Minua kiinnostaisi myös ylikunnosta toipumisen eri vaiheet.
Olen mitä luultavimmin ylikunnossa. Lääkärissä otettu lukuisia testejä ja mitään ei tunnu olevan missään. Suorituskyky on silti laskenut huomattavasti, palautumisaika on kymmenkertainen, lihakset hapottaa jo pienimmästä sykettä nostavasta harjoituksesta, jatkuvia rytmihäiriöitä ja iltaisin asteella kohoava kehon lämpötila. Kysyin ylikunnosta, mutta ko. lääkäri ei ilmeisesti tiennyt siitä mitään ja sanoi että "jos tämä olisi ylikuntoa, niin sen olisi pitänyt mennä ohi jo parissa viikossa!"
Olen ollut lokakuun alusta puolikuntoinen. Vuoden jatkunut kuntosali- ja juoksuharjoittelu liian vähillä lepopäivillä, ongelmat puolison kanssa ja lopulta triggaavana tekijänä kausiflunssa ja puolikuntoisena treenaaminen.
Olen ollut pääsääntöisesti urheilematta, mutta silti välillä vedellyt leukoja ja punnerrellut. Tehnyt jopa jonkin rankankin treenin ja ollut seuraavana päivänä lähes petipotilaskunnossa. Nyt viimein ymmärrän, että kaikkea ylimääräistä rasitusta on vältettävä. Toivottavasti tämä menee pian ohi!
Millaisissa vaiheissa oireet lähtivät sinulta? Kiinnostaisi tämä kovasti.
No mulla meni about 3 vuotta toipumiseen.
Ensin oli 2 kk totaalilepoa, korkeintaan pieniä kävelylenkkejä metsässä max 20 min. Sen jälkeen pystyi jo jotain pientä treenata, mutta alkuun vain kerran viikossa, myöhemmin kaksi kertaa viikossa. Meni tosiaan kauan että kroppa kesti kolme kertaa viikossa ja sitäkin vain kaksi viikkoa, kolmas viikko olin ihan kuollut. Eli tuli taas totaalilepo kolmannella viikolla.
Pidä treenit lyhyenä, max 20 min ja jätä pois moninivelliikkeet, leuanveto, mave, kyykky koska ne rassaa paljon keskushermostoa. Penkkiä voi tehdä mutta pienillä painoilla ja jalat penkin päällä.
Mun viimeinen askel parempaan oloon oli kun sain tyroksiinilääkityksen, silloin palautuminenkin normalisoitui. Kannattaa siis seurailla kilpirauhasarvoja ja otattaa myös rautavarastoarvot, ferritiini.
Myönnä itsellesi että olet toipilas ja saat myös makoilla sohvalla.
Mä sain itseni ylikuntoon saliharjoittelulla ja kahden vuoden jälkeen huomasin että kroppa kesti hyvin rankkaakin aerobista harjoittelua eli thai/kick boxingia mutta salilla menin nopeasti piippuun - eli vaihdoin enemmän tuonne kamppailun puolelle.
Äärimmäisen tärkeää on maksimoida palautuminen ja tässä avainasemassa on yöunet ja syöminen. Alkuun nukuin jopa 12 h yöunia. Jos oot töissä, pidä huoli että nukut arkena ainakin 8 h, viikonloppuna vapaasti niin kauan kun pystyt.
Alkoholi vähentää palautumista, yksi ravintola-annos lyhentää palautumista, eli vähentää yöunien tehoa 2 tunnilla - huomaat että ei tarvitse montaa annosta ottaa kun 8 h yöunet ei palauta ollenkaan.
Älä tee asioita sen takia että sun on pakko, esimerkiksi treeniohjelma sanoo että maanantaina pitää treenata. Tee asioita sen takia kun haluat ja saat niistä hyvää oloa. Jätä pois kaikki mitkä stressaa sua/aiheuttaa sulle tunnetta että on pakko/aiheuttaa negatiivista oloa. Sun pitää päästä pois siitä suorittamisen tilasta.
Jos on vaikea nukahtaa/nukkua niin iltapuuro ja 10 mg/painokilo magnesiumsitraattia/malaattia ennen nukkumaanmenoa rauhoittaa, samoin kuin inositoli ja l-teaniini. Makoilu piikkimatolla rauhoittaa ja lukeminen/äänikirjan kuuntelu.