Ehkäpä vielä summa summarum: ihmisen adaptatiivisia prosesseja potentioidaan paremmin treenin intensiivisyyttä, volyymia ja frekvenssia vaihdellen vähän suurempana aikakiertona (fluktuoiva periodisoiminen), kuin pelkällä treenin nousujohteisuudella.
Alkuun tuo kehitys saattaa kuitenkin olla sen verran vilkasta, että ihan normaalilla nousujohteisuudella voidaan päästä melkeinpä yhtä hyviin tuloksiin. Sitäpaitsi on vielä otettava huomioon yksi pointti ajatellessa tuon ylitreenaamisen kannattavuutta, nimittäin loukkaantumis- ja sairastumisriskit kohoavat.
Eli ei tuo akuutin ylikunnon hankkiminen ehkä ole mitään aloittelijoiden taikka edes muidenkaan muutenkin nopeaa tahtia kehittyvien heiniä, IMO.
Alkuun tuo kehitys saattaa kuitenkin olla sen verran vilkasta, että ihan normaalilla nousujohteisuudella voidaan päästä melkeinpä yhtä hyviin tuloksiin. Sitäpaitsi on vielä otettava huomioon yksi pointti ajatellessa tuon ylitreenaamisen kannattavuutta, nimittäin loukkaantumis- ja sairastumisriskit kohoavat.
Eli ei tuo akuutin ylikunnon hankkiminen ehkä ole mitään aloittelijoiden taikka edes muidenkaan muutenkin nopeaa tahtia kehittyvien heiniä, IMO.

mutta mulla oli joku aika tosi korkee leposyke ja pelästyin jo ylikuntoa. No kyseessä taisi olla onneksi vain huono yleiskunto. Nyt oonpari viikkoa vetäny HIITiä ja leposyke on kyllä aika paljonkin matalampi kuin aluksi, vaikka salilla oon käyny normaalisti. Salilla käyn 4 kertaa viikossa 3-jakosella ohjelmalla eli 5 päivän kierto tuntuu mulle riittävän hyvin, koska huomaan kyllä jos ei oo palautunu tarpeeksi on sekin tullut koettua niin silloin ei kyllä rauta liiku yhtään niin hyvin :D HIITiä vedän sen 3 kertaa/viikko joista 2 päivää samana päivänä kuin sali ja 1 lepopäivänä. Eli viikossa 2 totaalilepopäivää. En kyllä voi sanoa että olisi noita muita oireita ollut mitä JohnnyB listasi (painot esim liikkunu salilla ihan entiseen malliin). Joten ei se varmaan ollut ylikuntoa eihän? :D