Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Pfft. Luulempa että nämä ylikunnon oireet alkavat tulemaan pikkuhiljaa eikä sillä tavalla että edellisenä päivänä oli olo kuin juuri hengistä heränneellä Jeesuksella ja seuraavana päivänä on paskat housussa itkettää eikä tee mieli syödä eikä jaksa tehdä mitään.

Gospodin47 sanoi:
En nyt halua vähätellä jo vastanneiden oireita, mutta kuinkahan monellla on OIKEASTI ylikunto ja kuinka monella sitten vaan normaalia vireystason vaihtelua? Niinkuin Timba aiemmin sanoa, että voipi olla stressiä yms. Nimittäin kun se oikea ylikunto pamahtaa päälle niin sitä ei millään viikon-kahden tauolla hoideta vaan se voi olla kuukausien juttu. Ja anteeksi nyt vaan, mutta en jaksa millään uskoa, että ns. tavallinen punttimaakari pelkällä punttiennostelulla itseään ylikuntoon saa. Nykyään vaan tuntuu jotenkin olevan muotia varoitella ylikunnosta ja liiallisesta treenaamisesta.

Samaa mieltä. Tuo HST:kin on kuitenkin sen verran rankkaa treeniä, että siinä helposti on seuraavana päivänä hiukan veto poissa. Tuo ei silti välttämättä tarkoita ylikuntoa, eikä edes ennakoi sitä. Jos raskaalta tuntuu niin pidetään välipäivä. Turha sinne salille on muutenkaan mennä millään aerobic-painoilla itseään masentamaan.

Ylikuntoa on varmasti eriasteista. Turha mielestäni edes vetää mitään rajoja milloin kyseessä on pelkkää uupumusta/vireystason laskua ja milloin ylikuntoa sen tarkan määritelmän mukaan. Jos on paska olo eikä homma kulje niin silloin jotain on vialla ja esim. HST:n kanssa olon aiheuttaja on helppo yhdistää treeniin. Eli on mitä on mutta lepoa ja ruokaa hoidoksi (auttaa myös tavalliseen flunssaan :) ).

Gospodin47 sanoi:
En nyt halua vähätellä jo vastanneiden oireita, mutta kuinkahan monellla on OIKEASTI ylikunto ja kuinka monella sitten vaan normaalia vireystason vaihtelua? Niinkuin Timba aiemmin sanoa, että voipi olla stressiä yms. Nimittäin kun se oikea ylikunto pamahtaa päälle niin sitä ei millään viikon-kahden tauolla hoideta vaan se voi olla kuukausien juttu. Ja anteeksi nyt vaan, mutta en jaksa millään uskoa, että ns. tavallinen punttimaakari pelkällä punttiennostelulla itseään ylikuntoon saa. Nykyään vaan tuntuu jotenkin olevan muotia varoitella ylikunnosta ja liiallisesta treenaamisesta.

Ylikuntoa on sekä akuuttia joka tulee nopeasti ja lähteekin nopeasti, että kroonista joka tulee hitaasti mutta tosiaan parantuminen on kuukausien juttu niinkuin sanoit.

Itse väittäisin että helpoiten pääsee ylikuntotilaan jos vetää treeniä mitä on rankkaa, eli kuluttaa paljon energiaa, ja vielä niin että se on suht. yksipuolista. Tämän lisäksi sanoisin että ylikunto tulee helpommin jos ei kuntopohja ole ihan kunnossa.

Itselläni oli 1999 keväällä jonkinlainen ylikuntokausi, mikä kesti ehkä 2 kk. Treenasin salilla melko ahkerasti, samalla kun vedin kaikenlaista kestävyysliikuntaa. Systemaattisuuden puutetta oli sen verran, että jos vaan aikaa riitti niin vedin viikossa 30- 40 kilometriä juoksua aika kovaa vauhtia, ja vielä salitreeniä noin 4 kertaa viikossa. Musta ehkä piti tulla silloin joku ninja, ja No Pain No Gain oli aika kuvaileva filosofia. Tästä kaikesta seurasi flunssaa ja pitkä räkätauti. Yritin jatkaa systeemiä heti kun olin toipunut, mutta silloin tuntui viikossa suunnilleen että ei voi jatkaa tällä tavalla.

Itse luulen että ylikunto voi iskeä myös pelkästä salitreenistä, jos se vaan on jatkuvasti kovaa. Yhdellä tutulla oli ylikunto kerran, mutta hän meni niin huonoon kuntoon että hänen piti levätä 3 kk, niin että oli ainoastaan kevyttä liikuntaa. Eli voisin sanoa tässä että minun tapauksessani oli kyseessä lievä ylikunto, tai pitkittynyt rasitustila.

Elikkä: Oikea ylikunto on melko harvinaista, ja se esiityy sanoisin lähes ainoastaan fanaattisilla nuorilla urheilijoilla, varsinkin jos valmentaja lupaa supertuloksia, tai treeniohjelma on yksipuolinen rääkkäys... tietenkin vapaa-aika ja muut harrastukset ym. elämäntilanne vaikuttavat myös. Eli koittakaa levätä vaan esim. viikon. Jos on sen jälkeen treeni intoa, niin oli kyseessä ylirasitus.

:offtopic:
Baarikello kiteytti (lainasi?) aika hyvin jossain vanhassa ylikuntotreadissa terminologiaa:
Baarikello sanoi:
Overtraining is a chronic performance decrement of longer than 2 weeks. Over-reaching is an acute performance decrement of less than 14 days.Training Fatigue is a normal fatigue from a single or several training session reversed with regenerative microcycle.

Elikkäs, olen treenannut kohta 10kk josta 8kk on ollut kovaa treeniä. Penkkiä on tultu tehtyä lähes joka toinen päivä kuin myös muita lihasryhmiä (jalkoja harvemmin). Penkki nousi mukavasti (55kg-->97.5kg) Nyt tuntuu että ns. ylikunto on ruvennut vaivaamaan sillä 100kg en oo saanu penkattua vaikka useita viikkoja oon kokeillu. Kannattaisko mun pitää 1 viikko vapaata salilta ja käydä esim lenkillä sen sijasta? Tunnen joitakin tyyppejä joille viikko vapaata on jopa nostanut ennätyksiä. Tuntuu vaan et jos oon viikon käymättä salilla niin tulokset suorastaan romahtavat alas. Onko näin? Väsyttääkin entistä enemmän... Viittaako tämä ylikuntoon? Mielipiteitä? Apuja? Vinkkejä?

Nyt lopetat sen penkin veivaamisen heti. Sitten vähintään viikon tauko. Tämän jälkeen treenaat penkin kerran viikossa, jolloin teet 5x5x70-85kg.

Noin kun treenaat jonkin aikaa, niin eiköhän lähde penkki taas nousuun.

Ota kevyt viikko väliin. Ota pääliikkeissä vaikka muutama räväkkä 3 toiston sarja 50% maksimista ja lähde pois salilta. Totaalinen lepoviikkokaan ei laske voimia mihinkään. Monesti treeni päinvastoin kulkee paremmin lepoviikon jälkeen.

:offtopic: Mistähän se muuten johtuu että väliviikon jälkeen kulkee treeni paremmin?
kysyn tässä ku en uutta treadia viiti tehä...

Kraftwerk...En rupea tekemään penkkiä ainoastaan 1 kerran viikossa. Oon kokeillu sitä ja kokemuksen pohjalta väitän että tulokset ei nouse läheskään niin nopeaa kun että penkkais 3 kertaa viikossa.

Boosteri sanoi:
:offtopic: Mistähän se muuten johtuu että väliviikon jälkeen kulkee treeni paremmin?
kysyn tässä ku en uutta treadia viiti tehä...

Mutulla voisin epäillä että hermotus saa kerrankin riittävästi lepoa ja tämän palauduttua supistuu suurempi määrä lihassoluja kerralla?

Egee 87 sanoi:
Kraftwerk...En rupea tekemään penkkiä ainoastaan 1 kerran viikossa. Oon kokeillu sitä ja kokemuksen pohjalta väitän että tulokset ei nouse läheskään niin nopeaa kun että penkkais 3 kertaa viikossa.
Pelkkää penkkiä/liikaa penkkiä muihin liikkeeisiin verrattuna kun kauan teet niin se näkyy jo päällepäin mm. huonona ryhtinä ja eteenpäin työntyneissä olkapäissä. Muista että penkki ei oo ainoa liike.

Egee 87 sanoi:

En nyt Kraftwerk ole, mutta vastaan tohon silti. Miten se penkki ei sulla kehity 1-2 kertaa viikossa treenatessa? Se on kuitenkin useimmille sopivin tahti. Ethän ole treenannut kovaakaan kuin 8kk, joten en usko että olet edes ehtinyt kokeilla/nähdä miten sen pena eri tyylisellä treenillä voisi kehittyä.

No sitä sopiikin miettiä että miks ei kehity, mutta kun kerran kokeilin n. 1-2kk treenata penkkiä 1 tai 2 kertaa viikossa niin kehitys pysähtyi...sittenku kun rupesin tekemään 3 kertaa viikossa niin johan alko enkkoja tuleen.

Muista treenata myös HAUBERIA. Ne on penkkiä avustava lihasryhmä, koska penkki ja hauberi on tärkeimmät lihasryhmät.

Egee 87; Tee miten itse näet parhaaksi. Minä kyllä väitän, että sitten kun teet 5x5x85kg sarjat läpi niin sata kiloa nousee heittämällä. Mutta ei sinun tietenkään kannata meitä kuunnella, joka treenissä vaan maksimiykköseen ja apuliikkeenä hauiskääntö selällä x Max1

5 vuotta reenannu siten, että esim ma normipenkki ja to/pe kapeapena kevyesti tai nopeuspena ja tulosta on tullu koko ajan. toissa syksynä kokeilin "venäläistäpenkkiä" eli 3 kertaa viikossa. tulokset kyllä nousi vähän aikaa mutta sitten **********kele ku meni paikat jumiin/tukkoon ja melkein rikki. ei pystynyt tekemään penkkiä sitten ollenkaan about 5 kk. siitä sitten opittiin ja palattiin vanhaan systeemiin eikä ole ongelmia ollut. 5x5x? on hyvää perussoppaa nuinkin nuorelle hemmolle kuin egee on. maltti on valttia se pitää muistaa aina, koska jos kehitystä tapahtuisi aina niin mehän kaikki penkkaisimme yli 300 kevyesti :)

Back
Ylös Bottom