Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Mulle ihan ehdoton ja pakollinen ja tutkimustenkin mukaan välttämättömät lisät ovat: D-vitamiini (rasvaan varastoituna eli geelimäisissä pillereissä) 50-100 migrogr/pvässä sekä E-EPA (ja mahd. DHA) omega-3 -kapselit. Lohta ja kalaa tietty lisäksi. Ota ehdottomasti noi käyttöön, jos ei jo ole.

Jos multa jää noi kaksi pois, masennun lievästi, en saa mitään aikaiseksi ym. Lisäksi syön magnesiumia (varsinkin rytmihäiriöihin, auttaa aika pian ottamisen jälkeen) ja ajoittain orgaanista moni-B-vitamiinia (b-vitskua kuluu mm. stressissä ja alkoholinkäytössä).

Mä aloitin nyt uudestaan painoharjoittelun. Vanha ja laiha kun olen, nyt otan iisisti, enkä enää halua sitä ylikuntoa.

Treenaatko ihan liian kovaa ja usein kuitenkin? Enintään aloittaisin ensin ihan kevyillä 15 min kestävillä jutuilla, vaikka se kuulostaa tyhmältä... Pikku hiljaa. Mulla on tuntuma, että kun elimistö on kerran "hajonnut", uusiutumisriski on paljon korkeampi. Eli ei meistä enää uudenveroista tule.

Tsemppiä! Ja älä sekaannu mihinkään typeriin aineisiin! Luonto parantaa, ei mikään muu.

Mulle ihan ehdoton ja pakollinen ja tutkimustenkin mukaan välttämättömät lisät ovat: D-vitamiini (rasvaan varastoituna eli geelimäisissä pillereissä) 50-100 migrogr/pvässä sekä E-EPA (ja mahd. DHA) omega-3 -kapselit. Lohta ja kalaa tietty lisäksi. Ota ehdottomasti noi käyttöön, jos ei jo ole.

Jos multa jää noi kaksi pois, masennun lievästi, en saa mitään aikaiseksi ym. Lisäksi syön magnesiumia (varsinkin rytmihäiriöihin, auttaa aika pian ottamisen jälkeen) ja ajoittain orgaanista moni-B-vitamiinia (b-vitskua kuluu mm. stressissä ja alkoholinkäytössä).

Mä aloitin nyt uudestaan painoharjoittelun. Vanha ja laiha kun olen, nyt otan iisisti, enkä enää halua sitä ylikuntoa.

Treenaatko ihan liian kovaa ja usein kuitenkin? Enintään aloittaisin ensin ihan kevyillä 15 min kestävillä jutuilla, vaikka se kuulostaa tyhmältä... Pikku hiljaa. Mulla on tuntuma, että kun elimistö on kerran "hajonnut", uusiutumisriski on paljon korkeampi. Eli ei meistä enää uudenveroista tule.

Tsemppiä! Ja älä sekaannu mihinkään typeriin aineisiin! Luonto parantaa, ei mikään muu.

Kiitos vastauksesta! Joo rasvoihin oon koittanut panostaa pääosin rypsärin ja oliiviöljyn muodossa. Nyt otan D-vitskua erikseen. B-vitamiinia en erikseen ota mutta sitä taitaa tossa berocassa olla jota nyt otan päivittäin. Berocan jälkeen aukeaa tuo fitnesstukun only one regular -purkki joka on aika suosittu. Merisuolaa aion lisätä myös ruokaan jotta tukisi kilpparin toimintaa. Tätä kirjoitettaessakin sydän hakkaa ilkeästi, taidan kompata tuota että siihen alkuperäiseen tilanteeseen saattaa mennä vuosia ja uusiutumisen riski on suuri. Lueskelin tässä pistelyistä yms. ja eipähän nuo kyllä houkuta ei sitten ollenkaan :wtf: Tällä hetkellä odotan puhelua lääkäriltä jotta voisin jutella uudelleen niistä veriarvoista koska en niitä enää muista. Niin ja kävelyitä olen tässä harrastellut, n. tunnin mittaisina ja niistä ei tule pahoja oireita, taidan sitä jatkaa kunhan kelit vähän viilenee. :)

Magnesiumia (sen pitää olla magnesiumSITRAATTImuodossa!) vaan heti sydänoireisiin tarpeen mukaan. Itse ylitin suositusmäärät ja ylitän edelleen jos tarpeen. Mulla oli vaihe, jolloin juoksin koko ajan kusella (on taas helteellä kyllä) ja varmaan mulla oli ihan myös magnesiumin paha puute. Luin sitten netissä, että sairaalassakin saatetaan antaa suoraan suoneen magnesiumia rytmihäiriöihin. Eli sitä paljon ja sitraattimuodossa, itse otin sellaisen kunnon kuuri ja johan sydän tokeni. Sydänhän on lihas ja magnesium nimenomaan vaikuttaa lihaksiin. Sydänoireita ei pidä hyväksyä ja ottaa normaalina... Mulla tulee rytmäreitä myös ruoasta jolle olen yliherkkä (esim. vehnä), mutta ne kestää sen vuorokauden ja menee ohi.

Rasvoista sulta puuttuu siis täysin omega-3:t? Ehdottomasti kauppaan ostamaan sitä E-EPAa, mars! :) Oliiviöljyssä ei ole sitä lainkaan, eikä sitä tarvii kohtuuttomasti syödä, sen minkä syö neitsytoliiviöljynä tietty. Rypsiöljyn heittäisin mäkeen, ihan liikaa omega-6:sta eikä muutenkaan kovin laadukasta rasvaa. Tai älä ainakaan sitä liikaa käytä. Maissi-, auringonkukka- ja soijaöljy eivät ole ihmisten ruokaa, luomu neitsytrypsiöljy vähäisissä määrin, jos haluaa. OIkeasti, lupaan sulle, että E-EPA auttaa sun mielialaan, ajatuksenkulkuun, keskittymiseen ja sydämeenkin ehkä.

Kasviksia, marjoja ja 1-2 hedelmää päivässä. Ne toimii myös mielialaan.

Ja kävelykin voi olla lyhyempi kuin tunnin...

nimimerkki "empiirisiä kokeita itsellä ruoan ja vitamiinien ym. kanssa jo yli 10 vuotta"...

Magnesiumia (sen pitää olla magnesiumSITRAATTImuodossa!) vaan heti sydänoireisiin tarpeen mukaan. Itse ylitin suositusmäärät ja ylitän edelleen jos tarpeen. Mulla oli vaihe, jolloin juoksin koko ajan kusella (on taas helteellä kyllä) ja varmaan mulla oli ihan myös magnesiumin paha puute. Luin sitten netissä, että sairaalassakin saatetaan antaa suoraan suoneen magnesiumia rytmihäiriöihin. Eli sitä paljon ja sitraattimuodossa, itse otin sellaisen kunnon kuuri ja johan sydän tokeni. Sydänhän on lihas ja magnesium nimenomaan vaikuttaa lihaksiin. Sydänoireita ei pidä hyväksyä ja ottaa normaalina... Mulla tulee rytmäreitä myös ruoasta jolle olen yliherkkä (esim. vehnä), mutta ne kestää sen vuorokauden ja menee ohi.

Rasvoista sulta puuttuu siis täysin omega-3:t? Ehdottomasti kauppaan ostamaan sitä E-EPAa, mars! :) Oliiviöljyssä ei ole sitä lainkaan, eikä sitä tarvii kohtuuttomasti syödä, sen minkä syö neitsytoliiviöljynä tietty. Rypsiöljyn heittäisin mäkeen, ihan liikaa omega-6:sta eikä muutenkaan kovin laadukasta rasvaa. Tai älä ainakaan sitä liikaa käytä. Maissi-, auringonkukka- ja soijaöljy eivät ole ihmisten ruokaa, luomu neitsytrypsiöljy vähäisissä määrin, jos haluaa. OIkeasti, lupaan sulle, että E-EPA auttaa sun mielialaan, ajatuksenkulkuun, keskittymiseen ja sydämeenkin ehkä.

Kasviksia, marjoja ja 1-2 hedelmää päivässä. Ne toimii myös mielialaan.

Ja kävelykin voi olla lyhyempi kuin tunnin...

nimimerkki "empiirisiä kokeita itsellä ruoan ja vitamiinien ym. kanssa jo yli 10 vuotta"...

Noilla puheilla tänään menee E-EPA:t ostoon. Onko merkkisuosituksia?

Joo magnesium on sitraattia ja 500mg tulee sitä nyt otettua. Aikoinaan menin lääkäriin kesällä kun vatsassa muljusi ja kävi ilmi että magnesiumin puutoksesta johtuvaa vatsalihaksen krampin poikasta siellä vain oli :rolleyes: katosi lähes samantien kun löin mankkaa naamariin :dance2:

Banaania menee 1-2kpl päivässä ja omenoita satunnaisesti. Kasvisten osalta olen laiskistunut parisuhteen myötä mutta niitäkin voisi alkaa taas syömään. Nyt kesällä mansikat, mustikat, viinirypäleet ja meloni on maistunut todella hyvin :D

E: Lääkäri soitti äsken ja ilmoitti että testoarvoja ei koskaan otettu, joten tilasin uuden ajan elokuun puolivälille ja aion pyytää testomittauksia koska sekin puoli epäilyttää.

Ortostaattisesta sykkeestä kysymys. Mittailin tuossa äsken itseltäni ja leposyke oli 50, 30sek seisomaan noususta syke oli 85 ja ~1min kuluttua 75-70.
Jonkinnäköisen ylikunnon/rasituksen oireita on ollut marraskuusta lähtien. Välillä todella voimakasta väsymystä ja lihaskipuja, sekä mieliala on heitellyt todella rajusti välillä.
Yleensä ennen treenejä ja treenien (aerobisten ja puntti) alussa iskee kamala ahdistus ja ''paha/huono'' olo, vähän kuin lievä paniikkikohtaus olisi. Menee ohi yleensä 20-30min treenien alusta, jonka jälkeen on ihan normaali olotila yleensä treenin loppuun asti, tosin tietty väsyttää yms. mutta ei kuitenkaan panikoi sitten kamalasti.
Kannattaako tuollaisesta ortostaattisesta vetää mitään ylikuntoa/rasitusta vahvistavia päätöksiä? Vähän vaihteli toi ortostaattisen sykkeen tulkitseminen eri lähdeiden mukaan.

Moikka, en oo varma laitoinko oikeeseen osioon, mutta kokeillaan.

Eli ongelmana on kaiketi pahemman luokan ylikunto, josta en pääse yli.

Vähän taustaa;
Ikä 19
Lähtöpaino 67kg
Nykynen paino 83kg
Pituus 182
Punttitreenin alotin 2013 helmikuussa, eli about 1,5v sitten.
Penkissä lähtötaso oli 60kg, nousu vauhti penkkimakseissa on ollut normaalisti n.5kg kuussa.
Treeninä oon tehny normaalisti kolmijakosta (?), eli koko keho kaks kertaa viikossa läpi ja yks vapaapäivä.

Noh alkukeväästä alkoi ongelmat, kun treenit rupes tuntumaan toinen toistaan nihkeemmiltä ja päätin pitää koko punttiuran pisimmän totaalitauon (1 viikko).
Tauon jälkeen treenit alkoi taas kulkemaan ja rupesin käyttämään kreatiinia, kunnes sama ongelma toistui. Pidin taas viikon taukoa.
Tauon jälkeen tulosten nousu vauhti rupesi nousemaan aiempaa tasoa korkeammaksi (lähemmäs 10kg kuussa), eli kovaa meni. Kunnes sama ongelma toistui jälleen.
Pidin taas viikon taukoa ja homma kulki kunnes tuli 18.4 jolloin tein uudet penkkimaksit (132,5kg). Tuon päivän jälkeen alkoi ihan hirveä laskusuhdanne, enää ei viikon tauko periaate toiminu, joten otin toisen totaalilepoviikon lähestulkoon samantien edellisen perään ja aloitin kreatiini kuurin uudelleen. Homma ei toiminu vieläkään, joten kokeilin vaihtaa treeni tyyliä ja toistojen määriä (aiemmin 3-6 toiston pudotussarjoja, nyt 10-15 toiston suoria sarjoja pienillä painoilla) . Tämäkään ei auttanut, vaan treenit tuntuu entistäkin nihkeämmiltä ja tulokset on kovassa laskusuhdanteessa. Masentaa kun tuntuu, että vaikka mitä yrittää ei tulokset nouse edes aiemmalle tasolle. Tällä hetkellä penkki pudonnut 110 kiloon. Apuja kaivataan :(

Ortostaattisesta sykkeestä kysymys. Mittailin tuossa äsken itseltäni ja leposyke oli 50, 30sek seisomaan noususta syke oli 85 ja ~1min kuluttua 75-70.
Jonkinnäköisen ylikunnon/rasituksen oireita on ollut marraskuusta lähtien. Välillä todella voimakasta väsymystä ja lihaskipuja, sekä mieliala on heitellyt todella rajusti välillä.
Yleensä ennen treenejä ja treenien (aerobisten ja puntti) alussa iskee kamala ahdistus ja ''paha/huono'' olo, vähän kuin lievä paniikkikohtaus olisi. Menee ohi yleensä 20-30min treenien alusta, jonka jälkeen on ihan normaali olotila yleensä treenin loppuun asti, tosin tietty väsyttää yms. mutta ei kuitenkaan panikoi sitten kamalasti.
Kannattaako tuollaisesta ortostaattisesta vetää mitään ylikuntoa/rasitusta vahvistavia päätöksiä? Vähän vaihteli toi ortostaattisen sykkeen tulkitseminen eri lähdeiden mukaan.

Eli ilmeisesti ei ole kovin paha tuollainen 35-25 ortostaattinen syke?

Eli ilmeisesti ei ole kovin paha tuollainen 35-25 ortostaattinen syke?

15-20 välillähän se normaali ortostaattinen syke pyörii, mielestäni toi on aika koholla jos puhutaan jo 35. Jos sul mielestäs on ollu jo marraskuusta lähtien noita ylirasituksen oireita nii miks et pitäs ensin iha muutaman viikon taukoo reenaamisesta kokonaa ja kahtosit miten kehos vastaa siihen. Tekee varmasti vain hyvää. Samoja ahdistuksen, paniikin jne. oireita itelläkin oli n. 2 kuukautta sit lähes joka kerta urheillessa varsinkin puntin ohella. Lähti helpottamaan parin viikon levolla.

Noilla puheilla tänään menee E-EPA:t ostoon. Onko merkkisuosituksia?

Joo magnesium on sitraattia ja 500mg tulee sitä nyt otettua. Aikoinaan menin lääkäriin kesällä kun vatsassa muljusi ja kävi ilmi että magnesiumin puutoksesta johtuvaa vatsalihaksen krampin poikasta siellä vain oli :rolleyes: katosi lähes samantien kun löin mankkaa naamariin :dance2:

Banaania menee 1-2kpl päivässä ja omenoita satunnaisesti. Kasvisten osalta olen laiskistunut parisuhteen myötä mutta niitäkin voisi alkaa taas syömään. Nyt kesällä mansikat, mustikat, viinirypäleet ja meloni on maistunut todella hyvin :D

E: Lääkäri soitti äsken ja ilmoitti että testoarvoja ei koskaan otettu, joten tilasin uuden ajan elokuun puolivälille ja aion pyytää testomittauksia koska sekin puoli epäilyttää.

ei merkkisuosituksia, kinhan purkissa lukee E-EPA. On se erään tohtorin, joka taatusti toimii, ja muutama muu. Itse syön kaksi tabua päivässä, vahvaa laatua.

ei merkkisuosituksia, kinhan purkissa lukee E-EPA. On se erään tohtorin, joka taatusti toimii, ja muutama muu. Itse syön kaksi tabua päivässä, vahvaa laatua.

Ostin tohtoriherra iso T:n kapsuja ja on puhdasta E-EPA:a eli ei sisällä E-DHA:ta ollenkaan. Sisältää 650mg /kapseli ja 2 kapselia otan nyt päivittäin. Aluksi en huomannut eroa mutta nyt 3 päivän jälkeen huomasin että mielialat eivät todellakaan heittele yhtä rajusti kuin viime viikolla. En tiedä onko sattumaa, mutta ainakin nyt on hyvä ja tasainen fiilis :thumbs: fyysisesti olo on kuin rekan alle jäänyt ja sydän jyllää yhä mutta johtunee häistä joissa olin lauantaina parhaana miehenä. :dance: Nyt kesällä kun näkee porukkaa lenkkeilevän ja jengiä kovassa rantakunnossa niin kyllä harmittaa :D mutta kyllä toivottavasti viimestään syksyllä uskaltaisi taas kokeilla jotain kevyttä salitreeniä!

Jossakin sanotaan että pitäis mittaa 30s päästä, jossakin 1min päästä ja jossain sanottiin että sitä sykettä tulisi seurata 3-5min kun seisoo. Tulkitsisin tuon erotuksen olevan 20-25, mutta varman tiedon saa silloin kun tiedettäisiin mikä se oli ennen kuin epäilit itselläsi olevan ylikuntoa. Nukutko varmasti tarpeeksi? Miten paljon viikossa teet aerobista/punttia ja millasia treenejä? Kannattaa tuota ortostaattista sykettä seurailla tästä eteenpäin ja 1-2 viikon kevennyksen jälkeen katsoa tuleeko siihen muutosta. Jos ei muutosta tapahdu niin varmaan 1-2 viikon totaalilepo ja katsoa tuleeko vieläkään muutosta. Sen jälkeen normaalit treenit taas ja sitten katsoa oireileeko pahasti ja onko ortostaattinen millä tasolla.

Tämä olis ihan hyvä galluppi ja oon unohtanu vastata:

1. mitä lajeja harrastit ? monta vuotta ?

- Kamppailuja (järjestyksessä taekwondo, krav maga, potkunyrkkeily, lukkopaini, vapaaottelu). Yhteensä vuosia taisi kertyä 13. Kamppailun ohella liikuin myös muutenkin sählyn, pyöräilyn, lenkkeilyn ja puntin muodoissa. Pyöräily taisi olla ainoa, joka säilyi oikeastaan koko "uran" ja puntti tuli säännöllisesti myöhemmässä vaiheessa mukaan.

2. huipputuloksiasi ?

- Turpaan on annettu ja turpaan on otettu. Pokaaleita ja mitaleita pölyttyy jossain laatikossa. Vapaaottelussa olin kansallisella tasolla sarjassani hyvä.

3. määrä viikkotasolla yhteensä

- Treenikertoja taisi olla viikossa koko 13 vuoden ajan 10-13. Pyöräilyä en laskenut treeniksi. Se oli siirtymistä. Pyöräilyä vaan saattoi kertyä 250 km viikossa.

4. treenasitko erityisen tuloshakuisesti vai "fiiliksen" mukaan ?

- Kyllähän se kehittyminen oli tarkoitus, mutta luulen, että loppujen lopuksi kaikki treenaaminen oli enemmän fiilispohjaista. Ei ainakaan järkevää, suunnitelmallista ja kehitykseen tähtäävää.

5. kilpailitko ?

- Kaikissa lajeissa paitsi tietenkin krav magassa.

6. piditkö lepoviikkoja ? jaksotitko harjoittelua muuten ?

- Buahahaha. Kevyttä harjottelua, mitä se on? EIHÄN SE KEHITÄ!! Eli en. En jaksottanut. Aina täysii.

7. olitko vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ?

- En varsinaisesti, mutta luulen, että painonhallintana hiilareiden rajoitus kuitenkin oli käytännössä jonkinlaista vhh:ta ruokavaliota. Haluaisin matkustaa ajassa taaksepäin ja lyödä itseäni päähän siinä tilanteessa, kun aloin rajoittaa hiilareita. Typerin ratkaisu ikinä.

Nykyään, kun treenaan huomattavasti vähemmän, rajoitan kyllä paljon mielummin protskua tai rasvaa kuin hiilareita.

8. oliko oireiden aikaan elämässä paljon muuta stressiä ( ei tarvii eritellä =D ) ?

- Finaalissa oli. Mulla oli kuitenkin ylirasitukseen liittyviä jaksoja, mutta en muista, oliko niissä muuta stressiä.

9. millaiset sykkeet oli ennen ylikuntoa / sen aikana ?

- En tarkalleen muista, mutta leposyke oli korkeampi ja ortostaattinen syke oli selvästi liian korkea.

10. käytätkö/käytitkö alkoholia,kahvia,treeniboostereita tai huumeita ?

- En mitään noista.

11. kuinka kauan kokonaisuudessaan olet kärsinyt ylikunto-oireista ?

- Hankala arvioida, mikä oli enää varsinaista ylikuntoa, mutta jos laskee sen mukaan, mitä meni korvien väliin, niin 6-7 vuotta.

12. kun tarkastelet treenihistoriaasi jälkeenpäin, huomaatko että jossain vaiheessa liikunta
on mennyt sinulla ns. överiksi ?

- :D Överi on liian lievä ilmaus. Niillä treenimäärillä, mitä pystyin tekemään, mulla olis ollu valtavasti potentiaalia ja kapasiteettiä rakentaa jotain järkevää.

13. oliko mielestäsi sinulla huono pohjakunto suhteutettuna myöhempään kovaan treenaamiseen ?

- En usko, että oli, koska 13-vuotta helvetillistä treenimäärää ja intensiteettiä on kyllä vaatinut kovan pohjakunnon.

14. millaisia oireita ylikunnosta tuli ?

- Ensimmäisinä mielialan vaihtelut. Ei kiinnostanut/kiinnosti treenata.
- Hapottaminen herkästi erityisesti reisissä.
- Sykkeet aina tapissa.
- Yöllinen hikoilu.
- Treenaaminen tuntui epämiellyttävältä.
- Ei jaksanut/ei huvittanut tehdä mitään muutakaan.
- Uniongelmat.
- Mielialaongelmat ja masennus.
- Mielialaongelmat ja jatkuva vuoristorata treenaamisen suhteen. Välillä kulki ja välillä ei. Sitä jatkui vuosia ja vuosia.
- Tuntui, että kroppa ei palaudu.
- Periaatteessa kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvät oireet.

15. jos tässä ei ollut listattuna jotain asiaa, niin mitkä olivat ne seikat jotka olivat aiheuttamassa ylirasitustilaa ?

- Pari työpaikkaa, rajoitettu ruokavalio (liian terveelliseen tähtäävä, erityisesti myöhemmässä vaiheessa).

16. olivatko veriarvot normaalit (CRP, testosteroni, kortisoli, kilpirauhasarvot...) ?

- Kilpparissa oli kerran ongelmaa, mutta se oli korjaantunut seuraavaan testiin.

17. onko sinulla jotain "sairastumista" edistäviä perussairauksia ?

- Ei.

18. onko ylikunto aiheuttanut sinulle jotain muita sairauksia ?

- Ei onneksi.

19. mistä sait eniten apua oireisiin ?

- Väliaikaisina apuina oliva kiinnostukset joihinkin ihan muihin asioihin, jotka veivät ajatukset pois ylikunnosta. Se tukee sitä puolta, että iso osa ylikunnosta oli korvien välissä.
- Kävely.
- Meditaatio.
- Hiilarit.
- Sykkeiden ja oman kropan kuuntelemisen ja seurannan lopettaminen. Tällä tarkoitan sellaista liiallista seuraamista. Nykyään jätän jumppaamatta, jos siltä tuntuu ja pidän keveitä viikkoja.
- Lakkasin vain välittämästä koko ylikunnosta. Olen kyllästynyt koko paskaan.

Nukun yleensä noin 7 tuntia öisin. Treenejä on tullut 3-4 kertaa punttia viikossa joko 1- tai 2-jakoisella. Aerobista talvella tuli 3-4 kertaa viikkoon, 2 kertaa kendoa ja 1-2 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Nyt kesällä tullut 3 kertaa viikkoon puntilla 1-jakoista ja 3-4 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Maastopyörälenkit on yleensä 2-3 tunnin lenkkejä vaihtelevin sykkein, eli välillä mennään kovaa ja sitten välillä hiljempaa, saman lenkin sisällä siis, kun aika teknistä juurakkoa yms. ajelen pääosin. 2 viikkoa sitten hajotin käteni hieman, nyt vasta alkaa olemaan "työkykyinen", joten hieman rauhallisemmin tuli tehtyä pari viikkoa yläkroppaa ja aerobista myöskin, kun ei oikein juoksu napannut, sekä hieman ajattelin ottaa kevyemmin. Tosin jalkoja ja vatsoja, sekä pikkuisen yläkroppaa tein parin viikon ajan salilla, sekä pari juoksulenkkiä tuli tehtyä.
Olo parani hieman, mutta silti väsyttää ja on yleensä puhti pois. Tosin esim. lenkeillä ja salilla loppu menee paremmin kuin alku. Aina kun aloittelee treenejä iskee ahdistus ja lievä panikointi, jotenkin ihan kummallista ja todella ärsyttävää. Tämä helpottaa siis treenien loppua kohti ja esim lenkin keskivaiheen paikkeilla voi olla ihan normaali olo, samoin treenien lopussa, tämä on mun mielestä kovin kummallista?

Nukun yleensä noin 7 tuntia öisin. Treenejä on tullut 3-4 kertaa punttia viikossa joko 1- tai 2-jakoisella. Aerobista talvella tuli 3-4 kertaa viikkoon, 2 kertaa kendoa ja 1-2 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Nyt kesällä tullut 3 kertaa viikkoon puntilla 1-jakoista ja 3-4 maastopyöräilylenkkiä viikkoon. Maastopyörälenkit on yleensä 2-3 tunnin lenkkejä vaihtelevin sykkein, eli välillä mennään kovaa ja sitten välillä hiljempaa, saman lenkin sisällä siis, kun aika teknistä juurakkoa yms. ajelen pääosin. 2 viikkoa sitten hajotin käteni hieman, nyt vasta alkaa olemaan "työkykyinen", joten hieman rauhallisemmin tuli tehtyä pari viikkoa yläkroppaa ja aerobista myöskin, kun ei oikein juoksu napannut, sekä hieman ajattelin ottaa kevyemmin. Tosin jalkoja ja vatsoja, sekä pikkuisen yläkroppaa tein parin viikon ajan salilla, sekä pari juoksulenkkiä tuli tehtyä.
Olo parani hieman, mutta silti väsyttää ja on yleensä puhti pois. Tosin esim. lenkeillä ja salilla loppu menee paremmin kuin alku. Aina kun aloittelee treenejä iskee ahdistus ja lievä panikointi, jotenkin ihan kummallista ja todella ärsyttävää. Tämä helpottaa siis treenien loppua kohti ja esim lenkin keskivaiheen paikkeilla voi olla ihan normaali olo, samoin treenien lopussa, tämä on mun mielestä kovin kummallista?

Kieltämättä se on kummallista, veikkaisin että elimistö laittaa ittensä jonkinlaisille kierroksille kun sitä alkaa rasittamaan, mikä sitten tuo helpotusta tilanteeseen. Itsellä sama juttu että alku tuntui hirveältä mutta usein kun pääsi tietyn kynnyksen yli niin treenaaminen tuntui lähes normaalilta (minkä vuoksi kevyet treenit olivat usein "kevyitä") mutta sitten kotiin päästyä olo muuttui karseammaksi ja seuraavat 1-4 päivää oli melko hirveitä. Uskaltaisin vihjata kestävyysurheilun vähentämistä ja elimistölle tärkeiden aineiden saannin takaamisen (rasvat, suola (kilpparin toimintaa tukevaa meri-vuori-tai ruususuolaa eikä natrium-kloridisettejä), monivitskua, C- ja D-vitskua, sinkki ja mankka) ainakin pariksi viikoksi jos vaikka tulisi enemmän puhtia ja vähemmän väsymystä. Kroppaa kuunnellen kannattaa edetä ja välttää "velvollisuustreenit".

... Eli ongelmanani on lähinnä jalat, ja niiden hapottelu ja kipuilu, varsinkin pyöräilyn tai kyykkäilyn jälkeen ...
... Treenin jälkeen myös usein seuraa huono olo ja unenlaatukin on kärsinyt. Tuntuu, että vaikka nukkuisi 12 tuntia, ei ole levännyt ollenkaan...

Spottasin sulta vanhan tekstin jossa oot näin kuvaillut oireita. Kuulostaa siltä että parasympaattinen (levon aikana aktiivinen) hermosto ei toimi kuten pitäisi, eli palautuminen ei luonnistu, mutta sympaattinen (urheilun aikana aktiivinen) hermosto pelittää. Itselläni jalkojen kanssa samaa ongelmaa eli kipuilua/vaikeasti palautuu eikä todellakaan ole domsseja, siitä olen varma. Psyykkisellä puolella samat oireet.

Parasympaattinen hermosto

- - - Updated - - -

Tämä olis ihan hyvä galluppi ja oon unohtanu vastata ...

Katoin sun posteja ja huomasin että aika pitkään oot kärsiny tän asian kanssa. Mikä sun nykytilanne on tällä hetkellä? Mitään parannusta? Viimeisin update jonka huomasin osui jonnekin maaliskuun seutumille.

Onko täällä kenelläkään kokemusta HRV-mittareista? Onko toimivia? Ja jos on niin onko suosituksia mistä kannattaa hankkia ja paljon niihin kannattaa rahaa kiinnittää?

Kiitoksia Fragman- erittäin kattavavasta vastauksesta!
Pakko sitä on ruveta välillä myös himmailemaan tahtia. Massaa kun oon hankkimassa, niin aerobista tosiaan vähemmälle/kevyemmin, vaikka maastopyöräily on todella lähellä sydäntä, mutta siitäkin nauttii kyllä paljon enemmän, kun ei mene väkisin vääntämiseksi, vaan ajelisi jatkossa lenkit vaikka ihan täysin fiilisten mukaan.

Kilpirauhas ja testosteroniarvot mulla on alakantissa, joten niillekin pitäisi jotain tehdä. Toimiiko mineraalisuola merisuolan tapaan? Olisi jodia, kaliumia ja mankkua myös natriumin lisäksi?

Kiitoksia Fragman- erittäin kattavavasta vastauksesta!
Pakko sitä on ruveta välillä myös himmailemaan tahtia. Massaa kun oon hankkimassa, niin aerobista tosiaan vähemmälle/kevyemmin, vaikka maastopyöräily on todella lähellä sydäntä, mutta siitäkin nauttii kyllä paljon enemmän, kun ei mene väkisin vääntämiseksi, vaan ajelisi jatkossa lenkit vaikka ihan täysin fiilisten mukaan.

Kilpirauhas ja testosteroniarvot mulla on alakantissa, joten niillekin pitäisi jotain tehdä. Toimiiko mineraalisuola merisuolan tapaan? Olisi jodia, kaliumia ja mankkua myös natriumin lisäksi?

Mineraalisuolasta on risteäviä mielipiteitä, itse varmaan kuitenkin menisin ihan merisuolalla tai vastaavalla luonnontuotteella :) mankat purkista ja kaliumit ruoasta :D

Millä tavalla noi arvot on alakantissa? Onko sulla postaus siitä jonka missasin?

Mulla on siitä postauksia tuolla doping-puolen testosteronikorvaus hoito tms. Yleistä juttua ketjussa.
Noita on seurattu useamman vuoden, tai kilppari mitattu ekan kerran 2011 ja testot 2012.
Viitearvojen alle tai ihan alarajoilla ovat olleet.

Back
Ylös Bottom