Ylikunto

Meta title: 🔥 YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON 🔥

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enää. Väsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevät yhtä aikaa...

Mitä mieltä olette kuinka paljon mieliala ja sosiaaliset, taloudelliset, psykologiset sekä persoonallisuuden stressitekijät ym. korvien välin ilmiöt voivat vaikuttaa ylirasitus/ylikuntotilojen syntyyn ja niiden pitkittymiseen silloinkin kun treeni ei edes ole mitään kilpaurheilutasoa tai muuten mitään perinteisestä, omaksi iloksi tehtävästä kuntosaliharjoittelusta poikkeavaa.

Ihminen on psykofyysinen (vai mikä se hieno psykologian sana olikaan) kokonaisuus. Muutkin elämän stressitekijät vaikuttavat urheiluun ja myös toisinpäin. Vaikka liikuntaa ajatellaankin stressin purkajana ja auttajana niin kyllähän stressi vaikuttaa kroppaankin rasittavasti ja jos kovalla liikunnalla sitä rasitetaan vielä enemmän niin kyllähän ne pinoutuvat. Pidemmän päälle siitä kehkeytyy hieno burnout.

Rupesin ajattelemaan, että rasitanko itseäni liikaa, käyn 4 kertaa viikossa puntilla(treeni kovatehoista) lisäksi käyn 2 kertaa viikossa lenkillä ja nyt ajattelin lisätä vielä yhden uintipäivän itselleni, jolloin harrastaisin liikuntaa 7 päivänä viikossa, eli onko liikaa? onko ylikunnon pelko olemassa? aikaisempaa treenitaustaa salilla on noin 1,5 vuotta.

Ainahan ylikunnon pelko voi olla. Nuo on yksilöstä ja henkilön kapasiteetistä riippuvia asioita. Ihminen voi treenata vaikka kolme kertaa päivässä, joka päivä, ja kehittyä, mutta siihen tarvitaan hyvä peruskuntopohja ja oikein laadittu treeniohjelma.

Voihan määrää ajatellen hieman yrittää miettiä, tuleeko ylirasitusta, mutta loppujen lopuksi se ei kerro yhtään mitään.

Korkean sykkeen lisäksi on hormonaaliset häiriöt mukana kuvioissa, sydämen tykytykset, lievä lämpöily (maha aina tulikuuma) ja hieman katkonainen uni, mutta ei mitään muita ns. tyypillisen ylikunnon oireita. Vaikka oireet on periaatteessa vähäiset, niin tila on masentava, kun ei tiedä mitä tekisi palautumisen edistämiseksi ja milloin palautuu. Psyykkeellä on varmasti merkittävä osa palautumisessa, mutta hankalahan sitä on olla stressaamatta, kun masentaa liikkumattomuus ja kesällä väliin jäävät kisat.

Kisoja tulee ja menee jatkuvasti. Nyt sulla on hieno mahdollisuus itsesi kehittämiseen henkisellä puolella, eli lakkaat välittämästä kilpaurheilullisesta suorittamisesta, kun sitä et kertakaikkiaan nyt pysty tekemään.

Ylirasitus on suorastaan rasittava tila. Ei siinä auta kuin keksiä muuta tekemistä siksi aikaa elämäänsä, ettei se lajiharjoittelun puute ala liikaa tympimään.

Tuntuu vaan, että omalla kohdalla tuo ylirasitus alkaa olla enemmän henkisen puolen juttu, koska pystyn tekemään suorastaan mielellään kaikkea muuta harjoittelua, kuin sitä varsinaista vanhaa lajiharjoittelua. Se tuo liikaa kaiketi muistoja mieleen sekä tekee olon haikeaksi ja ehkä tuon henkisen "kärsimyksen" takia lajiharjoittelu tuntuu niin raskaalta ja vaikealta.

Kuinka paljon sitten olette treenannut jos oikeasti on ylikuntoa tullut? Kumminkin kaikkialla sanotaan että sellanen tila on tavikselle lähes mahdoton saavuttaa, eli että kyllä siitä ensin tulee ihan muita oireita (tulee kipeeksi esim.) jotka ihan luonnollisesti pakottaa lepoon. Ihan vakava kysymys, kiinnostaa tietää miten paljon saa treenata että tulee ylikuntoon. Toki se riippuu yksilöstä ja elämäntavoista, mutta jotain suuntaa-antavaa. Vuoden päivät ilman yhtään kevyttä viikkoa? Viidesti viikossa täysillä salilla? Hmm?

Ja eikö ihan oikeasti jossain vaiheessa tule sellainen olo että ei vaan pää kestä jos liikaa treenaa? Itse kun olen oikeasti paahtanut aivan sata lasissa jonkun aikaa niin jossain vaiheessa vaan alkaa tökkiä. Paikat jumittaa, ruokahalu laskee ja motivaatio katoaa ihan itsestään. Sitten viikon kevennys ja taas jaksaa.

Kuinka paljon sitten olette treenannut jos oikeasti on ylikuntoa tullut? Kumminkin kaikkialla sanotaan että sellanen tila on tavikselle lähes mahdoton saavuttaa, eli että kyllä siitä ensin tulee ihan muita oireita (tulee kipeeksi esim.) jotka ihan luonnollisesti pakottaa lepoon. Ihan vakava kysymys, kiinnostaa tietää miten paljon saa treenata että tulee ylikuntoon. Toki se riippuu yksilöstä ja elämäntavoista, mutta jotain suuntaa-antavaa. Vuoden päivät ilman yhtään kevyttä viikkoa? Viidesti viikossa täysillä salilla? Hmm?

Ja eikö ihan oikeasti jossain vaiheessa tule sellainen olo että ei vaan pää kestä jos liikaa treenaa? Itse kun olen oikeasti paahtanut aivan sata lasissa jonkun aikaa niin jossain vaiheessa vaan alkaa tökkiä. Paikat jumittaa, ruokahalu laskee ja motivaatio katoaa ihan itsestään. Sitten viikon kevennys ja taas jaksaa.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=61134

Tuolta luet Joni K:n kokemukset ylikunnosta.(taitaa olla 3 tai 4. posti) Saa kyllä reenata ihan oikeesti päästäkseen ylikuntoon.

Kuinka pitkään kannattaa pitää taukoa, jos on melko lievä "ylikunto"? Ajattelin pitää 4 päivää + keventää saliohjelmaa.. Pidin viikon tauon kunnes alotin taas salilla käymisen, mutta 3-viikossa ylikunto :/ käyn salilla 4x viikossa 1-jakosella.. Eli mitä luultavammin ei ylikuntoa vaan liian raskas reenaus tai sitten vaan lievä ylikunto vai miten on? Painot tippuu eikä oikein jaksa, väsyttää, heikko olo ja ei oikein palaudu.

Kuinka pitkään kannattaa pitää taukoa, jos on melko lievä "ylikunto"? Ajattelin pitää 4 päivää + keventää saliohjelmaa.. Pidin viikon tauon kunnes alotin taas salilla käymisen, mutta 3-viikossa ylikunto :/ käyn salilla 4x viikossa 1-jakosella.. Eli mitä luultavammin ei ylikuntoa vaan liian raskas reenaus tai sitten vaan lievä ylikunto vai miten on? Painot tippuu eikä oikein jaksa, väsyttää, heikko olo ja ei oikein palaudu.

Ei ole mitään tiettyä aikajaksoa, mitä sanoa. Kroppa kertoo millon on taas voimissaan, vaikkakin sitä on hieman hankala tulkita. Lähde vaikka parista viikosta liikkeelle.

Kylläpä suhtautui tuossa jonkin aikaa sitten julkinen terveydenhuolto hyvin kun itselläni oli ollut pari päivää pistäviä suht voimakkaita rintakipuja joista pystyin psyykkiset tekijät laskemaan pois.
Muutaman soiton jälkeen lähdin sitten tk- päivystykseen jossa piti päästä heti lääkärille.
Sinne mennessä sanottiin että älä tänne tule jos nopeasti lekurille haluat. Lopulta hoitaja sitten otti parin minsan EKG:n ja kävi näyttämässä lääkärille ja tuli hetken päästä takaisin närästystablettejen kanssa ja sanoi ettei ole mitään ongelmaa. Menin vähän hämilleen ja kerroin että en mä närästyksen takia tänne tulis tällä kiireellä. :curs:
Viime vko loppunakin tuli noin 12 kilsan lenkin viimemetreillä aika kovia vihlasuita rinnassa. Paljon treenaavana(etenkin aerobista) olis kiva saada kaikki tekijät poissuljettua ja asiantuntijan mielipide asiaan ettei ole pahemmasta kyse. Kumma juttu että eivät osanneet edes ajatella ylikunnon mahdollisuutta. Voihan tuo meinaan olla ylikuntoakin joskus, sitäkin mulla oli yhessä vaiheessa eli uni ei tullut, hikoilutti paljon ja voimat poissa ja pulssi nousi heti. Toki edelleenkin jos liian äkkiä treenin jälkeen menee petiin niin tulee aika liskojen yö. :david:

Terve taas!

Valitin täällä pari kuukautta sitten, kun lääkäri ei ottanut mua tosissaan. No, painostin sitä vielä lisää ja hän lopulta suostui kirjoittamaan lähetteen TYKS:iin tarkempiin tutkimuksiin ja sisätautien erikoislääkärille. Nyt olen kymmeniä verikokeita viisaampi ja monissa erilaisissa keuhko- ym. kokeissa käynyt. Diagnoosina on kilpirausen vajaatoiminta. Lievä vajaatoiminta näkyi jo aiemmissa verikokeissa, mutta nyt tehtiin myös TRH-koe, jossa asia vahvistui. Aloitin tänään lääkityksen ja ensimmäinen kontrolli on toukokuun lopulla.
Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!

Moro, Meikäläisellä todettiin kilpirauhasen krooninen autoimmuuni tulehdus n. 2 kuukautta sitten ja sen seurauksena kilpparin vajaatoimintaa. Ollut itselläkin moneen otteeseen fiilis olisko sitä ylikunnossa kun pumppu hakkaa jo pienestä reenistä ja sykkeen nousu 150 paremmalle puolelle tuntuu jo pahalta. Vieläkin tätä fiilistä on aika ajoin, mutta parempaan suuntaan ollaan kaiketi menossa. Kaikki alkoi jo viime syksynä kolmen poskiontelotulehduksen voimin ja juoksin lääkärissä kunnes tämä kilpparijuttu selvisi kaikkien muiden juttujen jälkeen. Ei meinannut kukaan ottaa tosissaan, että ukossa on jotain vialla. Nyt olen tosiaan "lääkkeet" saanut tuohon kilpirauhaseen ja niiden pitäis kaiketi auttaa. Menee vaan jonkun aikaa, että löydetään tasapaino paljonko sitä thyroxiinia pitää syödä. Pääasia kuitenkin on, että tietää mikä on vialla. Kyllä se kait nyt treeniin vaikuttaa jos on ollut tulehdus kropassa yli puolivuotta eikä mikään tunnu auttavan... Tsemppiä!

Kiitos tsempistä! Vertaistuki on aina paikallaan. Ottaa kyllä hiukan voimille juosta eri tutkimuksissa harva se viikko. Tänään olin aamupäivällä verikokeissa ja seuraavat kokeet on ensi maanantaina. Kilpparifoorumi on kyllä valaissut tosi monta asiaa ja helpottaa tietää, miten niin moni seikka voi johtua vain tästä! Tällä hetkellä syön tyroksiinia kokonaisen tabun päivässä ja odotan kuin kuuta nousevaa, milloin "uusi" Viiwi alkaa kuoriutua esiin. Tiedän, että siihen menee aikaa, mutta toivo elää ;) Oletko sä alkanut saada jo puhtia takaisin ja pystynyt liikkumaan enemmän?

Olen yrittänyt treenailla 3-4 kertaa viikossa. uusi työ on välillä rytmiä sotkennut, mutta pääsääntöisesti noin. Tuntui siltä, että lääkkeet paransi olotilaa heti alkuun, mutta sitten tuli hiukan takapakkia. Viime viikolla nostettiin taas thyroksiinin määrää ja katotaan nyt jos vaikka auttais taas. Välillä pystyin jo reenaamaan melko kovaakin. HST treeniä olen koittanut vetää läpi, mutta en ole ihan vakuuttunut sopiiko se tähän miten. Ei tahdo oikein paikat palautua seuraavaan reeniin. No minkäs teet kun salilta ei osaa olla poiskaan :).

Shäätänän shäätänä

Olen suhteellisen varma, että olen tällä hetkellä ylikunnossa. Oikein itseäni vituttaa, miten en ole voinut tajuta sitä aikasemmin. Olen harjoitellut aivan liikaa, harjoituksia on päivässä yleensä tullut 2-6 tuo kaksi on ollut aivan minimi, välipäivät on ollut harvassa viimeisen vuoden aikana. Saatana, että ihminen voi olla tyhymä..

Ruokaa menee tuhottomasti, väsyttää koko ajan, reeni ei maita, nuha on nytkin päällä ( voi johtua siitepölystäkin), lihaskipua on suht paljon ja painot tuntuu todella raskaille salilla aina.. Noh kai tää tästä..

Shäätänän shäätänä

Olen suhteellisen varma, että olen tällä hetkellä ylikunnossa. Oikein itseäni vituttaa, miten en ole voinut tajuta sitä aikasemmin. Olen harjoitellut aivan liikaa, harjoituksia on päivässä yleensä tullut 2-6 tuo kaksi on ollut aivan minimi, välipäivät on ollut harvassa viimeisen vuoden aikana. Saatana, että ihminen voi olla tyhymä..

Ruokaa menee tuhottomasti, väsyttää koko ajan, reeni ei maita, nuha on nytkin päällä ( voi johtua siitepölystäkin), lihaskipua on suht paljon ja painot tuntuu todella raskaille salilla aina.. Noh kai tää tästä..

Niin jos joku ylikuntoa kokenut ihminen haluaisi kertoa onko nuo oireet ylikuntoon viittaavia niin kiitos. :worship:

Niin jos joku ylikuntoa kokenut ihminen haluaisi kertoa onko nuo oireet ylikuntoon viittaavia niin kiitos. :worship:

Kyllä nuo ylikuntoa voivat merkitä tai vähintään ylirasitusta. Saiskos kysyä millainen esimerkiksi tuo kuuden harjoituskerran päivä oikein on? Aika tarkka ohjelma pitää olla, jos meinaa pitkään treenata useamman kerran päivässä ongelmia välttäen.

Kyllä nuo ylikuntoa voivat merkitä tai vähintään ylirasitusta. Saiskos kysyä millainen esimerkiksi tuo kuuden harjoituskerran päivä oikein on? Aika tarkka ohjelma pitää olla, jos meinaa pitkään treenata useamman kerran päivässä ongelmia välttäen.

Noh harvoin kuutta reeniä päivään tulee, mutta silloin tällöin saattaa esim olla x2 puntti ja 2xlenkki ja tennistä siihen kylkeen..

Täytyy ottaa nyt iisimmin ja onneksi alkaa tuo intti heinäkuussa niin siellä ei turhaan rasitu
:D

Tutkimuksissa käyty..

Liittyen yli vuoden "ylikuntoon" kävin ensimmäisissä "kunnon" tutkimuksissa

Kävin ensimmäisenä laajoissa verikokeissa kotikaupungissani ja tuloksissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.
Keskiviikkona kävin urheilulääkärin vastaanotolla Helsingin urheilulääkäriasemalla ja suoritin spiroergometri testin (polkupyörä rasituskoe) jonka aikana tarkkailtiin laktaattiarvoja, hengitystä, sykettä ja verenpainetta. Kokeessa ilmeni että jo 80w teholla (toinen rasituspykälä, todella kevyt polkea) alkoivat laktaattiarvot (maitohapot) nousemaan mikä kuulemma ei ole normaalia. Myös hengityksessä oli kovemmalla kuormalla ongelmia.
Ortostaattista sykereaktiota tutkittaessa leposyke oli 56 ja kun nousin seisomaan syke nousi 106.

Sitten myös tehtiin ennen ja jälkeen testin puhallustehoa mittaava koe ja astmalääkkeen kanssa teho nousi 20% joten nuorena diagnosoitu astma, mikä ei kylläkään ole minua haitannut nuoruudessani huonontaa keuhkojen tehoa oleellisesti ja voi olla jollain tavalla tähän liittyvä asia.
Sain astmaan hoitavan +avaavan lääkityksen.

Summa summarum, paha urheilijan burnoutti.
Nyt muutama kuukausi täysin urheilematta, monipuolisesti syöden ja vain kevyitä lenkkejä kävelemällä suorittaen yritetään palautua tästä tilasta. Täytyy kiittää erityisesti urheilulääkäriaseman asiantuntevaa henkilöstöä ja lääkäreitä asiaan perehtymisestä ja asian ymmärtämisellä.

Kylläpä suhtautui tuossa jonkin aikaa sitten julkinen terveydenhuolto hyvin kun itselläni oli ollut pari päivää pistäviä suht voimakkaita rintakipuja joista pystyin psyykkiset tekijät laskemaan pois.
Muutaman soiton jälkeen lähdin sitten tk- päivystykseen jossa piti päästä heti lääkärille.
Sinne mennessä sanottiin että älä tänne tule jos nopeasti lekurille haluat. Lopulta hoitaja sitten otti parin minsan EKG:n ja kävi näyttämässä lääkärille ja tuli hetken päästä takaisin närästystablettejen kanssa ja sanoi ettei ole mitään ongelmaa. Menin vähän hämilleen ja kerroin että en mä närästyksen takia tänne tulis tällä kiireellä. :curs:
Viime vko loppunakin tuli noin 12 kilsan lenkin viimemetreillä aika kovia vihlasuita rinnassa. Paljon treenaavana(etenkin aerobista) olis kiva saada kaikki tekijät poissuljettua ja asiantuntijan mielipide asiaan ettei ole pahemmasta kyse. Kumma juttu että eivät osanneet edes ajatella ylikunnon mahdollisuutta. Voihan tuo meinaan olla ylikuntoakin joskus, sitäkin mulla oli yhessä vaiheessa eli uni ei tullut, hikoilutti paljon ja voimat poissa ja pulssi nousi heti. Toki edelleenkin jos liian äkkiä treenin jälkeen menee petiin niin tulee aika liskojen yö. :david:

Pistävä rintakipu voi olla useimmiten lihasperäinen kipu tai vaiva rintarangassa. Sydänperäinen kipu on yleensä puristavaa ja vannemaista, heijastuen vasempaan käteen. Toki sydänsairauksissa on muitakin oireita. Usein myös syynä voi olla se närästyskin. Ei lääkärit ensimmäisenä luonnollisestikaan ylikuntoa ajattele, mutta jos itse sitä epäilet niin tämän ketjun luettuasi tiedät varmasti mitä tehdä....eli pidä kunnolla taukoa ja lepää. Ei siihen lääkärin määräystä :) tarvita. Jos se ei auta niin sitten lääkäriin uudestaan.

Onko kukaan kokeillut ylikunto-oireisiin akupunktiota? Minulla se aikoinaan auttoi nukahtamisongelmiin ja muutoinkin rauhoitti ylikierroksella käyvää kehoa. Nyt olen menossa taas kun tuntuu et on turhan usein voimattomuutta, väsymystä ja sellaista ei-jaksa-ei viitti olo. Tällä kertaa vaivat ei kylläkään liity ylikuntoon.

päivitys tilanteeseeni. Olen päässyt hieman parempaan kuntoon oppimalla kuuntelemaan kroppaani ja liikkumalla kevyesti. Olen liikkunut vain silloin kun tuntuu riittävän hyvältä. Vuosi tätä huonoa palautumista rasituksesta takana ja kehitys jos sitä nyt onkaan, on todella hidasta. Minun oireeni poikkeavat selvästi teidän muiden oireista. Rasitus-sykkeeni ovat ainakin kohtalaisen normaalit ja leposykekin riittävän levon jälkeen normaali. Ongelmani on palautuminen rasituksesta, joka on tolkuttoman hidasta. Olen nyt tehnyt levänneenä alle tunnin kävelylenkkejä noin sadan sykkeellä ilman hengästymistä. Lenkin jälkeen olo hyvä ja normaali. Nukun yön yli ja seuraava päivä menee aivan sumussa ja väsymyksessä, ei mitään toivoa liikunnasta ja normaali oleminenkin raskasta. Jos teen jotain rasittavampaa eli vaikka hökkään sykkeellä 120 parikymmentä minuuttia, palautumiseen menee vastaavasti kahdesta kolmeen päivään.
Kysymys kuuluukin. Voiko peruskestävyys rapautua tähän kuntoon jos on treenannut vuosia liian suurilla tehoilla suhteessa peruskuntoon eikä ole osannut kuunnella kehoaan????????
Onko toivoa enää normaalista elämästä?

Onko muille käynyt samalla tavalla kun mulle?eli max tulos on pysyny 6kk samana!!Viime lokakuussa penkkasin 130kg ja nyt ei nouse sen enempää!

oon kuullut muittenkin puhuvan että tulokset junnaavat paikallaan aikansa,mutta puol vuotta on aika paljon.

Muuten kehitystä mavessa ja kyykyssä on tullut nousujohteisesti..

Back
Ylös Bottom