Ylikunnosta !

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisin vaan kysellyt että kuinka vältätte ylikuntoa ?

Pidättekö harjoittelu taukoja vai vedättekö vaan kevyempää treeniä aina välillä ?

Ja onko tässä olemassa joku aikaväli, minkä välein kannattaa treeniä hiukka keventää että ei ylikunto uhkaa ?

Vai pitääkö vaan ite oppia tiedostamaan millon tuntuu siltä ?

Ja mitenkä ja mistä sen huomaa ?

:confused:

:itku:

No sanotaan että jos reenaat pari kuukautta 3-4 kertaa viikossa niin sen jälkeen olisi hyvä pitää yksi todella kevyt viikko, n.70-80% normipainoista. Sellaista rauhallista ju nou?

Ylikunto voi ilmentyä vaikkapa unihäiriöinä, sairasteluna, reenipainojen ja toistomäärien alentumisena, stressinä, tärinänä, vitutuksena, väsymyksenä.

Kannattaa heti alusta opetella kuuntelemaan omaa kehoaan, se kertoo parhaiten missä mennään. Ei kukaan pysty sulle sanomaan että " hei, jätkähän on ylikunnossa", vaan kannattaa haistella ite.

Usein toistuva sairastelu on selvä merkki. Kun aloitin treenaamisen niin luin Marko Savolaisen Superamassa -kirjan ja luulin, että näin sitä pitää treenata. Sitten väännettiin pakkotoistoa, vähennyssarjaa, osatoistoa jne. niin perkeleesti ja treenattiin neljä kertaa viikossa. Jonkun ajan kuluttua tulin kipeäksi, sitten tervehdyttyä taas treenaamaan ja taas tulin kipeäksi vähän ajan päästä. Sitä rumbaa aikani väänsin kunnes tajusin, että sillä treenillä on jotain merkitystä kipeäksi tulemiseen. Kyllä sen oppii tuntemaan nahoissaan, että milloin keho on liikarasittunut.

on varmaan tosi paljon kiinni treeneistä ja geeneistä. parhaiten ylikunnon huomaa siitä että on tehnyt samalla painolla samoja toistoja tosi pitkään ilman kehitystä, tulokset saattavat jopa tippua.

hyviä tapoja välttää tätä on vaihdella liikkeitä, tehdä välillä kevyempää treeniä ja levätä (eli palautua eli ryypätä :kippis1: ).

itse en ylikuntoa sairastelusta huomaa kun olen vuoden aikana 0-2 kertaa kunnolla kipeä.

Ylikunto voi ilmentyä vaikkapa unihäiriöinä, sairasteluna, reenipainojen ja toistomäärien alentumisena, stressinä, tärinänä, vitutuksena, väsymyksenä.
itselläni oli eilen jonkinlaista unihäiriötä, ei ole yleistä. vedin kovan jalkatreenin päivällä ja sitten illalla menin jo 22.00 nukkumaan. nukuin yön noin 2 tunnin erissä, eli nukahdin - heräsin 2 tunnin päästä - nukahdin... veikkaan että tällä on joku yhteys treeniin mutta en usko että olen ylikunnossa :rolleyes:

Originally posted by vitvall
on varmaan tosi paljon kiinni treeneistä ja geeneistä. parhaiten ylikunnon huomaa siitä että on tehnyt samalla painolla samoja toistoja tosi pitkään ilman kehitystä, tulokset saattavat jopa tippua.

hyviä tapoja välttää tätä on vaihdella liikkeitä, tehdä välillä kevyempää treeniä ja levätä (eli palautua eli ryypätä :kippis1: ).

itse en ylikuntoa sairastelusta huomaa kun olen vuoden aikana 0-2 kertaa kunnolla kipeä.

itselläni oli eilen jonkinlaista unihäiriötä, ei ole yleistä. vedin kovan jalkatreenin päivällä ja sitten illalla menin jo 22.00 nukkumaan. nukuin yön noin 2 tunnin erissä, eli nukahdin - heräsin 2 tunnin päästä - nukahdin... veikkaan että tällä on joku yhteys treeniin mutta en usko että olen ylikunnossa :rolleyes:

Luultavasti tuo yöllä heräily johtui juuri tuosta reenistä. Itse tykkään aloitella aina nostelemaan 20.00 aikaan ja sen todella huomaa illalla ja yöllä. Eipä meinaa uni tulla ja sellasta parin tunnin pätkää koko yö.

Pitäisi varmaan opetella reenailemaan aikaisemmin...

Mullekin ylikunto vähän epäselvä käsite, mutta mitään mukavaa se ei ole varmastikaan, jotain merkkiä sen tapasesta on ollut - joskus treenatessa yksinkertasesti palaa hermot niin että tekis mieli viskata romut ovesta lumihankeen ja ryhtyä ballerinaks, mikään ei tunnu sujuvan, sarjapainot heittää häränpyllyä ja miehestä on puhti pois. Sillon oon vaihtanut (TAAS vaihteeksi =) ohjelmaa vähän tai juuria myöten uusiksi, ottanut treenikerran tai pari kevyemmin tai pitänyt yhden extrapäivän palautusta, ottanut rennosti. Enempää ei oo mulla vaadittu, tai sitten oon jatkuvasti ylikunnossa enkä huomaa sitä... :rolleyes:

Joskus on toi ilmiö tullut ankaran treeniputken jälkeen, ei että liian usein vaan että on tullut liian kovaa treenattua ja ei enää riitä puhti ja mielenkiinto, tai sitten se yleisempi syy että on tullut nukuttua yö huonosti ja syötyä huonosti, väsyttää ja vituttaa.

Avainsana: Rentoutuminen. :kippis1:

niin ja kevyttä viikkoa en oo tarkotuksella pitänyt varmaan kertaakaan, mutta se on kyllä hyvä juttu. Nyt on tullut about 3kk treenattua ihan putkeen 4 kertaa viikossa, ei mitään pulmia ja ihan hyvin tuntuu kulkevan. Tiedä sitten oisko ne tulokset nousseet enempi jos ottais lungimmin mutta kun mieli tekee treenata niin sillon treenataan, prkl. :)

Ite pidan valiviikkoja kokonaan ilman salilla kayntia tai sitten pari kertaa kevyella viikolla tosi kevyella painoilla pumpaten. Kevyet viikot 3-4 viikon valein.

Ylikunnon huomaan unihairioista ja ruokahaluttomuudesta.

Nyt ollut viikon verran kuumeessa eikä oo varmaan edes kuukautta kun olin edellisen kerran. Tiedä sitte onko ylikuntoa vai sitkeä kuume :D Jospa kokeilis noita kevyempiä väliviikkoja kunhan tästä paranee :)

Hyviä pointteja monta on tullut! Yksi ylikunnon tuntomerkki on mainitsematta kumminkin: kohonnut leposyke. Eli mittaa sykkeen heti herättyään makuulla. Jos siinä alkaa oleen nousua reilummasti verrattuna aiempaan, niin stressiä tulee jostain liikaa (tai lepoa liian vähän), ehkä reenistäkin.

Ylikunnon estämiseen on 2 kovaa sanaa. Riittävä lepo ja ravinto.
Kevennetyn viikon voi pitää säännöllisesti vaikka joka 4. viikko, jolloin otetaan vain muutama kevyt sarja joka lihasryhmälle hyvällä tuntumalla. välillä voi pitää vmyös iikon tauon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Iivili
Hyviä pointteja monta on tullut! Yksi ylikunnon tuntomerkki on mainitsematta kumminkin: kohonnut leposyke. Eli mittaa sykkeen heti herättyään makuulla. Jos siinä alkaa oleen nousua reilummasti verrattuna aiempaan, niin stressiä tulee jostain liikaa (tai lepoa liian vähän), ehkä reenistäkin.
Sykemittari on mielestäni paras kehon kunno mittari. Itse tuli aktiviiviurheiluvuosina jatkuvasti mitattua sykettä ja tarkkailtua kehon lämpöä. Mielestäni sillä pystyi hyvin tahdittamaan harjoittelua, kun piti kirjaa lepopulssista kovien treeniviikkojen ja lyhyempien treeniviikkojen jälkeen. Tätä nykyä pidän totaalilepoviikon aina kun siltä tuntuu, vaikka sykettä en enää mittaile.

2-3 kuukauden välein 1 viikko täysin taukoa reeneistä. Jos tuntuu
ettei rauta nouse niin saatan ottaa sen reenin kevyesti.

Originally posted by vitvall

No kyllähän treenipainot saattavat junnata vaikka kuinka kauan paikallaan ilman että mistään ylikunnosta on kyse. Ei mulla vaikkapa käsipainohauiksen treenipainot ole kovin radikaalisti noussut alkuajoista eikä mistään ylikunnosta ole tietoakaan.

Lähinnä tuo junnaus johtuu liian pitkään samalla tavalla treenaamisesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom