Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Itselläkin pääsi menemään hieman ylikunnon puolelle. Stressasin paljon mitä söin, miten teen seuraavat treenit ja perus perhe/parisuhde juttuja.
Öisin en saanut nukuttua kun mietin paljon asioita. Kroppa kävi selvästi ylikierroksilla kun treenejä oli 4-6krt viikossa ja aina vedettiin ihan piippuun asti.
Mulke ei enää toiminut ja seksihalut oli aivan nollassa vaikka muija kiehnäs vieressä ja ehdotteli vaikka mitä juttuja :)
Auttanut kummasti tällaiset 3-4 päivän lepotauot kaikesta urheilusta. Uni maistuu, seksi maistuu ja reenitkin kulkevat ihan kivasti.
Ressi pois ja surutta useampi päivä lepoa ja vapaampaa syömistä niin alkaa elämä taas kukoistamaan :)

Ylirasitustilasta puhutaan, kun riittää lyhyt lepotauko. Hyvä, että malttaa ajoissa lepää ja kuunnella kroppaa. Toiset ei malttanu...

Tekeekö jollekin muullekin keväisin aina lisääntyvä valo mitään muutoksia yöunien pituuteen/laatuun? Itselleni tuntuisi joka kevät n. 3kk ajan lyhentävän niitä aamusta..voisi ehkä harkita pimennysverhoja.

Itellä menee käytännössä täysin päinvastoin. Keväät ja kesät nukun ku tukki vaikka ilman verhoja, kun taas syksyllä ja talvella kun on pimeetä on vaikeuksia erityisesti nukahtamisessa.

Millaisella treeniohjelmalla porukka on ylikunnon tai pitkittyneen ylirasitustilan jälkeen lähtenyt treenaileen?
Kaveri lähti voimaohjelmalla liikenteeseen ja on sanonut että on tosi energinen olo. Penkki kyykky ja mave eli 3-jakoinen reeniviikko. Ekana viikkona tehdään noin 60% painoilla maksimista ja joka liike 5×5. Toisella viikolla lisätään esmes penkkiin 2.5kg ja taas 5×5.

Kaveri lähti voimaohjelmalla liikenteeseen ja on sanonut että on tosi energinen olo. Penkki kyykky ja mave eli 3-jakoinen reeniviikko. Ekana viikkona tehdään noin 60% painoilla maksimista ja joka liike 5×5. Toisella viikolla lisätään esmes penkkiin 2.5kg ja taas 5×5.
Jep. Itse mietin 3-jakoista myös. Olen tehnyt aina joko 1- tai 2-jakoisia ohjelmia. Olisi hieman vaihtelua. Hieman epäillyttää tuo voimaohjelma sinällään, että rasittanee hermostoa enemmän, kuin "bodailu", mutta näemmä sekin toimii sitten. Tosin itsekkin ajattelin tehdä molempia.

Houkuttelisi kokeilla todella sinällään todella simppeliä 3-jakoista ohjelmaa, jossa yksittäinen treeni aika lyhyt, mutta niitä tehtäisiin 6 kertaa viikkoon. Kerkeisin käymään taloyhtiön salilla tai ulkona "street workout" tyyliin tekemässä suurimman osan treeneistä. Näin ollen aamun voisi aloittaa salilla, jolloin iltapäivästä jäisi aikaa muille harrastuksille (Maastopyöräilyä jne). Työmatkat ajan myös fillarilla, noin 20km päivä. Seuraavanlaista ajattelin alkaa tekemään, miltä mahtaa näyttää? Treenit siis esim. kolme voima treeniä putkeen, sitten lepo, jonka jälkeen kolme hypertrofia treeniä putkeen, lepo, jne...

# Yläkroppa työntävät voima
-Penkki 4x6
-Pystypunn 4x6
-Ransk.punn 3x
-Viparit siv. 3x

# Yläkroppa vetävät voima
-Leuat vasta 4x6
-Kulmasoutu 4x6
-Hauis 3x
-Viparit taakse 3x

# Alakroppa voima
-Mave 4x6
-Etukyykky 4x6
-Voimapyörä 4x6-10

# Yläkroppa työntävät hypertrofia
-Dippi 4x8-10
-Käsillä-seisonta / Pystypunn 4x8-10
-Punnerrus kapealla otteella 3x

# Yläkroppa vetävät hypertrofia
-Leuat myötä 4x8-10
-"Vaakaleuat" / Kulmasoutu 4x8-10
- Leuat vasta 2x / Hauis kääntö 3x

# Alakroppa hypertrofia
-Takakyykky 4x8-10
-SJMV 4x8-10
-Jalkojen-nostot tankoon 4x

Jep. Itse mietin 3-jakoista myös. Olen tehnyt aina joko 1- tai 2-jakoisia ohjelmia. Olisi hieman vaihtelua. Hieman epäillyttää tuo voimaohjelma sinällään, että rasittanee hermostoa enemmän, kuin "bodailu", mutta näemmä sekin toimii sitten. Tosin itsekkin ajattelin tehdä molempia.

Houkuttelisi kokeilla todella sinällään todella simppeliä 3-jakoista ohjelmaa, jossa yksittäinen treeni aika lyhyt, mutta niitä tehtäisiin 6 kertaa viikkoon. Kerkeisin käymään taloyhtiön salilla tai ulkona "street workout" tyyliin tekemässä suurimman osan treeneistä. Näin ollen aamun voisi aloittaa salilla, jolloin iltapäivästä jäisi aikaa muille harrastuksille (Maastopyöräilyä jne). Työmatkat ajan myös fillarilla, noin 20km päivä. Seuraavanlaista ajattelin alkaa tekemään, miltä mahtaa näyttää? Treenit siis esim. kolme voima treeniä putkeen, sitten lepo, jonka jälkeen kolme hypertrofia treeniä putkeen, lepo, jne...

# Yläkroppa työntävät voima
-Penkki 4x6
-Pystypunn 4x6
-Ransk.punn 3x
-Viparit siv. 3x

# Yläkroppa vetävät voima
-Leuat vasta 4x6
-Kulmasoutu 4x6
-Hauis 3x
-Viparit taakse 3x

# Alakroppa voima
-Mave 4x6
-Etukyykky 4x6
-Voimapyörä 4x6-10

# Yläkroppa työntävät hypertrofia
-Dippi 4x8-10
-Käsillä-seisonta / Pystypunn 4x8-10
-Punnerrus kapealla otteella 3x

# Yläkroppa vetävät hypertrofia
-Leuat myötä 4x8-10
-"Vaakaleuat" / Kulmasoutu 4x8-10
- Leuat vasta 2x / Hauis kääntö 3x

# Alakroppa hypertrofia
-Takakyykky 4x8-10
-SJMV 4x8-10
-Jalkojen-nostot tankoon 4x
Pitkään siinä saa "lepoa" kun aloittaa matalista painoista ja nostaa vähän kerrallaan. 3vk on aika kevyttä reeniä

Aivan. Pitänee itsekkin aloittaa vaan maltilla alempaa, niin jatkuu kehitys pidempään. Kaloreita varmaan hyvä saada kanssa lisää.

Aivan. Pitänee itsekkin aloittaa vaan maltilla alempaa, niin jatkuu kehitys pidempään. Kaloreita varmaan hyvä saada kanssa lisää.
Itse pidin 4 päivää totaalitaukoa reeneistä ja söin paljon. Sekaan vähän sipsiä kokista pizzaa ja karkkia niin sai paljon energiaa nopeasti. Viikon totaalitaukokaan ei välttämättä ole huono idea. Ja kannattaa kuunnella sitä kroppaa ja olla miettimättä liikaa.

Itse tuli mietittyä liikaa reenejä ja syömisiä ja tästä johtuen iski aikamoinen ressi joka latisti mielialaa entisestään.

Onkohan ylikunto/rasitus helpompi saavuttaa kun diettailee ja yrittää karistaa kiloja? Itselläni ei ollut massakaudella havaittavissa minkäänlaista väsymyksen tunnetta tai masennusta.

Itse pidin 4 päivää totaalitaukoa reeneistä ja söin paljon. Sekaan vähän sipsiä kokista pizzaa ja karkkia niin sai paljon energiaa nopeasti. Viikon totaalitaukokaan ei välttämättä ole huono idea. Ja kannattaa kuunnella sitä kroppaa ja olla miettimättä liikaa.

Itse tuli mietittyä liikaa reenejä ja syömisiä ja tästä johtuen iski aikamoinen ressi joka latisti mielialaa entisestään.

Juuh, mulla nyt pari kuukautta hieman lepimpää treenailua jne takana, mutta ehkä vähän vieläkin jynnää päällä tuo. Pari vuotta tuli vedettya 7-9 treeniä viikkoon, ja lepopäiviä yksi parin viikon välein. Todella tyhmäähän toi oli. Ruokaakin ihan liian vähän. Hormonit meni ihan päin peetä ja kilpirauhasen vajaatoiminnan sain mokoman ansiosta, ei oikein ollut sen arvoista. Myös syöminen ja treenaaminen hallitsi elämää täysin.

Nostetaanko vähän aihetta.
Tuli sitten ylikunto kylään. Olo on paska ja unta ei saa kuin muutaman tunnin yössä. Sitä on allapäin, ärsyttää, vituttaa. Ostin verenpainemittarin jotta saan pulssin mitattua, se oli jotain 57. Pitää ottaa ortostaattinen syke myös. Verenpaine oli todella alhainen.
Sanotaan että uni tulee kun kroppa palautuu mutta eihän tässä pääse palautumaan kun ei nuku.

Olen suorastaan kateellinen teille ketkä olette vasta siinä vaiheessa että viikon pikku kevennyksellä ja sipsin syönnillä saatte kehonne balanssiin, itselläni jälleen neljä kuukautta kärvistelyä takana..kolmen viikon välein kokeilee jonkinlaista treeniä missä vähän edes tulee lämmin,vielä tuloksena ollut parin päivän kankkuseen verrattava fiilis ja suunnaton ahdistus pääkopassa ja muutenkin kroppa menee fucked up..ehkä vielä jonain päivänä.

Houkuttelisi kokeilla todella sinällään todella simppeliä 3-jakoista ohjelmaa, jossa yksittäinen treeni aika lyhyt, mutta niitä tehtäisiin 6 kertaa viikkoon. Kerkeisin käymään taloyhtiön salilla tai ulkona "street workout" tyyliin tekemässä suurimman osan treeneistä. Näin ollen aamun voisi aloittaa salilla, jolloin iltapäivästä jäisi aikaa muille harrastuksille (Maastopyöräilyä jne). Työmatkat ajan myös fillarilla, noin 20km päivä.
Tässä on kyllä hyvä riski mennä taas ojasta allikkoon, etenkin kun myönnät että vieläkin oireilua päällä. Aloittaisit ees kevyemmällä setillä esim. 3 punttitreeniä per viikko. Sulle tulee niin jumalattomasti tuota liikuntaa muutenkin viikkoon (toi pyöräily) etten tajua miten pystyisit vielä puolikuntoisena palautumaan ja kehittymään tällä määrällä?

Kilpirauhasen vajaatoiminta tekee siellä taustalla myös sen, että kovempaan treenitahtiin ja intensiteettiin pitäisi totuttaa kehoa pikkuhiljaa. Joko olet saanut arvot yläkolmannekselle T4V:n osalta? Vasta sen jälkeen kun olo ja arvot on tasapainossa pystytään pikkuhiljaa alkaa harrastamaan taas kuormittavaa liikuntaa ja kehon kuuntelu on ensiarvoisen tärkeää. Kuulostaa vähän siltä että vedät taas vähän turhan on - off -meiningillä ja yrität paperilla suunnitella likaa jolloin se kuuntelu & reagointi päänupin ja koko kehon tarpeisiin häviää.

Joo-o, tämäkin likka päätyi elämänsä toiseen ylikuntoon, viimeksi epäilin sellaisen olevan vuonna 2011 kesän korvilla. Keventelyjä en oo koskaan osannut tehdä tarpeeksi ajoissa ja hyvin kulkenut treenikausi on päättyny aika usein flunssaan, joka on pistänyt stopin touhulle. Toki puolet keventelyviikoista on osunut nappiinkin, punttitreenejä oon vähentäny viikon ajan olemattomiin ja tehnyt aerobista sen sijasta. Sen jälkeen nopeasti takaisin treenirutiiniin. Vuosikausia oon liikkunut 5-7 kertaa viikossa ja vasta viimeisimmän puolen vuoden - vuoden aikana olen onnistunut tekemään jopa 8 treeniä viikon aikana työn ja muun vapaa-ajan lisäksi. 4-5 punttia ja loput aerobista. Muutama päivä viikossa tuplatreenejä. Vähintään kerran viikossa tai kahdesti olen pitänyt totaalilepopäiviä.

Kesäkuun alussa ehdin pitää yhden kevyemmän rintatreenin kevyen viikon alkuun ja kevyen aerobisen samalle illalle, sitä ennen olin pitänyt kaksi peräkkäistä lepopäivää, kunnes äkäinen virusflunssa iski ja kaatoi täysin sängyn pohjalle. Liikunta-addikti kun olen, niin tuli liian nopeasti ponnistettua taas liikunnan makuun ja ennen kuin tajusinkaan olin ehtinyt taas tehdä 8 treeniä viikkoon, vaikka tiesin, että sairastumisen jälkeen olisi hyvä aloittaa kevyesti. Ajattelin tehneeni jo yli puolet viikosta kevyemmin ja olisi aika tehdä normaalilla teholla, mutta huono idea taisi olla. Jo treenin lopussa tunsin rytmihäiriöitä, vaikka sellaisia ei koskaan ennen treenin aikana ole esiintynyt. Kroppa menikin ylikierroksille, kun en pystynyt vatsavaivojen takia syömään kuin puolet normaaleista kaloreista rankan treenipäivän jälkeen ja seuraavat päivät meni järkyttävissä lihaskivuissa, palelemisessa ja väsyneessä olotilassa. Välillä olen nukkunut 12 tuntia ja välillä yöt olleet katkonaisia. Ruokahalu on kadonnut täysin tiehensä, syöminen tekee pahaa ja kuume nousi yhtäkkiä liki 39 asteeseen, kunnes seuraavana päivänä laski lämpö taas normaaliin. Välillä saa nieleskellä itkua, vaikka normaalisti mieliala on mitä parhain. Lepoa koitan nyt pitää niin kauan kuin tarttee, vaikkakin kesälomalla niin nauttisinkin, että saa liikkua rauhassa ilman mitään muita aikatauluja. Koskaan ei ole paria päivää pitempiä taukoja liikunnasta tullutkaan, ellei olosuhteet ole pakottaneet siihen.

Joo-o, tämäkin likka päätyi elämänsä toiseen ylikuntoon, viimeksi epäilin sellaisen olevan vuonna 2011 kesän korvilla. Keventelyjä en oo koskaan osannut tehdä tarpeeksi ajoissa ja hyvin kulkenut treenikausi on päättyny aika usein flunssaan, joka on pistänyt stopin touhulle. Toki puolet keventelyviikoista on osunut nappiinkin, punttitreenejä oon vähentäny viikon ajan olemattomiin ja tehnyt aerobista sen sijasta. Sen jälkeen nopeasti takaisin treenirutiiniin. Vuosikausia oon liikkunut 5-7 kertaa viikossa ja vasta viimeisimmän puolen vuoden - vuoden aikana olen onnistunut tekemään jopa 8 treeniä viikon aikana työn ja muun vapaa-ajan lisäksi. 4-5 punttia ja loput aerobista. Muutama päivä viikossa tuplatreenejä. Vähintään kerran viikossa tai kahdesti olen pitänyt totaalilepopäiviä.

Kesäkuun alussa ehdin pitää yhden kevyemmän rintatreenin kevyen viikon alkuun ja kevyen aerobisen samalle illalle, sitä ennen olin pitänyt kaksi peräkkäistä lepopäivää, kunnes äkäinen virusflunssa iski ja kaatoi täysin sängyn pohjalle. Liikunta-addikti kun olen, niin tuli liian nopeasti ponnistettua taas liikunnan makuun ja ennen kuin tajusinkaan olin ehtinyt taas tehdä 8 treeniä viikkoon, vaikka tiesin, että sairastumisen jälkeen olisi hyvä aloittaa kevyesti. Ajattelin tehneeni jo yli puolet viikosta kevyemmin ja olisi aika tehdä normaalilla teholla, mutta huono idea taisi olla. Jo treenin lopussa tunsin rytmihäiriöitä, vaikka sellaisia ei koskaan ennen treenin aikana ole esiintynyt. Kroppa menikin ylikierroksille, kun en pystynyt vatsavaivojen takia syömään kuin puolet normaaleista kaloreista rankan treenipäivän jälkeen ja seuraavat päivät meni järkyttävissä lihaskivuissa, palelemisessa ja väsyneessä olotilassa. Välillä olen nukkunut 12 tuntia ja välillä yöt olleet katkonaisia. Ruokahalu on kadonnut täysin tiehensä, syöminen tekee pahaa ja kuume nousi yhtäkkiä liki 39 asteeseen, kunnes seuraavana päivänä laski lämpö taas normaaliin. Välillä saa nieleskellä itkua, vaikka normaalisti mieliala on mitä parhain. Lepoa koitan nyt pitää niin kauan kuin tarttee, vaikkakin kesälomalla niin nauttisinkin, että saa liikkua rauhassa ilman mitään muita aikatauluja. Koskaan ei ole paria päivää pitempiä taukoja liikunnasta tullutkaan, ellei olosuhteet ole pakottaneet siihen.

Ei se liikunta saa olla niin vakavaa. Itselläni tuo uupuminen aiheutti sen, että en ota liikuntaa enää niin vakavasti. En ole pyrkimässä mihkään kisoihin niin turhaan mä täysiä vedän :) kesälomalla aion pitää ainakin kahden viikon toraalitauon ja nautia lomasta, luonnosta ja hyvästä ruoasta :) menettää aika paljon jos koko elämä on pelkkää painojen heiluttelua ja diettaamista :/

Ei se liikunta saa olla niin vakavaa. Itselläni tuo uupuminen aiheutti sen, että en ota liikuntaa enää niin vakavasti. En ole pyrkimässä mihkään kisoihin niin turhaan mä täysiä vedän :) kesälomalla aion pitää ainakin kahden viikon toraalitauon ja nautia lomasta, luonnosta ja hyvästä ruoasta :) menettää aika paljon jos koko elämä on pelkkää painojen heiluttelua ja diettaamista :/

Joo ei se sinänsä vakavaa ole, en treenaa kuin omaksi ilokseni, mutta nautin niin suuresti siitä. :) Se on elämäntapa ja rakkain harrastus. Ja minussakin asuu pieni perfektionisti, joka osaltaan ajaa siihen, että vaatii itseltään enemmän.

Joo ei se sinänsä vakavaa ole, en treenaa kuin omaksi ilokseni, mutta nautin niin suuresti siitä. :) Se on elämäntapa ja rakkain harrastus. Ja minussakin asuu pieni perfektionisti, joka osaltaan ajaa siihen, että vaatii itseltään enemmän.
Vaikea se on itsenikään antaa periksi sille että kunnon lepo ja kevennykset olisi vaan hyvästä ja ajaisi kohti parempia tuloksia :o

Tässä on kyllä hyvä riski mennä taas ojasta allikkoon, etenkin kun myönnät että vieläkin oireilua päällä. Aloittaisit ees kevyemmällä setillä esim. 3 punttitreeniä per viikko. Sulle tulee niin jumalattomasti tuota liikuntaa muutenkin viikkoon (toi pyöräily) etten tajua miten pystyisit vielä puolikuntoisena palautumaan ja kehittymään tällä määrällä?

Kilpirauhasen vajaatoiminta tekee siellä taustalla myös sen, että kovempaan treenitahtiin ja intensiteettiin pitäisi totuttaa kehoa pikkuhiljaa. Joko olet saanut arvot yläkolmannekselle T4V:n osalta? Vasta sen jälkeen kun olo ja arvot on tasapainossa pystytään pikkuhiljaa alkaa harrastamaan taas kuormittavaa liikuntaa ja kehon kuuntelu on ensiarvoisen tärkeää. Kuulostaa vähän siltä että vedät taas vähän turhan on - off -meiningillä ja yrität paperilla suunnitella likaa jolloin se kuuntelu & reagointi päänupin ja koko kehon tarpeisiin häviää.

Vielä on kankeutta ja välillä pientä ahdistusta treenien aikana. Lisäksi päivisin tulee ihan kuollut olo ja tekisi mieli vain nukkua, vaikka herättyä ja pari tuntia sen jälkeen on ihan pirteä olo, mutta yhtäkkiä häviää kaikki veto ukkelista, sit saattaa piristyä kamalasti juuri ennen nukkumaanmenoa... Uni ei meinaa myöskään tulla ja nukkumisen kanssa on vielä ongelmia.
T4-V oli 16 ja TSH 1.0 viimeksi. Tuntuu, että tyroksiiniannostusta pitäisi lisäillä pikkuhiljaa, kun kolme kuukautta jo aloittamisesta kulunut. Vieläkin mennään pienellä aloitusannostuksella, mutta lääkäri määräsi seuranta ajan vasta elokuulle, mikä on hassua, koska eikös noita yleensä jonkun 4-6 viikon välein alkuun seurailla...
Pitää varmaan siirtyä kyllä tohon 3 treeniä viikkoon systeemiin. Ehkä jollain 1 +2-jakoisella ohjelmalla tai vastaavalla.

^Joo kyllä tuossa nostamisen varaa hieman on. Tyypillisesti hyvä olo tulee vasta kun arvot on ylä kolmanneksella lääkityksen kanssa siis. Eli lähempänä 17-18. Yritähän nyt malttaa vaan ja uskoa viisaampias. Eli mm. lääkäri Vilho Aholaa joka on hyvin perehtynyt näihin urheilijoiden hormooniongelmiin. Jan Sundell eli Dr Body oli kirjoittanut hyvän jutun face-sivuille aiheesta 12.6.

Netistä luin että doupilla pääsis ylikunnosta pois, alla jo vuoden tauko treeneistä ja oireta yhä edelleen paljon, tietääkö kukaan miten esim testo kuuri vaikuttais tilaan?

Back
Ylös Bottom