Ylikunto ja muita kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 19-vuotias poika ja minut määrättiin 2viikon pakkolepoon ainakin aluksi. Olen reenannut koko kesän melkein putkeen ja en malttanut pitää välipäiviä juuri ollenkaan. Jäin todellakin koukkuun juoksuun ja loppukesästä vielä aloitin kuntosali harjoitukset päälle :(! Pituutta on 174cm ja painoa oli kuukausi sitten 53kg, josta se tippui nopeasti kuntosali & juoksun yhteydessä vielä 50kg! Nyt on menossa lihotuskuuri ja lepoa pelkästään, koska jalat ei oikein liiku normisti enää :jahas:
Peruskulutus on jotakin 1600kcal enään joten mitä ehdottaisitte kannattaako syödä kaikkee ku on vaa nälkä ja painoo ylös ja nopee ettei joudu sairaalaan. Ravitsemusterapeutillakin kävin kesän alussa, mutta en malttanut noudattaa ohjeita.
Varmaan kannattaa levätä parisen viikkoa ja sen jälkeen unohtaa juoksutkin vähäksi aikaa ja kasvattaa lihaksia, jotka on kyllä hävinny melkein kokonaan!

Tajuat varmaan jo itsekin että tuo toiminta ei ole terveellistä. Olet aivan liian alipainoinen ja jos tuo painon putoaminen jatkuu, joudut todellakin hoitoon. Vaikka sitten väkisin.
Nyt ei ole muuta tietä kuin nostaa sitä painoa. Kaloreista on ihan turha tuon painoisena välittää. Treenaaminen on osittain aika turhaa, koska veikkaan ettei tuossa kropassa ole paljon mitään mistä lihasta voisi kasvaa. Kaiken lisäksi keho saattaa olla sen verran katabolisessa tilassa, ettei ylimääräinen liikkuminen ainakin tilannetta paranna.
Jaksamisia sulle. Koitahan saada joku järki tuohon hommaan.

Ymmärtänet myös, että sulla pitää olla myös perkeleen kova yleiskunto jos aiot 7 päivää viikossa siellä salilla riehua? En nyt mikään expertti ole mutta, jos olet aloittelemassa punttaamista en ikinä suosittelis et vedät puntin joka päivä. iske nyt ainakin yksi lepopäivä väliin. Tästä threadista saa sellasen kuvan, että olet lukenut paljon ja tehnyt vähän. Aloita kärsivällisesti.

Juu, no toki lepopäivät pitää olla. Mutta en mä tiedä aloittelemassa punttaamista, 90 kg nostin tossa penkistä. Meni aika helposti, sitä ennen 10 x 70 sarja ja muutama kerta 85 kiloa. Muu kunto samaa luokkaa. Se että aloittanut just salilla käynnin, ei tarkoita että olisin just aloittanut urheilun.

Olen 19-vuotias poika ja minut määrättiin 2viikon pakkolepoon ainakin aluksi. Olen reenannut koko kesän melkein putkeen ja en malttanut pitää välipäiviä juuri ollenkaan. Jäin todellakin koukkuun juoksuun ja loppukesästä vielä aloitin kuntosali harjoitukset päälle :(! Pituutta on 174cm ja painoa oli kuukausi sitten 53kg, josta se tippui nopeasti kuntosali & juoksun yhteydessä vielä 50kg! Nyt on menossa lihotuskuuri ja lepoa pelkästään, koska jalat ei oikein liiku normisti enää :jahas:
Peruskulutus on jotakin 1600kcal enään joten mitä ehdottaisitte kannattaako syödä kaikkee ku on vaa nälkä ja painoo ylös ja nopee ettei joudu sairaalaan. Ravitsemusterapeutillakin kävin kesän alussa, mutta en malttanut noudattaa ohjeita.
Varmaan kannattaa levätä parisen viikkoa ja sen jälkeen unohtaa juoksutkin vähäksi aikaa ja kasvattaa lihaksia, jotka on kyllä hävinny melkein kokonaan!

Huhhu, painatpas vähän:O

Hyviä posteja tullut tähän mennessä vastauksiksi. Lee Haneyn sanoin "Stimulate the muscle, don't annihilate it." Valitettavasti treenissä ei riitä se, että se sattuu, vaan sen pitää olla järkevää ja johdonmukaista, että saa tuloksia.

Jos venaat pidempään sarjojen välissä, saat nostettua enemmän toistoja kussakin sarjassa -> treeni on tehokkaampaa, vaikka siihen menee enemmän aikaa.

Jos kerran toistoja ei ole tarkoitus repiä kipukynnyksen äärirajoille, en mä ymmärrä miten treeniä voi tehostaa muuten kun olemalla salilla kauemmin/skippaamalla odottelun/tekemällä useamman kuin 3 niitä sarjoja...

Tehokkain treeni on sellainen, jota teet johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti. Lakkaa ajattelemasta treeniä yksittäisenä suorituksena, ja ala ajattelemaan sitä pitkällä tähtäimellä. Mikäli ajattelet esimerkiksi vuoden aikavälillä, olet varmasti paremmassa kunnossa, mikäli treenaat järkevästi nousujohteisesti sen vuoden, kuin että jos paahdat jokaisen treenin yksittäisenä suorituksena ihan loppuun asti. Lisäksi jos vertaa siihen, että et aikaisemmin ole käynyt ollenkaan salilla, niin mitä tahansa teetkin on se ääretönkertainen parannus aikaisempaan verrattuna.

Tajuat varmaan jo itsekin että tuo toiminta ei ole terveellistä. Olet aivan liian alipainoinen ja jos tuo painon putoaminen jatkuu, joudut todellakin hoitoon. Vaikka sitten väkisin.
Nyt ei ole muuta tietä kuin nostaa sitä painoa. Kaloreista on ihan turha tuon painoisena välittää. Treenaaminen on osittain aika turhaa, koska veikkaan ettei tuossa kropassa ole paljon mitään mistä lihasta voisi kasvaa. Kaiken lisäksi keho saattaa olla sen verran katabolisessa tilassa, ettei ylimääräinen liikkuminen ainakin tilannetta paranna.
Jaksamisia sulle. Koitahan saada joku järki tuohon hommaan.

Jooh kiitos vaan :)! Nyt relax parisen viikkoa ja sitte reeniä, mutta järjellä ja kohtuudella. Punttia ja juoksua, mutta parisen kertaa molempia viikos ja todellakin niitä lepopäiviä paljon lisää jatkossakin! :) Kaloreita vaan se 2000-2500kcal pv ainakin näin aluksi veikkaisin.

Onko jokin syy harjoittaa tuota juoksua? Et sä tuolla tavalla ainakaan hyvää kropallesi tee.
Pidä vaikka se puntti jos on pakko treenata (siltä tämä kuulostaa), koska se on näistä kahdesta se vähemmän kuluttava liikuntamuoto.
Elimistösi on todennäköisesti niin nälkiintyneessä tilassa, ettei ylimääräinen liikunta varmasti oloa kohenna.

...mutta järjellä ja kohtuudella
Juurikin näin. Hiljaa hyvä tulee.

Jooh kiitos vaan :)! Nyt relax parisen viikkoa ja sitte reeniä, mutta järjellä ja kohtuudella. Punttia ja juoksua, mutta parisen kertaa molempia viikos ja todellakin niitä lepopäiviä paljon lisää jatkossakin! :) Kaloreita vaan se 2000-2500kcal pv ainakin näin aluksi veikkaisin.

Itse suosittelisin niinkuin moni muukin varmaan, että lepäät nyt sen 2 viikkoa, siinä ajassa voit tsekkailla täältä jotain 1 jakoista ohjelmaa itsellesi, kuten starting strength tai arnoldin kultainen kuusikko.. Syöt 5-7 krt päivässä KUNNON ruokaa eli ei siltikään mitään sipsejä ja sokerihöttöjä vaikket paljon painakaan, kun niillä saa painoon vaan sitä laardia. Kahden viikon päästä alat tekemään tuota 1 jakoista nousujohteisesti ( eka viikko vaikka liikkeiden opetteluun) eli lisäilet vaikka ekan viikon jälkeen rohkeasti joka liikkeeseen kun siltä tuntuu niin 2,5kg painoa ja syöt siis paljon ja terveellisesti. Salipäivät Ma,Ke ja Pe ja tuon juoksun lopetat kokonaan tai sitten teet kerran viikossa. Kestävyysharjoittelun ja lihasmassan kasvatus yhtäaikaa ei oikein toimi ja tällä htekellä tarvitset varmaankin juuri sitä lihasta. Voit sitten joskus vuoden parin päästä taas aloittaa juoksuharrastuksen jos se sillon vielä kiinnostaa..
Niin ja itse olin aikanaan samanlaisessa sillassa kuin sinä. Treenasin koko ajan Ma-Su jokapäivä suunnilleen näin: Ma: puntti, Ti puntti, Ke pyöräily ja kuntopiiri To puntti Pe puntti La kuntopiiri ja Su pitkä juoksulenkki ja voin kertoa että ei mitään järkeä ollut ja tulokset sen kuin laskivat ja paino sitä myöden. Mun ajatusmaailma olijoskus vuosi takaperin jtn sairasta siis niinkuin sullakin on ollut, mutta hyvä! oot tullu myös järkiisi:) Eli siis alat tekemään 1 jakoista perusohjelmaa( raskaat perusliikkeet kyykky, penkki, leuat, niskan takaa punnerrus jne.) kolmisen kertaa viikossa ja sitten voit tuon yhden aerobisen pitää tuolla mukana, mutta sekään ei mikään tunnin korkeasykkeinen lenkki vaan noin puolen tunnin keskisykkeinen palauttava lenkki, jonka jälkeen oit venytellä, niin sujuu puntillakin sitten paremmin. :) Tsemppiä!

Back
Ylös Bottom