ylikunnosta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mullen
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Kuinka kauan yleensä kestää ylikunnosta eroon pääseminen?? Entä mikä nopeuttas prosessia, totaalinen lepo??? :confused:

Vaikka kevyt kuntopyörän polkeminen esim. joka toinen päivä pitäis aktivoida kehon palautumismekanismeja. Parempi kuin totaalilepo.

Ylikunnosta eroon pääsemisen kesto riippuu siitä, miten pahaksi se on ehtinyt, aika vaihtelee paljon.

Muista syödä paljon ja nukkua hyvin ja riittävästi!

Jotkut viisaammat ovat sanoneet, että ylikunnosta pääseminen kestää yhtä kauan kuin olet ollut ylikunnossa.
Kevyttä treeniä kannattaa tehdä jotta palautuminen nopeutuu.

Originally posted by Spikie
Jotkut viisaammat ovat sanoneet, että ylikunnosta pääseminen kestää yhtä kauan kuin olet ollut ylikunnossa.
Tuo kuulostaa aika uskomattomalta, kyllä mun mielestä 2-4 päivää totaalilepoa riittää pahastakin ylikunnosta pääsemiseen.

Puhutaan akuutista ja kroonisesta ylikunnosta. Akuutista ylikunnosta eroonpääseminen ei varmaankaan vie 2-5vrk enempää. Ajanmyötä pahaksi kehittyneestä kroonisesta ylikunnosta eroonpääseminen saattaa kuulema viedä jopa puoli vuotta. 2-4 viikkoa lienee aika normaali aika.

Tuommoista ylikuntoa ei sitten joka jannulla ole ollutkaan varmasti :) Akuuttia hetkellistä ylirasitusta varmaan jokainen kauemman aikaa treenannu on saanut jo kokea.

Lepoa, hyvin kevyttä liikuntaa, venyttelyä.. ajatuksilla itseään motivoiminen =) Terveellinen ruoka, ts. ylipäätään PH-tasapainosta huolehtiminen (vaikuttaa paljon palautumisnopeuteen)

Originally posted by mullen
Kuinka kauan yleensä kestää ylikunnosta eroon pääseminen?? Entä mikä nopeuttas prosessia, totaalinen lepo??? :confused:

Alkuperäiseen kysymykseesi vastattiinkin jo, ja olen aikaisempien postaajien kanssa täysin samaa mieltä.

Mutta pitähäähän Peksunkin päästä pätemään.

Muistuttaisinkin, että kannattaa nyt opetella ajoittamaan se kevyt viikko tai hieman keventää/vähentää treeniä, jotta ylikuntoa ei enää tulisi.
:whip:

Eräs sm-liiga-kiekkoilija tuossa muutama kausi sitten veti niin rankat kesätreenit että oli ylikunnossa koko syyskauden...

Originally posted by tappara
Eräs sm-liiga-kiekkoilija tuossa muutama kausi sitten veti niin rankat kesätreenit että oli ylikunnossa koko syyskauden...

Joo, mulla tuli ihan sama juttu mieleen kun luki tätä ketjua. Mitähän siinäkin sitten taustalla... amerikoissa tuli ainakin kovasti lihasmassaa (vink vink) ja sitten täällä kovatahtista liigajoukkueen aerobispainoitteista treeniä. Virallinen syy ainakin oli tuo ylikunto. Tuskin kuitenkaan ns. tavallisella treenaajalla vetää kehoa noin sippiin.

Originally posted by tappara

Ootas nyt kun ei tule nimi mieleen, oliko kuitenkin joku ifk:n kaveri? Oliko nivalan cowboy, Pasi Nielikäinen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ylirasitustiloja voi olla todella aika monessa vakavuusluokassa. Muutama viikko sitten kerrottiin lehdessä hiihtäjästä nimeltä Marko Maaninka, joka oli normaalin kahdeksan päivätunnin sahalla työskentelyn lisäksi treenannut 700 tuntia vuodessa. Oli kuulemma mennyt niin jumiin, että joka paikka oli ollut kirjaimellisesti kosketusarka vuoden ajan. Meni pari vuotta palautellessa ennen kuin sai taas jonkinlaista parempaa kuntopiikkiä esille. Vastaavanlaiseen tilaan pääsemiseksi tuskin kovin monella tavallisella tallaajalla riittää sisua. Ainakin aloittelevan kaverin kannattaisi kyllä tarkasti miettiä, onko jokainen pieni väsy automaattisesti ylikunto vai pitäisikö silloin vain jatkaa runttaamista, että kunto nousisi sille tasolle mihin sen pitääkin nousta. :)

Originally posted by baarikello
Marko Maaninka

Olen kyseisen henkilön kanssa ollut yhtä aikaa sahalla töissä... Tämä kuitenkin noin 10 vuotta sitten. Ja on tainnut parantua ylikunnostaan Marko kun miesten SM-viestissä ankkuriosuudella kultaa joukkueelleen otti! :kippis1:

Originally posted by Olli
En puhuisi edes ylikunnosta silloin, jos siitä palautuu muutamassa päivässä.

Tuleeko ylikunto jokaiselle? Siis voiko tällaisella lihasryhmä/vko vauhdilla joku saada itselleen ylikunto tilanteen, jos nukkuu ja syö hyvin?

Itse en pidä kevyempiä vkoja koska polttaa tuli perseen alla niin kovaa päästä salille. Tietysti jos väsymystä alkaa tulla niin sitten totta kai pitää kuunnella elimistöä.

Itselläni ainakin jokainen kerta kun salille menee on se palkinto siitä että on jaksanu painaa duunia(myyntihommaa) rankasti. Kun kauppaa ei tuu ja kypsyttää niin mikään eioo parempaa kun tosi tiukka ja vihanen treeni jonka jälkeen on ansaittu olo vetäytyä kotiin töllön eteen syömään ja löhöämään. Ja pano ja ajoissa nukkumaan...:)

Aika perus treenipäivä mulla tuollainen....en tiedä mistä tuo johtuu et panettaa treenin jälkeen.Mielenvirtaa...

Originally posted by Olli
En puhuisi edes ylikunnosta silloin, jos siitä palautuu muutamassa päivässä.

Niin, ja monilla tuntuu menevän paikallinen ylirasitustila ja kokonaisvaltainen ylikunto sekaisin.

Itselläni ainakii on aika häilyvää ja vaikeaa tunnistaa että milloin on ylikunnossa vai muuten vaan väsynyt.
Mutta olenkin jo pitkään treenannut siten että 4 vko treeniä ja sit lepo vko. Ja luotan omiin tuntemuksiin, eli jos tuntuu siltä että ei huvita niin en treenaan. Ei ne lihakset mihinkään häviä viikossa!
Joskus muinoin kun yritin pitää treenipäivistä kiinni ne olin paljon väsyneempi ja stressaantunut. Nyt treenaan 2-jaetulla ohjelmalla ja treenejä tulee 2-4 krt vkossa riippuu ihan tuntemuksista.

Juuri näin

Siis mun mielestä jos ei rankimman treeniviikon jälkeen tulis pientä väsymystilaa, niin ei sillon kyllä mitään lepoviikkookaan tarvis.

Ylirasitustilakin on kuitenkin niin yksilöllinen, et yhtyen äskeisten mielipiteisiin: Jos ei reenaaminen kiinnosta, niin kannattaa levätä ja hakee jostakin se motivaatio takasin. "Viisas pääsee vähemmällä ;)

Originally posted by Hulkki
Tuo kuulostaa aika uskomattomalta, kyllä mun mielestä 2-4 päivää totaalilepoa riittää pahastakin ylikunnosta pääsemiseen.

No en sanoisi noinkaan. Mä vedin itseni Hc ylikuntoon 1/2002 ja mulla kesti noin 1kk päästä takaisin jaloilleen siitä...ja tässä ei ollut kyse mistään lepsuilusta vaan todella paskaksi vetämisestä. Tosin on mahdolista että yli¨rasituksesta¨ ja pienestä yli vetämisestä pääsee eroon helposti, mutta pahasta kaivosta ei nousta 2-4:ssä päivässä. Mutta kai niin paljon on vaivoja kun on ihmisiäkin ja kaikilla omanlaisensa.

Ylikunto on sen merkki että reenataan kovaa...:rock: .
Järjen käyttö sallittu!

Originally posted by Maza
Niin, ja monilla tuntuu menevän paikallinen ylirasitustila ja kokonaisvaltainen ylikunto sekaisin.

Jos vetää itsensä ylikuntoon niin eikös pieni kuumeen nousu kuulu kanssa oireisiin vai:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom