut tietoakaan. Joinain päivinä saattoi vetää neljäkin treeniä. Sitten alkoi uniongelmat, oli jatkuvasti vetämätön olo, tulokset tippui ja oli kipeä olo. Viikon totaali lepo oli ainoa, mikä auttoi.

en jaksa alottaa uutta threadia ni pistän ny sitte tähä:

Mä ku oon tällänen melko alottelija noissa punttireeneissä, enkä tiiä läheskään kaikkia termejä mitä siinä käytetään, joten kysynkin et mitä se ylikunto tarkottaa ja minkälaiset oireet siinä on?

Pyydän anteeksi typeriä kysymyksiäni.

Edittiä: joo. no ei tarvikkaa kertoa. Google kertoi :) ois pitäny ajatella nopeammin

Hieman kärjistettynä oma mielipide:

Nykyajan ihminen on sedentaari joka tapauksessa verrattuna siihen, mitä kroppa on evoluution myötä luotu kestämään. Lisäksi mitä paremmassa kunnossa on sitä nopeammin myös palautuminen tapahtuu.

==> 99% ylikunto(epäilyistä) erityisesti kovakuntoisilla on laiskuus/motivaatio-ongelmia tai lähtöisin siitä, että ei ole syönyt riittävästi.

Kokeeko teistä joku oikeasti joutuneensa ylikuntoon? Millä harjoitusmäärällä siihen pääsitte? Onko ylikunto pelkkä sohvaperunoiden keksimä myytti?

Ilmeisesti et ole iknä ollut ylikunnossa. Mahdatko edes tietää mikä on ylikunto, kun jaksat sitä epäillä? Kyllä siihen liitty kaikenlaisia oireita mitä on paha perustella laiskuudella. Kuten ruokahaluttomuus, nukahtamisvaikeudet, kohonnut lepopulssi... Itelläni ei oo mitään pahaa ylikuntoa ikinä ollut, mutta kun yhtäkkiä ei enää tippaakaan kiinnosta treenata ja ruoka ei maistu, niin voi kuvitella, että jotakin on vialla. Pieni tauko auttaa asiaa.

Back
Ylös Bottom